Jump to content

Jaktledare dum i huve! vill ha bort han. hur göra?

ruunkeen
 Share

Recommended Posts

Precis så känner jag också och försöker uppträda som ett föredömme.

Men att jaktlaget får jaga kalv fast det finns vuxna kvar på licensen härrör nog från en färsk jägare som inte riktigt har koll på hur jakten bedrivs. Att inte släppa iväg tilldelningen på vuxna innan man hinner skjuta kalvar i samma takt som vuxna anser jag vara helt rätt. Speciellt gillar jag om det är en jaktledare som är satt där av Holmen. Mera av den varan tack.

Tomas

Nu får du förklara dig!

Vad skulle vara bra med att jaktledaren är tillsatt av Holmen? Vilket jag inte tror att han är i alla fall så har inte jag förstått det så.

• Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Tompa Jan

18

• lindberg

14

• ruunkeen

11

• Dixie08

9

Nu får du förklara dig!

Vad skulle vara bra med att jaktledaren är tillsatt av Holmen? Vilket jag inte tror att han är i alla fall så har inte jag förstått det så.

Tagga ner. Jag menar att det är skitbra om en av Holmen tillsatt jaktledare väljer att hålla i den vuxna tilldelningen innan det fylls på med kalv. Det är en försiktighetsåtgärd för att inte skjuta ner älgstammen...

Klok man den där Ubbe 1970 :rolleyes:

Tack

Men jag tror inte jag är smartare än någon annan i detta forum men jag delar gärna med mig av vad jag själv varit med om, jag har ju inte ens jagat speciellt länge i förhållande till många andra här ( tror faktiskt bara det är 16 år) så jag ser mig själv fortfarande som novis inom jakten men,

man lär så länge man lever. (Om man vill).

Tagga ner. Jag menar att det är skitbra om en av Holmen tillsatt jaktledare väljer att hålla i den vuxna tilldelningen innan det fylls på med kalv. Det är en försiktighetsåtgärd för att inte skjuta ner älgstammen...

Handlade inte tråden om vad man kan göra om man vantrivs eller inte kommer överens med sin jaktledare? Spekulationer till favör för jaktledaren i det här fallet hjälper väl knappast trådskaparen.

Det är ett enormt problem i alla organisationer med personer i ledande befattningar/positioner som missförstått sitt uppdrag. Frågan är viktig att ta upp, och konkreta råd (som givits tidigare) om vad man kan göra är jättebra.

Har någon provat att kommunicera med honom? Genom att formulera ett jagbudskap och presentera synpunkterna i en situation där han inte omedelbart hamnar i försvarsställning? Skriftligt kanske, efter att ni gått ihop flera stycken och formulerat saklig och konstruktiv kritik?

Inte för att jag förstår vad du menar med att jag ska tagga ner ;)

Frågan jag ställer är vad är det som är bra med att Holmen tillsätter en jaktledare om dom arrenderar ut marken? Att älgstammen liksom alla andra viltstammar ska skötas är ju en självklarhet. Så vad är bra med att Holmen eller någon annan markägare tillsätter jaktledaren. Det blir liksom bara problem tro mig.

Inte för att jag förstår vad du menar med att jag ska tagga ner ;)

Frågan jag ställer är vad är det som är bra med att Holmen tillsätter en jaktledare om dom arrenderar ut marken? Att älgstammen liksom alla andra viltstammar ska skötas är ju en självklarhet. Så vad är bra med att Holmen eller någon annan markägare tillsätter jaktledaren. Det blir liksom bara problem tro mig.

För mig är det en självklarhet att markägarna står för personval i styrelse och jaktledning. Det står dessutom som krav i de flesta viltvårdsområdens stadgar, ägarna tillsätter ledarna. Det borgar för att det blir en fungerande enhet om ägarna är nöjd. Självklart blir det ännu bättre om både jägare och ägare är nöjda.

Däremot vill jag sträcka mig till att klagomålen, dom skall man ta på medlemsmötet/årsmötet och inte under pågående jakt.

Under själva jakten ska och bör jaktledaren ha full mandat, från fiender som vänner.

Jagar man kalv så skjuter man bort det som ska bli älgar, ska man spara på korna så måste man spara på oxarna. rätta mig om jag har fel?

Det är också en fråga om civilkurrage, går man och vantrivs måste man ju våga öppna käften eller på annat sett vidta åtgärder, om inte annat för sig själv.

Upplever det som ett generellt problem på den svenska landsbygden, när det väl gäller vågar ingen öppna truten och så mår man dåligt och gnäller i ett år till.

Krets/VVO möten är ett annat forum där många inte håller med jämt, men ingen vågar säga nåt. Personligen har jag aldrig haft det problemet om jag vill nåt, på gott och ont. Möjligen blir man inte älskad av alla men det är inget självändamål för mig heller, dessutom går jag inte och grämer mig över saker som aldrig blivit sagt.

Att kuppa fram något är inte vad jag rekommenderar, läs på, förbered synpunkter och stå upp för välgrundade åsikter vid rätt tillfälle när hela laget är samlat.

För mig är det en självklarhet att markägarna står för personval i styrelse och jaktledning. Det står dessutom som krav i de flesta viltvårdsområdens stadgar, ägarna tillsätter ledarna. Det borgar för att det blir en fungerande enhet om ägarna är nöjd. Självklart blir det ännu bättre om både jägare och ägare är nöjda.

Däremot vill jag sträcka mig till att klagomålen, dom skall man ta på medlemsmötet/årsmötet och inte under pågående jakt.

Under själva jakten ska och bör jaktledaren ha full mandat, från fiender som vänner.

Håller med till 100% att jaktledaren ska ha fullt mandat under jakten men att jaktledaren ska vara tillsat av någon utanför jaktlaget fungerar inte nåt bra.

Att avskjutnings planer och åtaganden i kontrakt ska följas är ju självklarheter. Att detta ska genomföras av en diktator som är tillsatt av en jätte plånbok kan aldrig bli bra!

Jagar man kalv så skjuter man bort det som ska bli älgar, ska man spara på korna så måste man spara på oxarna. rätta mig om jag har fel?

Du ska tillse att du har ett starkt kapital. Kapitalet utgörs av älgar som har ett antal år på nacken, produktiva kor som tjurar.

Om man har svårt att skjuta kalvkvoten, kan man se det som ett första tecken på vikande kapital.

Vi glider från ämnet.

Igen som helst erfarenhet men anar att det även kan vara så att då de vuxna är skjutna så sjunker uppslutningen rejält, folk är omotiverade att ge sig ut då de "bara" får skjuta kalv. Detta då med påföljd att kalvkvoten förblir ofylld vilket får konsekvenser för skogsägaren då de bryter ned tall under vintern. Som sagt, enbart spekulationer...

Igen som helst erfarenhet men anar att det även kan vara så att då de vuxna är skjutna så sjunker uppslutningen rejält, folk är omotiverade att ge sig ut då de "bara" får skjuta kalv. Detta då med påföljd att kalvkvoten förblir ofylld vilket får konsekvenser för skogsägaren då de bryter ned tall under vintern. Som sagt, enbart spekulationer...

Jag har erfarenhet av tre jaktlag som hade/har precis just detta problemet. Ett fjärde har som regel att efter 1:a Nov får hundförare jaga kalv på egen hand. (DVs utan krav på gemensamhetsjakt) Om han skjuter behåller han halva kalven och andra halvan går till någon i laget. (enligt lista) Att dela kalv i mer än två delar är ju ändå inte lönt...

Sedan kanske jag bör ransaka mig själv. På lördag har jag två val. Jaga kalv på "egen" mark eller gå som jaktgäst på småvilltjakt hos en kompis. Skäms lite för att säga det. Men det lutar åt småvilltet...

känns som svaren glidit sjukt långt från ämnet - kommunikation är nog a och o i tvisten. förvånansvärt få är idioter av nöje utan snarare av okunskap och övertygelse av att deras idéer är rätt.

visar det sig att han är rabiat finns det nog tyvärr bara två lösningar - tvångsavsättning av jaktledaren eller att du lämnar.

lycka till - Pontus

Jag lämnade det senaste laget som jag var med i under Oktoberjakten p.g.a väldigt märkliga diktatorer som jaktledare, jag har många "yngre" bekanta som är skitless på surgubbsväldet i deras jaktlag och vi letar sedan ett par år efter en egen mark att arrendera.

Jakt ska vara trevligt och avkopplande, det är därför jag håller på, då vill man inte ha griniga snåla köttkåta gubbar som styr jakten som det vore ett Gulagläger.

