Hoppa till innehåll

Har ledsnat på min plånbok


shamani

Recommended Posts

Jag tillhör den där kategorin av kvinnor som inte gillar handväskor. Fcikor på kläderna är mycket mer praktiskt. En ficka kan man inte glömma kvar någonstans - det är alltid med plagget. =) Och man får inte plats med onödigheter i fickorna... Ska jag till jobbet - vad behöver jag ha med mig? Jo, plånbok, mobiltelefon och nycklar.

Mobiltelefon är ju liten och smidig så det är inga problem att ha den i byxfickan, nycklarna tar ingen större plats i fickan heller, men plånboken är för stor för fickan. Jag lämnar den vanligtvis i bilen (osynig, självklart), men det gör ju att jag glömmer den när jag går ur bilen... Det är inte bara EN gång jag har fått lämna affären när jag stått i kassan för att plånboken är kvar i bilen. ;)

Så nu tänkte jag att jag skulle göra mig en liten sak där jag kan ha de viktigaste korten (körkort, bankort, medlemskort till butikerna och bensinkortet) samt lite sedlar. Mynt kan man ha i fickan.

Tänkte göra en enkel variant men kanske bränna in lite dekor. Skinnet är mjukt lamm (luktar så gott!!), men är inte världen starkaste skinn, men man kan ju alltid göra nya vid behov. :D Återkommer med lite bilder eftervart... Har bara klippt till skinnet än...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, så var den klar. Jag behöver träna... Blev inte alls bra. Jo alltså "plånboken" blev helt ok i sig, men trots lite testning med bränningen innan så blir det inte bra. Innan har jag använt mig av lite proffsigare grejer, men jag har inte råd till att köpa en sån själv. Så när jag hittade denna variant på Lidl för 100kr så var det värt ett försök. Det är helt andra stift på den här som inte passade mig. Sen är jag inte fullt så dålig på att rita som det ser ut på bränningen. Men vad fan - den är inte till för att visas upp. Det ska vara några kort och cash i den. Och det till det duger det! :D

Sen ska jag nog köpa nya skärnålar, hittade bara två...en med för litet öga och en som nästan gick av... ;)

Allt jag behövde var en bit lammskinn, brun björntråd, en bit annat skinn (lask) och en renhornsknapp och lite lim. Samt två timmars jobb (inkl väntetid på brännaren).

Första bilden är den bara ihopsydd, sen med knapp, de två sista klart. Måtten är ca 10x8 cm. Får lätt plats i fickan! =)

post-1327-1284214480_thumb.jpg

post-1327-1284214541_thumb.jpg

post-1327-1284214576_thumb.jpg

post-1327-1284214610_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Klart indian-inspirerat :D

Jag är också trött på min plånbok så tillvida att den aldrig är full nog ;)

Tack!

Det är bara att skaffa en mindre plånbok så blir den fortfare full. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt Pockahuntas hantverk. Måste vara skönt med en mjuk plånbok och inte en som är styv som en planka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir det säkert. Har inte hunnit testa den än då plånboken ligger kvar i bilen... :) Har inte ids att gå och hämta den...

Det första skinnet jag tog fram var styvt, men jag beslöt mig för att jag ville använda fårskinnet som är just mjukt och skönt.

Jag har tidigare gjort "skydd" till mina mobiltelefoner och de har funkat rikitgt bra. Men dom har jag inte "dekorerat" utan bara sytt praktiska fodral.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Plonkan är ju jättehäftig. Grattis till fint hantverk o nu är det bara att gå på nästa. Du kan kanske vartefter göra entill mig också. ;) Inte för att jag har några pengar att lägga i men jag uppskattar hantverk. :)

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag behöver lära mig hur brännaren funkar. Den var inte rolig att jobba med alls. Har ett enkelt armband som jag gjorde för ett par år sen som jag brände in fjädrar på som blev ganska bra, men det var med bättre brännare.

På den brännaren jag köpte så är det olika stift av sollid mässing avsedda för olika ändåmål - den jag har använt förrut har något som liknar spetsen på gem. Mycket bättre! Men kostar ca 1900kr mer... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tjusigt :D. Den får du plats med mycket pengar i.

Det påminner mej om att jag skulle behöva göra en ny oxå.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjusigt :D. Den får du plats med mycket pengar i.

Det påminner mej om att jag skulle behöva göra en ny oxå.

Seved

Tackar! Nja, om det får plats med så mycket pengar i den vet jag inte, men jag har ett x antal kort i den. ;) De viktigaste som bankkort, körkort, bensinkort och till butikerna man handlar i regelbundet. Behöver ju inte mer... Lite cash finns det i den ibland, mest för att inte hundarna ska pinka på en... :D

Fördelen med denna är att den "ulliga" insidan gör att det inte är något jättekris om jag slarvar med att "låsa" den med knappen - det halkar inte så lätt ur som med en vanlig plånbok. Praktiskt. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar! Nja, om det får plats med så mycket pengar i den vet jag inte, men jag har ett x antal kort i den. ;) De viktigaste som bankkort, körkort, bensinkort och till butikerna man handlar i regelbundet. Behöver ju inte mer... Lite cash finns det i den ibland, mest för att inte hundarna ska pinka på en... ;)

Fördelen med denna är att den "ulliga" insidan gör att det inte är något jättekris om jag slarvar med att "låsa" den med knappen - det halkar inte så lätt ur som med en vanlig plånbok. Praktiskt. :D

Ja det är sant nu för tiden har inte jag heller pengar i plånboken. Det är lite träligt dom få gånger man verkligen behöver pengar. Ha ha ja jag får passa mej idag för hundarna för jag tömnde min plånbok igår.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant nu för tiden har inte jag heller pengar i plånboken. Det är lite träligt dom få gånger man verkligen behöver pengar. Ha ha ja jag får passa mej idag för hundarna för jag tömnde min plånbok igår.

Seved

NÅGOT måste man ju ha. Fan, betala dagens tidning med kort känns fånigt i min lilla värld... B) I like cash! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NÅGOT måste man ju ha. Fan, betala dagens tidning med kort känns fånigt i min lilla värld... ;) I like cash! :P

Ja det känns lite konstigt att betala små grejer med kort.

Jag gillar verkligen den rustika stilen på plånboken. Lite tribal stuk på den.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det känns lite konstigt att betala små grejer med kort.

Jag gillar verkligen den rustika stilen på plånboken. Lite tribal stuk på den.

Seved

Tribal är nice. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tribal är nice. :wub:

Japp tribal är en favvis. :rolleyes:

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Satt och letade efter någon tråd och snubblade över denna. Det är 7 år sedan jag sydde min "korthållare" nu och jag tog några nya bilder. Det syns att jag har använt den iaf... :rolleyes:

 

IMG_20170601_180605.jpg

IMG_20170601_180613.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...