Roggman66 Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 Hallå gott folk boendes i Tierp med omnejd. Jag skulle behöva litehjälp med injagning nu under hösten. Schillern jag har är idag 14 månader och har presterat 2 rävdrev i höstas/vintern men pga den djupa snön blev det få tillfällen. Det jag önskar är, att efter den 21:a Aug om intresse finns, så kan ni kasnke slå en lina till mig när ni ser en räv så att det finns hyffsat färska slag att släppa på. PM:a vid intresse så kan vi byta telnummer. MVH Zack och Roggman66 PS Grythund finnes även :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 Då har frågan fyll 100 besökare, men inget större intresse för att hjälpa med injagning av en rävhund. Ahh det löser sig! //Roggman66 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storviltsjägaren Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Roggman du är välkommen hit till hösten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pertan Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Nog ska du få släppa på räv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Tackar go´vänner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxin Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 Om du kan tänka dig att äka 3-4mil söderut så så ska det ordna sig för gott om räv har vi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 Har tyvärr inga riktigt bra marker för räv v.s stövare men kommer gärna och lyssnar på dreven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Jo att åka en bit är inga större problem. Tanken med hjälpen är just det att fler ögon ser bättre än 2 och jag vill ju nu i början släppa på "säkra" rävslag. "Min" mark hyser en hel del räv, men jag har en ganska tungt trafikerad väg som skär genom marken. Det var med hjärtat i halsgropen jag hade när jag lyssnade till det första drevet i senhöstas/vintras. Det korsade vägen och gick upp mot järnvägen där det vände. Det roliga med det drevet var att det var upptag vid ett gryt, och när jag skyndade dit till upptagsplatsen var det även spår efter 3 st rådjur, men de drog åt höger sen och jycken åt vänster. Jag kollade sen spåren där de gått över en väg och nog fasen var det räv han var efter. Sedermera slutade drevet vid ett annat gryt. Han har hittils inte varit intresserad av vare sig rådjur eller hare, men vill ändå styra så mycket det går på just räv! MVH Roggman66 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 Om mickel går i gryt så kommer jag gärna med terrier-tokan, då brukar dom komma upp från underjorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Tack tack Qvarnhill även jag har borderterrier. Fast det skulle i och för sig vara kul att se en annan jobba nån gång. Brukar vara ca 70-80% utgång när jag släpper min. //Roggman66 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 UPP! Ingen alls i närheten av Månkarbo? //Roggman66 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted October 26, 2010 Author Share Posted October 26, 2010 Många har tittat, få har behövt hjälp med rävarna. Det har löst sig ändå, det behövs inga varma slag. Jycken har gått från klarhet till klarhet och hittar räven aldeles själv. Det har varit mycket nära att det blivit skjutet för honom. 3-4 dagar i veckan tränar vi, och det blir drev nästan varje gång, men svårt att passa själv. //Roggman66 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxkiller Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Många har tittat, få har behövt hjälp med rävarna.Det har löst sig ändå, det behövs inga varma slag. Jycken har gått från klarhet till klarhet och hittar räven aldeles själv. Det har varit mycket nära att det blivit skjutet för honom. 3-4 dagar i veckan tränar vi, och det blir drev nästan varje gång, men svårt att passa själv. //Roggman66 Låter ju lovande med 3-4 dagars träning så lär du snart få skjuta på drev oxå. Att hitta rätt pass är inte det lättaste,men det gäller att försöka minnas var dom passerar mest och på det sättet lära sig var man ska stå. Nära gryt är ett bra tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Kan du tänka dig att åka till Sörmland kan jag nog fixa rävjakt! Behöver du en passkytt ställer jag också upp. Är själv intresserad av en rävjagande schiller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roggman66 Posted October 27, 2010 Author Share Posted October 27, 2010 Jaa du Foxkiller, han är klockren. 2 gånger har han sprungit efter älg 500m respektive 700m sen släppt. Jag har några övergångar som räven gått över men inte hunnit dit själv. Jag bad en passkytt att ställa sig där, men han gick inte ända fram, och vad händer, jo rävev går över igen. Han är lite trång i söket, men är envis på slag. Drevtiderna är lite korta än så länge, som bäst straxt under timmen. Gryten blir markerade vartefter jag finner de. Igår blev det ett uptag och drev som gick i gryt efter 20 minuter och det snurrade vid mig. Tyvärr så gick räven i gryt på "fel" mark så jag kunde inte stoppa ner terriern, som tyvärr fått stå undan i år. Det blir nog hund av denna snart nog. Totalt (än så länge i alla fall) ointresserad av rådjur och hare. Jag provade att stå på ett ställen med ca 30 sek gamla spår av hare och det gav han blanka fan i! :-) //Roggman66 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts