Hoppa till innehåll

The resurrection of...


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

För sisådär 5 år sedan tog jag jägarexamen. Fick då min svärfars älgbössa, en HDF (voere) titan II i 6,5x55. Efter några misslyckade vändor på älgbanan så slutade svärfar med älgjakten innan han orsakat någon skadeskjutning. Han gick över på renodlad rådjursjakt med några andra gubbar som hade hund, behovet av en 6,5-a fanns liksom inte längre.

När jag fick bössan skulle jag nog säga att den var i fint bruksskick, kanske till och med mint condition. Visst hade den varit i skogen (max) en vecka om året, men svärfar håller efter sina grejer. Jag har i ärlighetens namn svårt att tänka mig att svärfar skjutit så mycket mer än 200 skott med bössan.

När jag fick den var den toppad med ett sikte märkt Huskvarna (made in Japan). Förstoringen var 2-7x32. Siktbilden var rektangulär.

Bössan sköt för djävligt....

...eftersom pipan tryckte hårt mot stocken. Så det första jag gjorde var att sitta några kvällar med grovt sandpapper för att slipa upp pipkanalen. Det räckte inte så jag placerade ett par brickor under den främre rekylklacken för att få upp pipan. Det funkade.

Därefter gjorde jag ett ordentligt och dyrköpt nybörjarmisstag. Jag beställde ett noname kinasikte på nätet från en svensk web-butik. Ett sikte som jag iofs fällde en del småvilt med, men som inte var skottfast. För varje skott flyttade sig riktpunkten någon kvarts mm uppåt. Inga problem så länge man skjuter lite, men jag försökte få tid att öva en del och då märktes det ordentligt. Att riktpunkten flyttat 5 cm uppåt efter ett pass på älgbanan är oacceptabelt. Siktet returnerades (ej REK) och kom bort i posten. Eller om web-butiken på ett illslugt sätt utnyttjade min dumsnålhet att inte skicka REK. Hursomhelst. Siktet fanns inte längre och jag var fattigare. Kunde klämma på det gamla Huskvarnasiktet igen, men det lockade inte utan jag köpte ett beg Helia L 3-12x56 istället. Stort och tungt men ett fenomenalt lyft gentemot det tidigare siktet.

Nästa projekt blev att plocka bort brickorna vid rekylklacken för att istället plastbädda bössan. Det gick betydligt enklare än jag trodde det skulle vara. Nu är pipan ordentligt frilagd. Satte i den vevan på en större slutstycksknopp. Jag repeterar definitivt fortare och säkrare med en sådan än utan. 3 godkända skott på älgbanan under ett löp är inga problem, att försöka skjuta magasinets 4 skott under samma löp har jag inte provat ännu....

Sedan gick en tid innan fixardjävulen satte in igen...... När han väl kikade fram var det bara att ge sig hän. Kolla runt och tillslut beställa en ljuddämpare. Det blev en T-40 från RCC. Inte minst därför att jag utan problem kan passera Roger på väg till/från jobbet.

Det är alltså i detta skick bössan är just nu, och även på den sunkiga bilden nedan (nedre bössan). Men vad har jag för framtidsplaner? Jo Jag har som personlig målsättning att med bra stöd inte tveka om jag får en räv inom 200 m. I dagsläget håller jag mig inom 150 m men jag skall sträcka ut detta vad gäller predatorer. Men hur löser jag det? Jo:

1/ träning träning träning

2/ en kraftigare kikare ("morot", det är kul med prylar, men lite senare skall jag förklara att det finns andra skäl också)

3/ ny kolv

Punkt 1: pågår kontinuerligt. Men kanske skall göra detta lite mer målinriktat. Är inne på att kontakta en klubb i närheten för att få tillgång till åtminstone en 300 m bana. Har även planer på att till våren gå någon av Long Range Designs kurser.

