Jump to content

30-06 eller 308

miss_winchester

Recommended Posts

Nu vet inte jag i vilken form vår herre har stöpt dig, men de flesta kvinnor är väl lite mindre än oss långlemmade karlar här på forumet. Då kanske det kan vara en fördel med 308 framför 30-06 om du får tag i en bössa med kort låda.

Prestandamässigt är väl skillnaden hårfin, om du inte ska ladda de allra tyngsta kulorna i kal .30

De 308 jag provskjutit har varit snällare rekylmässigt än de 30-06or jag testat. Men det beror som sagt mycket på stockningen.

När det gäller 300wm så blir det inte större hål av den än 308 annat än i plånboken.

Där fick du inflikat att du är långlemmad också. ;)

HEHE ;)

LEM - i betydelsen extremitet, dvs arm, ben....

Behöver jag förtydliga mer?

Dom vapen jag tittat på finns i all ovannämda kaliber men hur fungerar 308 och 8x57 på längre håll än 200 meter

utmärkt ut till 500m

Finns inget som 30-06 klarar av som inte 308 w klarar av. Alltid diskussioner om dessa kalibrar emellan, men som alltid är det fördel 308 w. Skillnaden är minimal i dessa kalibrar vid vanlig svensk jakt. Kollar man köpes ammo är 308 i samma fabrikat billigare, 308 w har kortare låda än 30-06 vilket bara är en fördel. 308 har bättre egenprecision, samt fyller du fickorna med patroner så är bär du betydligt mindre vikt under en jaktdag med 308.... :P:huh: . Som några övriga här sa. 308w alla dagar i veckan!

har både 30-06 och 308 och skjutit endel med båda och tycker 308 har fungerat bättre alltid kortare flyksträckor med den och jag har skjutit några älgar kring 300m med den och alla har dött så om jag skulle välja mellan dom två idag skulle det direkt bli 308.

i sommar hade jag samma fundering som dig och köpte en 338 win mag så jag tycker om du ändå ska börja se åt en magnum så fundera på 338 tycker det är en fin kaliber.

vad har du för någon bössa idag?

bössan jag ska köpa ska vara lätt och då blir ju rekylen värre men om win mag int är värre än 30-06 blir det ju en sån

.300 Win. Mag. använder mer än 30 % mer krut än .30-06 med samma kula och krut (i Normas lätta hylsor). Med samma vikt på vapnet kommer självfallet rekylen att vara större, och är stockning och bakkappa motsvarande kommer man också att uppleva en skillnad.

Jag har en lätt .300 H&H, vilket ungefär motsvarar Win. Mag:en, och visst skramlar det till mer än med .308:an. Det stör mig inte, men är man rekylkänslig så är det bättre att välja .308/.30-06. Jag har haft bägge och tycker som flertalet här att skillnaden är för liten för att vara avgörande.

Nu vet inte jag i vilken form vår herre har stöpt dig, men de flesta kvinnor är väl lite mindre än oss långlemmade karlar här på forumet. Då kanske det kan vara en fördel med 308 framför 30-06 om du får tag i en bössa med kort låda.

Prestandamässigt är väl skillnaden hårfin, om du inte ska ladda de allra tyngsta kulorna i kal .30

De 308 jag provskjutit har varit snällare rekylmässigt än de 30-06or jag testat. Men det beror som sagt mycket på stockningen.

När det gäller 300wm så blir det inte större hål av den än 308 annat än i plånboken.

