Jump to content

Vilken jakt/fiske bil har ni?


J.Ekholm

Recommended Posts

Ingen dålig present! :)

Toyotorna nämns aldrig som drömbilar, men ägarna vill sällan byta bort dem annat än mot en nyare likadan... Så de är nog drömbilar ändå. I den meningen att man slutar drömma om en annan bil.

Häromdagen var det ute en maxutrustad LC100 V8 från 2004 som gått 2.500 mil... 180.000 begärt, och även om den tar 1,4-1,9 liter milen är det nog en bra affär med tanke på egenskaper, förväntad värdeminskning och hållbarhet. 40.000 mil tar man nog ut ur den utan reparationer och värdeminskningen lär inte bli högre än tre spänn milen oavsett. Då spelar det ingen roll att den drar soppa för 25 spänn per mil.

Jag fortsätter dock i min LC90 från 2001. Ännu lägre värdeminskning och rimlig bränsleförbrukning gör att jag sliter på den ännu några år. Bättre bil har jag aldrig haft, om man räknar bort den LC90 jag hade tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Åker Jeep cherokee från 92, 26 000 mil, hur nöjd som helst, bytt ett lager till en remskiva, 30spänn på biltema, klart!

Drar lite sås(1,3 blandad) , men det får man väl ta om man ska åka fint :tongue:

Ta sig fram otroligt bra gör den med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En Toyota Hilux av 2000-talets början modell, drar ingenting och den ser ut som den varit med i ett inbördeskrig så det är ingenting man behöver vara rädd om när det kommer till det estetiska :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen dålig present! :)

Toyotorna nämns aldrig som drömbilar, men ägarna vill sällan byta bort dem annat än mot en nyare likadan... Så de är nog drömbilar ändå. I den meningen att man slutar drömma om en annan bil.

Häromdagen var det ute en maxutrustad LC100 V8 från 2004 som gått 2.500 mil... 180.000 begärt, och även om den tar 1,4-1,9 liter milen är det nog en bra affär med tanke på egenskaper, förväntad värdeminskning och hållbarhet. 40.000 mil tar man nog ut ur den utan reparationer och värdeminskningen lär inte bli högre än tre spänn milen oavsett. Då spelar det ingen roll att den drar soppa för 25 spänn per mil.

Jag fortsätter dock i min LC90 från 2001. Ännu lägre värdeminskning och rimlig bränsleförbrukning gör att jag sliter på den ännu några år. Bättre bil har jag aldrig haft, om man räknar bort den LC90 jag hade tidigare.

Jag såg annonsen på den LC100 med 2500mil på mätaren men fick inte fram några uppgifter på den hos Transportstyrelsen och firman svarade inte på mail och inte den gången jag ringde heller. Var annars intresserad av den men kändes som 2500mil var för bra för att vara sant sen skumt när det inte fanns några uppgifter på den.

Link to comment
Share on other sites

Häromdagen var det ute en maxutrustad LC100 V8 från 2004 som gått 2.500 mil... 180.000 begärt, och även om den tar 1,4-1,9 liter milen

Tycker det är sällan man hör om deras dieselmotorer. Säljs det få diesel?

Link to comment
Share on other sites

I Sverige såldes nog flest dieslar, många bensinare är importerade privat. Det är inte ofta dieslarna är ute till salu, de brukar säljas fort... misstänker att "lb-reg" är en nyckelfaktor i det sammanhanget. I LC100 sitter 4,2-liters dieselsexa med turbo och 204 hk. En mycket fin motor med gott renommé för driftsäkerhet och den har ju funnits sedan HJ60-tiden, även om det numera är elektronisk pump osv.

Link to comment
Share on other sites

VOLVO XC 70 D5 en -05 och en -09

Link to comment
Share on other sites

Ingen dålig present! :)

Toyotorna nämns aldrig som drömbilar, men ägarna vill sällan byta bort dem annat än mot en nyare likadan... Så de är nog drömbilar ändå. I den meningen att man slutar drömma om en annan bil.

