Jump to content

308

Tjockskalle

Recommended Posts

Tjena experter! Funderar på att köpa en 308W helstock (Beg). Vissa är billiga och vissa jäv.... dyra. Hur är det med precisionen bland dessa alla vapen? vilken är bäst och sämst? Har kikat runt endel och hittat från 5000kr ex Viking M/1900. Sedan har vi ju Mannlicher för betydligt mer. Man vill ju inte ha en dyngspridare -_- .

Sedan brukar frågan om vad man jagar och det är allt från älg till toppfågel ;)

är du fast vid just helstock eller kan du tänka dig andra vapen? det jag hört ryktesvägen är att vissa helstockar ligger an med olika spänning mot stocken vid olika temperaturer och luftfuktigheter, det kan flytta träffläget lite under säsongen, hur mycket vet jag inte. jag tänker mest på toppfågelsituationen. min helstock är custom och friliggande vilket jag tyckte var en bra lösning. jag har inte egna erfarenheter av den typen du tänker dig men har hört att de skjuter väldigt bra träffbilder.

/Kalle

är du fast vid just helstock eller kan du tänka dig andra vapen? det jag hört ryktesvägen är att vissa helstockar ligger an med olika spänning mot stocken vid olika temperaturer och luftfuktigheter, det kan flytta träffläget lite under säsongen, hur mycket vet jag inte. jag tänker mest på toppfågelsituationen. min helstock är custom och friliggande vilket jag tyckte var en bra lösning. jag har inte egna erfarenheter av den typen du tänker dig men har hört att de skjuter väldigt bra träffbilder.

/Kalle

Fast och fast. Man vet ju aldrig om det dyker upp en annan drömbössa. Tycker att det skulle vara smidigt med en liten bössa. Vad har du för märke och modell och är det en helstock? Klart man har funderat på en blaser också pga att det är liten och smidig men kolven är lite för kort för mig, samt PRISET. Behöver man säga något mer? ;)

nej det behöver du inte. blaser är väldigt fina vapen men är helt utanför min pridbild. jag byggde min från scratch med tikka m65-låda och en bra pipa. men jag tänkte om du kollat på remington 700 ltr eller liknande så dessa skjuter väldigt bra har jag sett och hört samt priset är överkomligt. det finns även gott om customprylar till dem begagnat som gör ett bygge roligare.

bara lite tips som kanske breddar ditt synfält en aning.

Hmm Remingtonaren är schysst, kanske kanske. Bara den har en kort pipa så :rolleyes: Kanske man har snöat in på pipan för mycket men jag sålde just en Antonio Zoli/ Husqvarna 7mm RM, Den pipan var alldeles för lång.

Remington 700 ltr är det den med den kortare pipan?

Sako Forstern som någon annan pratade om. Hur är träffbilden med den?

sakon skjuter säkert som alltid väldigt bra. men invänta JP:s svar för jag antar bara.

jag hittar inte rätt modell men den heter ltr eller ltr police. där finns fina andra bössor, och torsbo har den om inte annat.

nån annan kan kanske hjälpa till?

kalle

Tjena experter! Funderar på att köpa en 308W helstock (Beg). Vissa är billiga och vissa jäv.... dyra. Hur är det med precisionen bland dessa alla vapen? vilken är bäst och sämst? Har kikat runt endel och hittat från 5000kr ex Viking M/1900. Sedan har vi ju Mannlicher för betydligt mer. Man vill ju inte ha en dyngspridare :) .

Sedan brukar frågan om vad man jagar och det är allt från älg till toppfågel :)

Hej DöderHultarn!

Har en Mannlicher mod. L i kaliber 308 - helstock såklart. Mycket nätt och trevlig bössa att skjuta med. Jag har inga problem med träffbilden vid normalt skytte. Jag fick däremot veta, av förre ägaren, att det inte funkar att använda remstöd när man skjuter för då dras stocken mot pipan med rejäl träfflägesförändring som följd. Vet inte om det är specifikt för mitt vapen (kanske tunnare material i stocken än normalt, vad vet jag?) eller om det är ett symptom hos själva vapentypen, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna.

MVH

Alias

Hmm Remingtonaren är schysst, kanske kanske. Bara den har en kort pipa så :) Kanske man har snöat in på pipan för mycket men jag sålde just en Antonio Zoli/ Husqvarna 7mm RM, Den pipan var alldeles för lång.

Remington 700 ltr är det den med den kortare pipan?

Sako Forstern som någon annan pratade om. Hur är träffbilden med den?

Han brukar träffa det han siktar på med helstocken. :):):)