hariscehajic Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Vad har man för krav på en bra "grisstövare"? Jag tänker på raser som exempelvis Posavski gonic och Kopov. Självklart ska dem klara av att jobba med gris på en bra sätt men hur ser det ut med annat klövvilt? Ställs det några krav på att "grisstövarna" ska vara rådjurs och hjortrena? dvs att dem föredrar att jobba med gris och låter bli att hetsa rådjur och hjort? Posavski Gonic expempelvis, är inget annat än en stövare med stor jaktlust som har använts länge i forna Jugoslavien som en allroundhund. och då ska vi komma ihåg att jaktetiken i forna jugoslavien skiljer sig mycket från den svenska. Dvs där är det accepterat att låta stövare driva allt från hare till björn, även klövvilt. Med nytt vilt så försöker vi att ta fram nya raser som vi tror passar vårt nya vilt (Vildsvinen) ställer vi några krav på att dem inte ska hetsa annat klövvilt som exempelvis rådjur och hjort? Svenska stövarklubben ser mkt allvarligt på att stövarna blir klövrena och stövarjägarna lyckas i 9 fall av 10. Men vilka krav ställer man på dessa "grisstövare" ? Det sista någon av oss vill är att jakthatare ska hitta något att sätta fingret på, dvs högbenta hundar som hetsar klöv (rå&hjort)! Vår jaktetik får inte försvinna bara för att vi har fått mera vildsvin!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Vår jaktetik får inte försvinna bara för att vi har fått mera vildsvin!!! Mycket viktig sak du poängterar där, men jag tror det är rätt mycket fokus på det. I alla fall officiellt, (jag gick en vildsvindkurs under jägareförbundet i våras) men hur det fungerar i praktiven ute i landet har jag ingen aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stojjan Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Kan inget annat än att hålla med om det du säger. Visst skall dessa raser vara rådjurena (och även framförallt dovhjortsrena). Har drivit denna linje länge i framförallt kopovsammanhang..och tycker att jag fått ganska bra genomslag för resonemanget (skall väl inte hävda att jag ensam fått genomslag, men var bland de första som tryckte på frågan i den rasen). Är runt en del och ser att visst brister det ibland, men generellt tycker jag att det finns en ganska klar bild runt kopoven att den skall göras rådjursren och att jaktsättet inte är förenligt med etisk jakt på rådjur. Jag har själv en kopov som skulle klara stövarklubbens rr-diplom, och måste säga att det faktiskt var mindre jobb med att få denna rådjursren än tidigare "vanliga" stövare jag haft (schiller och hamilton). Kopovklubben är numera väldigt tydlig på hur man ser på frågan och trycker på att rasen ej skall jaga rådjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hariscehajic Posted September 7, 2010 Author Share Posted September 7, 2010 Kan inget annat än att hålla med om det du säger. Visst skall dessa raser vara rådjurena (och även framförallt dovhjortsrena). Har drivit denna linje länge i framförallt kopovsammanhang..och tycker att jag fått ganska bra genomslag för resonemanget (skall väl inte hävda att jag ensam fått genomslag, men var bland de första som tryckte på frågan i den rasen).Är runt en del och ser att visst brister det ibland, men generellt tycker jag att det finns en ganska klar bild runt kopoven att den skall göras rådjursren och att jaktsättet inte är förenligt med etisk jakt på rådjur. Jag har själv en kopov som skulle klara stövarklubbens rr-diplom, och måste säga att det faktiskt var mindre jobb med att få denna rådjursren än tidigare "vanliga" stövare jag haft (schiller och hamilton). Kopovklubben är numera väldigt tydlig på hur man ser på frågan och trycker på att rasen ej skall jaga rådjur. Roligt att höra att du har gått in för, och lyckats göra din kopov rådjursren! Hur är jaktlusten annars? håller hunden i grisen länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urax Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Bra inlägg som startskott i denna tråd! Frågeställningen/problematiken är i och för sig inte ny men tåls att "stöta och blöta" En aspekt som ofta glöms bort när detta diskuteras är ansvarsfrågan. Oftast är det hundförarna/rasklubbarna som sparkas fram i "skottgluggen". Deras ansvar för sina hundar är ju både enkelt att förstå och uppenbart. Det som diskuteras mindre eller inte alls är att även jaktledare och skyttarna har ett stort ansvar när det gäller att förvalta vårat nordiska synsätt på hundanvändning. Jag är själv ägare av två nordiska stövarraser som jagar hare ( dvs inga grishundar, men lika lite rådjurshund som en Kopov). Här är jägararvet mycket tydligt i alla led - Att som passkytt nedlägga ett rådjur jagat av en hamiltonstövare är inte bara förkastligt utan kommer också leda till en mycket förödmjukande erfarenhet när det är dags för samling. Jag har själv varit med på jakter då skytten ”bestarffats” offentligt genom att bli hemskickad. Jag vet till och med fall där man uteslutits ur jaktlaget som en följd av detta. Normen är således solklar ! Att däremot lägga en hjort raklång i mossan för en utländsk stövarras vinner mer acceptans och kan t.o.m rederar i en ryggdunk vid samlingen. Här finns inte samma ”kamratuppfostran” bland skyttar och jaktledare ser mellan fingrarna. Att som hundförare få sin hund rå/hjortren i en sådan miljö är ingen enkel match även om man har den goda viljan och en rashundsklubb som backup i ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stojjan Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Roligt att höra att du har gått in för, och lyckats göra din kopov rådjursren! Hur är jaktlusten annars? håller hunden i grisen länge? Tja...jag tycker han har varit, och fortfarande är, lite ojämn...allt från 10 minuter till en halv dag kan det bli. Det skiljer en del mellan individer i rasen, men min kan leverera som ovan beskrivits. Hänger i hop med tid på säsongen (längre efter lövfällning), antal vuxna grisar i flocken, terräng etc.. Tycker generellt att hundarna är lite mer "ljumma" än exempelvis de nordiska stövarna. Men..visst finns det jaktidioter inom kopovrasen oxå Angående det Urax skriver så kan jag inget annat än att hålla med i det heller. Svårt att få en ung "grisstövare" ren från övrigt klövvilt om skyttar envisas med att belöna feldreven.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonic Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Är ägare till 2 gonic Mycket riktigt, de har mycklet stor jaktlust. Detta ställer krav på de förare man har. Skall man ha den som allroundhund har man valt fel ras, kan däremot vara effektiv vid eftersök men inte traditionell jakt. Problemet är som beskrivs att få skyttar att ställa bössan och banna hunden vid feldrev. Det har ju fungerat länge med de traditionella stövarna för räv hare. Många jakter man blir bjuden på får man ställa hundarna i bilen för att det alltid skall skjutas enligt jakttabellen men att det är en grisjakt man var bjuden på. Är man konsekvent med hunden och lägger tid och pengar på den så får man belöning men det gäller ju också att passskyttar hjälper till. Stora krav på hundförarna ja men även på jaktledare. Inte roligt att komma till en jakt där man skall jaga av gränsen och är ovän med grannlaget, deras skyttar står ju bara och väntar på att lägga omkull djur. Gonicen har stor jaktlust och att få den att bara jaga gris tar tid och energi. Mina börjar närma sig men man får räkna med att det kan ta 2 säsonger innan den är ren till 99%(finns ingen som klarar 100% är min mening, vilken ras man än benämner) På rena grisjakter och med konsekventa skyttar och förare så är det inga problem att att få hundar rena för just grisjakt..... För övrigt så måste man ju prova nya saker för att utvecklingen skall gå framåt hundar industri elelr vad du än kan tänkas, en del misslyckas en del lyckas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts