Jump to content

Recommended Posts

Posted
400gr kycklinglever o tzatziki :D

Mvh.

Du verkar vara en riktigt gourmand du Flex :P

Posted

Syrran och tillbehör kom på besök och jag fick resterna från deras middag - fläskfilé med potatis och sås. Gott! kanske lite i saltaste laget, men det löste jag med en söt och god bulle till efterrätt och massor med vätska. :)

I övrig har jag kokat ärtsoppa på 1kg ärter och en 2kgs fläsklägg. trots mycket lök och purjo i soppan så blev det ingen smak... det brukar bli jättebra som jag brukar att göra den, men nu fick jag ha i massor av salt och även en buljongtärning. :D Undrar om läggen var dåligt rimmad? Nåja, soppan var en "beställningsvara" från en kompis som ätit min ärtsoppa tidigare. Bästa ärtsoppan han hade ätit, sa han. Frågan är om han bara har ätit ärtsoppa från plastförpackning innan? :) Han fick med sig hela grytan....

Posted

Blev rysligt inspirerad av Dunderklumpen härom dagen så jag svängde ihop en;

Köttsoppa med klimp (förstås), kanske en aning apart söndagsmiddag men får väl ta nå't mer "söndagsaktigt" nå'n dag till veckan. Det är nästan ett måste med syrat, finskt rågbröd och vällagrad ost till köttsoppan förutom klimpen...

Posted

Har lite strimlat nötkött som ska i stekpannan, men jag har inte bestämt mig för vad mer det blir... Kanske bara kryddar med ett rejält stänk med grillkrydda med chili.... och med klyftpotatis till det (tycker det är jäkla gott...)..kanske blir någon sås till annars blir det sky från stekpannan.

Posted

Här skall det snart ätas Beef Teriyaki med nyplockad karl-johan, morötter, lök, ingefära och tunt skivat nötkött.

Länge sedan jag gjorde detta och samtidigt som det är snällt för min mage är det ofantligt gott :rolleyes:

Posted

Fick på avvägar tag på Per Morbergs nya bok, Jagar och Lagar, i helgen.

Så ikväll blir det Älgstek efter Morbergs recept!

Mycket trevlig bok för övrigt. Rekomenderas.

Posted
Fick på avvägar tag på Per Morbergs nya bok, Jagar och Lagar, i helgen.

Så ikväll blir det Älgstek efter Morbergs recept!

Mycket trevlig bok för övrigt. Rekomenderas.

Med risk för att inte vara herr solstråle nu så råder det delade meningar om den mannen och hans så kallade kokkunskaper... :wub:

Personligen tycker jag den boken suger, men smaken är som baken som man säger :D

Dock är det aldrig fel med älgstek! Oavsett vem som har skrivit receptet ^_^

Posted
Med risk för att inte vara herr solstråle nu så råder det delade meningar om den mannen och hans så kallade kokkunskaper... :lol:

Personligen tycker jag den boken suger, men smaken är som baken som man säger :angry:

Dock är det aldrig fel med älgstek! Oavsett vem som har skrivit receptet :angry:

Jo han delar väl Sverige i två läger. De som kan mat och de som inte kan mat :angry:

Trodde jag var ensam om den boken ännu så länge, kommer ju ut om några veckor först. Fan, jag som ville vara lite V.I.P! :angry:

Posted
Med risk för att inte vara herr solstråle nu så råder det delade meningar om den mannen och hans så kallade kokkunskaper... :lol:

Personligen tycker jag den boken suger, men smaken är som baken som man säger :angry:

Dock är det aldrig fel med älgstek! Oavsett vem som har skrivit receptet :angry:

visst finns det bättre kockar än moberg men jag har aldrig sett någon mer underhållande.

Jag tycker han är så jävla rolig att titta på.

trident1452

Posted

Per Moberg - en gris i köket. Håret som slänger, fingarna i maten, en allmän slabb i mina ögon. Säkert mycket god mat...

Posted
Per Moberg - en gris i köket. Håret som slänger, fingarna i maten, en allmän slabb i mina ögon. Säkert mycket god mat...

Kunde inte ha sagt det bättre själv! (även om jag hade utelämnat sista stycket... :mad: )

Posted

Exakt! Älskar det!

Matporr.

Posted

Eftersom jag nu klagade lite så måste jag då passa på att tala om vilka kockar som jag hyllar på ett eller annat sätt.

• Hugh Fearnley Whittingstall (kanske inte världens bästa kock men gastronom och ekolog-vilde av högsta skolan!)
  • Rick Stein (otroligt bra fisk & skaldjurskock)
  • Gordon Ramsey (även om han framstår som en gris så kan man inte förneka hans otroliga matlagning. Han slet röven av sig i många år hos Marco Pierre White, och han får Gordon att framstå som Nalle Puh!)
  • Ken Hom (Kinesisk kock som tidigt flyttade till England och var en av pionjärerna inom det kinesiska köket i England. Mycket sympatisk människa och otroligt skicklig)
  • Heston Blumenthal (en av de bästa matkemisterna och gastronomerna i världen, dock lite skitstövel privat...)
  • Gennaro Contaldo (mannen som lärde Jamie Oliver att laga mat)
  • Nick Nairn (jättetrevlig duktig kock från Skottland. Yngste personen att få en Michelinstjärna i Skottland genom tiderna)
  • Merrilees Parker (kanske inte den bästa kocken i världen men den snyggaste!!! :ph34r: )
  • Raymond Blanc (här behöver man nog inte skriva något... kanske en av de bästa i världen!)
  • Leif Mannerström
  • Tina Nordström