Häromdagen var det ute en maxutrustad LC100 V8 från 2004 som gått 2.500 mil... 180.000 begärt, och även om den tar 1,4-1,9 liter milen är det nog en bra affär med tanke på egenskaper, förväntad värdeminskning och hållbarhet. 40.000 mil tar man nog ut ur den utan reparationer och värdeminskningen lär inte bli högre än tre spänn milen oavsett. Då spelar det ingen roll att den drar soppa för 25 spänn per mil.

Jag fortsätter dock i min LC90 från 2001. Ännu lägre värdeminskning och rimlig bränsleförbrukning gör att jag sliter på den ännu några år. Bättre bil har jag aldrig haft, om man räknar bort den LC90 jag hade tidigare.

Jag vet inte om jag håller med att det inte spelar roll med en sådan bensinare.

Betänk följande lilla kalkyl: 1.9 l/mil x 40 000 mil x 14 kr / l -> 1.064 Mkr.

Antag att en diesel drar 0,9 l/mil så har du en kostnadsbesparing på 560 tkr. Dessa pengar + 180 tkr om du köper bensinaren ger dig friska 740 tkr.

Man får då en flång ny LC150 Executive variant fullutrustad med allt möjlig lull-lull och 45 000 över att muta frugan med :thumbsup:

....samt enligt spec så drar den bilen 0.81.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mellan bensin och diesel är inte så stor. Det är ingen Golf vi pratar om. Du kan räkna med en skillnad på tre-fyra deciliter per mil, sedan har du direkt en skillnad i skatt på kanske 7.000kr/år och dieseln har dessutom ofta dyrare försäkring och definitivt dyrare service.

Sedan har du skillnaden i inköpspris, så det är inte alltid så att bensinaren är den sämre affären rent ekonomiskt. När det gäller begagnade bilar i denna storlek är det nästan alltid tvärtom, åtminstone om man kör mindre än 3.000 mil om året.

Min LC90 TD drog ca 1,1 per mil blandad körning, bensinaren drar ca 1,3 vid samma körning. Två deciliter per mil. Då kostade dieseln dryga 11.000/år i skatt, den nuvarande bensinaren ligger kring 3.000. Och en tusenlapp billigare försäkring. Servicen oräknad. Man tankar rätt mycket för den skillnaden, det handlar om 9.000 friska kronor årligen, med service ungefär 10.000kr billigare. You do the math.;)

Link to comment
Share on other sites

jag är oxå inne på bilbyte så då ställer jag frågan till dom som har eller har haft V70 awd.Är den lika låg eller högre än en vanlig V70?Höjdskillnad ungefär?Konstant eller urkopplingsbar 4-hjulsdrift?Jag har kollat på årsmodell 05-07,dom verkar ligga på bra priser.

Link to comment
Share on other sites

jag är oxå inne på bilbyte så då ställer jag frågan till dom som har eller har haft V70 awd.Är den lika låg eller högre än en vanlig V70?Höjdskillnad ungefär?Konstant eller urkopplingsbar 4-hjulsdrift?Jag har kollat på årsmodell 05-07,dom verkar ligga på bra priser.

Jag hade en XC70 modellår 2007 eller var det 2008. Ny generationen i all fall. Motoralterntiv D5.

En mycket bra bruksbil. Går som tåget på vägen...oavsett om det är 10 ca nysnö eller om det är torr asfalt.

Den drog runt 0.62-0.65 l/mil i blandad körning. Körde för skoj från Stockholm - Skåne i 90 km/h. Då drog den 0.58(!). Men jisses va tråkigt det var i slutet.... :)

Fyrhjulsdriften är ju Haldex med intelligent automatik så du kan inte kontrollera när/hur den driver. Dock kan sägas att den fungerat väl då man kört.

Du får dock räkna med att detta är en vägbil och inte någon offroad. Minns inte vad frigången var men inte mer än någon/några centimeter högre än vanliga V70 har jag för mig. När du kommer in i mer rough underlag, mer snö/snövallar eller likande då börjar man känna bilens begränsningar.

