lalle-skåne Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Maskinerna var uptagna så jag började på project tre. som ni ser har rosten gräft djupt på en del ställen och ni ser också att någon klåpare varit på den tidigare då text är bortslipad och pipan kapad samt sprejfergad. det jag har gjort i dag var å glasblestra delarna samt filat ner en del ytor, kommer förmodligen kunna få utt nästan alla märken. Mvh Lalle Quote
Beretta Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Vackert. Hur kommer sig det att du fastnade för denna bössa att renovera? Quote
lalle-skåne Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Jag frågade runt efter stutsare då jag hitils endast blivit erbjuden hagelböser och tillslut var det en som hade en bösa han själv inte tänkte arbeta på. Den må se ganska hemsk utt å kommer kräva mycket arbete, men jag tycker de ska bli intresant. Om man titar på den bild där delar av texten är kvar så kan man tyda Westinghouse, så vapnet ar tillverkat i usa. Mvh Lalle Quote
lalle-skåne Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 nicke91: kaliber 7.62x51. mvh Lalle Quote
lalle-skåne Posted February 3, 2006 Author Posted February 3, 2006 nästan klar med lådan. jag har använt mig av en märkpena for att makera de punkter som fortfrande behöver filas/slipas. jag har även slipat och blästrat backkapan så att den är jämn och fin. Quote
Foxkiller Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att restaurera gamla bössor undrar jag vad "glasblästra "är...är det samma som sandblästra... ??? och vad slipar du med när du skriver att du slipar/filar ??? Quote
lalle-skåne Posted February 3, 2006 Author Posted February 3, 2006 glas blästra, man anvnäder sig av mängder av gas korn istället för sand, man får en finare yta och det är lätt att arbeta med. jag anvnänder många olika verktyg/matrial, bastard file, smoth mill file, cheramic stone, aluminum oxide sandpaper. Mvh lalle Quote
Foxkiller Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 glas blästra, man anvnäder sig av mängder av gas korn istället för sand, man får en finare yta och det är lätt att arbeta med. jag anvnänder många olika verktyg/matrial, bastard file, smoth mill file, cheramic stone, aluminum oxide sandpaper. Mvh lalle Glaskorn...Finns det att köpas i affärer eller ??? Quote
lalle-skåne Posted February 3, 2006 Author Posted February 3, 2006 ta och kontakta en blästrings firma, dom kan ge dig information om var man far tag i matrial. Quote
Foxkiller Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 ta och kontakta en blästrings firma, dom kan ge dig information om var man far tag i matrial.Okej...Tack! Jag har nämligen själv ett renoveringsobjekt ...min allra först hagelbössa Quote
lalle-skåne Posted February 4, 2006 Author Posted February 4, 2006 Om du inte har möjlighet att kokblånera sa bör du inte röra vapnets ytor. Att bara glas blästra är ingen god ide då glas blästring inte döljer något, ojämnhet och rost gropar syns fortfarnde, dvs de krävs förarbete. Man bör ge vapnet en jämn 320 yta innan man blästrar och när man endå lagt ner så mycket jobb så är de smartare att fortsläta till 600. desutom har du de kunskaper och verktyg som krävs för att ta isär och seta ihop vapnet igen ? Mvh Lalle Quote
lalle-skåne Posted February 8, 2006 Author Posted February 8, 2006 gjort klart slutstycket, blästrat siktet, nästan klar med lådan. Quote
ZaZZ Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Stiligt! Skulle aldrig orka med allt slipande... eller hmm.. jo kanske med lite bra musik till (men skulle nog behöva uppsöka psyket efteråt ) Quote
Guest Älgdräparn85 Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Måste säga att jag är grymt imponerd... tror inte man skulle ha proble att göra slitjobbet om man visste att det skulle bli så fint.. Kanon jobb.. kul att se fortsättningen nu... keep up the good work!!!!!!!!!! mvh tomas Quote
lalle-skåne Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 lyckats ställa in kameran lite fel så bilderna har inte blivit specielt bra. Quote
Recommended Posts