Jump to content

Dagens rätt

qvarnhill

Recommended Posts

Här blev det palt i stora lass :D Gjort så jag ska ha med under älgjakten perfekt tärna i bitar och frysa in... sen bara ta fram och steka ^_^ Även bakat en massa kanelbullar så man ska ha fika med under jakten :D

Nja .håller inte riktigt med där Shamani, Skåningen är ju just en skåning o då skall det ju stavas Antrikå. ^_^

Hau de brau.

Eas

På mer ren svenska låter det mer som entré-kåt... :D:D

När dottern är här kommer det nog att bli fisk i ugnen också. Hon har två favoriter som jag gör (hon är gammal nog för vin till maten också om det skulle vara så... :D ), det ena är en norsk fiskgratäng, den andra är vitfisk av något slag med lite attliraljer...

Norsk fiskgratäng:

Koka vit fisk (typ torsk, alaska pollock, sej....) (ca 800g)

Koka en bechamel (det kan inte jag stava till...) ta av låt svalna lite och knäck i ett till två ägg (beror på hur stor laddning sås man gör), tillsätt salt och lite riven muskot. Vet inte hur mycket sås det behövs... så att det blir tjockt som en sockerkakssmet när man blandat i fisken...typ. ^_^

Ha i fisken i såsen efter att den plockats i små, små bitar (ta bort ev ben :D )

Häll smeten i en ugnfast form som är smörad. Strö ströbröd över.

In i ugnen... ca 45 min? 175-200 grader?

Servera med kokta morötter, kokt potais och smält smör. Mumma!

Min fisk i ugn

1pk vit fisk - typ alaska pollock

1 liten gul lök

1 liten purjolök

1-2 tomater eller tomatpuré

1 normalpåse gratängost (eller annat riven ost)

4 dl grädde

2 fiskbuljongtärningar

2-3 msk tomatpuré

salt, peppar

*

Lägg fisken i en ugnfast, smörad form

skiva på tomater eller bre på tomatpuré

Krydda med salt och peppar

hacka löken och strimla purjon och strö över fisken

Smula över buljongtärningarna

Blanda grädde och tomatpuré och häll på fisken

In i ugnen 175 grader tills fisken är nästan klar (20 - 25 min?)

Ta ut och strö över osten

Tillbaka in i ugnen tills osten är gyllene och fisken är klar

serveras med hemgjort potatismos och kokta, gröna, jävla ärter. =)

Smaklig spis!

*

Kan ju inte lägga in detta till helgen för då är jag upptagen med annat. :D

Det blir ju allt som oftast mat över när man lagar till 1 därför blir det repris idag på lördagens sjömansbiff.

Det blir ju allt som oftast mat över när man lagar till 1 därför blir det repris idag på lördagens sjömansbiff.

Jag hoppas att din smakar bättre än vad min gjorde sist. Jag gjorde en ganska liten laddning, men tog en hel flaska öl i. Blev lite...vad ska jag kalla det... amper(?).. smak. Borde nog bara tagit halva och en skvätt vatten istället. Men man lär av misstagen sa igelkotten när han klev av rotborsten!

idag: rödtungafile med paprikasås, till det nyupptagen red baron (potatis, lite åt asterixhållet men godare)

edit: recept var det ja.... såsen vart en redd gräddsås smaksatt med hummerfond och vitpeppar, lite finhackad smörstekt charlottenlök samt finhackad röd paprika i. Fisken rullades och lades i såsen utan att såsen tilläts koka (så man slipper risken att koka sönder firren) - blev klar på eftervärmen. Potatisen serverades givetvis oskalad eftersom den var helt nyupptagen. Ett tag funderade jag på att ta sparrispotatis istället men det blev den röde eftersom den matchade såsen...

Våfflor med grädde och sylt blev det här i dag :rolleyes: En av barnens favoriter ;)

Det blev snabbt och lätt - varma mackor...

Men jag behöver äta igen...frågan är vad?

Idag blir det fläsk, löksås och pärer... Mmmm! :)

Det lät riktigt gott :D

Blev fläsk med löksås till lunchen.

Ikväll blir det riktigt snabblagat och enkelt, lax och pasta.

Fräs lax bitar i stekpannan, peta lite på dom så att dom faller isär.

Slå på grädde och krydda upp med salt, peppar, persilja, dill och slå i en skvätt citronsaft.

Låt puttra tills pastan blir klar.

Serveras gärna med lite heir covert.

Fast man längtar redan till helgen då ska man slå på stort med raggmunk och fläsk. MUMS!!!