Som sagt, mycket bra bruksbil där du får en AWD som fungerar utan problem, du kan lasta extremt mycket samt den är ekonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag har införskaffat en King Cab Navara dubbelhytt precis. Bra höjd och tar sig fram riktigt bra på oplogade vägar som för mig är viktigt med en jaktbil. Det, och gott om utrymme att transportera hund, utrustning och fällt vilt. Helnöjd än så länge! :-)

post-5659-0-94895800-1356350737_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Nissan navara har jag införskaffat och är väldigt nöjd än så länge:)

post-3684-0-70282400-1356351632_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Man ska komma ihåg när man pratar jakt bil och när man jämför l/mil så är det på landsväg som det kan löna sig med bensin men bensinarna drar mer när man tuffar på efter grusvägarna och framförallt när man har snö upp över huven.. Det är rejält mycket bensinarna drar mer så det bör läggas in i budget...

skickat med blip blip mobilen, troligtvis från skogen i väntan på någon hund

Link to comment
Share on other sites

En annan sak att slänga in i kalkylen är att en bensinare har dräglig värme utan att köras på fullgas hela tiden. Det är främsta skälet till att jag nästan alltid valt bensin på en jaktbil och det främsta skälet till att jag vintertid hatat samtliga dieselbilar jag ägt, undantaget gamm-Mercorna med gasspjäll där man kunde få lite temp iaf på tomgång.

Är det en jaktbil så är det få som kör tillräckligt långt för att diesel ska vara nåt måste rent ekonomiskt, saken är förstås annorlunda om den ska fungera som vardagsbil.

-- Mats

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man ska komma ihåg när man pratar jakt bil och när man jämför l/mil så är det på landsväg som det kan löna sig med bensin men bensinarna drar mer när man tuffar på efter grusvägarna och framförallt när man har snö upp över huven.. Det är rejält mycket bensinarna drar mer så det bör läggas in i budget...

skickat med blip blip mobilen, troligtvis från skogen i väntan på någon hund

Japp, visst är det så. På tio år har jag kört sammanlagt kanske två mil under dylika förhållanden, så nog hade jag sparat in säkert en femtiolapp på bränsle under den tiden. Men jag har sparat ungefär 70.000 i skatt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Och när termometern kryper under -30 kan man ofta fetglömma kallstart med diesel.

Nja, det är inga problem med bra olja och batteri. Däremot var det lite halvtrögt att få igång min 73as 220D med Quaker State 10W40 och 70000 mil på mätaren när det var -42...

Den dunkade igång på en cylinder efter att ha glödgat i två minuter (lacken på täckgallret till glödspiralen i kupén var helt bortbränd), men den fick aldrig oljetryck så jag fick slå av och tända ett par marschaller under tråget. En halvtimma senare startade den lätt som en plätt.

På väg hem (toppfart 90 km/h) dog yttertempmätaren efter att ha räknat ned ända till -48, och de dubbla värmepaketen till trots hade vi knappt plusgrader i kupén. Den andra bilen vi hade hämtat i Kiruna (W116, 450 SEL) startade lätt som en plätt och hade trivselvärme, det var bara lådan och styrningen som var lite seg till en början.

-- Mats

Link to comment
Share on other sites

Millgard det kallar jag stadsbil inte jaktbil! Har man dom referenserna förstår jag mycket väl råden!

skickat med blip blip mobilen, troligtvis från skogen i väntan på någon hund

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jävla skräptrådar...

Nu måste jag snart åka och prova en -99 LC V6.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo bensin i all ära men de blir bra dyrt, de drar nästan det dubbla i skogen. Men då menar jag jaktbil.. Pick upparna är också fel typ av bil, de är för bred och klumpig de är dessutom ganska dålig att ta sig fram..

skickat med blip blip mobilen, troligtvis från skogen i väntan på någon hund

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...