Wizard Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Skall eventuellt titta på en Zastava .458 WM nästa vecka men jag har ingen aning om dessa bössor... Någon som har koll på Zastava som vapentillverkare? Bra eller rappel? Tror det är en M70 vilket torde vara en M98 konstruktion... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Det skall vara bra, robusta prylar, viktigt att du testar matningen ordentligt, i värsta fall fungerar den inte, eller tuggar upp hylsorna för dig det är obra. men säkra, stabila o i varje fall i grundutförandet ganska tunga. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Har för mig att P.O Stenmark (känd vapenbyggare) har byggt en del på Zastava, så det är säkert bra prylar. Har en i jaktlaget som har haft en 375:a i ca 20 år, den funkar kanon och skjuter fint, snygg är den åxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RW Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Ska väl vara en vapentillverkare i Serbien. De få jag sett har varit aningen grovt gjorda men säkert funktionabla. Widfors sålde en jättefin superlyx i 30-06 för 3600:- så priserna på dem är minst sagt rimliga. Har för mig att M70 ska vara samma konstruktion sm CZ 47 men är väldigt osäker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Skall eventuellt titta på en Zastava .458 WM nästa vecka men jag har ingen aning om dessa bössor...Någon som har koll på Zastava som vapentillverkare? Bra eller rappel? Tror det är en M70 vilket torde vara en M98 konstruktion... Är det den som står på landbys? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wizard Posted September 23, 2010 Author Share Posted September 23, 2010 Är det den som står på landbys? Nej... Vad har de för prislapp på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Jag minns faktiskt inte säkert men har för mig att det var en zastava som de hade, .458 win var det i alla fall. Kanske att det var 4 eller 5000, men jag ska nog låta det vara osagt, det var en månad sen eller så jag var in där sist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9 Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Jag minns faktiskt inte säkert men har för mig att det var en zastava som de hade, .458 win var det i alla fall.Kanske att det var 4 eller 5000, men jag ska nog låta det vara osagt, det var en månad sen eller så jag var in där sist Enligt grannfprumet är den såld men bild finns visst på hemsidan. Återkommer med ett längre inlägg re Zastava/458 under kvällen om jag hinner. /K9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wizard Posted September 23, 2010 Author Share Posted September 23, 2010 Enligt grannfprumet är den såld men bild finns visst på hemsidan. Återkommer med ett längre inlägg re Zastava/458 under kvällen om jag hinner./K9 Jättehyggligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9 Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Tid, tid, tid.....Blir lite kortare men iaf: Zastava tillverkar bland en del annat en studsare baserad på M/98 mekanismen med eget tryck/säkring och eget underbeslag. Företaget köpte upp FN's gamla maskineri när de slutade att tillverka 98 lådor så närmast motsvaras Zastava lådan (m70) av en sen FN låda med "H-ring".Ibland seglar de under egen flagg men lika ofta under annan tex Whitworth, Interarms (Mark X), Kettner, Charles Daly och nu senast Remington. Mark X är vanliga att äga/bygga på i USA så där finns en hel del att söka på på nätet (Mark X och Whitworth ger en hel del på forum som jänkarna frekventerar) . Mcmillan tex fräser kolvar till Mark X.De har tillverkats med minst två olika underbeslag - ett där man öppnar med en knapp inne i varbygeln och ett där man öppnar med en tvärgående knapp som sitter framför varbygeln (ganska ful liten sak!). De med knapp inne i varbygeln är tillverkade innan mitten på 80-talet om jag inte minns fel.Zastava är grovsmide. De är aningen överpolerade med lumptrissa så kanterna är runda/vågiga och har ofta en hel del verktygsmärken. Slutstyckesgången är oftast rejält rå. Med lite TLC så kan de dock bli riktigt bra då de är en god produkt i bottnen! Phil Shoemaker, björnguide och skribent i Rifle, Handloader mfl har tex en i 458 som sitt huvudsakliga arbetsredskap - "Old Ugly".De flesta av kolvarna har varit av MC modell men även tysk skidbacke och raka kolvar finns.Jag har ägt(/er) två 458'or och provskjutit en tredje. De har mag för 3 patroner och går att ladda med en i loppet - 4st. De är lätta - ca 3,7-3,8 kg (pipan är av samma ytterprofil som deras 375'a) men oftast välskjutande. Ingen av dessa har haft några matningsproblem men jag har hört om andra som haft det. En av dem ville öppna underbeslaget under rekylen (tvärgående knapp) men det var enkelt fixat.Den jag har nu har jag ännu inte hunnit provskjuta då jag hämtade den igår..... Den är lite speciell då den motsvarar det jänkarna kallar en Whitworth men är byggd för Kettner i Tyskland. Enligt säljaren helt ny vilket jag, efter att ha packat upp den, tror på.//K9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannlicherman Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Jag har byggd två custom bössor på nya Zastava M70 lås. En 458Lott och en 358NM. Skulle utan tvekan kunna tänka mig en Zastava igen. Bra och robusta grejer till ett rimligt pris. Extra plus för deras trycke i stål, som faktiskt går att justera till ett helt rent avtrycke med lite tålamod. En lite bild på mitt gamla Zastava bygge i 458Lott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wizard Posted September 24, 2010 Author Share Posted September 24, 2010 Tackar för infon! Jag skall klämma på den innan jag bestämmer mig, men om det blir affär så skall den rivas upp till en Lott på momangen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts