PAS Posted August 26, 2023 Posted August 26, 2023 Tanken var att grilla men blev att senare på kvällen efter mörkrets inbrott motionera grilljärnet istället, å det blev kryddigt ytterlår på rå av veckans bock. Den sena matlagningen beror på att vi sen em till mörker har gått på en smitningsolyckad kviga som kommit in på vår mark. Olyckan hände runt middagstid, å hon haltar då höger fram är skadad. Jag tog pass utmed riksvägen för att vara redo å hejda trafik. Info kommer att en 4-taggare går med den skadade. Får se kvigan komma i skogen åt mitt håll. När jag fått upp bössan har ja bara stora tallar i vägen å kvigan haltar vidare, tyvärr lr mkt tyvärr. Så kan det kan bli, 3 värmetröttade hundare senare så får ’nattpatrullen’ ta vid. Fler djur i området kan göra det stökigt, skyller på ulven. Antar att det bli omtag i mon. Inge kul uppdrag men god mat. /P Quote
TekDr Posted September 1, 2023 Posted September 1, 2023 Har mycket ägg nu så det blir huevos rancheros med hemgjorda majstortillas 2 Quote
alias Posted September 1, 2023 Posted September 1, 2023 11 minutes ago TekDr sa: Har mycket ägg nu så det blir huevos rancheros med hemgjorda majstortillas ICA:s recept eller något annat? Hur lätt/svårt var det att göra tortillasen från grunden? MVH Alias Quote
TekDr Posted September 1, 2023 Posted September 1, 2023 15 minutes ago alias sa: ICA:s recept eller något annat? Hur lätt/svårt var det att göra tortillasen från grunden? MVH Alias Minns inte riktigt var jag började när jag hörde om maträtten, kan varit Icas recept. Numera gör jag mest en tomatsås med lite mexikanska smaker som spiskummin, oregano, chili etc. Sen i med knäckta ägg så de får pochera i såsen. Och tortilla kör jag också på känn men grunden kom från nåt recept jag hittat nån gång och det är nån typ av mjöl (här var det majsmjöl och lite vetemjöl för att få en mer lättarbetad deg), nån typ av fett (klassiskt ska väl va typ ister men jag kör oftast smör) och uppkokt vatten som jag blandar i mjölet tills jag fått den konsistens jag tycker känns bra. Sen får det stå och vila en stund innan jag pressar degbollar till tortillas och ”bakar” dem i gjutjärnsstekpannan. Brukar använda en uppskuren plastpåse så jag får plast på båda sidor av bollen och sen trycker jag till med en gryta eller nåt annat plant. Jag är en rätt oorganiserad kock som kör på känn. Men jag kollar mycket matlagning på youtube och inspireras 🤷♂️ Quote
Popular Post TekDr Posted September 12, 2023 Popular Post Posted September 12, 2023 Asiatisk älg med broccoli, typ… 4 Quote
alias Posted September 13, 2023 Posted September 13, 2023 16 hours ago TekDr sa: Asiatisk älg med broccoli, typ… Nog för att Jägareförbundet gnäller över älgstammens utveckling, men att importera älg från Asien låter lite omständligt... 😉 MVH Alias 1 Quote
TekDr Posted September 13, 2023 Posted September 13, 2023 1 minute ago alias sa: Nog för att Jägareförbundet gnäller över älgstammens utveckling, men att importera älg från Asien låter lite omständligt... 😉 MVH Alias Tur att jag tog asien till älgen då 👌 Quote
PAS Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Hmmm! Kvällsimprovisation. Blev med lite kantareller i veckan. Hade plockat upp en vs-falu ur frysen. Tja! Går väll å göra nå gryta på de med. Smaksatt typ med lök, vitlök, timjan, rosmarin, ingefära, pepparrot, lite tomatpure å liqvid smoke. Grädde å creme fraiche som blöta, samt soya för färg, å lite broccoli som får vara representant för grönt. Tuta röt till, funkar bra. /P 2 Quote
PAS Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 Snabbkäk! Gryta på rå, strimlade rullar å lite andra bitar. Lingon ä mä grönsak. /P 1 Quote
