Hoppa till innehåll

Eftersök på storbiffen...


N S

Recommended Posts

Jacob ringde vid 13 nånting. Han hade fått ett samtal om en påskjuten gris.

Sköts på vid 24.00 natten som va nu va det dagen efter.

Spåret han bli 15 timmar innan vi va där.

Va på andra sidan Nybro så vi hade väl en 4 mil dit..

Skytten hade försökt få tag på hundförare o ringt en 3-4 st men inte hittat någon som kunde gå på.

Han hade hittat benflis o försökt leta för hand.

Snackades i början om att det nog kunde va en 60 kilos… eller ev 100…

Lyssnade inte så mycket på den biten men kunde konstatera att det va rörben på skottplats, hittade benmärg också.

Tog dit "tåget" som markerade o gick ett par meter på löpan men ville egentlgien gå på ett annat håll eller i alla fall lukta runt lite på åteln.

Sa till henne o ta an spåret istället o det gjorde hon.

Gick som på räls trots 15 timmar o enl utsago en hel del regn inatt men jag tror nog inte det regnat så där mycket för vi hittade blod i löpan flera ggr. Såg att klövtrampen va stora och det verkade som om de satts ner tungt.. rejäla märken i mossan o uppriven mossa i hela löpan. Såg ut till att ha problem o ta sig fram.

Efter en 300m så kommer vi in i ett tätt hie.

Tiken tjoar till en gång o stannar… hm.. vill hon bli släppt?

Kopplar loss även om jag vet att en benskjuten gris oftast går över kilometern innan de lägger sig.

Hon försvinner framåt en bit men när jag kollar pejlen så är hon på väg tillbaka till åteln i samma spår som vi precis gått..

Jävla idiothund tänkte jag.. jag visslar o ropar men de verkar hon skita totalt i.. mad.gif

Ser på pejlen att hon nu är på åteln o snurrar…

Sen tar hon samma löpa igen o kommer ifatt oss.. kollar lite snett på mig o sen tjoar hon o går iväg på rätt håll..

Hon va förmodligen inte färdig med o kolla skottplats eller nått annat dumt.. hänt förut att hon går tillbaka o kollar runt lite.. antar hon vill kontrollera skottplats eller nått… lustigt är de iallafall..'

Vi följer efter Blackie via pejlen. Ser att hon går stadigt längre bort men är nog inte mer än 200m bort när hon drar igång

oooooouuuuuuupooo!

Sen går det över i stadigt ståndskall direkt i upptaget.

Vi går på direkt, kommer ut i ett lite öppnare område med självplanterad gran som jycken skäller i.

Jacob tar vänster sida o jag avancerar på den motsatta. Jag ser hunden nästan hela tiden.

Granet är inte speciellt högt men tätt som faen.

Jacob o jag har ögonkontakt hela tiden. Ser att han tecknar att han ser grisen o lyfter bössan jag backar undan några m o är beredd.

Han ser grisen som ligger ner men kan inte avgöra vad som är bak o fram, går in närmare o tror att risen ska ställa sig up först inna han drar men det vispar till o grisne är på benen o försvinner åt vänster.

Hör Jacob säga att det är en stor j-vel eller va de va..

Jag tror den drar o springer fram lite då smäller det o Jacob tjuter …

Ser hur han försvinner bakom granet.. typ stöp baklänges, jag sätter ju fart rakt igenom granet för o undsätta om nu grisen står över honom.

Märker att grisen passerar bakom mig o jag snurrar runt o ser lite av ländryggen o skinkan över granet o drar på 2 snabba smällar mest för o sänka farten på grisen… skjuter av ryggen långt bak på honom så stor galten går omkull, tar ett par steg framåt o ger han en till uppifrån mellan öronen.

Detta är nog de största betarna jag varit med om o fälla.

Min 30-06 patron är 8,4 cm så en gissning på uppåt 10 cm synliga betar är nog ingen överdrift.

post-348-1285096444_thumb.jpg

Jacobs höftskott tog i samma ben som galten redan hade fått avskjutet… men det fick honom troligen att avbryta anfallet i alla fall.

Nu va vi väldigt lättade o glada o skrattade som faen när vi åkte hem..

Kunde lika gärna varit betydligt tråkigare o ledsammare o varit på väg åt andra hållet mot akuten… :huh:

Med facit i i hand så vet i faen hur det gått om vi startat eftersöket nån timmer efter skottet inatt..

Detta anfallet kunde gått riktigt illa i mörker…

Jag hade också bösskamera men min vana trogen så lyckades jag inte få på den…

Men Jacob har också en som verkar faen så mycket bättre än min så det blir nog ett inköp av en sån.

Håll till godo o kolla filmen om ni har stake nog annars får ni väl hålla nån modig i hand.. ;)

http://www.youtube.c...h?v=DbGJQsbutLQ

En liten filmsnutt som visar skadan o en hund som idag kostar kosing.. :wub:

http://www.youtube.c...h?v=_NJgdqJEu2k

Galten verkade ha en gammal utläkt skottskada i det andra "friska" benet, gissar på att det va därför den inte gick så långt som de brukar med liknande träffar.

Tänk om nån svamnpplockare trampat rakt in i sårlegan... :huh:

En bild behöver vi nog oxå..

post-348-1285096903_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • N S

    16

  • Musköt

    5

  • MartiN-N

    3

  • Mekus

    2

Top Posters In This Topic

Posted Images

Grattis till ett vådligt eftersök med ett bra slut :mad: . Ger också en bra tankeställare när det gäller jakt och eftersök på "farligt" vilt. Vad hade inte kunnat hänt om skytten själv hade kommit i kontakt med galten :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt jobbat

Jag hoppade till när grisen kom farande :wub:

Vad är det för kamera han använder?

Var får man tag i den?

Det var bland den bästa kvaliten jag har sett på "böss kameror".

//Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"-Den är skitstor!"

Eller jo då brunspår i brallan,

NS, bra jobbat som alltid men usch o fy va nära det var att ni hade en tråkigt utgång.

Var rädda om er därute.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt jobbat

Jag hoppade till när grisen kom farande :wub:

Vad är det för kamera han använder?

Var får man tag i den?

Det var bland den bästa kvaliten jag har sett på "böss kameror".

//Martin

Vet inte va den heter men gymt liten typ som en fjärris till billarmet o kostade bara 250:- utan minnsekort.

Tyvärr inte vatten säker minsta regn o jag tror den pajar direkt..och inga fästen...

man får tejpa fast den nånstans.

Jacob har den på sitt rödpunktssikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Spännande film! Vad har han för kamera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte va den heter men gymt liten typ som en fjärris till billarmet o kostade bara 250:- utan minnsekort.

Tyvärr inte vatten säker minsta regn o jag tror den pajar direkt..och inga fästen...

man får tejpa fast den nånstans.

Jacob har den på sitt rödpunktssikte.

okey du vet inte var han köpte den heller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tankeställare helt klart när de gäller farligt vilt.

hoppade fan till lite när grisen kom utfarande ur unggranarna

sköt att höra att allt gick så bra som de gjorde med både er o hund, ja de hadde ju kunnat gått mycket värre för din polare om de hadde vart natt

starkt gjort som vanligt när du är ifarten Grattis till bamse grisen

kan tänka mig att Tåget blev bra varderat idag efter de fina jobbet hon gjorde :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jevlar vad jag hoppade till när grisen kom ur buskarna... inte blivit så rädd på länge... Men det blir väl så när man vet vad som ska hända men inte när det ska hända... behövde nästan nya fjalars här framför skärmen... och så måsta man förklara för flickvännen vad man håller på och hoppar för...

Fint att det inte blev något värre... och bra jobbat! -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

J*vlar vilken galt !

Vilken tur han hade så att galten inte fortsatte attacken och började rulla han.

För de där betarna vill man ju inte ha i ryggen ! :rolleyes:

Nu väntar jag på lite info ang vikt och betarnas längd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat.

Ni tog väl bra betalt så Jakob kan köpa nya byxor. :lol:

Tyckte jag hörde en kommentar om skrika som en flicka? Tyckte Jakob var lugnare än någon var när Funny passerade honom. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...