Alla av de jag känner tycker lika som jag, att man ska göra det så trivsamt som möjligt, och att man kanske inte vill hålla på med älgdragare som är gamla och misskötta och som fungerar dåligt, att jaktledarens hundar och hans kamrater ständigt prioriteras fast deras hundar gör bort sig gång på gång, att man inte ska jaga en hel dag i en såt när hunden har sprungit mer än en mil från den egna jaktmarken, att man inte ska skjuta stora djur före kalv fast man har visat oförmåga att skjuta tilldelningen på stora djur under flera års tid p.g.a detta (jag själv har bara kunnat sitta och tittat på älgar massor av gånger under de år vi inte lyckats skjuta tilldelningen under ordinarie jaktvecka).

Synd att min hemmamark har så många arvtagare så det blir bara småbitar kvar, kanske man ska köpa sig egen skog och jaktmark, men priserna börja bli väldigt höga p.g.a det stora intresset från Norrmän, Holländare & Danskar.

Japp.. sorry, verkar ha glidigt ifrån ämnet något. Läste iaf igenom trådskaparens alla inlägg och såvitt jag kunde se handlade en inte ringa del om missnöje med vilka älgar som fick skjutas och inte. Där kan det finnas fog att älta lite tilldelning.

Hur som, låter trots det som att denne jaktledare inte är helt sund.. bara detta att kräva betalning för samma arbete som övriga förväntas göra gratis ter sig lite märkligt!

Sen när det gäller vilka hundar som ska släppas och inte.. det är nog hyggligt giftigt! Givetvis finns det jyckar som inte håller måttet men att insikten om detta kanske inte finns hos ägaren. Hur förmedla detta då utan att det genererar gnäll? Lika givet är det att unghundar MÅSTE få chansen att skälla älg men får de inte släppas så blir det ju knepigt. Att de sedan skäller "fel" älg tror jag inte är helt ovanligt, många som fått kalla in sina hundar från stånd utan att ha fått avsluta. Det ser jag som ett mindre problem givet att hundföraren får nya chanser att släppa och då kanske skjuta "rätt" älg..

Mvh!

tror att det i dag finns väldigt stort antal lekledare oj förlåt menar jaktledare som inte har kunnnskap eller tänkande som j-ledare-

skall ha. grannlagen runt mitt åmråde har dett blivt genrations skifte med andra ord ynge har gått in som jaktledare. dessa killar har-

gått jaktledarutbildning vilket jag tycker alla jaktledare borde göra. finns inget värre än jaktledare som skall ha åsa-nisse jakt-

pricip som i vårat jaklag där får man handla efter eget omdömme-d.v.s. skjuta på allt som kommer framför bössan. o en massa -

dumheter. därför ifrågar sätter jag... har hätska disskutioner med lekledaren titt som tätt.. efter en sån het disskution så kom det-

fram två äldre jägare till mig o sa att mig ville dom defenetivt inte ha till jaktledare kunde inte annat än skratta åt. föklarar att-

allt jag vill är att ha regler ,konstigt bara för att jag öppna k..ften så är jag ute efter ledarskap skrattretande.

är man ensammen o ifrågasätter så är man besvärlig för dom andra är ju tyst men sen vid sidan av jakten så klagas det....

av dom tystlåtna ... sen är det tragiskt att jägare skall behöva byta jaktlag för dessa tragiska personer.

//peter

tror att det i dag finns väldigt stort antal lekledare oj förlåt menar jaktledare som inte har kunnnskap eller tänkande som j-ledare-

skall ha. grannlagen runt mitt åmråde har dett blivt genrations skifte med andra ord ynge har gått in som jaktledare. dessa killar har-

gått jaktledarutbildning vilket jag tycker alla jaktledare borde göra. finns inget värre än jaktledare som skall ha åsa-nisse jakt-

pricip som i vårat jaklag där får man handla efter eget omdömme-d.v.s. skjuta på allt som kommer framför bössan. o en massa -

dumheter. därför ifrågar sätter jag... har hätska disskutioner med lekledaren titt som tätt.. efter en sån het disskution så kom det-

fram två äldre jägare till mig o sa att mig ville dom defenetivt inte ha till jaktledare kunde inte annat än skratta åt. föklarar att-

allt jag vill är att ha regler ,konstigt bara för att jag öppna k..ften så är jag ute efter ledarskap skrattretande.

är man ensammen o ifrågasätter så är man besvärlig för dom andra är ju tyst men sen vid sidan av jakten så klagas det....

av dom tystlåtna ... sen är det tragiskt att jägare skall behöva byta jaktlag för dessa tragiska personer.