Visste att det där skulle komma dom 12 mm jag sparar på en kortare låda är oväsentlig

och det blir större hål med en 300win mag än en 308 om inte ing¨ngshålet men utgångshålet

Om du har bara dom kalibrarna att välja mellan så säger jag 308, äger en 30-06 själv och den köpte jag för den var billig och det är min första klass 1 bössa och ekonomin i min ålder är inget att skryta med så man funderade ju inte så länge innan man slog till. Jag upplever min studsare som hård i rekylen och studsar och slänger väldigt mycket vid skott men det är säkert olika på stockar osv, jag har svårt att få till täta träffbilder tack vare det men det tränar man kanske bort? MVH

har både 30-06 och 308 och skjutit endel med båda och tycker 308 har fungerat bättre alltid kortare flyksträckor med den och jag har skjutit några älgar kring 300m med den och alla har dött så om jag skulle välja mellan dom två idag skulle det direkt bli 308.

i sommar hade jag samma fundering som dig och köpte en 338 win mag så jag tycker om du ändå ska börja se åt en magnum så fundera på 338 tycker det är en fin kaliber.

vad har du för någon bössa idag?

jag har inga erfarenheter av 308 men det låter ju helt okej om 308 hänger med ända ut till 300 meter,

idag har jag en 270 win men jag tror pipan är slut, den sprider värre än en hagelsvärm :huh: man kan se små ojämnheter i pipan. Jag trivs jättebra med kalibern men det finns lite dåligt med fabriksammo till den.

och varför skulle inte en liten människa kunna skjuta med en 30-06 eller magnum kaliber???

Jag skulle då inte föredra någon av dom på älg på +200 m. 30-06 el. 300 win mag.

:huh:

låt mig få höra varför, det vill jag gärna veta varför detta inte går så bra?

jag har inga erfarenheter av 308 men det låter ju helt okej om 308 hänger med ända ut till 300 meter,

idag har jag en 270 win men jag tror pipan är slut, den sprider värre än en hagelsvärm :huh: man kan se små ojämnheter i pipan. Jag trivs jättebra med kalibern men det finns lite dåligt med fabriksammo till den.

Lånar tråden lite ! Någon som vet hur man ser att pipan är slut? hur mycket räffling bör det finnas osv? misstänker att min är slut. MVH

Lånar tråden lite ! Någon som vet hur man ser att pipan är slut? hur mycket räffling bör det finnas osv? misstänker att min är slut. MVH

lämna in den och få den tolkad av smed. annars är den slut när det saknas räfflor.

tror nog du ska testa en 308 och se vad du tycker jag gillar 308 har jagat allt med den i nåt år och det skulle nog vara lite svårt vara utan en för den fungerar till allt med rätt kula och lite träning är inte dom lite längre hållen några större problem.

Då har du en flackskjutare av rang idag. Min spontana reaktion är att det är stor skillnad på "dryga 200" och 300... om du ser framför dig att du mer regelbundet vill kliva ut mot 300 tycker jag inte du skall välja .308 Win. Anledningen är att kulbanan börjar bli väl krokig och att man tappar kraft. Till dryga 200 inga problem, men det finns betydligt bättre verktyg för 250-300. .300 Win. Mag är ett bra val. .338:an är ett kraftpaket, och har fördelen att ha riktigt bra ballistik. Men då kliver vi upp en nivå till i rekyl... Personligen föredrar jag .375 H&H över .338, men då skjuter jag sällan på långa håll.

Då har du en flackskjutare av rang idag. Min spontana reaktion är att det är stor skillnad på "dryga 200" och 300... om du ser framför dig att du mer regelbundet vill kliva ut mot 300 tycker jag inte du skall välja .308 Win. Anledningen är att kulbanan börjar bli väl krokig och att man tappar kraft. Till dryga 200 inga problem, men det finns betydligt bättre verktyg för 250-300. .300 Win. Mag är ett bra val. .338:an är ett kraftpaket, och har fördelen att ha riktigt bra ballistik. Men då kliver vi upp en nivå till i rekyl... Personligen föredrar jag .375 H&H över .338, men då skjuter jag sällan på långa håll.

det blir ofta mellan 200-250 meter men man vill ju en bössa som orkar längre om man råkar missbedöma avståndet

det är inte rekylen jag e rädd det är kikarsiktet och halvmånen som blir kvar i pannan

Har du kikat något på vilket märke och modell på bössa du är ute efter ? Gör ett besök hos en väl sorterad vapenhandlare och kika även klämma och känna på olika bössor se vad du fastnar för och vilken som känns bäst hålla i och ska du köpa nytt finns ju de flesta märken i kalibrarna du funderar på ;) Sen är ju frågan med ska du ha syntet eller trä stock ?

