Hoppa till innehåll

Tätortsnära avskjutning/Long range


Mad Mike

Recommended Posts

Ja jakt är det ju inte, målskjutning på Levande mål vilken är förkastligt.

Är inte svårt att skjuta på dom hållen med en dags träning med en som visar på så klarar de flesta att göra samma sak.

Har själv skjutit skabbräv på 300-400 m med min LTR 223.

Jakt för mig är när djuren har en sportlig chans att veta om att man finns till, dessa filmer hör inte hemma på detta forum tycker jag.

Tror att du har missuppfattat det hela Gabriel som Mike skrev i första inlägget avskjutningsuppdrag alltså handlar det inte om jakt utan om ta bort djur som gör skada o man kanske har försökt o få bort dom på ett eller annat sätt men inte lyckats o då tagit kontakt med Sharpshooter Mike som fixade biffen :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 145
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Mad Mike

    26

  • crowfear

    13

  • Gabriel

    8

  • Wizard

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

I mina ögon är det ju fortfarande jakt.. & som det skrevs i tidigare inlägg så är det fel att förespråka sådana metoder på ett jaktforum där det kan leda till att våra unga jägare kan få för sig att det är jaktetiskt korrekt att skjuta sådana skott.

Som jag sa tidigare så är det ju ingen bedrift att skjuta skott på 3,4,500 m efter lite övning, men att göra det i jaktsituationer tycker jag är fel.

En skadeskjutning på det avståndet är att klassa som jaktbrott...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ägnat en hel del tid åt sitta och titta på rådjur medan de betar, ffa på klövervallar, och försöka bedöma när de tar nästa steg. Något at göra när man ändå sitter på pass, eller inte kan smyga längre pga betande ickeskjutbara djur... Jag har konstaterat att de ofta(st) tar steg utan att jag klarar av att förutspå det, och utan att alls lyfta huvudet. Stegen verkar normalt vara runt 20 cm för ostörda djur. 0,6 s + reaktionstiden gör att rådjuret hinner ta 1-2 steg och därmed enkelt med god marginal hinner ur träffzonen med träffområdet efter att man beslutat sig för att skjuta.

För min egen del håller varken min egen skytteförmåga, mina vapens precision eller min förmåga att avgöra djurens beteende måttet för skytte på mål av den storleken på dessa avstånd. De första två faktorerna är relativt enkla att utvärdera. Den tredje är inte lika lätt, och jag tror att många missar att träna på detta. Samt att inse vilka konsekvenser bristande förmåga att läsa beteenden måste få. Betande djur på plan mark är svårt... djur som står och sträcker sig efter blad på en buske är lättare, eftersom de begränsas från att ta ett steg rakt framåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på hur du upplever skillnaden mellan A-max och SST?

//

Konstruktionsmässigt är A-Max och SST identiska ner till det mekaniska blylåset på SST.

Initialt expanderar då dessa kulor helt likvärdigt.

Skillnaden mellan A-max och V-max är egentligen inte mer än längden på kulorna.

Efter att ha fällt vilt med alla tre så säger jag att A-max är en V-max med djuperkan.

Skottverkan på bocken som sköts på 360m var kraftig,en rejäl permanent kavitet genom lungorna.

Har vidare skjutit en bock med min 308 och A-max,skottverkan var mycket kraftig.

Lägger in en bild på bocken som föll där han stod på 360m(243win 105gr A-max),övriga bilder är knappast politiskt korrekta i trångsynthetens land :D

/Mike

post-240-1284899169_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En skadeskjutning på det avståndet är att klassa som jaktbrott...

Och jag klassar varje skadeskjutning med hagel som jaktbrott.....

Jag vet :D vi förbjuder all jakt så kan inget gå fel :P

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag tillhör en av dom som inte gillar hageljakten på rådjur åxå :unsure:

Finns alldeles för många som inte kan jaga rå med hagel :)

Vidare så tycker jag att det är oansvarligt att en moderator på ett jaktforum som har jägarförbundets närvaro skrävlar o skryter om vilken bra skytt han är & lägger ut film på spektaklet att avliva några bockjävlar...nog sådana som du som ger upphov till namnet "stockholmsjägare" ute i landet kanske ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok

Med andra ord så skjuter jag upp mina SST först sen växlar jag om, i fall jag fortfarande känner för det.

A-Maxen ska provskjutas mera på banan för att se vad jag kan prestera med den.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag tillhör en av dom som inte gillar hageljakten på rådjur åxå :unsure:

Finns alldeles för många som inte kan jaga rå med hagel :)

Vidare så tycker jag att det är oansvarligt att en moderator på ett jaktforum som har jägarförbundets närvaro skrävlar o skryter om vilken bra skytt han är & lägger ut film på spektaklet att avliva några bockjävlar...nog sådana som du som ger upphov till namnet "stockholmsjägare" ute i landet kanske ;)

Jag har ingen anledning att munhuggas med dig eller behov av att försvara min verksamhet,speciellt med den tonen.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så behöver man inte svara upp till andra som tror sig ha någon sits att sätta sig till doms,

inte vet jag,

men vad jag vet är att en förolämpning fortfarande är en sådan oaktat antalet "Smilies" man petar in i texten.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han är säkert en bra person osv, men tycker inte om hans jaktetik bara & sättet att lägga upp filmer & skryta när vi har så många nya jägare på forumet.

Som taxmannen skrev, så sköt han antagligen på det håller för att det va kul, måste ha gått att komma närmare.

Ps.

Ännu tråkigare när man läser allt ryggdunkande i övriga inlägg & speciellt av andra moderatorer...men det kanske bara är på forumet ni är erfarna jägare :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev två till idag på 361 resp 320m första djuren med Hornady 105gr A-max,effekten var mer än övertygande,ny jakt imorgon,blev en liten film idag som ev läggs upp.

/Mike

Blir det någon film eller ? :rolleyes:

Btw, du har pm också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dessutom gabriel ska du veta att mina kritiska inlägg har försvunnit från tråden.

Vad har du skrivit som har försvunnit ur denna tråd? Minns du ungefär när du skrev?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar inte skriva som ni ser, men kände att jag var tvungen!!

Vad är det för snack om "jaktetik", vem bestämmer vad som e rätt och fel!!!, vi lever på 2000-talet och den materiella utvecklingen har faktiskt gått framåt. Med rätt utrustning är det inga problem att konskvent träffa mål som är 15x15cm på 500meters avstånd, så vad e problemet???

Vidare kan jag nämna att de jägare som utövar denna typ av jakt och skytte inte lämnar ngt åt slumpen, perfektionen återspeglas hela tiden avseende såväl utrustning och hur den används.

Det är större risk för den "vanliga jägaren" att få ett oförklarligt bomskott på ett stillastående rådjur på 80meter, än att några långhållsskyttar jag känner får det på 400-500meter.....

Vänligen

En som gillar vapen med precision :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, 5 september ngn. gång.

har för mig att det var killer_mouse som tyckte att det skulle "städas upp".

Eftersom inget här raderas utan hamnar bara i en annan tabell i databasen så kan jag säga att inget har raderats från denna tråden sedan den startades...

Mvh,

Wizard - Moderator och övervakare av raderade inlägg...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar inte skriva som ni ser, men kände att jag var tvungen!!

Vad är det för snack om "jaktetik", vem bestämmer vad som e rätt och fel!!!, vi lever på 2000-talet och den materiella utvecklingen har faktiskt gått framåt. Med rätt utrustning är det inga problem att konskvent träffa mål som är 15x15cm på 500meters avstånd, så vad e problemet???

Vidare kan jag nämna att de jägare som utövar denna typ av jakt och skytte inte lämnar ngt åt slumpen, perfektionen återspeglas hela tiden avseende såväl utrustning och hur den används.

Det är större risk för den "vanliga jägaren" att få ett oförklarligt bomskott på ett stillastående rådjur på 80meter, än att några långhållsskyttar jag känner får det på 400-500meter.....

Vänligen

En som gillar vapen med precision :wub:

Jag gillar åxå vapen med precision & gillar åxå långhållsskytte på måltavlor, men när det kommer till att skjuta på långa håll på levande vilt så finns det ju parametrar du inte kan rå över, tex att djuret gör en oväntad rörelse & då är det ju inte värt det.

