Jump to content

löpande tik?!?

tikkamaster

Recommended Posts

hejsan, såg i onsdast att det ur min 16 månaders stövartik droppade 2 mörkröda droppar från könsorganet, har tittat efter både torsdag och idag men har inte sett något mera. :) vad finns det för andra tecken på om hon löper? och det bör tilläggas att jag inte ''tror'' hon har löpt förut, men har varit borta en vecka och kom hem på söndagen 12.9 och då före tog min kompis hand om henne men han hade inte lagt märke till något spec. vi är båda väldigt okunniga om hundar och detta är min första hund -_- en sak jag la märke till är idag att bröstvårtorna har blivit lite större men kan det betyda något? :D

Det brukar märkas på humöret (de kan bli lite löjliga) samt att det luktar lite om hundarna.

Dragna spenar är också ett tecken och har det kommit lite blod så är det nog på g.

finns inga som helst beteendeförändringar...vågar man tro åka på jakt i helgen?,,hade även en mycket erfaren stövarman på besök i onsdagst men hans märkte inga tecken på t.ex. svullen vulva eller något -_-

Löpet kan ju vara väldigt individuellt från tik till tik men oftast är löpblodet mörkrött precis i början av löpet för att sedan bli ljusare och ljusare. Det är ju normalt så att tiken inte kommer i höglöpet d.v.s har ägglossning och är villig att para sig förrän efter 12-14 dagar. Det är tiken som bestämmer om det ska bli nå'n parning, inte hanen då hundens fysionomi kräver att tiken är medgörlig, hon måste t.ex både vika undan svansen och se till att slidan pekar bakåt i stället för neråt. Normalt sett är ockå de yttre blygdläpparna rejält svullna på en parningsmogen tik.

Erfana hanhundar brukar inte ödsla tid på tikar som inte är i höglöpet, det är juniorerna och andra hanhundar som aldrig parat som tror att de kan få komma intill vid första blodsdroppen.

Om det är tikens första löp så kan det mycket väl bli ett halvhjärtat löp som just inte blir mer än några droppar. Många unga tikar brukar dessutom vara lite klantiga på att ta rätt på efter sig så det brukar inte passerat omärkt förbi.

Du kan nog tryggt jaga med din hund i vart fall den kommande helgen.