Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tanken var att grilla men blev att senare på kvällen efter mörkrets inbrott motionera grilljärnet istället, å det blev kryddigt ytterlår på rå av veckans bock.

dagens.thumb.JPG.fcb6fff3baf272b477f5baf12bcda562.JPG

Den sena matlagningen beror på att vi sen em till mörker har gått på en smitningsolyckad kviga som kommit in på vår mark. Olyckan hände runt middagstid, å hon haltar då höger fram är skadad.

Jag tog pass utmed riksvägen för att vara redo å hejda trafik. Info kommer att en 4-taggare går med den skadade. Får se kvigan komma i skogen åt mitt håll. När jag fått upp bössan har ja bara stora tallar i vägen å kvigan haltar vidare, tyvärr lr mkt tyvärr. Så kan det kan bli, 3 värmetröttade hundare senare så får ’nattpatrullen’ ta vid. Fler djur i området kan göra det stökigt, skyller på ulven. Antar att det bli omtag i mon. Inge kul uppdrag men god mat. /P

Posted

Har mycket ägg nu så det blir huevos rancheros med hemgjorda majstortillas

IMG_5285.jpeg

IMG_5286.jpeg

• Like 2
Posted
11 minutes ago TekDr sa:

Har mycket ägg nu så det blir huevos rancheros med hemgjorda majstortillas

IMG_5285.jpeg

IMG_5286.jpeg

ICA:s recept eller något annat?

Hur lätt/svårt var det att göra tortillasen från grunden?

MVH

Alias

Posted
15 minutes ago alias sa:

ICA:s recept eller något annat?

Hur lätt/svårt var det att göra tortillasen från grunden?

MVH

Alias

Minns inte riktigt var jag började när jag hörde om maträtten, kan varit Icas recept. Numera gör jag mest en tomatsås med lite mexikanska smaker som spiskummin, oregano, chili etc. Sen i med knäckta ägg så de får pochera i såsen.

Och tortilla kör jag också på känn men grunden kom från nåt recept jag hittat nån gång och det är nån typ av mjöl (här var det majsmjöl och lite vetemjöl för att få en mer lättarbetad deg), nån typ av fett (klassiskt ska väl va typ ister men jag kör oftast smör) och uppkokt vatten som jag blandar i mjölet tills jag fått den konsistens jag tycker känns bra. Sen får det stå och vila en stund innan jag pressar degbollar till tortillas och ”bakar” dem i gjutjärnsstekpannan. Brukar använda en uppskuren plastpåse så jag får plast på båda sidor av bollen och sen trycker jag till med en gryta eller nåt annat plant.

Jag är en rätt oorganiserad kock som kör på känn. Men jag kollar mycket matlagning på youtube och inspireras 🤷‍♂️

• 2 weeks later...
Posted
16 hours ago TekDr sa:

Asiatisk älg med broccoli, typ…

IMG_5449.jpeg

Nog för att Jägareförbundet gnäller över älgstammens utveckling, men att importera älg från Asien låter lite omständligt... 😉

MVH

Alias

• Haha 1
Posted
1 minute ago alias sa:

Nog för att Jägareförbundet gnäller över älgstammens utveckling, men att importera älg från Asien låter lite omständligt... 😉

MVH

Alias

Tur att jag tog asien till älgen då 👌

Posted

Hmmm! Kvällsimprovisation. Blev med lite kantareller i veckan.

dagens1.thumb.JPG.066f7ccc64b4dd8c0a30252c9fe18afe.JPG

Hade plockat upp en vs-falu ur frysen. Tja! Går väll å göra nå gryta på de med. Smaksatt typ med lök, vitlök, timjan, rosmarin, ingefära, pepparrot, lite tomatpure å liqvid smoke. Grädde å creme fraiche som blöta, samt soya för färg, å lite broccoli som får vara representant för grönt. Tuta röt till, funkar bra. /P

dagens2.thumb.JPG.43dff9dca7843a9feaa2abc0099d7776.JPG

• Like 2
Posted

Snabbkäk! Gryta på rå, strimlade rullar å lite andra bitar. Lingon ä mä grönsak. /P

dagens.JPG

• Like 1
Posted

Idag fick det bli stekt saltsill med potäter och löksås... Är nog enda maten jag bara MÅSTE ha en knäckemacka till!

silllkss.thumb.jpg.af7625c5c97884a95b33aec2ed6522c9.jpg

• Like 2
Posted
1 hour ago qvarnhill sa:

Idag fick det bli stekt saltsill med potäter och löksås... Är nog enda maten jag bara MÅSTE ha en knäckemacka till!

silllkss.thumb.jpg.af7625c5c97884a95b33aec2ed6522c9.jpg

Åhh jösses vad sugen jag blir!

När min mormor frågade mig vad jag ville äta förr i tiden var mitt standardsvar alltid antingen stekt salt sill med löksås eller stekt fläsk med löksås och det var magiskt varje gång:wub:

• Like 1
Posted
1 hour ago qvarnhill sa:

Idag blev det flatkams, stekfläsk, smör å krösamos... Koman infann sig!

kams.thumb.jpg.cd268c620936c9b94004ab8450088fae.jpg

Koman infinner sig när man äter äkta Pitepalt.:wub:

Posted
2 hours ago Mad Mike sa:

Om du fortsätter med bilder på stekt salt sill, fläsk med palt och korv med mos kommer jag flytta in hos dig vare sig du vill eller inte:D

Övervåningen är ledig men ouppvärmd... Tror dessvärre att dela hus med mig är allt annat än skoj! 🤣

Posted
3 hours ago qvarnhill sa:

Övervåningen är ledig men ouppvärmd... Tror dessvärre att dela hus med mig är allt annat än skoj! 🤣

Jag är inte så värst rolig heller:D men hungrig!

• Haha 2
  • 3 weeks later...
Posted

It´s friday = Cheesburgers 😃

DSC_0225.thumb.JPG.364f9b901b701bcc6896e9343debb519.JPG

Coleslow och emmenthaler + det vanliga

• Like 2
Posted
3 hours ago exabit sa:

Till lunch blev det 900 gram högrev och lite beasås.

IMG_2003.thumb.jpeg.a2d98f8d4ab511e6d0c9b56a08da1f45.jpeg

Middagen bestod av kanske 300 gram högrev och trattisar från i söndags :)

IMG_2004.thumb.jpeg.d5825610201f88913a17be4038b85f71.jpeg

Nu står man sig en stund :yes: 

Stackars dig !

• Like 1
  • Haha 1
  • 2 weeks later...
Posted

Cottage pie

IMG_6260.jpeg

• Like 1
Posted

Kock i lumpen, kock hemma!:thumbsup: