lillecab Posted October 28, 2010 Share Posted October 28, 2010 men en plastkolv är ihålig så hur skruvar man fast bakkapan i nåt som inte finns?sen har vi mycket björn och det kan eventuellt bli björnjakt nästa höst och då känns 308 lite klen Beror nog på hur mycket man kapar för det där man skruvar innan man kapar finns ju fästen och dom är ju gjutna i plasten så med lite tur kan man nog skruva i dessa eller så får man allt limma Eller hittar man en billig begad bössa kan man ju alltid köpa en youth kolv Nog tror jag björnen med dör av en 308 och är det nu så man tycker 308 e klen för björn då skulle jag då inte heller gå på 30-06 efter som det inte är större skillnad utan skulle hellre kliva upp till 9,3 x 62 eller 375 HH och går ju även låta montera ljuddämpare så får man ju ner rekylen och kanske till och med förbättrar skyttet Sj ska jag då låta gänga min 308 och införskaffa ljuddämpare... och även investera i en kraftigare kaliber och då blir det 8 x 57 eller 9,3 x 62 även om jag har många bekanta som jag björn med 308 och flera till och med gått ner från 9,3 x62 för dom tycker 308 är mer användbar kaliber... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss_winchester Posted October 28, 2010 Author Share Posted October 28, 2010 Beror nog på hur mycket man kapar för det där man skruvar innan man kapar finns ju fästen och dom är ju gjutna i plasten så med lite tur kan man nog skruva i dessa eller så får man allt limma Eller hittar man en billig begad bössa kan man ju alltid köpa en youth kolv Nog tror jag björnen med dör av en 308 och är det nu så man tycker 308 e klen för björn då skulle jag då inte heller gå på 30-06 efter som det inte är större skillnad utan skulle hellre kliva upp till 9,3 x 62 eller 375 HH och går ju även låta montera ljuddämpare så får man ju ner rekylen och kanske till och med förbättrar skyttet Sj ska jag då låta gänga min 308 och införskaffa ljuddämpare... och även investera i en kraftigare kaliber och då blir det 8 x 57 eller 9,3 x 62 även om jag har många bekanta som jag björn med 308 och flera till och med gått ner från 9,3 x62 för dom tycker 308 är mer användbar kaliber... det där gjutna i kolven är för lite måste då i så fall bygga in nåt i kolven som man kan skruva i. låter som om 308 räcker men jag tror ändå det blir en 3006 pga av att det finns tyngre kulor till den om inte jag hittar en 300wsm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillecab Posted October 28, 2010 Share Posted October 28, 2010 det där gjutna i kolven är för lite måste då i så fall bygga in nåt i kolven som man kan skruva i.låter som om 308 räcker men jag tror ändå det blir en 3006 pga av att det finns tyngre kulor till den om inte jag hittar en 300wsm Ja det går ju alltid bygga in nåt i kolven med helt klart finns det tyngre kulor till 30-06... Synd du inte var ute 2 veckor innan älgjakten dom hade märkt en tikka t3 300 wsm med fel pris i piteå ordinarie 14995 och dom hade satt ett pris på 8995 en kompis till mig klippte den direkt var sj lite sugen på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss_winchester Posted October 28, 2010 Author Share Posted October 28, 2010 Ja det går ju alltid bygga in nåt i kolven med helt klart finns det tyngre kulor till 30-06... Synd du inte var ute 2 veckor innan älgjakten dom hade märkt en tikka t3 300 wsm med fel pris i piteå ordinarie 14995 och dom hade satt ett pris på 8995 en kompis till mig klippte den direkt var sj lite sugen på den haha vilket kap han gjorde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@@Danne@@ Posted October 28, 2010 Share Posted October 28, 2010 308 räcker till alla levande djur i detta land (ink djurparker ) Om du ska dämpa pangen är 308 bättre, pga att du kan ha kortare pipa, pga den trivs ofta bättre med snabbare krut oss å vidare, men det viste du säkert redan. Om du mot all förmodan miss tror 308:an så är klivet för litet till 30-06, tror inte du eller viltet kommer att se någon skilnad. Gå då upp några steg till så får du gubbarna att ha något att snacka om. Typ Miss Magnum eller nått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 låt mig få höra varför, det vill jag gärna veta varför detta inte går så bra? Älgarna är större i regel i Norr- och Västerbotten. Jag har sett det med egna ögon här uppe och det har lett till efetrsök. Det är inget jag eftersträvar när jag skjuter på en älg. Jag vill ha fullt genomslag i lungpartiet och det får du knappast med någon av dom på det avståndet om du inte skjuter bakom bogen i lungpartiet. Med min 8 mm rem mag (8*72 BR har jag skjutit älg på +300 m med fullt genomslag. 1 skott och älgen gick ca. 25 m innan den föll ihop. Det är väl bäst att tillägga att den stod helt stilla när jag sköt och juag hade stöd av tornets ena armstöd. På rådjur går det ju bra med 308:a och 8*57 på dessa avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolma Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Betänk att ovanstående talare skjuter bisam med 308! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Betänk att ovanstående talare skjuter bisam med 308! Ja, det har jag gjort när jag har varit på bäverjakt och eftersom jag inte har någon bössa med klenare kaliber så är 308:an det givna vapnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss_winchester Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 Betänk att ovanstående talare skjuter bisam med 308! Undrar vad han jagar ripa med haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss_winchester Posted October 29, 2010 Author Share Posted October 29, 2010 Tusen tack för alla tips vet inte om det har gjort mig klokare bara mer förvirrad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Undrar vad han jagar ripa med haha Jag har inte varit till fjälls och jagat ripa med kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.T. Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Älgarna är större i regel i Norr- och Västerbotten. Jag har sett det med egna ögon här uppe och det har lett till efetrsök. Det är inget jag eftersträvar när jag skjuter på en älg. Jag vill ha fullt genomslag i lungpartiet och det får du knappast med någon av dom på det avståndet om du inte skjuter bakom bogen i lungpartiet. Med min 8 mm rem mag (8*72 BR har jag skjutit älg på +300 m med fullt genomslag. 1 skott och älgen gick ca. 25 m innan den föll ihop. Det är väl bäst att tillägga att den stod helt stilla när jag sköt och juag hade stöd av tornets ena armstöd. På rådjur går det ju bra med 308:a och 8*57 på dessa avstånd. 8x57js och 30-06 skiljer ju förbannat mycket i data med samma kulvikt eller hur? skiljer det 10m/s för en 196gr oryx eller? om du vill ha genomslag och kulbana är det mer en fråga om kulval anser jag. en nosler alt ttsx är ju inte direkt jämförbar med en ballistic tip eller oryx är min åsikt. vad är din? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 8x57js och 30-06 skiljer ju förbannat mycket i data med samma kulvikt eller hur? skiljer det 10m/s för en 196gr oryx eller? om du vill ha genomslag och kulbana är det mer en fråga om kulval anser jag. en nosler alt ttsx är ju inte direkt jämförbar med en ballistic tip eller oryx är min åsikt. vad är din? Jag har jagat nästan uteslutande med Swift A-frame frånsett när jag sköt älgen på +300 m för då hade jag bara Core Lokt 220 gr. Jag hade ingen bekant i den vevan här i Kalix som laddade ammo. Jag har även provat TSX 200 gr och Woodleigh 250 gr men jag var inte nöjd med skottbilden på inskjutningen. Till 308:an har jag Laupua Mega 150 gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.T. Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Jag har jagat nästan uteslutande med Swift A-frame frånsett när jag sköt älgen på +300 m för då hade jag bara Core Lokt 220 gr. Jag hade ingen bekant i den vevan här i Kalix som laddade ammo. Jag har även provat TSX 200 gr och Woodleigh 250 gr men jag var inte nöjd med skottbilden på inskjutningen. Till 308:an har jag Laupua Mega 150 gr. ok, då är jag med men hur tänkte du ang 30-06 ok men inte 8x57? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 ok, då är jag med men hur tänkte du ang 30-06 ok men inte 8x57? 30-06 för at tden har mer anslagsenergi än 8*57 och går man upp till 300 win mag så har du runt 900 J till. Det är mina tankar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 jag har hittat en kula i älgarna jag skjutit på längre håll och då har det ändå blivit några med 308an på dom hållen. så ja är helt säker att 308 räcker för älgar med rätt kula även om hållen blir längre. om du är intresserad så kan du få köpa min 338 om du vill ha lite mer att skjuta med har även en 30-06 ja funderar sälja. kommer du fram till att 308 räcker för dig vet ja av en remington seven som är i rätt bra skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 jag har hittat en kula i älgarna jag skjutit på längre håll och då har det ändå blivit några med 308an på dom hållen.så ja är helt säker att 308 räcker för älgar med rätt kula även om hållen blir längre. om du är intresserad så kan du få köpa min 338 om du vill ha lite mer att skjuta med har även en 30-06 ja funderar sälja. kommer du fram till att 308 räcker för dig vet ja av en remington seven som är i rätt bra skick. Ok! Vad var det för kula? Det gäller väl att skjuta rätt och då kanske precis bakom bogbenet så att du får en lungträff genom revbenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 En gång 30-06 alltid 30-06.. tar död på det mesta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Ok! Vad var det för kula? Det gäller väl att skjuta rätt och då kanske precis bakom bogbenet så att du får en lungträff genom revbenen. jag har skjutit mycket med nosler pt grandslam och sierra gk i 308an och kulan jag hittade var en grand slam. jag brukar alltid försöka hålla mitt i bogen för då går dom inte spec långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 jag har skjutit mycket med nosler pt grandslam och sierra gk i 308an och kulan jag hittade var en grand slam.jag brukar alltid försöka hålla mitt i bogen för då går dom inte spec långt. Ok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 det blir ofta mellan 200-250 meter men man vill ju en bössa som orkar längre om man råkar missbedöma avståndetdet är inte rekylen jag e rädd det är kikarsiktet och halvmånen som blir kvar i pannan i en lätt bössa tycker jag rekylen ställer till det mer än kulbanan, kolla på normas sida så ser du att du kan höfta ganska bra på avståndet. jag själv skulle välja 308 före 30-06 alla dager i veckan plus hela månaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storviltsjägaren Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 308 alla dagar i veckan. Tycker 30-06an är over kill på svenska djur som passskytt vill iallfall ja ha en bössa med död i fast mindre rekyl så man kan snabbt på med ett andra skott om de skulle behövas. alltås ska du ha en 308 som pass skytt bössao 8x57 eller 9,3x57 som hundförar bössa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Har inte läst de sista inläggen...... Men jag håller med om att 308 räcker till det mesta. Har övervägt/överväger fortfarande ibland kalibern.(Då främst i en halvauto...) Är hundförare. 308 verkar funka bra i lite kortare bössor och med tillräkligt med död i upp mot 200-250m.(Van och god skytt även längre håll) Så är målet att ha en bössa som funkar till älg åt en hundförare så är nog 308 rätt val. Ska du passa på älg där avstånden blir långa, eller skjuta tex fågel eller björn också så tror jag att det optimala är en 7mm rem mag. Jag valde en 7mm rem mag(sako finnlight). Vet av erfarenhet att den dödar älg på runt 350m. Tjäder och Orre på 200m+... Tenderar att slå lite hårt. Mynningsbroms blev mitt val. Har fortfarande en rätt "kort" bössa som orkar ut en bit utan att det gör ont. Ljuddämpare är ett alt men då blir bössan längre och därmed lite mer otymplig i skogen. Har problem med avstånd pga syn på bara ett öga. Så jag vill ha en förlåtande kaliber när jag inte räcker till..... Kaliber .30(308, 30-06, 300winmag, mm) tycker jag blir för "grov" om jag även vill skjuta fågel. Men bra på större vilt typ Björn. Jag är rätt färgad av mitt eget val, men är riktigt nöjd med min bössa med mina förutsättningar. Kommer det en Björn så är jag övertygad att 7mm räcker till, om skottet inte sitter i en ram dvs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 308 alla dagar i veckan. Tycker 30-06an är over kill på svenska djursom passskytt vill iallfall ja ha en bössa med död i fast mindre rekyl så man kan snabbt på med ett andra skott om de skulle behövas. alltås ska du ha en 308 som pass skytt bössao 8x57 eller 9,3x57 som hundförar bössa Det är väl ingen speciell rekyl i en 30-06. Vid jakt märker man inte rekylen, möjligen på skjutbanan.Har vid flera tillfällen fällt dubbelkalvar och jag garanterar att jag får iväg 4 skott på mindre än 5 sekunder och dom sitter där dom skall. Vad jag därimot inte kan li är den enorma myningsflamman då man jagar nattetid.. då är det inte en chans till ett andra skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.T. Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 30-06 för at tden har mer anslagsenergi än 8*57 och går man upp till 300 win mag så har du runt 900 J till. Det är mina tankar. vi pratar inte win mag. de futtiga joulen som du får ut mer i 30-06 är väl ändå en piss i nilen eller? du kan väl inte enbart stirra på anslagsenergi utan även på djupverkan. de 300 joulen eller vad det blir på 200m påverkar väl sårkanalen marginellt i storlek. där har ändå kulans egenskaper mest betydelse tror jag. jag påstår att skillnaden mellan 8x57 och 30-06 är så liten att den märker man knappt mer än i rekylen vilken är sveriges sämsta mått på dådkraft. sov gott, imorn är jag i atlanta, hörs då. /Kalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts