Hoppa till innehåll

Tikka M55 .308 Win i ny tappning


Dahla

Recommended Posts

Dahla,

jag tycker i och för sig att både 260 rem och 6mmXC är trevliga och vettiga kalibrar men överlappningen mellan dem är rätt betydande. Nu är det såklart inte mina bössor men jag hade nog valt ett större "glapp" än det som blir mellan 260 och 6xc.

Antingen en klenare klass 2 eller en lite kraftigare klass 1 hade nog blivit mitt val men vi är ju alla olika ;) .

Däremot tror jag att 338 federal är en rätt lagom kaliber.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dahla,

jag tycker i och för sig att både 260 rem och 6mmXC är trevliga och vettiga kalibrar men överlappningen mellan dem är rätt betydande. Nu är det såklart inte mina bössor men jag hade nog valt ett större "glapp" än det som blir mellan 260 och 6xc.

Antingen en klenare klass 2 eller en lite kraftigare klass 1 hade nog blivit mitt val men vi är ju alla olika B) .

Däremot tror jag att 338 federal är en rätt lagom kaliber.

Henrik

Som Christian skrev tidigare... 58 grains V-max i 6xc i jämförelse med en 140 grains kula i .260 rem så har vi ju lite skillnad ändå mellan ändmålen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag fått hem bössan som det ska byggas på... det är ju ett vanligt högervevat system på bössan vilket är helt rätt för mig som högerskytt... men befintlig kolv är en vänsterkolv för högersystem och den är i ganska gott skick... vad kan man ta betalt för en sån kolv? Finns det över huvud taget nån som köper sånt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag ringde Johnny ang kolven... min optimistiska tidplan kommer inte hålla verkar det som men det gör inte så mycket... lite förändringar i beställningen och goda råd från honom gör att stocken blir lite billigare :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Skrattar lite åt mig själv...

Det var ju ett tag sedan jag fick hem kolven... igår plockade jag fram den och passade in systemet och det blev tight och fint så där lär inte behövas någon bäddning. Även utsidan av kolven fick sig en omgång med sandpapper och det enda som nu återstår är att besöka farsans fönsterfabrik och planslipa av 3mm på ovansidan av hela stocken där pipa och system finns. Sen blir det till att stänga kolven med nån bra lack... förslag på lack mottages gärna.

Bössan komma nu användas under säsongen med befintlig pipa för att sen till våren nästa år lämnas in för ompipning och riktning.

Det här med att bygga en trippel verkar ta tid... Jag "råkade" ju köpa mig en vixen samt en 1900 i kaliber 9,3x62 och dom får väl användas tills det blir dags att byta ut någon av dessa mot ytterligare en M55... ifall nån vill byta bort sin M55 mot en vixen så hojta med ett PM.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...