Loke Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Har kört en 04 Pajero Wagon i några år. Suverän i terrängen och på vägen men såld då diselskatten vart dyr då familjen blev större. Kör nu en kompetent bil, en Outback 07. Dock lite liten. Kommer bli en investering i en LC90 bensinare som ska stanna i familjen under lång tid och tjänstgöra som andra/fiske/jakt bil under kanske 500mil per år Quote
bamse82 Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Står i val och kval vilken bil jag ska slå till att köpa, det ska helst vara en 4wd som man kan ta sig överallt med, över stock och sten i skogen, på små skogsvägar. En lite högre 4wd bil är önskemålet, vad har ni fär typ av bilar? Märke? Några rekomendationer? finns bara ett fordon man kan köra med överallt. BV206 =) Quote
jansson67 Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Har en Caddy 4motion 2010 Fina gallergrindar, köpe eller hemmabyggda? Quote
nicklas Posted June 16, 2011 Posted June 16, 2011 Fina gallergrindar, köpe eller hemmabyggda? Har visst missat Det är hemmabygge Quote
Allätare Posted June 16, 2011 Posted June 16, 2011 Subaru forester -10, boxerdiesel:n. Har inte slagit i något än (ca 22cm markfrigång), 50/50 drivning, drar ca 0.6l/mil. Tyvärr lite trång att packa i med en hundbur för 2 kh vorsteh men avhjälps med takbox... Quote
MKJ Posted June 16, 2011 Posted June 16, 2011 Vagnsparken har ändrats lite. Min svarta Jeep såldes och en Skoda Octavia Kombi köptes i stället. Men av nån anledning tror jag att jag tar hustruns Jeep till jaktmarkerna... Är det fastighetsverkets lada jag ser i bakgrunden? Quote
Snirpex Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Har en Ford Kuga 2011. Ingen familjebil men kanon till mig, sambon och 2 finnspetsar! Quote
I-Mats Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Renault Trafic 4x4 med högskåp. Låsbar mittdiff och originalmonterad hasplåt under motor/växellåda samt diffräddare, därtill väl tilltagen markfrigång. Ingen terrängbil men grym på riktigt dåliga "vägar" och stigar, dessutom torde man få in tre-fyra älgar med lite våld. Tidigare har jag haft 2 x RR Classic, 1 x Mitubishi Pajero I, 1 x Pajero II, 1 x Isuzu Trooper och 1 x Suzuki 413 ifall man ska räkna de som klarar även o-väg. Har nog glömt nån också. Likafullt har jag i princip alltid tagit "vanliga" bilen när det vankats jakt och bara kört fast en gång - men det var med en Volvo 745, så det behövs ju inte mycket än att man lämnar asfalten... Lill-Fiestan var helt grym med snökedjor på, vilket ett antal fyrhjulsdrivna pjäser fått erfara: långnäsigast var nog Golf Syncron som jag passerade i diket innan jag drog honom uppför backen, genom en halvmeter snö. Saknar man vägar eller vill kunna smyga i djupsnön finns inget bättre än en terrängbil (alltså låsbar mittdiff, lågväxel, massa luft under och mjukt chassi som minimum), annars går ju det mesta bara hjulen når ned till fast mark: markfrigång är A och O. Eller, markfrigång är A och någorlunda flexibelt chassi är O. Att slippa vara rädd om bilen är också skönt, ska man klara sig på vissa ställen gäller ju att man inte är gas-blyg. -- Mats Quote
wizzie Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Köpte precis en Mazda B2600 Maxi-cab -99 som gått 20000. Lite bucklor, repor och rost men går som en klocka=perfekt! 4x4 givetvis och med hasplåtar på rätt ställen så nu är det bara ut och prova Quote
tobbe 7 Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Tjena Jag hade en 945a förut,men har ledsnat på att köra fast överallt. Så nu har jag köpt en rav4,hoppas att den ska gå lite bättre i snön. Tobbe Quote
Loke Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 Nu har man äntligen skaffat sig en Landcruiser 90 manuell bensinare. Blev en -97 som gått uppe i lappland/norrbotten hela tiden så man slapp åka 120mil och hämta en. Blir perfekt jaktbil för mig. Nu får Outbacken tjänstgöra som familjebil. Quote
J S Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Nu har man äntligen skaffat sig en Landcruiser 90 manuell bensinare. Blev en -97 som gått uppe i lappland/norrbotten hela tiden så man slapp åka 120mil och hämta en. Blir perfekt jaktbil för mig. Nu får Outbacken tjänstgöra som familjebil. Du har gjort ett bra val! Jag har nu i drygt 6 år åkt LC90 -00 och bättre bil har jag aldrig haft. Quote
Loke Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Jo den känns bra hittills. Letat länge men alla har varit så långt borta. Tanken är att ha den länge så ska bli kul att se hur den går. Enligt folk som äger den och div tester ska de ju i princip vara skottsäkra Quote
J S Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Jo den känns bra hittills. Letat länge men alla har varit så långt borta. Tanken är att ha den länge så ska bli kul att se hur den går. Enligt folk som äger den och div tester ska de ju i princip vara skottsäkra Ja, det enda jag gjort är vanlig service och oljebyte. Byte av rena slitdelar. Bromsskivor bak och handbromsbackar. Stötdämpare bak. Då har jag kört 10t mil med den på 6 år och aldrig reparerat en bil så här lite oavsett tidigare märke. Dessa LC verkar tåla en hel del. Vet inte om du läst begtestet på LC. Bifogar den igen i detta inlägg. TV0521beg_landcruiser.p1.pdf Quote
Loke Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Det låter riktigt bra. Jo, läst detta test tidigare. Som det står i testet: "Ett nära nog idiotsäkert köp" Då borde den passa bra åt mig Quote
ahoj Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Jag har en sån här Fård, kanske inte det bränslesnålaste, men en kompressormatad Triton åtta på 330cui ger gott om vrid, och så retar det ju alltid miljöpartister.. Quote
Galne Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 En gammal Ford Sierra kombi 4x4 hade suttit bra, tar sig fram överällat. Kanske inte bästa höjden jämfört med en 4wd jeep men klockren. Tyvärr för jag nöja mig med en rwd för nu.. Quote
mcgyver Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Köpte mig en Taro/Hilux -90 härom veckan Skönt med lite höjd i skogen!! Quote
Uteiskogen Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Polarens version är snäppet vassare... Quote
RW Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Polarens version är snäppet vassare... Två saker slår mig, fassen vad det måste ligga många cementsäckar i skuffen på den Volvon och otroligt vad lös snön är. I SydSkåne skulle denna bil inte komma från uppfarten eftersom all snö är packad. Quote
Tjörnbon Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Jag kör en Opel Astra Njoy Inte mycket att skryta med men den har hitills blivit nersölad av både fisk,räv,grävling och rå Tanken är att jag ska byta till en Suv av hygglig storlek för att kunna forsla barn och köra på snöiga vägar, jag har tittat lite på Jeep Wrangler Unlimited men lyckas inte riktigt övertala Sambon som tycker att den rent ful Har ni några goa förslag i klassen 150-210000sek som inte ser alltför millitäriska ut, Hummer funkade inte Quote
Loke Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 I den prisklassen är en Toyota LC 120 inte helt fel. Men den är kanske för stor? Blir väl en -03 till -06 kanske. Quote
Recommended Posts