Punkt 2: har kikat runt en del. Startade en tråd om trijicons 5-20 kikare i slutet av sommaren och har kikat i de tillgängliga kikare i det förstoringsomfånget som finns hos handlarna i min närhet. Nu användr dessvärre inte någon av mina jaktkompisar utrustning som liknar denna, jag vet inte ens hur många som har en 3-12.... Nåja. I veckan kommer en kikare för påsyn att ramla in.

Punkt 3: en ny kolv har jag funderat ordentligt på. Den nuvarande kolven har väldigt låg kolvkam. Den funkar, med en improviserad förhöjning, bra så länge jag inte vill ligga ner och skjuta. Men kolven som sitter på är ju så förbenat tråkig. Alltså har jag beställt en klassisk varmintkolv från Boberg. Om inget konstigt händer så ramlar den också in någon gång denna vecka. Dessvärre hade Boberg ingen fräsmall för Voere bössor så det blir till att gröpa ur den själv... Men något skall man väl syssla med i vinter.

Som fjärde punkt kanske man borde lägga till styrketräning. Bössan har börjat väga en del vid det här laget..... ^_^

post-2197-1289893706_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att fler rustar upp Svärfars gamla bössa ^_^ Låter som ett blueprint av min story; svärfars bössa, dåligt friliggande pipa, kinajunksikte, bäddning, etc etc

Hoppas du blir nöjd i slutänden B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går du en kurs hos Long Range design så garanterar jag att det är väl använd tid och pengar ^_^ Dom är skitduktiga!

/Mike

+1 på det, ser deras kurs som ett slags genväg till bättre skytte allt igenom, inte för att jag har gått den utan för att jag har skjutit tillsammans med dem,

de gör det svåra lätt och det abstrakta förståligt.

Förresten trevligt att se en klassiker bli en modern klassiker.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markus: att behålla en bössa med affektionsvärde och sköta om / uppgradera den rymmer i alla fall min vapengarderob. Jag vet dock inte hur licenshandläggarna ställer sig om jag söker licens för ett 6:e vapen och har affektionsvärde som delargument på ett av de tidigare vapnen....

Chris & Mike: Jag hade lite planer på att gå LRD:s kurs redan i höstas, men min framförhållning var allt för dålig. Nu är jag inne på ett av vårens tillfällen istället. Era lovord av LRD stärker mig i min strävan att få loss en helg till denna kurs.

Angående punkt 2: kollade just på postens paketspårning, där kunde jag läsa:

Här är din försändelse:

Beräknad leverans:

Tidigast 16 nov

16 nov

Posten Företag Mark, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.

Så jag antar att jag får en avi i morgon. Vilken tur att jag tänkte jobba hemma då ^_^

Hur som helst. Projektet har två grundläggande syften. Det ena är att jag skall skapa förutsättningar att avlossa säkrare skott. Det andra är att det är skoj att greja med sina prylar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt:

Jag handladdar inte. Skulle jag börja med det så är risken stor att hustrun hänger upp mig i ögonfransarna och tvingar mig att blinka. Istället får jag prova diverse köpeskôtt. Jag tog därför kontakt med en lokal butik, www.wildboars.se , och frågade om de inte kunde ta in ammo från www.millforce.se . Det kunde dom, en första beställning kommer att gå iväg denna vecka. Jag passade då på att beställa ett par askar av deras varmint-ammo i 6,5. Vi får väl se hur den går i min bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering angående det eventuella nya siktet. Jag kollade just postens paketspårning och fick följande besked:

Här är din försändelse:

16 nov

Kan hämtas ut på ICA Supermarket Horred

Kom ihåg att ta med dig din SMS-avisering eller avi samt legitimation när du ska hämta ut din försändelse.

