Lars Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Tack. Det roliga är att jag håller vikten fortfarande, efter 18 månader. Jag har anmält mig till några olika löpartävlingar 2011; Premiärmilen 27 mars, Göteborgsvarvet 21 maj samt Lidingöloppet 24 september! Härligt låter som du blivit endorfin missbrukare ett av dem få missbruk som är trevliga Antar att hela livet känns lite lättare också motion är medicin för både kropp och själ. När man väl kommit över gränsen blir träning en njutning även hårda pass med mjölsyra över öronen känns gott i kroppen, runners high är ingen myt önskar att alla fick uppleva den Quote
exabit Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Jag har anmält mig till några olika löpartävlingar 2011; Premiärmilen 27 mars, Göteborgsvarvet 21 maj samt Lidingöloppet 24 september! Också anmäld till Gbg-varvet, men jag behöver bränna ett antal kilon tills dess Förhoppningsvis blir det loppet en tradition så länge benen bär, men det återstår att se... Quote
Hinkraka Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Christian: Läskigt, hur visste du det? Det var en skum period för mig, för jag började med ett viktnergångsprogram och åt bara fett och proteiner, nästan inga kolhydrater, månaden innan provet. Tillsammans med träning gick jag ner 5kg från 5/10 till 24/11. Provet var 23/11. Dagarna innan började jag (med inrådan av hälsocoach) att äta lite kolhydrater för att låta kroppen ha lite lager. Magen pallade inte, så efter 1.6 av 2km löpning på provet lade magen av. Jävligt synd eftersom jag hade en bra tid och kände mig riktigt fräsch. Jag hade alltså klarat löptestet. Jag återhämtade mig lite och gjorde resten av dagen. Harres var jag .17 sekunder ifrån att klara (jag återhämtade mig inte nog efter misslyckandet på löpningen :/) och styrketestet med dockan var en baggis. Så jag bommade denna gång, men anmäler mig igen nästa sökomgång och då borde det vara en baggis att klara allt. Jag har fortsatt att träna, och väger nu ca 8-9kg mindre än jag gjorde när jag gjorde testerna, och skall ner 14-15kg till innan slutet av februari. Då jävlar! =) Sen att jag tränar kontinuerligt med förbränningsträning, kondition och skall ta upp styrken lite mer nu när jag börjat äta mat igen (har levt på soppor ett par veckor), det är bara en lisa för kropp och själ. Jag känner mig sååå mycket piggare, mår bättre och har en grym motivation att gå ner det sista. Målet är att klara 3km på 12 min, 1 mil på 50min och bara bli snyggare och må bättre helt enkelt! För första gången sedan jag var 17-18 har jag faktiskt en midja Quote
Christian N Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Jakob- det kommer att gå bra nästa gång, nu vet du hur det är med testet. _____________________________________________ För egen del stämmer jag av mot följande krav på fys. Löpning 10 km terrängbana 45 min Snabbmarsch med packning (20 kg) 20 km 140 min Undervattensim 25 m Livräddning (50 m bröstsim hämtning på 4 m djup och 25 m bogsering) 1 min 45 Bänkpress med den egna vikten som tyngd 3 repetitioner Dips 20 repetitioner Räckhäv (Chins) 12 repetitioner Klarar man ovanstående har man god balans på sin fysik, dvs mellan styrka, uthållighet och kondition. Det jag inte har gjort i år än är livräddningen, skall ev åka till badet i C4-staden under julen för att be dem om att få göra testet. /Christian Quote
MKJ Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 För egen del stämmer jag av mot följande krav på fys.Löpning 10 km terrängbana 45 min Snabbmarsch med packning (20 kg) 20 km 140 min Undervattensim 25 m Livräddning (50 m bröstsim hämtning på 4 m djup och 25 m bogsering) 1 min 45 Bänkpress med den egna vikten som tyngd 3 repetitioner Dips 20 repetitioner Räckhäv (Chins) 12 repetitioner Klarar man ovanstående har man god balans på sin fysik, dvs mellan styrka, uthållighet och kondition. Det jag inte har gjort i år än är livräddningen, skall ev åka till badet i C4-staden under julen för att be dem om att få göra testet. /Christian Imponerande standard, Man kan mäta fysik på olika sett, den dag jag inte klarar det jag vill göra måste jag nog tänka om. Tyvärr smickrar ju inte alla vinklar i spegeln längre, men nån älskar mig ändå gudskelov. Men ganska få människor går i från mig i skogen sett över en dag, det är vad som räknas för mig. Fysisk uthållighet/styrka är ett regelrätt mindfuck, är du svag i din tro blir du svag fysiskt. Den inställningen skapar ibland träningsvärk, en jävla sådan, exempelvis efter 8 timmar med motorsåg när det var 1 år sedan sist. Quote
killer_mouse Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 man läser mycket i tråden om diverse spring å häv men det verkar inte var nån som tränar med hjälp av motor Quote
Skåningen Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Förr i tiden var jag tränings narkoman.. mest löpträning 5-6ggr i veckan varvat med lite skrot då man fick tid över. Nu har man varvat ner och det blir endast lokala lopp man springer och träningen blir sommartid 2ggr i veckan och skrotet har jag övergivit till fårmån för Arne Tammer metoden.. mest för man inte skall dega ihopa totalt. Sen har man ju fått mera tid till jakt och fiske och det räknas väl också, allt spring i skogen.. dra ut vildsvin och vada på kusten 5-6 timmar när sesongen kommer igång. Bevis!!! Quote
ThereseIsaksson Posted December 12, 2010 Author Posted December 12, 2010 Gillar verkligen att gymma och det är asbra för motivationen att det syns resultat så pass snabbt som det ändå gör. I alla fall på vissa delar av kroppen.... Armar, axlar, bröst & rygg är ju inga problem att snygga till (kondition är ju också easypeasy), men resten då..? Fattar ju såklart att det beror på att man har mer fettdepåer på andra ställen på kroppen och jag tänker INTE deffa bara för att själv kunna njuta av några sekunders spegeltid varje dag. Men det hade ju varit sååå mkt roligare om man nån gång hade kunnat få se lite resultat av alla jävla coreövningar... inbland är det surt att va tjej . Synliga resultat eller inte - det är jäkligt skönt menatlt också och i veckan blir det pass onsdag & fredag! Tjing! Quote
ThereseIsaksson Posted December 17, 2010 Author Posted December 17, 2010 Så himla skönt! Efter att inte hunnit träna på jobbet på en eeeevighet (1v) så fick jag för mkt abstinens igår... låg på golvet och försökte mig på några crunch, plankan, armhävningar, dipps osv Problemet var INTE själva träningen utan en 4 månaders valp som ville slicka matte i ansiktet, bita i hästsvansen och klättra upp och ligga på min mage... Avslutade det hela med att springa några kilometer i -6grader, kändes riktigt bra förutom när jag mötte plogbilen Så hör glad blir man av fysisk aktivitet: Quote
Borzaa Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Jag tränar och tävlar i armbrytning. Rolig sport som blandar styrka, teknik och explosivitet. Vi tränar en del styrka med klubben, men jag är för lat för att orka mig iväg till gymmet, borde dock göra det snart då jag blir senior vid års skiftet. Är för övrigt nordisk mästare i +80kg junior... Quote
exabit Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Var på gymmet på lunchen i torsdags och körde en break-in av kroppen (första passet på två månader). Känns idag kan man lugnt säga. Bröstmusklerna, biceps, triceps, och utsida axlar är ömma som tusan. Men samtidigt en väldigt skön känsla. Skämmer bort kroppen med regelbundna protein-intag så att den kan återhämta sig. Lade in tre lunchpass i veckan i Outlook på jobbet så att ingen ska kunna boka upp mig på möten dessa dagar Quote
ThereseIsaksson Posted December 19, 2010 Author Posted December 19, 2010 Känslan är sååå skön efter ett pass (och ett par dagar efteråt också för den delen...). Armbrytning måste vara sjukt stärkande (om man är bra ) för självförtroendet! Jag tror oftast mentalt att jag är väldigt stark (i vardagssituationer) men på gymmet fegar jag lite med att öka på vikterna... måste komma förbi den spärren! Bilden verkar inte ha kommit med... Eller har det blivit cencurerad och borttagen? Gör ett nytt försök: Quote
Borzaa Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 haha jo armbrytning är väl ganska bra för självförtroendet, speciellt nu när man är relativ ung, och man kan spöa lite äldre gubbar. De blir alltid samma visa om fusk och liknande men det är bara kul! Quote
orjant Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Ett sätt att ha koll på sin träning är att lägga upp en profil på www.funbeat.se Kollade min profil på nike.com och såg att jag har sprungit 268,5 mil hittils i år. Känner mig som Forrest Gump. Quote
exabit Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Känner mig som Forrest Gump. Nu vet du hur Robban M känner sig (minus löpträningen) :lol: Quote
Robban M Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Nu vet du hur Robban M känner sig (minus löpträningen) :lol: Quote
Guest Taxmannen Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 har aldrig haft så bra fysik som när jag höll på med kampsport. Då tänker jag närmast på karate o thaiboxing. Andra gör ju jobbet även de. Mer allsidig träning är svårt att finna. Quote
angler Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 har aldrig haft så bra fysik som när jag höll på med kampsport. Då tänker jag närmast på karate o thaiboxing. Andra gör ju jobbet även de. Mer allsidig träning är svårt att finna. +1 Quote
Nils l Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Har just tagit tag i min träning. Mitt knä mår ju inte direkt bra så allting som jag tycker är kul träning är uteslutet. Simmar sedan en vecka nästan varje dag om än det inte är så jäkla kul att stirra i en kakelvägg som sakta flyter förbi. 1000m fensim för att isolera benmusklerna och sedan 250m bröstsim idag. En fråga till våra träningsnarkomaner här på forumet. Hur lång tid tar det innan kroppen går från kolhydratförbränning till fettförbränning? Finns det någon ungefärlig tid innan kroppen ställer om sig? Målet med min träning just nu är förutom muskelbyggnad för att stärka knäet att gå ner mellan 15 och 20 kilo om möjligt. Quote
Lars Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Hej Nils skoj att du börjat komma igång Hur lång tid det tar innan kroppen går över på fettförbränning beror på ansträngningsnivån hur tränad man är samt hur fyllda depåerna är så någon exakt siffra finns inte, men grovt kan man säga att ca: 60minuters maximal ansträngning finns det glykogen för i kroppen med träning kan man öka tiden genom att lära kroppen bränna fett dessutom är det nog en hel del medfött om man har övervägande långa eller kort muskelfibrer. Vill du bränna fett kanske det fungerar bäst att köra en kolhydrat fattig kost det brukar ge snabba resultat. Quote
Jeepetorp Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Vi skulle ha sprungit bellmanstaffetten i somras med jobbet, så jag började löpträna. Första gången sedan 1990... Det gick förvånansvärt lätt, men satans vad tråkigt det är. Jag klarar helt enkelt inte av att motivera mig själv till att springa, om jag inte har bråttom eller är jagad. Däremot kan jag gå/promenera i flera timmar. Det är så skönt att gå o fundera över livet, smyga fram mot hjortar, plocka några kantareller o.s.v. Skidor och långfärdskridskor är också trevligt, samt cykel. Men ren löpträning samt gym... Nä, inte för mig. Innan lumpen sprang jag en mil några dagar i veckan. Lyckades komma ner till under 40 minuter. Men det var 20 år sedan... Innan dess cyklade jag överallt, medans kompisarna åkte moppe. Jag var oftast snabbast. (Och svettigast...) Quote
orjant Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Vi skulle ha sprungit bellmanstaffetten i somras med jobbet, så jag började löpträna. Första gången sedan 1990... Det gick förvånansvärt lätt, men satans vad tråkigt det är. Jag klarar helt enkelt inte av att motivera mig själv till att springa, om jag inte har bråttom eller är jagad. Däremot kan jag gå/promenera i flera timmar. Det är så skönt att gå o fundera över livet, smyga fram mot hjortar, plocka några kantareller o.s.v. Skidor och långfärdskridskor är också trevligt, samt cykel. Men ren löpträning samt gym... Nä, inte för mig. Innan lumpen sprang jag en mil några dagar i veckan. Lyckades komma ner till under 40 minuter. Men det var 20 år sedan... Innan dess cyklade jag överallt, medans kompisarna åkte moppe. Jag var oftast snabbast. (Och svettigast...) Jag lovar att när du har passerat en viss gräns så blir det busenkelt att springa. Som det är just nu och har varit det senaste, känns det som jag återhämtar mig vid löpning på platt underlag i 5,40" - 6" tempo och endast i uppförsbackar blir det ansträngt. Det är riktigt schyst att kolla på naturen och omgivningen när man springer längre sträckor i ett bra tempo. Att börja försöka kommer ner under 40 min på milen, 1,30 på halvmara osv är i alla fall i min värld inte värt det pga att skaderisken ökar betydligt. Quote
neppot Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Hej Nils skoj att du börjat komma igång Hur lång tid det tar innan kroppen går över på fettförbränning beror på ansträngningsnivån hur tränad man är samt hur fyllda depåerna är så någon exakt siffra finns inte, men grovt kan man säga att ca: 60minuters maximal ansträngning finns det glykogen för i kroppen med träning kan man öka tiden genom att lära kroppen bränna fett dessutom är det nog en hel del medfött om man har övervägande långa eller kort muskelfibrer. Vill du bränna fett kanske det fungerar bäst att köra en kolhydrat fattig kost det brukar ge snabba resultat. Vad beträffar fettförbränning vid konditionsträning kan man testa ladda upp med kolhydrater flera timmar innan (3-5 timmar) för att sedan ta något med snabb energi innan man ger sig ut på långdistansen, löpning eller rask promenad. Före mina konditionspass (varierar från 8-15km) äter jag 3-5 timmar innan, när det gäller styrkepassen äter jag cirka 1 timme innan. Quote
Tommi Posted December 25, 2010 Posted December 25, 2010 man läser mycket i tråden om diverse spring å häv men det verkar inte var nån som tränar med hjälp av motor Jodå, Cross och enduro Quote
killer_mouse Posted December 25, 2010 Posted December 25, 2010 Jodå, Cross och enduro ah en frände äntligen en till med normal syn på hur träning ska gå till Quote
Recommended Posts