Jump to content

Vilken jakt/fiske bil har ni?

Recommended Posts

Posted

:blush: Jag kör en Opel Astra Njoy :blush:

Inte mycket att skryta med men den har hitills blivit nersölad av både fisk,räv,grävling och rå :)

Tanken är att jag ska byta till en Suv av hygglig storlek för att kunna forsla barn och köra på snöiga vägar, jag har tittat lite på Jeep Wrangler Unlimited men lyckas inte riktigt övertala Sambon som tycker att den rent ful :P

Har ni några goa förslag i klassen 150-210000sek som inte ser alltför millitäriska ut, Hummer funkade inte :lol:

Beroende på hur mycket offroad du kör ska du välja bil. De flesta kör mindre än 2% offroad vilket gör att de övriga 98% bör vara vägledande vid ditt bilval. Kör man som de flesta så passar en XC70, Forester eller varför inte en CR-V bättre än en Wrangler, L90, Deffender m fl. De sistnämnda är definitivt bättre i terräng men lika mycket sämre på landsväg.

Själv har jag just nu en CR-V efter att ha haft en Pajero med 33tummare och tycker nog att bilkörningen blev betydligt enklare, bekvämare och framför allt billigare. Jag använder CR-Vn på samma sätt som Pajeron i jakten förutom att jag inte kör i skotarspåren eller ut i värsta gytjehålen men att köra i 50-70cm snö är inga problem, inte heller att köra ut med jakttornen, hämta vilt o s v.

Posted

Vw Taro 1990, funderar på bygga in hundkoja på flaket då kupen är ngt trång. Annars mkt fin då markfrigången är hööög :) Efter jakten ställer jag av den igen. 0kr i värdeminskning,skottsäkra motorer men ngt slö, borde vart en diesel. Av nån andledning ringer å skickar icke födda svenskar å frågar köpa den hela tiden :angry:

Posted

Jag tackar för tipsen!

Men vi fick besök av en VW Touareg på jobbet idag och jag måste erkänna att jag blev styggt intresserad av den.

Man satt som en Kung osv och jag gillade linjerna som får vara någorlunda vägledande för en motornovis :blush:

Är det någon som har en eller vet något om dessa ?

Posted

har en Jeep Cherokee 4WD 4l v8 ståendes i garaget, lite småfix men förmodligen en helt suverän jakt/terrängbil om man inte behöver köra massa stora vägar för att komma till jaktmarkerna och dessutom har den avställd under ickesäsong....prisidé 5000 kr...PM:a vid intresse

• Like 1
Posted

På länken nedan har du en begagnatanalys på Tourareg. :)

http://prod.automotorsport.se/media/biltester_pdf/071505.pdf

Tackar!

Intressant läsning, blir det köp så får man visst vara observant och tursam :huh:

• 2 weeks later...
Posted

Två saker slår mig, fassen vad det måste ligga många cementsäckar i skuffen på den Volvon och otroligt vad lös snön är. I SydSkåne skulle denna bil inte komma från uppfarten eftersom all snö är packad.

Hahaha jo det kan nog stämma att det inte är filmat i sydskåne :lol: Men lik förbannat är det en rolig tanke och inspirerande byggprojekt! Eller bara ett bevis på för mycket fritid <_<

/Skogis

Posted

Skaffade mig en andra bil för några veckor sedan & är helnöjd än så länge! Det blev en Toyota Hiace van, 4wd diesel. Äntligen plats för hundburar, kläder & andra jaktsaker.

4e495976-4f49-381a.jpg

4e495976-4f69-c1bc.jpg

4e495976-4f83-74de.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Jag kör med en Mitsubishi Pajero shogun som jag är mycket nöjd med :D

post-906-0-55059800-1304272792_thumb.jpg

Mvh.

Jag har en exakt likadant, jag är väldigt nöjd.

Posted

Efter några år utan jaktbil stod ja inte ut längre :)

La handpenning på en Subba Forester -06 i lördags, hämtas inom två veckor! :wub:

Posted

har en Jeep Cherokee 4WD 4l v8 ståendes i garaget

Edit här också då... Cherokee (den kantiga modellen) finns inte med V8. 4,0 liters motorn är en rak sexa på ca 175 hkr och ca 300 Nm.

;)

• 2 months later...
Posted

Skaffade mig en subaru legacy! Ledsna på å köra fast i skogen sen förra året då jag åkte mycket berlingo!

post-6570-0-83065900-1323511398_thumb.jp

Posted

Kia Sorrento diesel -11 (tidigare Nissan X-trail diesel -08)

Volvo 850 från 1800-kallt

Vid riktigt usel terräng MF-165.

Posted

FÅÅRD Ranger :D (Även privat och firmabil)

Posted

Saab 9000 -98. Kanske inte optimal jaktbil men Kalle ryms i skuffen och jag åker skapligt bekvämt och säkert. När jag inte tar mig längre brukar det vara läge att släppa hunden och börja jaga.

Posted

Jag åker Subba. Funkar perfekt för mig som en kombination av landsvägs/skogsvägs/båttrailing-bil.

post-4070-0-29432100-1323538480_thumb.jp

Posted

Har som jaktbil en JEEP Grand Cherokee V8:a höjd 3" med BF Goodrich Mud Terrain. Fin markfrigång och man tar sig fram nästan överallt.

Lite väl törstig om man ska åka långt :blush:

Familjebilen funkar också som jaktbil ibland. Volvo XC90 D5 Sport -08.

• Like 1
Posted

Opel Corsa 1,3i 88a en riktig monstertruck som gått ca 4 varv runt jorden :D

Posted

Jag tackar för tipsen!

Men vi fick besök av en VW Touareg på jobbet idag och jag måste erkänna att jag blev styggt intresserad av den.

Man satt som en Kung osv och jag gillade linjerna som får vara någorlunda vägledande för en motornovis :blush:

Är det någon som har en eller vet något om dessa ?

Har också planer om att köpa en sådan :-)

Posted

Har inte själv någon men när jag 2006 kikade på bil så fanns Touareg med i planerna. Var då och provkörde en helt ny v6 TDI och det var en enormt trevlig bil att köra. Tyst och bra respons. Jag vart nästan såld men den var lite dyr då men måste säga att jag gärna hade haft en. De verkar inte ha mycket problem på besiktningen heller. Men som sagt inte desto mer erfarenhet av den.

Posted

Volvo 245 GLT -85 med B230E-motorn... 8)

Funderar på att höja den och sedan sätta in ett antal 100kg i bakändan, så tar man sig förhoppningsvis fram i terränglådan. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Åker dagligen i min goa Jeep Grand Cherokee V8

Billigt? -nä, men det skiter jag i!

• Like 1
Posted

Lada Niva -05

Tar sig fram nästan över allt. suverän i snö. billig.

Har man haft en riktig 4x4 kan man inte vara utan

Posted

Jag landade till slut på en Kia Sportage 2,0 bensinare :P

Jag har kört med den i 2 veckor nu och jag gillar den skarpt.

Jag var inne på en Touareg från start men det kändes bättre att köpa helt nytt för samma pengar.

Än så länge helt nöjd.