RW Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Mycke väl medveten om att jeep är ett varumärke men är även ett samlingsnamn. Personligen med min och kompisars erfarenhet av suv så skall man inte köra på annat än landsväg. Grusvägar och lite grövre sådana klarar de inte av då framvagnsuppbyggnad är för svag, även bilmekaren häpnade och sade att de flesta pb har en bättre uppbyggnad.Kör man så mycket på landsväg kan man lika gärna ha en en standardbil med en lägre förbrukning, vi bytte till golf och nästan halverade förbrukningen. Så mitt tips är- skall du ha bilen till jakt o privat ta en pb av de tåligare märkena som WW subaru eller volvo Hmmm, min CR-V drar 0,9l/m och såvitt jag vet så finns det väldigt få likvärdiga bilar från VW, Subaru eller Volvo som drar hälften. Snarare drar likvärdiga Volvos ett par dl mer. Klart att det finns bilar som drar mindre t ex Smart... Jag kör även ca 3500mil/år, däribland grusväg och terräng utan att bilen än har sönderfallit i bitar och jag köpte den för snart 4 år sen. Antingen har jag haft tur eller du otur. Quote
grimbart76 Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Jag/vi har 2 bilar -en Mitsubitsi Lancer Sportkombi -06 samt en Nissan Sunny -89 som har hitills har kämpat på i 39 755 mil. Problemet för mig och damen är att jag åker 12mil/dag bara till o från jobbet samt att hon har 7mil/dag, och vi kan inte samåka tyvärr..... Man har därför inte så optimala "skogsbilar" pga bensin/diesel-förbrukning men det har trots allt funkat bra genom åren. Man ska vell trots allt gå lite oxo Quote
crowfear Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Kör man så mycket på landsväg kan man lika gärna ha en en standardbil med en lägre förbrukning, vi bytte till golf och nästan halverade förbrukningen. Resonerade lika över den Mazda Tribute jag nämnt tidigare, så den suven med 3,6 L 6:a och automat, vilken ville ha runt 1,2 l bensin/mil, bytes 2008 ut mot en flång ny Citroen C4 med EGS låda och 1,6 l dieselmotor. Förbrukningen på den är löjligt låg, för bok på förbrukning varje månad, och ligger på 0,32 som lägst, och 0,45 som högst. En månad drog den 0,55 i genomsnitt, men då var det under en resa till Spanien, med 2 vuxna, 2 tonåringar, full packning och takbox, genomsnittshastigheten var 97 km/h på dessa 667 mil vi åkte. Soppakontot var inte det som var belastningen på resekassan om man säger så.. Men den är ju inget man slänger in ett blodigt rådjur i direkt, så som jaktbil...njaa.. Quote
Dunderklumpen Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Morbröderna(de jag oftast samåker med till och från jakten) har både en Toyota Corolla Touring 4WD, en gammal Subaru 4WD och en Ford Bronco II... Dessa bilar har då fungerat på nästan alla vägar vi har på marken, utom den där det finns en bro som spolats bort, fast där är det ingen bil som tar sig fram... Quote
Kias Husse Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Åker vw Taro 4x4 (bensin) i skogen. Lite äldre(-95) och robust och inget man behöver vara "rädd om". Det är ingen bil jag skulle åka på semester i. Utan den går mest till skogen eller andra mer krävande uppdrag(tex dra fram ved med) Har 4 oplogade vägar på marken. (från någon gång i oktober/nov) Varav en av vägarna går till jaktkojan och är ca 3 km lång. Hundarna får plats bakom framsätena och flaket tar hur mycket packning som helst. Kniper det så går resten av familjen i också.