Om jag har en avi i lådan där hemma så blir det att fara ner till Horred i kväll, annars blir det i morgon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i början så är jag intresserad av att klämma på en glugg med lite större förstoring på bössan. Åtminstone ge en kraftigare förstoring en seriös chans. Men varför då kan man fråga sig? Jo jag gillar att komma nära. När jag går igenom vilken förstoring jag oftast använder på min helia 3-12 (den som sitter på bössan nu) inser jag att jag nog aldrig annat än på älgbanan skjutit med lägre förstoring än 8 ggr. Oftast har jag legat på 10-12. Ännu oftare har jag försökt skruva lite till men inte kommit längre än till 12x :D

Tidigare i livet fotograferade jag väldigt mycket. Drog in en del extrapengar på att sälja bilder till olika reklambyråer. Har tagit 10.000 tals bilder i jobbet. Såväl privat som på jobbet använder jag Nikon. Även när jag fotograferar gillar jag att komma nära. Jag befinner mig ofta på 200 eller 300 mm. Privat har jag periodvis gått upp till 600 mm (motsvarar ungefär 20 ggr förstoring). Jag har med andra ord en erfarenhet av att hitta små saker i stor förstoring, dock inte via gevär utan via en kamerasökare.

I tisdags när jag kom hem låg en avi i lådan. Det blev att fara till posten i butiken omedelbums för att hämta ut paketet med kikaren. En stor och gammal sak.

Jag tänker inte outa kikaren ännu, det gör jag inte förrän jag köpt den, om jag bestämmer mig för det. Säljaren har hittills varit extremt tillmötesgående och bra. Jag får ha kikaren på påsikt ett tag för att känna på den och provskjuta den (4-kantstest mm). Det jag nog framför allt kommer att försöka hitta är någon som kan hjälpa mig att värdera den. Jag är en bit på väg vad gäller detta då jag hade ett 15-minuters samtal på telefon med ChristianN igår kväll. Samtalet var givande och gav mig en hel del handfasta tips samt en idé om vad som kan tänkas vara ett seriöst bud. Jag skulle dock föredra om jag kunde hitta någon som kunde ta en titt på kikaren irl.... Jag bor centralt mitt mellan Borås, Varberg och Göteborg (5,5 mil till vardera) men passerar genom större delen av Halland dagligen. Så om någon i närheten känner för att hjälpa mig så hojta till vi PM.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I gårkväll var jag på posten/affären och hämtade ett paket från boberg. Så nu är det snart dags att börja karva ur den nya kolven (klassisk varmint) för att få plats med lådan och pipan. Boberg hade ju som sagt ingen fräsmall för min bössa.......

Väl hemkommen och med ungarna i säng satte jag mig vid köksbordet och monterade lånekikarsiktet på bössan. Fy satan vad stort ekipaget blev..... Skall försöka skjuta in det i morgon samt göra 4-kantstest för att kolla att mekaniken hänger med.... Med lite tur så hinner jag plocka ut det på en jakttur också för att se om det är praktiskt anävndbart vid jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började jobba vid 4.30 tiden i morses för att få loss lite tid till provskjutning av siktet nu efter lunch. Far väl upp till något hygge i skogen, eller kanske så skjuter jag ner över mossen från gårdstunet. Vi får se. Det som talar för gårdstunet är att det blir rak motvind samt mindre meck med tavlor, liggunderlägg etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började jobba vid 4.30 tiden i morses för att få loss lite tid till provskjutning av siktet nu efter lunch. Far väl upp till något hygge i skogen, eller kanske så skjuter jag ner över mossen från gårdstunet. Vi får se. Det som talar för gårdstunet är att det blir rak motvind samt mindre meck med tavlor, liggunderlägg etc.

Det blev från gårdstunet. Inga större problem att skjuta in siktet. Sedan vidtog 4-kantstest. Reglagen följde med som de skulle. Jag fick iofs hjärnsläpp och skruvade iväg åt fel håll vid ett tillfälle :mellow:

Lite kinkigt är det att jag inte vet vilket avstånd jag skjöt på. Men enligt siktesspecifikationen i relation till min måltavla så motsvarar 4 moa 21 cm. Jag får det till att jag bör ha skjutit på ca 200 m. Eller har min hjärna börjat lägga av eftersom jag gick upp strax efter 4 i morses?

