Älgflugornas Herre Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Nu väcker du fetischmen inom mig... uppenbarligen lite av en själsfrände Quote
qvarnhill Posted September 7, 2010 Author Posted September 7, 2010 Idag skämmer vi bort oss med stekt, panerad torskfilé, kokt potatis och stuvad spenat. Quote
shamani Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Idag blir det en högtidsstund... Bruna bönor o stekt fläsk! Jäkla gott! Dock sitter visst effekterna fortfarande kvar för min del..... Börjar uppleva det som långsamt självmord... Så här långt har det blivit risgrynsgröt (Hemköps...) till lunch. Vad det ska bli till middag vet jag inte än... Blir sista maten som lagas på den spisen idag för i morgon kommer den nya. =) Den gamla har tjänat många de senaste 40-50 åren och får nu gå i vila efter trogen tjänst. Nu tas arbetet över av en ny pigg Gorenje med varmluftsugn och glaskeramisk häll. Det blir att lära sig lite nytt. Fast så stor skillnad kan det ju inte vara? Vila i frid, gamla KPS. Quote
shamani Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Jag hade visst lite mat med kinastuk i frysen. Det går ju ner. Fullkornsris står och puttrar på spisen. Funderar på att göra en smulpaj med äpple också... Byter ut en del av vetemjölet till mandelmjöl istället och GUUUUUD vad gott det blir! Quote
qvarnhill Posted September 9, 2010 Author Posted September 9, 2010 Igår hörde jag ett förtvivlat rop från frysen, "kom å ta mig" ropade ett älginnanlår. Snäll som man är så tog jag upp biten som nu får tjänstgöra som två separata rätter. Idag blir det lövbiff med gräddsås, kokt potatis och vaxbönor. På lördag blir det stek med i stort sett samma tillbehör och jag hoppas det blir rejält med stek över så man får många hårdbrödsmackor med tunnt skivad älgstek och saltgurka. Quote
Älgflugornas Herre Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Spontanköpte ett kg färska räkor igår (priserna är på väg nedåt nu efter sommaren). Det käkade jag och hustrun medan ungarna åt tortelini. Tillbehör: citron, aioli och olivbröd. Konstaterande: middagen blev billigare än om familjen gått på McDonalds.... Quote
Wizard Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Här kokas det en buljong på en fläsklägg samtidigt som jag förväller tre paker ärtor Fläskläggen skär jag ner i lagom bitar samt att jag kommer att lägga i 500g rimmat sidfläsk också. Ärtsoppa är mums! Quote
RW Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Funderar på vad jag ska göra till mig i kväll (tanten på kurs). Blir nog kycklingfilé inlindat i bacon kryddat med Timjan med ris o Kantarellsås eller så blir det kanske Fetaostspäckad kycklingfileér med Gorgonzolasås till riset.... Quote
shamani Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Idag blir det simpelt - Bullens varmkorv med lomper! Gottigott! =) Quote
Kristin Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Här blir det Mexikanska kycklinglår. Det är ugnsstekta kycklinglår som man häller en blandning av ketchup, citronsaft, worchestershiresås, vinäger, cayennepeppar och lite annat jox över. Gott och lite syrligt! Quote
Älgflugornas Herre Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Köttfärsjärpar med sparrispotatis, kantarellsås och lingonsylt. Hade ingen lust att trilla köttbullar, pannbiff kändes trist så det fick bli järpar istället. Smeten bestod av: köttfärs, ägg, grädde, vitt smulat bröd, stekt vit- & charölottenlök, salt, peppar. Kantarellsåsen var enklast möjliga. När järparna var klara föste jag dem till kanten av pannan och stekte kantarellerna i mitten. När de var knaperstekata så på med salt, peppar och grädde. Puttra upp, sedan äta. Barna (3 + 6 år) åt nog över 1 hg köttfärs var, så nog vart det uppskattat. 600 g köttfärs gick åt totalt, allt tog slut utom en handfull potatisar som skall gå till lunch idag. Quote
shamani Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Idag blir det nog tandläkarbesöket som avgör vad som blir till middag idag. Consommé eller mat.... Har tungan läkt så blir det någon form av mat. Får återkomma till det senare idag. Det lät gott med järpar...=) Quote
Älgflugornas Herre Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Har tungan läkt så blir det någon form av mat. Får återkomma till det senare idag. gjorde en tungpiercing en gång i min vilda ungdom (typ '92 eller så). då var det dryck med is (alternativt glass) som gällde under första dygnet... absolut inget varmt i alla fall. nypiercad gick jag in på burgerking och beställde isvatten. fem gånger försökte jag säga vad jag ville men kassörskan fattade nada... Trodde väl jag var full eller påtänd eller något Quote
qvarnhill Posted September 10, 2010 Author Posted September 10, 2010 Ta'r nå't enkelt idag... Stekt falukorv, stuvade makaroner och rårivna morötter! Quote
Martin Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Ikväll blir det fläsklägg med rotmos och två sorters senap. Favoriträtten alla kategorier. Quote
shamani Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Stekt falukorv och stuvade makaroner... och fläsklägg med rotmos...jag blir ju hungrig. Om tungan fixar det så blir det nog mat från någon berömd kedja idag... Det är en timmes resa till tandis och frukosten inmundigades vid 9.45 så jag hinner nog bli alldeles för hungrig innan jag hinner hem och laga mat... Om jag ens får äta efter besöket hos tandis... Låter som det kan bli en jobbig dag. men i morron! DÅ jäv*ar! Quote
Älgflugornas Herre Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Blodpudding, bacon, stekt ägg, stekt potatis, riven morot, lingonsylt samt apelsinjuice. Å en espresso med fin crema efter det. Nu mår man som en kung igen. Gäsp. Quote
Älgflugornas Herre Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 har plockat upp ankbröst till dagens middag.... kanske en god risotto till? får dra med ungarna ut i skogen och plocka lite svamp först, det blir väl en bra fiskvårdstimme Quote
shamani Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Blev en tjockis med bröd efter tandläkarbesöket och till middag blir det rostasfilé med klyftpotatis och nån god sås - har inte bestämt mig för vilken sås än. Café de paris eller grönpepparsås... Quote
Hjalle-man Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Här blev det en gratäng med potatis, bacon, lök och chamoinjoner.. Men det bästa blir i kväll då blir der surströmming Quote
amakulu Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Idag blev det örtmarinerad kalkonsnitzel , stekta kantareller o potatisgrätäng. Lite sallad o ett vitt Sydafrikanskt vin därtill. Smakade faktiskt gott. Quote
Älgflugornas Herre Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Dagens middag: andbröst i balsamico/rödvinsreduktion med kantarellrisotto och tomatsallad. Quote
shamani Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Luffarfilén blev perfekt! 4 cm tjocka skivor och bara yttersta delen stekt...lätt blodig i mitten. Åh, så gott! Det blev grönpepparsås och klyftpotatis till. Yum-yum! Vad snabbt det gick att få klyftpotatisen klar med varmluftsugn! Första gången och det blev bra. Quote
kerberos Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Idag blev det rester. Lite kokt potatis som stektes upp med ett gäng överblivna korvar från frysen. Toppade det med en omelett och lite bacon. Enkelt gott och mättande. Quote
Recommended Posts