(Jag, min fru, 2 snart tonårs tjejer samt 1 labbe, 1 stövare och en jämthund. (Fast det är "lite" trångt i hytten då) Enda gången den gick "bet" och jag var tvungen att ta omtag, var när jag skulle ner till kojan under våren. Det var kvar 20-30 cm snö och is på vissa sträckor på vägen. Med familjen, hundar och packning samt en släpvagn med virke efter, blev det stopp i en uppförsbacke pga av mina nypålaggda sommardäck inte ville bita riktigt i snön. Det slutade med att jag fick lämna släpvagnen i korsningen till "kojvägen" och åka ner utan virket. Som vägarna ser ut på mina marker så är 4hjulsdrift en fördel, men markfrigång ett måste(Förutom snöperioden då 4x4 också är ett måste). Då mest pga att vägarna är sönderkörda av timmerbilar och skogsmaskiner där vissa hjulspår kan vara närmare 30-40cm djupa(inte ens Taron går ner i spåren utan man måste köra på kanterna). Det grus som en gång fanns på vägen har regnet och snösmältningen för någon annanstans..... Nästan så man kan säga att, ett hål till på vägen så blir den slät igen. Och ja! det är arrenderad bolagsmark..... Bilen drar lite mer än en liten 1,6l disel, men mindre än en 5,7l bensin v8! Dvs 1-1,5l/mil beroende på körsätt och körsträcka. (2-3 km turer vill den ha mer per mil, än på 4-5 mils turer) Quote
Kias Husse Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Åker vw Taro 4x4 (bensin) i skogen. Lite äldre(-95) och robust och inget man behöver vara "rädd om". Det är ingen bil jag skulle åka på semester i. Utan den går mest till skogen eller andra mer krävande uppdrag(tex dra fram ved med) Har 4 oplogade vägar på marken. (från någon gång i oktober/nov) Varav en av vägarna går till jaktkojan och är ca 3 km lång. Hundarna får plats bakom framsätena och flaket tar hur mycket packning som helst. Kniper det så går resten av familjen i också.(Jag, min fru, 2 snart tonårs tjejer samt 1 labbe, 1 stövare och en jämthund. (Fast det är "lite" trångt i hytten då) Enda gången den gick "bet" och jag var tvungen att ta omtag, var när jag skulle ner till kojan under våren. Det var kvar 20-30 cm snö och is på vissa sträckor på vägen. Med familjen, hundar och packning samt en släpvagn med virke efter, blev det stopp i en uppförsbacke pga av mina nypålaggda sommardäck inte ville bita riktigt i snön. Det slutade med att jag fick lämna släpvagnen i korsningen till "kojvägen" och åka ner utan virket. Som vägarna ser ut på mina marker så är 4hjulsdrift en fördel, men markfrigång ett måste(Förutom snöperioden då 4x4 också är ett måste). Då mest pga att vägarna är sönderkörda av timmerbilar och skogsmaskiner där vissa hjulspår kan vara närmare 30-40cm djupa(inte ens Taron går ner i spåren utan man måste köra på kanterna). Det grus som en gång fanns på vägen har regnet och snösmältningen för någon annanstans..... Nästan så man kan säga att, ett hål till på vägen så blir den slät igen. Och ja! det är arrenderad bolagsmark..... Bilen drar lite mer än en liten 1,6l disel, men mindre än en 5,7l bensin v8! Dvs 1-1,5l/mil beroende på körsätt och körsträcka. (2-3 km turer vill den ha mer per mil, än på 4-5 mils turer) Quote
blaserr93 Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 vi har värdens bästa jakt /nöjesbil toyota lc 90 den är fantastiskt ,3st hundar 4 st jägare packning för 1 vecka i fjällen körde pistmaskinens väg till toppen i 5 dagar. totalt åkte vi 178 mil med en snittförbrukning på 1,19 lit /mil det är ett nöje att få tanka den full med 90 liter bensin. : Quote
angler Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Hade en crv som var frugans men den pallade inte dåliga vägar, pass upp för stab-stagen. Bytte 2ggr under 2 år, på honda skruvade dom på sig tills jag berättade om vägarna och då sa dom att man skulle köra dessa på asfalt och vanliga grusvägar och inte utanför dessa. Det stod tilloch med i bruksanvisningen att man skulle undvika att köra på ängar har jag för mig. Det är en SUV inte en JEEP sa dom Du måste ha haft väldigt otur. Min CRV får under jakten stå ut med vägar som ens på 1800-talet knappast var godkända för häst och vagn. Dessutom kör jag runt 4000 mil per år med bilen, inga problem alls. Mycke väl medveten om att jeep är ett varumärke men är även ett samlingsnamn. Personligen med min och kompisars erfarenhet av suv så skall man inte köra på annat än landsväg. Grusvägar och lite grövre sådana klarar de inte av då framvagnsuppbyggnad är för svag, även bilmekaren häpnade och sade att de flesta pb har en bättre uppbyggnad.Kör man så mycket på landsväg kan man lika gärna ha en en standardbil med en lägre förbrukning, vi bytte till golf och nästan halverade förbrukningen. Så mitt tips är- skall du ha bilen till jakt o privat ta en pb av de tåligare märkena som WW subaru eller volvo Jag såg att någon skrev att hans CRV drog 0,91l/mil, min ligger på 0,86 blandad körning, så halvera den förbrukningen och du får svårt hitta en bra jaktbil. Dessutom, vägarna jag beskrev tidigare knäckte två Volvo V70, så jag bytte till CRVn och sedan dess har det inte varit några problem alls. Quote