qvarnhill Posted September 21, 2023 Author Posted September 21, 2023 Idag fick det bli stekt saltsill med potäter och löksås... Är nog enda maten jag bara MÅSTE ha en knäckemacka till! 2 Quote
Mad Mike Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 1 hour ago qvarnhill sa: Idag fick det bli stekt saltsill med potäter och löksås... Är nog enda maten jag bara MÅSTE ha en knäckemacka till! Åhh jösses vad sugen jag blir! När min mormor frågade mig vad jag ville äta förr i tiden var mitt standardsvar alltid antingen stekt salt sill med löksås eller stekt fläsk med löksås och det var magiskt varje gång 1 Quote
Popular Post kkjon Posted September 23, 2023 Popular Post Posted September 23, 2023 Regnet slutade lagom tills att det var dags för att börja med maten. Stekpannan byttes mot grillen snabbare än blixten. Grillat ytterlår från vildsvin. Idag var allt utom peston närodlat 🥰 Måltiden sköljdes ner med dansk finöl och snaps😊 5 Quote
Popular Post qvarnhill Posted September 24, 2023 Author Popular Post Posted September 24, 2023 Idag blev det flatkams, stekfläsk, smör å krösamos... Koman infann sig! 6 1 Quote
lsjonsson Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 1 hour ago qvarnhill sa: Idag blev det flatkams, stekfläsk, smör å krösamos... Koman infann sig! Koman infinner sig när man äter äkta Pitepalt. Quote
Popular Post qvarnhill Posted September 26, 2023 Author Popular Post Posted September 26, 2023 Hemstoppad värmlandskôrv gjord på potatis och vildsvin, King Edwardmos, rivna morötter och Johnnys sötstarka senap. 4 Quote
Popular Post Mad Mike Posted September 26, 2023 Popular Post Posted September 26, 2023 42 minutes ago qvarnhill sa: Hemstoppad värmlandskôrv gjord på potatis och vildsvin, King Edwardmos, rivna morötter och Johnnys sötstarka senap. Om du fortsätter med bilder på stekt salt sill, fläsk med palt och korv med mos kommer jag flytta in hos dig vare sig du vill eller inte 5 Quote
qvarnhill Posted September 26, 2023 Author Posted September 26, 2023 2 hours ago Mad Mike sa: Om du fortsätter med bilder på stekt salt sill, fläsk med palt och korv med mos kommer jag flytta in hos dig vare sig du vill eller inte Övervåningen är ledig men ouppvärmd... Tror dessvärre att dela hus med mig är allt annat än skoj! 🤣 Quote
Mad Mike Posted September 26, 2023 Posted September 26, 2023 3 hours ago qvarnhill sa: Övervåningen är ledig men ouppvärmd... Tror dessvärre att dela hus med mig är allt annat än skoj! 🤣 Jag är inte så värst rolig heller men hungrig! 2 Quote
Popular Post qvarnhill Posted September 27, 2023 Author Popular Post Posted September 27, 2023 Lillördagsmat, välbrässerad karrékotlett, stekt lök, stekt potatis, kokta morötter slungade i vitlökssmör och saltgurka... Överlever nog till i morr'n nu! 4 Quote
tecno Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 It´s friday = Cheesburgers 😃 Coleslow och emmenthaler + det vanliga 2 Quote
Popular Post exabit Posted October 19, 2023 Popular Post Posted October 19, 2023 Till lunch blev det 900 gram högrev och lite beasås. Middagen bestod av kanske 300 gram högrev och trattisar från i söndags Nu står man sig en stund 3 Quote
Ompi Posted October 19, 2023 Posted October 19, 2023 3 hours ago exabit sa: Till lunch blev det 900 gram högrev och lite beasås. Middagen bestod av kanske 300 gram högrev och trattisar från i söndags Nu står man sig en stund Stackars dig ! 1 1 Quote
Popular Post qvarnhill Posted November 3, 2023 Author Popular Post Posted November 3, 2023 Gjorde mig till och festade till det med flatkams, smör, lingon och stekfläsk idag! 3 Quote
lsjonsson Posted November 9, 2023 Posted November 9, 2023 Kock i lumpen, kock hemma! Skeppshult stekpanna gör jobbet! 1 Quote
Recommended Posts