har du nära till Piteå skulle du göra ett besök hos fritid och vildmarks liv för dom har riktigt bra utbud både av nytt och begagnat ;)

det blir ofta mellan 200-250 meter men man vill ju en bössa som orkar längre om man råkar missbedöma avståndet

det är inte rekylen jag e rädd det är kikarsiktet och halvmånen som blir kvar i pannan

Håller du bara stadigt om framstocken så blir det ingen 1/2-måne alt. kan du få monterat en rekyldämpare. ;) Jag håller med Cjl75 om att besöka Fritid och Vildmarksliv. Dom är välsoterade.

Du kan ju kika i länken nedan efter ett antal olika vapenaffärer i din omkrets.

http://nollkoll.tk/

;)

Har du kikat något på vilket märke och modell på bössa du är ute efter ? Gör ett besök hos en väl sorterad vapenhandlare och kika även klämma och känna på olika bössor se vad du fastnar för och vilken som känns bäst hålla i och ska du köpa nytt finns ju de flesta märken i kalibrarna du funderar på ;) Sen är ju frågan med ska du ha syntet eller trä stock ?

har du nära till Piteå skulle du göra ett besök hos fritid och vildmarks liv för dom har riktigt bra utbud både av nytt och begagnat ;)

Brukar vara där lite då och då det brukar alltid sluta med att det är tom t på kontot när man går ut därifrån.

har vart och klämt på en hel del bössor och det lutar åt en x-bolt eller t3 eller oxå remington youth men då måste nån övertala mig att 308 räcker.

Brukar vara där lite då och då det brukar alltid sluta med att det är tom t på kontot när man går ut därifrån.

har vart och klämt på en hel del bössor och det lutar åt en x-bolt eller t3 eller oxå remington youth men då måste nån övertala mig att 308 räcker.

En 308:a är då i klenaste lagret på +200 m i mina ögon sett.

En 308:a är då i klenaste lagret på +200 m i mina ögon sett.

jo har kollat lite på anslagsenergi och det skiljer ung 200 joule mellan 308, 30-06 tycker inte det låter så mycket.

tycker både xbolten och t3 är i längsta laget vet inte hur det går att kapa en ihålig kolv

Riktigt farligt gå in där och mitt konto brukar med bli väldigt tomt :D Nog bästa jaktbutiken här uppe som jag vart in på ;) Jag har sj en Tikka T3 och tror den finns i youth modell med :mad: och haft en remington 700 innan och den finns ju i youth... Ska inte vara något problem kapa en kolv i syntet eller trä alls... Beror på vem man frågar men allt går gäller bara passa in bakkappan sen :) jag är inte alls så stor växt av mig och T3 min är alldeles lagom kan ju hända den är kapad men tror inte det.

Klart en 308 räcker ;) Gäller ju att den bakom bössan duger till med :D Sj är jag nybörjare på detta med skytte och jakt men nog dör då älgarna av en 308 i allafall :P

Riktigt farligt gå in där och mitt konto brukar med bli väldigt tomt :D Nog bästa jaktbutiken här uppe som jag vart in på ;) Jag har sj en Tikka T3 och tror den finns i youth modell med :mad: och haft en remington 700 innan och den finns ju i youth... Ska inte vara något problem kapa en kolv i syntet eller trä alls... Beror på vem man frågar men allt går gäller bara passa in bakkappan sen :) jag är inte alls så stor växt av mig och T3 min är alldeles lagom kan ju hända den är kapad men tror inte det.

Klart en 308 räcker ;) Gäller ju att den bakom bössan duger till med :D Sj är jag nybörjare på detta med skytte och jakt men nog dör då älgarna av en 308 i allafall :P

men en plastkolv är ihålig så hur skruvar man fast bakkapan i nåt som inte finns?

sen har vi mycket björn och det kan eventuellt bli björnjakt nästa höst och då känns 308 lite klen