Hoppa till innehåll

Jaktledare dum i huve! vill ha bort han. hur göra?


ruunkeen

Recommended Posts

  • Svar 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Tompa Jan

    18

  • lindberg

    14

  • ruunkeen

    11

  • Dixie08

    9

Har varit med i en del olika lag. Med både bra och dåliga jaktledare.. I ditt läge har man två val till att börja med: Man står ut och gillar läget eller gör man något åt det.

Har snabbläst tråden och har ett par reflektioner.

1. Ett jaktlag är i en demokratisk sammanslutning. Där ska man då bestämma om vem som är jaktledare, hur man ska jaga, köttdelning etc. Där har allas röst lika stor vikt. Om man nu är 10st som delar lika på ett arrende, så har man precis lika mycket att säga till om. Personligen tycker jag att det som styr vilka meddlemmar som har rösträtt är de som betalar arrendet. Jaktledarens röst är då inte värd mer än andras.

2. Jaktledarens roll är att, i enligthet med laget stadgar och årsmötets beslut, leda gemensamhetsjakten. Under dessa premisser är det jaktledaren som bestämmer. Givetvis så bör man som jaktledare kanske lyssna på vad övriga deltagare har att säga, men det är jaktledaren som har sista ordet. Det är även en säkerhtesfråga.

Men däremot så får inte jaktledaren gå emot stadgar och årsmötets beslut. Då har han förbrukat sitt förtroende och skall bytas ut.

Jag tror denna uppdelning är något som man inte ens reflekterar över.. Man kör på som vanligt.. Vissa bestämmer och andra betalar.. Personligen är detta ganska viktigt för mig. Bidrar jag till ett arrende så är min röst lika mycket värd. Och passar det inte mig, så är mitt val fritt att gå ur laget eller böja mig för majoritetesbeslutet.

Så mitt konkreta tips är att be att få se över stadgar, årsmöte etc. Se till att ni gemensamt beslutar om vad som ska skjutas och hur jakten ska gå till. Det kan ju vara så att ni rent av måste ha en styrelse? Vet att vissa skogsbolag vill ha en styrelse och även få in årsmötesprotokoll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om jag ska vara sanningsenlig har jag inom jakt träffat betydligt fler buffliga, knepiga och märkliga människor än i vanliga livet. 70% faller säkert i denna kategori - lätt!

Jag tror faktiskt att det är rätt vanligt inom hobbies/fritidsintressen (eller för den delen jobb) där utövarna (oftast) är extremt intresserade och det råder ett visst mått av konkurrens. Lägg till att man puttar in en helvetes massa pengar i det hela varje år så triggar man fram det absolut sämsta ur många människor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att anknyta till nån form av lösning till problemet så bör beröm ges i större samanslutningar (inför alla) och negativ kritik enskilt, generellt sett.

Att gå bakom ryggen och avsätta jaktledaren är inte det bästa men kan kanske vara rätt väg när det är en "diktatortyp" som är jaktledare. Risken är uppenbar att det ledder till fortsatta stridigheter inom laget.

Att lämna laget är en lösning men för vissa är det inget allternativ för det är svårt att hitta jaktmark.

Att hålla tyst och acceptera situationen kanske håller för en tid men är troligen ohållbart i längden.

Trådskaparen bör noga överväga alla allternativen och mitt tipps är att börja med att säga till jaktledaren vad han tycker (enskiljt då) och ta det därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man valt jaktledaren demokratiskt, håller man käft under pågående jaktsäsong. Tar upp eventuell kritik på årsmöte och väljer, om nödvändigt en ny. Jakten får inte bli polskriksdag, det är därför man har en jaktledare. Personligen ser jag gärna att jägare kommer med synpunkter om vilka pass som skall besättas, hur hundar skall gå osv. Men det finns personer som alltid har åsikter om allt, gapar utan att ha täckning för det. Det tar för mycket energi och flyttar fokus från jaktledarens ord, sådana personer får aldrig något inflytande alls av mig, tills man beter sig som folk. Synpunkter får man ha, men man får acceptera att det bara är synpunkter och inget annat. Passar det inte, så står min plats till förfogande varje årsmöte.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till en början när man läser denna tråden så finns väldigt liten förståelse för Niklas, vad jag tycker lite nedvärderande, men ju mer inlägg som kommer så verkar fler och fler känna igen problematiken.

Som någon sa att detta med jakt och besserwissrar verkar kunna trigga igång de sämsta sidorna hos en del människor.

Jag tycker som jag tidigare sagt byt jaktlag. Är han så dum i huvudet som du säger kommer det jaktlaget att bli ett vandrarhem (det är i denna fasen mitt förra jaktlag befinner sig i fortfarande), för att ingen står ut med Diktatorn allternativt så kommer det någon med fler jaktår än dig, som övriga i jaktlaget respekterar men som ifrågasätter Diktatorn och då är sannolikheten stor att ha ryker!

Sannolikheten är väldigt liten att diktatorn ska se dig som en bättre jägare och människa bara för att du står upp för vad du tycker (vi andra kanske tycker det men vad hjälper det?), mer troligt är att han klankar mer på dig istället. Så vart det i mitt fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man valt jaktledaren demokratiskt, håller man käft under pågående jaktsäsong. Tar upp eventuell kritik på årsmöte och väljer, om nödvändigt en ny. Jakten får inte bli polskriksdag, det är därför man har en jaktledare. Personligen ser jag gärna att jägare kommer med synpunkter om vilka pass som skall besättas, hur hundar skall gå osv. Men det finns personer som alltid har åsikter om allt, gapar utan att ha täckning för det. Det tar för mycket energi och flyttar fokus från jaktledarens ord, sådana personer får aldrig något inflytande alls av mig, tills man beter sig som folk. Synpunkter får man ha, men man får acceptera att det bara är synpunkter och inget annat. Passar det inte, så står min plats till förfogande varje årsmöte.

Tomas

Nu känner jag inte dig och du kan ha valt dina ord lite dåligt men mitt första intryck av vad du skriver är att du nog hamnar under kategorin "jaktledardiktator".

Du får gärna utveckla vad du menar med "Men det finns personer som alltid har åsikter om allt, gapar utan att ha täckning för det." & "Synpunkter får man ha, men man får acceptera att det bara är synpunkter och inget annat."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag inte dig och du kan ha valt dina ord lite dåligt men mitt första intryck av vad du skriver är att du nog hamnar under kategorin "jaktledardiktator".

Du får gärna utveckla vad du menar med "Men det finns personer som alltid har åsikter om allt, gapar utan att ha täckning för det." & "Synpunkter får man ha, men man får acceptera att det bara är synpunkter och inget annat."

Jag menar att jag är öppen för synpunkter och uppskattar dom. Men jag har även råkat ut för några som kräver särbehandling av någon anledning, som inte förstår att jaktledaren måste ta hänsyn till HELA jaktlaget och inte bara någon ivrig själ. Personer som har svårt att ta en order helt enkelt. Nu är det inte en vanlig företelse, men den finns där. Diktator är jag absolut inte, men jag är vald att ta beslut. Dom flesta ser att jaktledaren får sköta ledningen vilket han är vald till. Inom ramen ser jag gärna att jägare får välja så mycket som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan känna empati för Niklas, inget snack. Att visa sig duglig i gubbarnas ögon tar oförtjänt lång tid på många ställen, tänk då hur det är att vara kvinna eller gud förbjude av annan etnisk härkomst. Jägarna tillhör det mest dumkonservativa släktet i samhället, men tror att sakta börjar det luckras upp.

Det finns fler jägare än jaktledare. Tror många drömmer att få bli jaktledare en dag, en del klarar inte omställningen medans andra löser det bra. Har aldrig varit en del av denna problematik, varken före eller efter jag blev jaktledare, om det beror på mig eller på mina jaktkamrater är mycket svårt att säga. Det är en svår balansgång att vara en i gänget men ändå ha integriteten att peka med hela handen i vissa lägen. Alla jaktlag har bulor i vägen ibland, att våga prata är nyckeln. Otrygga jaktledare tvingas att börja skaffa sig favoriter mot indirekt inflytande då det hjälper för stunden, men som regel är det ingen uthållig lösning. Således kanske man också skall fundera om man är bidragande till den otryggheten i stället för att ta upp frågan face to face?

Finns hållhakar på jägarna, exempelvis att jaktledaren håller i arrendet kan det missbrukas. I ett av mina lag står jag för 75% av marken och skulle således kunnat bli jaktledare av hävd till detta, men då hamnar man i ett management by fear oundvikligen, därför valde jag bort den rollen där.

Tillhör dom som förstår vad Tompa Jan menar. Gilla läget med drumeln under jakten och förändra när säsongen samanfattas, i övrigt återkommer jag till civilkurage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Taxmannen

management by fear?

ni talar ju som om det är någon commandostryrka som ska inta Örnästet.

Verkar som om en del har glömt bort att ha roligt...?

möjligen pga. sånt här som jag ogillar älgjakten då sånt här verkar återkomma år efter år..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

intresant att det finnns så mycket olika åsikter, en jaktledare är inte oantastlig enligt min menig sen kan man som ledare ta-

fel beslut nån gång. nu är det så att detta med val av jaktledare inte finns i varje jaktlag. tex i mitt lag så är det markägaren-

som har rösträtt inte jag som arenderar sen har man jaktledare som år efter år kör sitt eget race dvs tar dåliga beslut då tappar-

man tålamodet. det är lätt att säga byt lag när det oftast är svårt att komma in i nytt jaktlag. nu finns det bra ledare o dåliga-

ledare..har man en bra jaktledare som råkar ta några fel beslut så håller jag med vissa inlägg man kan ta det vid sidan om.-

o hellre stödja ledaren inte motarbeta.. tror att man måste se helheten i just det jaktlag som har problem. lätt att skriva-

att man ska hålla käften o ta upp det på årsmöte. en jaktledare för mig det är en 1rakryggadperson,2 ärlig.3lyssar på jaktmedlemmar

4 frammåtdrivandeperson,5rättvis. då kommer jag klappa j-ledaren på axel o säga att han gör ett bra jobb i skogen. som sagt tror man måste

se helheten i varje lag..inte dömma att man ska hålla käft o rösta på nåt årsmöte.

//peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan känna empati för Niklas, inget snack. Att visa sig duglig i gubbarnas ögon tar oförtjänt lång tid på många ställen, tänk då hur det är att vara kvinna eller gud förbjude av annan etnisk härkomst. Jägarna tillhör det mest dumkonservativa släktet i samhället, men tror att sakta börjar det luckras upp.

Det finns fler jägare än jaktledare. Tror många drömmer att få bli jaktledare en dag, en del klarar inte omställningen medans andra löser det bra. Har aldrig varit en del av denna problematik, varken före eller efter jag blev jaktledare, om det beror på mig eller på mina jaktkamrater är mycket svårt att säga. Det är en svår balansgång att vara en i gänget men ändå ha integriteten att peka med hela handen i vissa lägen. Alla jaktlag har bulor i vägen ibland, att våga prata är nyckeln. Otrygga jaktledare tvingas att börja skaffa sig favoriter mot indirekt inflytande då det hjälper för stunden, men som regel är det ingen uthållig lösning. Således kanske man också skall fundera om man är bidragande till den otryggheten i stället för att ta upp frågan face to face?

Finns hållhakar på jägarna, exempelvis att jaktledaren håller i arrendet kan det missbrukas. I ett av mina lag står jag för 75% av marken och skulle således kunnat bli jaktledare av hävd till detta, men då hamnar man i ett management by fear oundvikligen, därför valde jag bort den rollen där.

Tillhör dom som förstår vad Tompa Jan menar. Gilla läget med drumeln under jakten och förändra när säsongen samanfattas, i övrigt återkommer jag till civilkurage.

