Hoppa till innehåll

Dagens rätt


qvarnhill

Recommended Posts

Hönerna lägger frotfarande ett och annat ägg, men tempot är avsevärt mycket lägre än under högsäsong. Nu frå vi nog ut ca 2 ägg per dag från våra 12 hönor. I somras låg vi som högst på ca 7.

Detta innebär att sommarhalvåret är pannkakornas tid i vårt hem. Så det blev pannkaka till lunch idag eftersom jag jobbar hemma.

Har lagt ett par ankbröst i marinad, skall lågtemeratursteka dem från em-kaffet och frammåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hönerna lägger frotfarande ett och annat ägg, men tempot är avsevärt mycket lägre än under högsäsong. Nu frå vi nog ut ca 2 ägg per dag från våra 12 hönor. I somras låg vi som högst på ca 7.

Detta innebär att sommarhalvåret är pannkakornas tid i vårt hem. Så det blev pannkaka till lunch idag eftersom jag jobbar hemma.

Jo ägg vill man nästan inte se under hösten innan det blir jul...

Vi toppar nog runt 12-14 hönsägg om dagen, 8-10 ankägg samt 3-5 gåsägg om dagen under högsäsongen.

Ibland fullständigt badar vi i ägg :lol:

Fast man kan göra massor med ägg men i år har läggningen saktat ner fortare än vanligt...

Synd att pickled eggs inte är så gott när allt annat inlagt är så smaskigt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ägg vill man nästan inte se under hösten innan det blir jul...

Vi toppar nog runt 12-14 hönsägg om dagen, 8-10 ankägg samt 3-5 gåsägg om dagen under högsäsongen.

Ibland fullständigt badar vi i ägg ^_^

Fast man kan göra massor med ägg men i år har läggningen saktat ner fortare än vanligt...

Synd att pickled eggs inte är så gott när allt annat inlagt är så smaskigt :mellow:

Det var ju en del att göra slut på.

När vi har haft som mest så har vi frusit in ägg (knäckta, 5-7 i varje kärl). Funkar bra till äggstanning, omeletter, pannkakor, kakor mm. Det enda är väl att gulan brukar vara lite grynig.

Nästa år skall vi nog måla om några rum inne, planen är att använda egen äggoljetempra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

200gr schweizernöt o 0.5l cola

Mvh.

Fan, Flex, du glömde väl skriva chips också? ;)

Idag blir det nog de där kryddjärparna som jag hade tänkt ha igår. Eller ska jag kanske ha stekt falukorv och stuvade makaroner? Shit... nu vet jag inte vad jag vill ha... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan, Flex, du glömde väl skriva chips också? ;)

Ja faktiskt jag brukar köra dipp o chips :o

Idag blir det nog de där kryddjärparna som jag hade tänkt ha igår. Eller ska jag kanske ha stekt falukorv och stuvade makaroner? Shit... nu vet jag inte vad jag vill ha... :)

Det är ju gött bägge rätterna :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du, det är bara järparna som räknas som en "rätt" - inte choklad, cola och chips... :)

Järparna var ganska goda för att vara Färdig-mat. =) Kanske lite för mycket vitlök för min de, baral...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du, det är bara järparna som räknas som en "rätt" - inte choklad, cola och chips... :)

Järparna var ganska goda för att vara Färdig-mat. =) Kanske lite för mycket vitlök för min de, baral...

Fint att järparna gick ner :o

Allt man stoppar i räknas ;)

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint att järparna gick ner :D

Allt man stoppar i räknas :o

Mvh.

Då hade du säkert uppskattat min "middag" framför TV-n i förrgår kväll... :) Nästan bara smaksatta kolhydrater och kemikalier... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då hade du säkert uppskattat min "middag" framför TV-n i förrgår kväll... :) Nästan bara smaksatta kolhydrater och kemikalier... ;)

Sådana kvällar är ett måste om man ska lyckas med den tråkiga maten :o

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådana kvällar är ett måste om man ska lyckas med den tråkiga maten ;)

Mvh.

Jag antar att den "tråkiga maten" då är choklad och chips?

Tyvärr så blir resultatet trånga, tråkiga byxor... :P:o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lagt ett par ankbröst i marinad, skall lågtemeratursteka dem från em-kaffet och frammåt.

efter 3 timmar i ugnen är ankbrösten nu uppe i 63 grader och jag börjar så sakterliga förbereda den råstekta potatisen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jobbat sedan 04.50 med kort avbrott för frukost. Har därför börjat fundera på lunch. Eftersom ungarna är hemma blir det antagligen korv stroganoff.

En älgstek skall tillagas i kväll. Blir den salt och örtinbakad måntro?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har laddat Mikron med Billys taco kyckling B)

Min kompis Anders var sponsrad av Dafgård ett tag och fick därför kopiösa mängder Billys köttfärspiroger. Efter ett par månader hade Anders kommit fram till att det bästa var att:

1/ soliga dagar lägga paketet oöppnat i framrutan på bilen för att hämta det när det var dags för lunch. Då brukade det vara färdigt.

2/ övriga dagar lägga paketet i benfickan. Då var den nästan ätlig när det var dags för lunch.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min kompis Anders var sponsrad av Dafgård ett tag och fick därför kopiösa mängder Billys köttfärspiroger. Efter ett par månader hade Anders kommit fram till att det bästa var att:

1/ soliga dagar lägga paketet oöppnat i framrutan på bilen för att hämta det när det var dags för lunch. Då brukade det vara färdigt.

2/ övriga dagar lägga paketet i benfickan. Då var den nästan ätlig när det var dags för lunch.

Klockrent -_-

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en fin bit märgpipa med ben (av nöt) i affären igår, nötkött på ben är ganska ovanligt idag (i alla fall på de affärer jag har råd att handla), man skulle kunna tro att varenda ko är benlös. Funderade länge på om köttbiten skulle få bli en god köttsoppa eller kallops...

Dagens rätt blir; Kallops med kokt potatis och inlagda rödbetor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Middag: kräftor, laxtårta, tacopaj och en massa annat gott! Till dessert blir det chokladmoussetårta vars mjölkchokladmousse enligt skaparen, min gode vän och f.d fäkttränare, är "den godaste chokladmousse han någonsin smakat". Jag längtar massor till ikväll :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Middag: kräftor, laxtårta, tacopaj och en massa annat gott! Till dessert blir det chokladmoussetårta vars mjölkchokladmousse enligt skaparen, min gode vän och f.d fäkttränare, är "den godaste chokladmousse han någonsin smakat". Jag längtar massor till ikväll :wacko:

Smask :rolleyes: kan du inte lägga ut recept på den där chokladmoussen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...