Listan kan givetvis göras längre men det får bli en annan dag :mad:

Posted

Huve't på spiken, en riktig snuskpelle! -_-

Posted

Igår var mina föräldrar på lunch. Passade på att fixa lite extragôtt:

Kallskuren älgstek (rester från i lördags)

Tomatsallad (4 sorters tomat, black krim, någon gul och två små röda) med chili och stekt halloumi. Olivolja, salt + peppar

Auberginesallad. Stekt urvattnad aubergin som varvades med chili och rödlök. Dressing av citron + olivolja + vitlök.

Couscoussallad med avocado, gurka och salladslök.

Posted

Å till middag blev det en gryta av kantareller och älgstek. Såsen utgjordes helt enkelt av en burk creme fraiche. Massor emd peppar och lite salt. Åts med pata.

Posted
Eftersom jag nu klagade lite så måste jag då passa på att tala om vilka kockar som jag hyllar på ett eller annat sätt.

• Hugh Fearnley Whittingstall (kanske inte världens bästa kock men gastronom och ekolog-vilde av högsta skolan!)
  • Gordon Ramsey (även om han framstår som en gris så kan man inte förneka hans otroliga matlagning. Han slet röven av sig i många år hos Marco Pierre White, och han får Gordon att framstå som Nalle Puh!)
  • Ken Hom (Kinesisk kock som tidigt flyttade till England och var en av pionjärerna inom det kinesiska köket i England. Mycket sympatisk människa och otroligt skicklig)
  • Heston Blumenthal (en av de bästa matkemisterna och gastronomerna i världen, dock lite skitstövel privat...)
  • Nick Nairn (jättetrevlig duktig kock från Skottland. Yngste personen att få en Michelinstjärna i Skottland genom tiderna)
  • Merrilees Parker (kanske inte den bästa kocken i världen men den snyggaste!!! :o )
  • Raymond Blanc (här behöver man nog inte skriva något... kanske en av de bästa i världen!)
  • Leif Mannerström
  • Tina Nordström

Listan kan givetvis göras längre men det får bli en annan dag <_<

Hugh Fearnley Whittingstall är en av mina favoriter med. Tina N skulle jag stryka, roliga program men flera av de recept jag smakat har inte funkat (eller passat min bestämda smak).

Posted
[*]Gordon Ramsey (även om han framstår som en gris så kan man inte förneka hans otroliga matlagning. Han slet röven av sig i många år hos Marco Pierre White, och han får Gordon att framstå som Nalle Puh!)

Älskar den mannnen! Gordon's kitchen nightmares är ett av mina favoritprogram <_< och jag skulle verkligen vilja besöka någon av hans många resturanger.

Posted

• Merrilees Parker (kanske inte den bästa kocken i världen men den snyggaste!!! :o )
  • Leif Mannerström
  • Tina Nordström

Listan kan givetvis göras längre men det får bli en annan dag <_<

Jag plussar gärna på Stefan Karlsson på listan!

Posted

Söndagsmiddan kom idag...

Färsk älgbiff, råstekt potatis och hemslagen bea! :D

Posted
Exakt! Älskar det!

Matporr.

+1. Exakt vad han vill uppnå. REAKTIONER. Smakar oxå av med fingret ibland so what B) Har ju liksom inte pillat mig i r-n innan

Posted
+1. Exakt vad han vill uppnå. REAKTIONER. Smakar oxå av med fingret ibland so what B) Har ju liksom inte pillat mig i r-n innan

Att smaka av med fingret är väl ok - beroende på HUR man gör det. Jag föredrar vanligen en sked att smaka av med och den sköljs ren mellan varje gång den används! Annars kan man föra över från slev eller dyligt till fingret/sked. Tvättar man händerna konstant så är det lugnt.

Jag tror dessutom att P Ms mat faller mig bättre i smaken än Jamie Oliver t ex... Inte så mycket konstigheter med P M. Jag provar sällan recept, men gjorde ett försök på en av Jamies rätter som verkade jättegod - det var INTE gott.

Posted

Oj... dagens rätt...

Ids inte laga mat idag så jag köpte två halv-baguetter. En åt jag till lunch, den andra får bli middag.... Bättre än Flex choklad och cola... B)

Posted
Att smaka av med fingret är väl ok - beroende på HUR man gör det. Jag föredrar vanligen en sked att smaka av med och den sköljs ren mellan varje gång den används! Annars kan man föra över från slev eller dyligt till fingret/sked. Tvättar man händerna konstant så är det lugnt.

Jag tror dessutom att P Ms mat faller mig bättre i smaken än Jamie Oliver t ex... Inte så mycket konstigheter med P M. Jag provar sällan recept, men gjorde ett försök på en av Jamies rätter som verkade jättegod - det var INTE gott.

PM lagar vardagsmat med en liten touch av lyx. Har provat en del av det och det fann min gom iaf