MartinJ1 Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Har funderingar på att själv byta bil men lär bli en ren familjebil denna gång....också. Hur som helst så har jag ändå varit lite nyfiken på vad det finns för alternativ. Vet ni någon bra sida där man kan skriva in vad man har för krav och på det sättet få fram olika förslag på bilmodeller? Quote
FinnishHound Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Har en Toyota Tercel och just nu funkar den fint:D Quote
henke67 Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Vi (Läs min far) har en Jeep Commanche -87 stående på gården. Quote
bubba Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 har haft en king cab -86 tror ja det va och en isuzu campo -88. nu åker ja runt i en t5-r men det blir inte så mycke jakt i den saknar kingen någe grymt. bara en vanlig diesel i men har ju inte så långt till marken. 1 Quote
cardic Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Köpt ny jaktbil/traktor Toyota Land Cruiser BJ45 av 1981 års modell 2 Quote
Loke Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Kör nu en Pajero Wagon disel som jag är riktigt nöjd med men nu har det blivit tillökning i familjen så vi måste skaffa 2 bilar så därför ska Pajeron säljas. Frugan är väldigt förståndig i denna fråga och kräver att kombin/vardagsbilen ska ha 4wd . Det kommer att bli en Subaru Outback eller Legacy årsmod 04-07 kanske. Sen blir det "min" bil då som får tjänstgöra som andrabil och jakt/fiskebil. Det blir med största sannolikhet en Toyota Landcruiser 90. Blir inte så många mil med LC:n per år så ska försöka hitta en fin bensinare som jag(iaf i tanken) ska behålla lääääänge. Quote
wonderboy Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Köpt ny jaktbil/traktor Toyota Land Cruiser BJ45 av 1981 års modell Det där är en "bruksbil"! Quote
Tikkapower Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Alltiallobil. Jeep Cherokee Liberty -05 med en bensinfyra, manuell 6 växlad 2wd/4wd high/4wd low. Jag älskar min bil. Quote
MartiN-N Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Nissan king cab 88a A-trakor Grymt rolig Quote
blaserr93 Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 lycklig ägare till en toyota land cruiser 90 värdens bästa bil! Quote
gonic Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 lycklig ägare till en toyota land cruiser 90 värdens bästa bil! Nix den har jag- Toyota Land cruiser HDJ80......... Quote
first_clas Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Har en Hilux med gamla chassit årsmodell 2000.Riktigt bra bil för mina behov och utan problem dammar jag 80-90mil i den utan bli bankrutt. Nackdelen är med dubbelhytt jag ej får upp en skoter på flaket,fördelen är hundarna är med där under längre åkturer.. Drar omkring 1 liter diesel milen och kostar lite lite mer än min corolla 4wd som ska säljas Quote
jonaswande Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Glider just nu i en 01-xantia 2,0 HDI...D positiva är låg bränsle förbrukning,skön komfort, + att den går att höja rejält om vägen skulle vara i dåligt skick och framförallt billig i inköp=) men ångrar fortfarande att jag sålde min 95- kia sportage med stora grova däck,h/l 4X, manuella frihjuls nav...ojoj den bilen tog sig fram tills det blev för tight mellan träden och drack under litern bensin...ajaj är huvet dumt får kroppen lida Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.