Blev fläsk med löksås till lunchen.

Ikväll blir det riktigt snabblagat och enkelt, lax och pasta.

Fräs lax bitar i stekpannan, peta lite på dom så att dom faller isär.

Slå på grädde och krydda upp med salt, peppar, persilja, dill och slå i en skvätt citronsaft.

Låt puttra tills pastan blir klar.

Serveras gärna med lite heir covert.

Fast man längtar redan till helgen då ska man slå på stort med raggmunk och fläsk. MUMS!!!

Raggisar som e så gott! Fläsk kan man ju aldrig få för mycket av.

Jaha här verkar det som om alla käkar fläsk med löksås.

Jag får köpa ett fång rosor till min fru och be henne hjälpa mig med löksåsen

Det får nog bli fläsk någon dag till veckan! Och med bruna bönor, naturligtvis!

Idag blev det så simpelt det kunde bli - Bullens varmkorv i bröd. :D Och inget billigt korvbröd från korvbrödsbagarn eller vad det heter - utan Pågens stora och goda! :)

Skiva ett par rejäla lökar tunt och lägg dessa i en varm stekpanna med smör och lite olja.

Bryn löken försiktigt så att der blir svagt karamelliserat och inte bränt. (tycker du att det tar för lång tid så kan man fuska med lite strösocker)

När löken är genomskinlig och har fått lite fin färg kastar du i någon matsked vetemjöl, beroende på hur mycket du har gjort.

Rör om detta så att allt mjöl har sugit upp fettet och vätskan i pannan slår du på fonden och rör runt tills det reder sig.

Detta skall nu puttra någon minut så det inte smakar mjöl efteråt.

Blir såsen för tjock häller du på mer fond, för tunn så kan man toppreda den igen men det brukar inte vara ett problem.

Man kan även slå i en skvätt grädde om man vill.

Salt och peppar efter smak.

Snabbvarianten av löksås!

"Snabbvarianten" på löksås heter Blå Band brunsås.. Bara att göra efeter receptet och tillsätta lök efter smak. :angry: Ok, kanske inte den godaste varianten, men funkar o man inte är alltför kräsen...

Kantarell soppa med nyplockade kantareller och limpa med ost på!

Va riktigt gött!

I dag blev det kyckling med sweetchilisås i ugnen och ris till :huh: Men i morgon blir det bästa middagen på länge KÖTTSOPPA :D på ren denna gång :P och mycke klimp det älskar barnen B) förberett den med å koka köttet nu i kväll :wub:

I dag blev det kyckling med sweetchilisås i ugnen och ris till :huh: Men i morgon blir det bästa middagen på länge KÖTTSOPPA :D på ren denna gång :P och mycke klimp det älskar barnen B) förberett den med å koka köttet nu i kväll :wub:

Varför kokar du inte allt redan ikväll? Soppa är alltid godare dagen efter, ju. :wub:

Nä, vänta lite nu, spela inte ut rostricket för lite mat, spara det tills du hittat bössan med stort B som kräver att hela familjen får avstå från massa roligheter för att du ska kunna köpa den, DÅ är det bra att ha lite "tricks up your sleave"! Kolla med mig några dagar innan du har en tur förbi här så kanske jag kan fixa en matlåda åt dig och jag vill absolut INTE ha några rosor! :)

Varför kokar du inte allt redan ikväll? Soppa är alltid godare dagen efter, ju. ^_^

Nej jag kommer få äta den nog många dagar ändå ;)

Nä, vänta lite nu, spela inte ut rostricket för lite mat, spara det tills du hittat bössan med stort B som kräver att hela familjen får avstå från massa roligheter för att du ska kunna köpa den, DÅ är det bra att ha lite "tricks up your sleave"! Kolla med mig några dagar innan du har en tur förbi här så kanske jag kan fixa en matlåda åt dig och jag vill absolut INTE ha några rosor! B)

:)

Jag har ju mina bilar passera dig ett par ggr i veckan.

Men det är dags att göra slag i saken att komma ut och hälsa på dina jyckar

BTW skulle jag göra rostricket skulle hon direkt fundera på vad jag gjort för tokigt

Bästa mitt i veckan maten:

Gravad lax med färskpotatis och hovmästarsås.

Så snabbt, så gott.

Kommer man ihåg att lägga laxen på gravning under helgen är den klar ons-tors. Koka potatis och öppna burken med sås. Klart. Gott.

Att sätta gravningen tar 5 min. Skiva laxen 5 min.

Frys in det som blir kvar av gravlaxen eller lägg den på macka.