Viltet ska väl ha en sportslig chans att veta om att du finns.

På 3-500 m så finns du inte med i djurets världsbild & det är för mig osportsligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar åxå vapen med precision & gillar åxå långhållsskytte på måltavlor, men när det kommer till att skjuta på långa håll på levande vilt så finns det ju parametrar du inte kan rå över, tex att djuret gör en oväntad rörelse & då är det ju inte värt det.

Viltet ska väl ha en sportslig chans att veta om att du finns.

På 3-500 m så finns du inte med i djurets världsbild & det är för mig osportsligt

alltså så är dom skott jag har skjutit på <50 meter osportsliga iom att djuret inte var medveten om min närvaro ??

eller är flyktskytte enda som räknas för dej ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltet ska väl ha en sportslig chans att veta om att du finns.

På 3-500 m så finns du inte med i djurets världsbild & det är för mig osportsligt

Vad har sport och skyddsjakt med varandra att göra? :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taxmannen,

när du skriver att dina kritiska inlägg i denna tråd raderas så är det i bästa fall ett misstag från din sida eller möjligen ett rent utstuderat, felaktigt och lögnaktigt påhopp. Jag vet inte vad det är som ligger bakom din BS men så mycket kan jag säga som att vi inte har raderat något av dina inlägg i denna tråden.

Om du är glömsk, ett troll eller bara ute efter att mucka gräl har jag ingen aning om, jag vet inte heller omjag egentligen är intresserad av att få reda på det.

Vi har genom åren haft rätt många debatter runt det etiska i långhållskytte och även kring jaktetik i andra jaktformer. De gånger dessa debatter blivit tänkvärda och fruktsamma är när de bottnar i eftertänksamhet och öpppenhet inför de olika argumenten som förs fram. När basen utgörs av raljanta svepande påhopp och en stor dos självgodhet så brukar debatterna rätt sällan ge så mycket annat än möjligen för de existenser som får en kick av att utdela dessa skrivna råsopar. Men som min mor brukar säga "det finns ett lock till varje kastrull" och att det finns en del personer som känner att internet i allmänhet och jaktsidan i synnerhet är en lämplig arena för att ventilera sina invektiv är inte något att yvas över. Däremot står det såklart oss alla fritt att bemöta eller att avstå från att bemöta ett inlägg baserat på dess inneboende kvalitéer eller avsaknaden av dylika.

Personangrepp och ett allmänt raljant tonläge innebär att många medlemmars vilja att diskutera sakfrågan minskar påtagligt. Om dessa medlemmar sedan är moderatorer eller ej spelar nog mindre roll i sammanhanget.

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har genom åren haft rätt många debatter runt det etiska i långhållskytte och även kring jaktetik i andra jaktformer. De gånger dessa debatter blivit tänkvärda och fruktsamma är när de bottnar i eftertänksamhet och öpppenhet inför de olika argumenten som förs fram. När basen utgörs av raljanta svepande påhopp och en stor dos självgodhet så brukar debatterna rätt sällan ge så mycket annat än möjligen för de existenser som får en kick av att utdela dessa skrivna råsopar.

Precis.

Ta debatten om bågjaktens vara eller inte vara som ett exempel.. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Well, jag vidhåller att mina inlägg försvunnit.

Jag hade inlägg innan Mad Mikes 21.24

"Valet av jaktmetod för den som undrar har valts då den är effektivast och säkrast för alla parter med tanke på miljön den utspelar sig i."

dessutom skriver Skuris i tråden jaktetik (IDAG) att mina argument emot långhållsskytte är kända.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Från vilken tråd då??????????

SAXAT FRÅN AKTUELL TRÅD:

"Om vi nu analyserar ditt fall (vilket är gjort förr) så varför smög du inte fram till 50m eller 25 innan du sköt?

Var går i så fall gränsen för ALLA eftersom man bara kan veta sin egna kapacitet.

Att du smyger fram till 100m är helt ok, men att påstå att ALLA ska göra så blir lite snett."

Rätta mig om jag har fel...

även jag har det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...