//peter

Bra sagt kan bara hålla med för dessa "få" förstör så enormt mycket.

Har på omvägar hört, alltså ej helt säkert men skullle inte förvåna mig, enligt diktatorn i i laget som jag tidigare berättat om att diktatorn sagt att nu blir vi ju tvungna att räkna älgen som hade surnat för den hade ju blivit upptäckt

Jag håller inte för otrolig att han sagt så då uppgifterna kommer inifrån jaktlaget.

Äldre surgubbar finns överallt, de är inte alltid äldre och inte heller alltid gubbar men de är alltid sura och griniga och förstör i regel trevliga jakter!

den här tråden genererar inget längre. inget vettigt mer än att missnöjda gör sig hörda.

snacka med jaktledarna, på ett normalt sätt. om det innebär ställningskrig att ta upp det öppet, välj att åka samma bil eller nåt och prata om det i enrum, iaf som vuxna. man kan som nybökat tillskott i laget hjälpa till lite extra och stötta jaktledaren.

ställ er frågan ni som inte gillar er jaktledare:

- hur jävla kul är det om man känner på sig att vissa ogillar mig... inte konstigt att det blir sura miner och kämpigt läge.

gå inte som katten runt het gröt och intrigera i kulisserna - kommunicera rakt - då för man rakt svar tillbaka och de som bestämmer vet var de har dig.

alla som tjurar nu, ransaka er själva och se vad ni kan tillföra till lägret för att det ska bli bättre, om än lite. blir det inte det, byt lag, byt kommun eller något annat som gör livet bättre. att gnälla på någon som inte är kompetent är som att klaga på brevbäraren att portot är för dyrt.

alla i sverige är heller inte perfekta, alla har kanske inte en så jäkla lätt sits heller.

vårt lag är inte fläckfritt heller. men vår jaktledare bestämmer den dagen vi jagar. funkar det inte ringer jag senare och kommer med förslag på förbättringar. jag skiter i om han gör det nästa gång dock, jag kan välja att inte vara med om jag inte vill , men man ska vara konstruktiv. ni som gnäller, vill ni hålla i jaktlaget, kan ni det bättre? föreslå ett byte om så är fallet, annars, begär ej mer av andra än av er själva.

/Kalle

den här tråden genererar inget längre. inget vettigt mer än att missnöjda gör sig hörda.

snacka med jaktledarna, på ett normalt sätt. om det innebär ställningskrig att ta upp det öppet, välj att åka samma bil eller nåt och prata om det i enrum, iaf som vuxna. man kan som nybökat tillskott i laget hjälpa till lite extra och stötta jaktledaren.

ställ er frågan ni som inte gillar er jaktledare:

- hur jävla kul är det om man känner på sig att vissa ogillar mig... inte konstigt att det blir sura miner och kämpigt läge.

gå inte som katten runt het gröt och intrigera i kulisserna - kommunicera rakt - då för man rakt svar tillbaka och de som bestämmer vet var de har dig.

alla som tjurar nu, ransaka er själva och se vad ni kan tillföra till lägret för att det ska bli bättre, om än lite. blir det inte det, byt lag, byt kommun eller något annat som gör livet bättre. att gnälla på någon som inte är kompetent är som att klaga på brevbäraren att portot är för dyrt.

alla i sverige är heller inte perfekta, alla har kanske inte en så jäkla lätt sits heller.

vårt lag är inte fläckfritt heller. men vår jaktledare bestämmer den dagen vi jagar. funkar det inte ringer jag senare och kommer med förslag på förbättringar. jag skiter i om han gör det nästa gång dock, jag kan välja att inte vara med om jag inte vill , men man ska vara konstruktiv. ni som gnäller, vill ni hålla i jaktlaget, kan ni det bättre? föreslå ett byte om så är fallet, annars, begär ej mer av andra än av er själva.

/Kalle

Jag håller med dig, de gör jag, men jag är 19 år och enligt jaktledaren så är jag oerfaren och har inget att komma med. han frågar aldrig vad jag/vi tycker. duger inte de han har sagt så är de typ bara att fara hem. de är inget med att holmen har valt han som jaktledare eller nå, de har gubbarba röstat själva. men nu är de så att efter som jag "är så ung och oerfare och ej har nått att komma med" nå får man ej nå själförtroende. Ni skulle själva vart där å sett hur han beter sig, grejen är den att vårt jaktlag skulle bli de trevligaste ni vert med om, bara de inte vore för han!