Två frågor återstår att utreda innan jag bestämmer mig för siktet i fråga:

1/ ålder. Har skickat fråga med serienummer till såväl generalagenten som tillverkaren i ursprungslandet.

2/ orkar jag kånka omkring på den? Det testar jag i morgon bitti.....

För övrigt så kan jag konstatera att:

a/ dämpare och tung tub gör rekylen till en smekning

b/ jag är i akut behov av att stocka om bössan om jag tänker fortsätta att skjuta liggande.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan va läckert! Vet inte vad det är med just de där bössorna men jag gillar dem.. Kanske beror på att en släktig hade två olika i kal .222 och 6,5 som jag lekte lite med i början av min jaktliga karriär.

Hur som!

En tanke.. Du surrar dej varm för höga förstoringar och jag köper det utan prut. Dock.. om du tänker dej longrange och tex rävjakt så sker rävjakten mestadels i dåligt ljus = rökt på hög förstoring.

Var bara det.

Lycka till!

/ Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm flyttad sig träffarna 21 cm med 4 moa på tuben var avståndet ett beräknad 180 meter,

4 MOA = 1.16436 Mil som om det gav en förflyttning om 0.21 meter ger ett avstånd till målet om 0.180 Km eller 180 meter.

men jag är ju erkänt kass på att räkna så ta inte den beräkningen till intäkt för något.

Bra och kul att testskjutningen gick väl, att skruva fel på optiken är något vi alla gör ibland.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm flyttad sig träffarna 21 cm med 4 moa på tuben var avståndet ett beräknad 180 meter,

Då får jag nog, utifrån mina förutsättningar, vara rätt nöjd med hur skotten satt... Några kant i kant och en del stänkskott men aldrig mer än 50 mm spridning på mina 3 eller 4 skotts-serier. Sköt väl sisådär 30 skôtt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

180-200 meter, inget dåligt gårdstun ;)

lol

från gårdstunet vill jag minnas att jag skrev....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan va läckert! Vet inte vad det är med just de där bössorna men jag gillar dem.. Kanske beror på att en släktig hade två olika i kal .222 och 6,5 som jag lekte lite med i början av min jaktliga karriär.

Tack.

En tanke.. Du surrar dej varm för höga förstoringar och jag köper det utan prut. Dock.. om du tänker dej longrange och tex rävjakt så sker rävjakten mestadels i dåligt ljus = rökt på hög förstoring.

Var bara det.

Siktet jag provar kan skruvas ner till 8x om jag vill med 56 mm frontlins blir väl det optimalt brukar det sägas.

Vilka tider jag i praktiken kommer ut är nog främst beroende på resten av familjen. Det gäller liksom att skapa tillfällen, men vilken tid det blir är ju lite olika. Kan tänka mig att nyslagna vallar sommartid kommer att besökas lite oftare kommande år.... Får väl be markägarna att skicka meddelanden så fort det slås nästa sommar.

Vilka avstånd som jag kommer att behärska kommer väl att visa sig. I dagsläget försöker jag hålla avstånden så korta som möjligt. Enda gången jag närmat mig 150+ var när en skabbräv skulle avlivas i somras. Det gick bra, trots jägarmässigt stöd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyttat tråden på begäran av leifhh

Skoj med mera liv i projekthörnan själv trivs jag bäst här ;)

tack för hjälpen. tänkte fel när jag startade tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En riktigt dålig mobilbild på den bobergkolven som skall pryda bössan i framtiden. Det är som sagt en blindkolv så mycket jobb återstår innan jag ens kan börja passa in systemet i kolven.....

post-2197-1290409556_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojoj vilken massa arbete du har skaffat dig med en grovfräst stock, jag är rätt nöjd med att ha fegat och köpt färdigt, så har man energi kvar till finliret. Hoppas du blir nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojoj vilken massa arbete du har skaffat dig med en grovfräst stock, jag är rätt nöjd med att ha fegat och köpt färdigt, så har man energi kvar till finliret. Hoppas du blir nöjd.

