Popular Post qvarnhill Posted December 25, 2023 Author Popular Post Posted December 25, 2023 OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en mustig tomatsås och sedan slås allt ihop till en "all inclusive" gryta som kan slevas in med sked i frusna och hungriga matgäster... Ganska fältmässigt alltså! 10 Quote
exabit Posted January 4, 2024 Posted January 4, 2024 Nu har vi ätit anka och ”biffsmågen” vilket jag antar är svensk/dansk/kinesiska för komage Syltan ligger trots allt på Hönö Men det bästa (inramat) ligger i frysen 2 Quote
MKJ Posted January 4, 2024 Posted January 4, 2024 Käkade komage för första gången i Ungern, rätt gott med en lite spänstig textur. Gissar väl att kryddor spelar roll, vad tyckte du själv? Quote
exabit Posted January 4, 2024 Posted January 4, 2024 1 hour ago MKJ sa: Käkade komage för första gången i Ungern, rätt gott med en lite spänstig textur. Gissar väl att kryddor spelar roll, vad tyckte du själv? Det är så kryddstarkt så man känner inte vad det smakar. Detta är nog 20:e gången jag äter mage så inget nytt. Håller me dom att texturen är intressant Funkar bra i hotpot också. Quote
Droggot Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 Provade ko mage när jag var i Peru. Inget jag vill testa igen. Konsistensen var allt annat än tilltalande smaken gillade jag inte heller. Där emot marsvin var riktigt gott. 1 Quote
qvarnhill Posted January 5, 2024 Author Posted January 5, 2024 6 hours ago Droggot sa: Provade ko mage när jag var i Peru. Inget jag vill testa igen. Konsistensen var allt annat än tilltalande smaken gillade jag inte heller. Där emot marsvin var riktigt gott. Marsvin är kunglig mat! 👍 Quote
Dansken Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 2 hours ago qvarnhill sa: Marsvin är kunglig mat! 👍 Tumlare? Ja det har jag ätit för länge sen 😉 Quote
Järven Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 19 minutes ago Dansken sa: Tumlare? Ja det har jag ätit för länge sen 😉 Kallas inte dom för Kölsvin ? Skit samma...dom är nog goda ändå. 😃 Quote
Dansken Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 Det är inte många kvar nu- dom är väl rödlistade.... Quote
qvarnhill Posted January 5, 2024 Author Posted January 5, 2024 3 hours ago Dansken sa: Tumlare? Ja det har jag ätit för länge sen 😉 Näe, inte tumlare utan råttor, typ... Utan svans! De har sitt svenska namn för att de fanns med på båtar som färsk proviant, namnet från MARE - hav och svin för vad de skulle ersätta... Dumt att ha en stor gris med sig på sjöresan. Inte helt ovanlig föda i sydamerika. Quote
Dansken Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 Då stora segelfartyg fraktade gods, spannmål och gödsel på "dom 7 haven" hade dom faktisk gris/ar med sig: dom bodde i en bur och levde av matavfall: besättningen fick färskt kött 2 gånger på en resa: när dom åkte hemifrån, och när dom var längst borta- för då slaktades grisen. Det var det enda sätt att hålla köttet färskt. Resten av tiden åt dom saltat kött- ofta kallat "buffelkött" som skulle vattnas ut ett par dagar innan det gick att koka så det blev ätbart. Det finns exempel på att sjömännen har täljt figurer ur det hårt saltade buffelkött på sina frivakter. Jag tänker ibland på hur rädd grisen måste ha varit i sin bur när det var storm på havet. 1 Quote
Popular Post Dansken Posted January 6, 2024 Popular Post Posted January 6, 2024 Jag inbillar mig att man kan se ett grisöra bakom galleret i buren längst till höger: Dom goda gamla dagar Var i verkligheten ett helvetes slit och släp: tungt och livsfarligt Men dom hade det förmodligen inte bättre hemma på ett jordbruk eller i ett stenbrott... 5 Quote
karelsk blandning Posted January 8, 2024 Posted January 8, 2024 Brukar ta rätt på tarm och använda vid kokning av korv. Det gick till och med utan att dom sprack gången här. Mest kul är det göra dem och nån blir alltid glad då jag brukar skicka åt dem som inte gör sånt själv. 1 Quote
tecno Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Pastagratäng, blandfräs - lök - vita bönor - tricolor skruvar - äggmjölk/creme fraiche och gratängost. 2 Quote
PAS Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Yess! Grille på G. Sonen med flickvän på besök innan de drar de te Nya Zeeland, studier. Detta måste ordentligt kungligt firas. Så, fram med grillen å bla ryggbiff på rå. Jag fixar ute å de fixar mer inne. Tuta rött till. Bra onsdag. /P 1 Quote
Popular Post Ken1 Posted January 13, 2024 Popular Post Posted January 13, 2024 I qvarnhills ära 7 Quote
qvarnhill Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 2 hours ago Ken1 sa: I qvarnhills ära Dä va rediga fläskbitar... ❤️ 1 Quote
Popular Post tecno Posted January 14, 2024 Popular Post Posted January 14, 2024 Får jag va med i sidfläsks gänget med min idag rökta bit, salt och gott 😁 6 Quote
Popular Post exabit Posted January 14, 2024 Popular Post Posted January 14, 2024 Grisfötter och steam bread. Riktigt gott! 4 Quote
alias Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 Köpte Siaglass KolaHavssalt men tyckte att den var rätt mjäkig i smaken. Kompletterade med lite flingsalt för extra sälta och lite textur och lite chili chipotle för en uns hetta och rökighet. Blev klart intressantare smak och textur! 👍 MVH Alias Quote
alias Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 På 2024-01-14 at 19:44 exabit sa: Grisfötter och steam bread. Riktigt gott! Måste medge att jag blev lite nyfiken; Ungefär hur mycket på grisfötterna är ätbart (utifrån före-/efterbilderna så såg det ut att vara mer än vad jag spontant hade gissat)? Hur är de kryddade och hur är de tillagade? Vad är det för fyllning i degknytena? MVH Alias Quote
exabit Posted January 15, 2024 Posted January 15, 2024 6 minutes ago alias sa: Måste medge att jag blev lite nyfiken; Ungefär hur mycket på grisfötterna är ätbart (utifrån före-/efterbilderna så såg det ut att vara mer än vad jag spontant hade gissat)? Hur är de kryddade och hur är de tillagade? Vad är det för fyllning i degknytena? MVH Alias Man äter allt löst på grisfötterna, men frugan är duktigare än jag på att få loss allt. Så mycket skinn, fett och massa ligament. Mycket bra kollagenkälla med allt vad det innebär. Just dessa och degknytena fick vi av Lijuns väninnas svärföräldrar som är i Sverige ett tag. Soja, Szechuanpeppar, anis, kanel, socker, ingefära, purjolök för att tillaga grisfötterna. Fyllningen i degknytena var selleri, fläskfärs, morötter, ingefära, purjolök och nåt pulver med 13 olika kryddor för att undertrycka blodsmaken i fläskfärsen. 1 Quote
Popular Post PAS Posted January 16, 2024 Popular Post Posted January 16, 2024 Effektiv produktionsplanering till mig i köket nåra dar. Carnivore-vecka, typ. Drygt 400g älginnanlår / d. Idag S&P, resterande dagar smaksatta med olika kryddningar. /P 3 Quote
tecno Posted January 21, 2024 Posted January 21, 2024 4 hours ago, tecno said: Vart typ 8 portioner välsmakande körvsuppe med lite av varje Quote
Recommended Posts