Jag är bara tvungen att säga att i ditt första inlägg tyckte jag att du uttalade dig lite plumt men efter ditt sista inlägg steg du åter i mina ögon, tyckte i början att du förutsatte det var alla andra utom jaktledaren som det var fel på men men att det efter sista inlägget inte förutsatte att det alltid är fel på alla andra, usch blev jobbigt. Vad jag menar är att det kan vara fel i alla ändar men om jaktledare som sitter sitter på eget val utan att fråga om det är OK eller att inte har viljan att släppa in andra till posten för att kunna förfördela sig själv då tycker jag att det är fel på jaktledaren inte den som tycker att jaktledaren är dum i huvét.

Ett ytterligare exempel är förra året när diktatorn sköt det första vildsvinet på marken konstaterade han krast att det tillföll honom som skytt!

Kanske inte så konstigt om det inte vore på det viset att man i jaktlaget i fråga delar solidariskt på kött från övriga djur, det anser inte jag vara FAIR PLAY att ändra reglerna under jaktens gång då är jaktledare dum i huvudet.

Det sorgliga i det hela är att när jag talade med en annan i det laget i sommras så visste inte ens den personen om att vildsvinet var skjutet. Han blev skapligt förbannad när han fick reda på det. Det var inte min menig att "skvallra" men då vi jagar som grannar och talar mycket jakt så pratar man ju vad som blivit skjutet i de olika lagen då inte vi har något mot varandra. Det är min sambos kusin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

management by fear?

ni talar ju som om det är någon commandostryrka som ska inta Örnästet.

Verkar som om en del har glömt bort att ha roligt...?

möjligen pga. sånt här som jag ogillar älgjakten då sånt här verkar återkomma år efter år..

finns ingen jakt som är så känslig som älg-jakt,kanske därför många jagar småvilt i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

management by fear?

ni talar ju som om det är någon commandostryrka som ska inta Örnästet.

Verkar som om en del har glömt bort att ha roligt...?

möjligen pga. sånt här som jag ogillar älgjakten då sånt här verkar återkomma år efter år..

jag tror du ogillar den av mänskliga faktorer såsom köld, tvångsfika och tråkiga träd att titta på :rolleyes: det är i särklass årets tråkigaste jakttimmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan på er. Nu är det så att jag jagar i ett jaktlag som jaktledaren är dum i huvet i, han tror att det bara är han som bestämmer och bedriver jakten som sitt företag eller nå, han har sina favoriter i laget som "är mr värd än andra" ( En jävla folkskillnad så att säga. jag är nybliven jägare ( andra året jag jagar) tycker inte det är särkilt trevligt, nu undrar ni kanske varför jag jagar kvar? JO de är så att vi jagar på ett ställe där min släkt har jagat hela livet så de känns lite tråkigt om man bara skulle gå ur bara för att en person är helt jävla dum i huvet, Jag vet att det finns flera i laget som vill ha bort han från jaktledarplatsen, men dom vågar inte säga något. Så nu till den stora frågan.. Hur skall jag göra för att få bort skiten och få en trevlig stämmning i laget?

Jag sitter i liknande sits som du och där har jag suttit i fem år, jag har blivit överkörd och dumförklarad ända sen jag börja. Men det e bara att ge f-n i att lyssna.

Om det finns fler i ditt lag som vill ha bort han som jaktledare så får du säkert med dig fler om du står upp emot han.

Men det är inte lätt då alla e släkt så ta det lite försiktigt det går nog inte ändra på över en natt.

Tro mig jag skaffa en hund för fem år sen som då blev dumförklarad och jag med och nu får jag höra att han faktisk skäller älg, men sanningen är att han skällt älg ända sen han var valp.

Så ge inte upp det e bara kämpa och kämpa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar att jag är öppen för synpunkter och uppskattar dom. Men jag har även råkat ut för några som kräver särbehandling av någon anledning, som inte förstår att jaktledaren måste ta hänsyn till HELA jaktlaget och inte bara någon ivrig själ. Personer som har svårt att ta en order helt enkelt. Nu är det inte en vanlig företelse, men den finns där. Diktator är jag absolut inte, men jag är vald att ta beslut. Dom flesta ser att jaktledaren får sköta ledningen vilket han är vald till. Inom ramen ser jag gärna att jägare får välja så mycket som möjligt.

Öhhh, "Personer som har svårt att ta en order helt enkelt.", inte heller denna mening får dej att framstå som en trevlig jaktledare.

"En chef ger order, en ledare anvisar". "En chef blir åtlyd och en ledare följer man". Jag kan många fler floskler som man får lära sej på ledarskapskurserna men visst har de ett unns av saning i sej.

Det kan hända att du är en mycket bra ledare men att du har svårt att uttrycka dej eller så kanske skriver du just vad du känner och då har du nog dålig självkännedom när du säger att du är en bra ledare. Jag hoppas att du har svårt att utrycka dej.... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öhhh, "Personer som har svårt att ta en order helt enkelt.", inte heller denna mening får dej att framstå som en trevlig jaktledare.

"En chef ger order, en ledare anvisar". "En chef blir åtlyd och en ledare följer man". Jag kan många fler floskler som man får lära sej på ledarskapskurserna men visst har de ett unns av saning i sej.

Det kan hända att du är en mycket bra ledare men att du har svårt att uttrycka dej eller så kanske skriver du just vad du känner och då har du nog dålig självkännedom när du säger att du är en bra ledare. Jag hoppas att du har svårt att utrycka dej.... :)

Det kan hända att jag är dålig att uttrycka mig, dålig självkännedom eller bara en dålig ledare. Men jag skyller på dom som tillsatt mig i så fall. 1995, då 22år gammal att leda 43man så har man ju nu 15 år senare haft alla möjligheter att välja en annan. Jaktledare väljs på ett år i taget så möjligheten har ju funnits.

Har du något annat problem med mig som person?

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att jag är dålig att uttrycka mig, dålig självkännedom eller bara en dålig ledare. Men jag skyller på dom som tillsatt mig i så fall. 1995, då 22år gammal att leda 43man så har man ju nu 15 år senare haft alla möjligheter att välja en annan. Jaktledare väljs på ett år i taget så möjligheten har ju funnits.

Har du något annat problem med mig som person?

Tomas

Hur skulle jag kunna ha problem med dej, jag känner dig inte.

Det enda jag kan påtala är att du uttycker dig på ett sätt som får dig att framstå som en diktatorisk chef. Det är kanske inte det rätta i en tråd som skapats av en person som har problem med just detta inom sitt jaktlag såvida du inte är ute efter att skapa en konflikt, vilket jag inte hoppas.

Därav tycker jag att du ska fundera lite mera på hur du formulerar dig för du har säkert mycket att tillföra eftersom du varit jaktledare under så många år.

Får man lov att fråga varför du suttit kvar som jaktledare under så många år? Är det för att du tycker det är kul? Är det för att ingen annan har kompetensen? Är det för att det inte är någon som uttryckt viljan att ta över?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är bara tvungen att säga att i ditt första inlägg tyckte jag att du uttalade dig lite plumt men efter ditt sista inlägg steg du åter i mina ögon, tyckte i början att du förutsatte det var alla andra utom jaktledaren som det var fel på men men att det efter sista inlägget inte förutsatte att det alltid är fel på alla andra, usch blev jobbigt. Vad jag menar är att det kan vara fel i alla ändar men om jaktledare som sitter sitter på eget val utan att fråga om det är OK eller att inte har viljan att släppa in andra till posten för att kunna förfördela sig själv då tycker jag att det är fel på jaktledaren inte den som tycker att jaktledaren är dum i huvét.

Ett ytterligare exempel är förra året när diktatorn sköt det första vildsvinet på marken konstaterade han krast att det tillföll honom som skytt!

Kanske inte så konstigt om det inte vore på det viset att man i jaktlaget i fråga delar solidariskt på kött från övriga djur, det anser inte jag vara FAIR PLAY att ändra reglerna under jaktens gång då är jaktledare dum i huvudet.

Det sorgliga i det hela är att när jag talade med en annan i det laget i sommras så visste inte ens den personen om att vildsvinet var skjutet. Han blev skapligt förbannad när han fick reda på det. Det var inte min menig att "skvallra" men då vi jagar som grannar och talar mycket jakt så pratar man ju vad som blivit skjutet i de olika lagen då inte vi har något mot varandra. Det är min sambos kusin

Min jagktledare är min mosters man.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur skulle jag kunna ha problem med dej, jag känner dig inte.

Det enda jag kan påtala är att du uttycker dig på ett sätt som får dig att framstå som en diktatorisk chef. Det är kanske inte det rätta i en tråd som skapats av en person som har problem med just detta inom sitt jaktlag såvida du inte är ute efter att skapa en konflikt, vilket jag inte hoppas.

Därav tycker jag att du ska fundera lite mera på hur du formulerar dig för du har säkert mycket att tillföra eftersom du varit jaktledare under så många år.

Får man lov att fråga varför du suttit kvar som jaktledare under så många år? Är det för att du tycker det är kul? Är det för att ingen annan har kompetensen? Är det för att det inte är någon som uttryckt viljan att ta över?

Jag tillträdde väldigt osäker och knuffades nog fram av dåvarande styrelse. Jag avgick i början av 2000-talet och klev av skutan i tre år för jag var less och ville inte abonera på sysslan, men återvaldes senare. Sen dess har det blivit roligare och roligare och stödet känns starkare nu än för 15år sedan, och jag skäms inte för att säga att jag vill vara jaktledare.

Dock måste jag säga att jag förstår faktiskt inte hur man kunde välja en 22åring till ledare då men är glad att dom gjorde det och att jag vågade.

Om du får uppfattningen av att jag är diktatorisk så har det nog att göra med jargong på internet.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tillträdde väldigt osäker och knuffades nog fram av dåvarande styrelse. Jag avgick i början av 2000-talet och klev av skutan i tre år för jag var less och ville inte abonera på sysslan, men återvaldes senare. Sen dess har det blivit roligare och roligare och stödet känns starkare nu än för 15år sedan, och jag skäms inte för att säga att jag vill vara jaktledare.

Dock måste jag säga att jag förstår faktiskt inte hur man kunde välja en 22åring till ledare då men är glad att dom gjorde det och att jag vågade.

Om du får uppfattningen av att jag är diktatorisk så har det nog att göra med jargong på internet.

Tomas

Vem är det som väljer jaktledare i ditt jaktlag?

Min uppfattningen är basserat på hur du skriver/uttrycker dej vilket knappast kan skyllas på jargongen på jaktsidan för här uttrycker de flesta sej väldigt ödmjukt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem är det som väljer jaktledare i ditt jaktlag?

Min uppfattningen är basserat på hur du skriver/uttrycker dej vilket knappast kan skyllas på jargongen på jaktsidan för här uttrycker de flesta sej väldigt ödmjukt.

Jag menade min jargong. Väldigt vad intresserad du är av mig? härrör till din ödmjukhet kanske?

Valberedningen föreslår personen och medlemmarna väljer, vilket också stadgarna föreskriver.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menade min jargong. Väldigt vad intresserad du är av mig? härrör till din ödmjukhet kanske?

Valberedningen föreslår personen och medlemmarna väljer, vilket också stadgarna föreskriver.

Tomas

Tror inte att RW är intresserad av dig som person ;)

Det som därimot är riktigt intressant är det han komenterar. Vissa saker du skriver låter faktiskt riktigt tokigt när man ser RWs kommentarer. Det är nog något vi alla ska ta till oss. Ibland är det viktigare hur vi säger det än vad vi säger. Finns faktiskt ganska många exempel på det i den här tråden.

Tror säkert att du är en bra jaktledare men det finns inget som inte kan bli bättre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...