Jag hade helst undvikit det jobbet, men Boberg hade ingen mall för en gammal uddafågel som min bysse. Får väl se när jag kommer igång, men nu börjar ju kvällarna bli långa och finns det ingen snö är det inte mycket bevänt med att ge sig ut så tiden finns väl sannolikt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom det har kommit lite snö så skall jag försöka sätta mig vid rävåteln i kväll för att testa påsiktskikarsiktets nattegenskaper. Har inte riktigt haft tid att sitta vid åteln tidigare, så den har väl mest funkat som en utfodringsplats :)

Innan jag bestämmer mig för att köpa kikarsiktet jag har till påsikt så inväntar jag svar från tillverkaren angående siktets ålder samt vad ett byte av linsen närmast ögat skulle kosta. Alternativt om det går att omcoata linsen. Den verkar ha torkats av med allt för grovt tyg upprepade gånger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SÅ, efter en del testande, både lite pangande på längre håll än jag normalt brukar skjuta och en del kånkande för att testa hur transportabelt ekipaget är, så beslutade jag mig för att slå till. Jag gjorde även ett par vak nu när det är lite snö och har varit en lite drygt halvfull måne. Eftersom affären är avslutad så kan jag avslöja att det blev en:

Nightforce Varminter 5,5-22x56 med riktmedel NP-1 (se bilden). Efter kontakt med NF i USA visade den sig vara tillverkad 1997, jänkarna påpekade nogsamt att garantin följer kikaren inte ägaren. Får väl kolla upp vad garantin innefattar bara för saks skull. Har även varit i kontakt med Lightforce Sverige och fått prisuppgift för byte av ockularlins, den var som jag väl skrev tidigare sliten. Bytet är inga problem, men kostar en del så jag tänker vänta. Istället kör jag en säsong eller två med kikaren som den är och visar det sig att ockularets skick irriterar mig allt för mycket så får jag väl byta. Men inte i onödan. Antar för övrigt att hustrun har andra åsikter om vart pengarna skall läggas.

Som byssen nu är utrustad så väger den lätt en bit över 5 kg. Det känns när man kånkar omkring på den, men genom att sätta en ny uppsättning snabbfästen på vänster sida av framstocken och kolven så blir belastningen på axel och rygg betydligt jämnare än när fästena satt på undersidan av kolven.

Just nu inväntar jag besked från en lokal butik, www.wildboars.se, om att den Millforceammo jag beställt skall ha kommit in. Då skall jag testa deras varmintammo i 6,5. Eftersom jag inte handladdar så kände jag att Millforce ammo var en god möjlighet. Hittills har jag använt federal powershok, som är väldigt blöt, vid predatorjakten men kände för att testa vad annan ammo presterar i mitt vapen.

Hur som helst, prylar är en sak. Det jag måste göra nu är att öva, öva och åter öva. Annars spelar det ju ingen roll vilka prylar man kånkar omkring på....

Angående riktmedlet nedan. Vid 22 ggr förstoring så är avståndet mellan det fina korsets armar 4 MOA mätt från centrum.

post-2197-1291014503_thumb.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som byssen nu är utrustad så väger den lätt en bit över 5 kg. Det känns när man kånkar omkring på den, men genom att sätta en ny uppsättning snabbfästen på vänster sida av framstocken och kolven så blir belastningen på axel och rygg betydligt jämnare än när fästena satt på undersidan av kolven.

Byssen är ju alltså inte tänkt för extremt rörlig jakt. Den skall funka att ta med sig till pass, men jag tänker kanske inte göra en 4 timmars pyrch med den i armvecket. Till den rörliga och snabba jakten är det min korta och smidiga CG 2000 som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...