Jump to content

Stövare med bra rävlinjer?

zorox

Recommended Posts

Hejsan. Jag va och jagade räv i helgen med några riktigt bra rävstövare och ja blev lite fast rolleyes.gif

Nu har jag några frågor till er som kan de här ämnet.

1. Finns det några givna uppfödare/linjer man ska kika närmare på när de gäller rävjakt med stövare?

2. Hur präglar ni eran stövare på bästa sätt att driva enbart rovdjur?

3. Är de något annat viktigt man ska tänka på innan/medans man har stövaren.

Tack på förhand / Viktor

Hejsan. Jag va och jagade räv i helgen med några riktigt bra rävstövare och ja blev lite fast rolleyes.gif

Nu har jag några frågor till er som kan de här ämnet.

1. Finns det några givna uppfödare/linjer man ska kika närmare på när de gäller rävjakt med stövare?

2. Hur präglar ni eran stövare på bästa sätt att driva enbart rovdjur?

3. Är de något annat viktigt man ska tänka på innan/medans man har stövaren.

Tack på förhand / Viktor

Hej det finns en hel hög med uppfödare och linjer de viktiga är väl att kolla upp att det inte bara är prat! Hör dig efter!

Jag präglar in min genom fällfångade rävar, jag har desutom ett ställe på jaktmarken med mycket sork därav mycket räv.. I början så var det en räv där så släppte jag hunden och tillslut släppte jag och lät hunden söka ut, visst fick han tag på rådjur då! men det har släppt mer och mer nu :( Dessutom lär man bygga upp en rovdjursskärpa om den inte finns där redan från start! annars är det väl inte så mycket mer än och köpa vilken jakthund som helst, givetvis så lär man träna lydnad, injagning prägla in den redan som valp typ lo räv skinn t.ex. nöta som sagt det finns inga genvägar

MVH André

Prata med Hagge08, han har vunnit SM med sin finnstövare och har flera bra rävhundar.

Det jag har lärt från honom är att åtla fram rävarna och sedan ägna varje ledig stund i skogen. Spårsnö är underlättar ju med.

hehe okey. Men de är ju mycke prat om vilka stövare som driver rovdjur bäst? Vissa anser ju att finnstövaren är bäst och andra att shillerstövare(stavning) är bäst. Vad anser ni?

Prata med Hagge08, han har vunnit SM med sin finnstövare och har flera bra rävhundar.

Det jag har lärt från honom är att åtla fram rävarna och sedan ägna varje ledig stund i skogen. Spårsnö är underlättar ju med.

låter som ett bra tips faktiskt! Dom ha ju matat in rävar här sen i augusti och i lördags fick vi skjuta 8 st på drev :(

köp den stövare som du jagat med och sett funkar bra,många hundraser funkar ypperligt men tror finskstövaren är säkert kort och enda nackdelen är deras jaktlust som gör att en elefant i skogen jagas om den kommer framför nosen i början,

köp den stövare som du jagat med och sett funkar bra,många hundraser funkar ypperligt men tror finskstövaren är säkert kort och enda nackdelen är deras jaktlust som gör att en elefant i skogen jagas om den kommer framför nosen i början,

dom vi jagade med i helgen va finnstövare tror jag.

dom vi jagade med i helgen va finnstövare tror jag.

jo stefans hundar är bra,kolla även hur många lodjur han har tagit med dom..ena finsklinje andra hans fars uppfödning

jo stefans hundar är bra,kolla även hur många lodjur han har tagit med dom..ena finsklinje andra hans fars uppfödning

jo hans hundar va duktiga!

• 2 months later...