Jag håller med dig, de gör jag, men jag är 19 år och enligt jaktledaren så är jag oerfaren och har inget att komma med. han frågar aldrig vad jag/vi tycker. duger inte de han har sagt så är de typ bara att fara hem. de är inget med att holmen har valt han som jaktledare eller nå, de har gubbarba röstat själva. men nu är de så att efter som jag "är så ung och oerfare och ej har nått att komma med" nå får man ej nå själförtroende. Ni skulle själva vart där å sett hur han beter sig, grejen är den att vårt jaktlag skulle bli de trevligaste ni vert med om, bara de inte vore för han!

då tycker jag du skall byta. det verkar inte vara ett läge som man hanterar som en 19-åring med framgång. om han anser du är för oerfaren så kommer han att göra det ett antal år till och det kommer inte bli bättre skulle jag tro. se om du kan gå med i ett bättre lag nästa år, lär dig andra sätt att göra samma sak på och skit i detta. om det inte går, så går det inte. tid är inget du får tillbaka, alltså kostar detta bara för din del. se framåt och byt lag. försök hamna i ett lag som uppskattar dig och din närvaro.

tycker det är synd att när man är ung så räknas inte ens åsikt eller ens den kunskap man besitter

jag är också yngst i mitt älglag (29 år) och jagat i 9 år men ändå så är det jag vet och kan inget värt

tycker det är synd att när man är ung så räknas inte ens åsikt eller ens den kunskap man besitter

jag är också yngst i mitt älglag (29 år) och jagat i 9 år men ändå så är det jag vet och kan inget värt

visst är det synd :blink: det hjälper dock inte mycket.

hade du bytat och kommit till ett annat lag är risken större att du setts med mer blida ögon. här på forat är vi iaf glada för dina nio år och erfarenheterna de inbringat!

Om man har en riktigt dum jävel som är taskig vid en skall man veta det att svinhugg går igen. synden straffar sig mm mm, det kommer ...

om jag ska vara sanningsenlig har jag inom jakt träffat betydligt fler buffliga, knepiga och märkliga människor än i vanliga livet. 70% faller säkert i denna kategori - lätt!

om jag tänker efter tycker säkert 98% av samma grupp att jag var en märklig och jobbig jävel att ha o göra med!

flera av de "bullriga" personer man träffat på är om man skrapar på ytan skittrevliga! sen finns det en liten grupp som är av den sjukt socialt kompetenta typen som går ihop med vem fan som helst.

hade man varit kompis på riktigt med alla i laget hade detta problemet inte existerat, alltså är det lösningen på problemet. man måste visa sin bästa sida och behandla de andra som sin bästa kompis - det blir med säkerhet inte sämre av det.

nu har jag inget mer att tillföra detta ämne.

Kalle

Guest Taxmannen
om jag ska vara sanningsenlig har jag inom jakt träffat betydligt fler buffliga, knepiga och märkliga människor än i vanliga livet. 70% faller säkert i denna kategori - lätt!

tyvärr är nog jakt en sysselsättning som triggar många att visa en dålig sida.

Alla är experter på jakt verkar det som. dessutom är man expert väldigt fort....dessutom på all slags jakt........... :blink:

tyvärr är nog jakt en sysselsättning som triggar många att visa en dålig sida.

Alla är experter på jakt verkar det som. dessutom är man expert väldigt fort....dessutom på all slags jakt........... :blink:

tyvärr så har du också varianten som anser att "så här gjorde min farfar och dög det då så duger det nu med"

Som i alla situationer tillsammans med andra, tala klarspråk. Berätta vad som är dåligt och bra. Kom med förslag och idéer. Bli oense om en sakfråga. Räkna med att bli "överkörd" 2 gånger av 3. Var glad åt det som går din väg och respektera när det går emot. Ett jaktlag består oftas av lika många viljor som deltagare. Ingen kan få alla sina önskemål tillmötesgångna.

Det är bara att samsas, även med folk som inte alltid har samma idér och synpunkter som en själv. Man kan faktiskt vara helt oense om några sakfrågor men helt överens i det stora flertalet. Låt inte fåtalet förstöra utan kompromissa och acceptera och gå vidare. För vad säger att sina egna idéer är dom bästa........