Jump to content

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Recommended Posts

Guest Taxmannen
Posted

visst är det intressant therese, människors leverne.

vad drar du för slutsatser av det du talar om, att folk röker, är feta etc.?

Posted

visst är det intressant therese, människors leverne.

vad drar du för slutsatser av det du talar om, att folk röker, är feta etc.?

Jag har inte dragit så mkt slutsatser ännu... har däremot känslan av att det är på väg att bli en ENORM klassfråga!.. Har du tid och råd så tränar du, äter rena livsmedel (tex hemlagat, rent kött, inte Dafgårds och Billys pan pizza..) du och sköter om dig, din kropp och ditt liv så bra du någonsin kan. Är du fattig (och då oftast lågutbildad) ensamstående och stressad hinner du varken laga mat, träna eller köpa rent kött eller grönsaker & frukt.

Den som tillhör den rikaste klassen vinner.

Att folk röker, dricker eller snusar är samma princip tror jag.

ALLA vet verkligen att det är farligt, men för den "fattige" är det dagens enda tröst?!

Dom som inte verkar ha råd med att slänga 50 spänn på tobak varje dag är tydligen dom som röker och snusar mest...

Att dricka "fint" (lite men ofta) är ju faktiskt liiiite nyttigare än att supa fult (mkt varje helg). Att dricka för att det är GOTT och inte för att uppnå EFFEKT borde vara självklart för alla.

Om choklad och tobak skulle klassifieras NU så hade det förmodligen blivit klassat som droger... folk är beroende av socker, fett och nikotin! Punkt Slut.

Guest Taxmannen
Posted

jag håller med dig i det mesta du skriver men jag vill nog påstå att de lågutbildade du talar om har tid och så även pengar.

det är väl relativt ovanligt i Sverige att man har flera jobb dvs. inte om i USA. där hade jag köpt ditt resonemang.

har man råd med cigg, öl, sprit, onyttig etc. så har man även råd med gymkort eller substitut. ofta är ju skräpmat ganska dyrt!!!

Posted

Jag håller på och komma igång igen efter ett år utan träning. Jag lyfter kanonkulor (kettlebell), kör Krav Maga samt något extra pass på gymmet varje vecka.

Ska vara i form innan sommaren var det tänkt :)

Posted

Nu är det snart 3månader sedan jag slutade röka. Ibland är det skitjobbigt, även om det är mer och mer sällan sådant inträffar. Då jag slutade röka gick vågen rakt upp! Inte av att jag käkad godis och skräpmat, utan mer att jag helt enkelt fick en annan metabolism.

Men nu har jag varit uppe, vänt och är på väg neråt igen. :) Inga dieter, ingen bantning utan bara mer motion och mer grönsaker och samma mat som tidigare. Då jag tidigare i min träningsiver fick ruskigt ont i mina knän tar jag det nu väldigt lugnt till en början. Hade tänkte att hänga på Magnito på Krav Maga, men får skjuta på det tills mitt knä är stabilare.

Så nu tar jag hunden och går i stället, ibland varvat med korta intervaller med löpning (gå 1000m springa 500). Håller ett hyggligt tempo på runt 6,5-7,0 km/h då jag går och brukar ligga på ett veckosaldo på ca 25-35km/veckan. Utöver det så varvar jag med att simma 1000m två gånger i veckan för att ytterligare stärka knät. Utöver detta så blir det ju en hel del skidor el snöskor på helgerna i skogen! :D

Posted

Jag håller på och komma igång igen efter ett år utan träning. Jag lyfter kanonkulor (kettlebell), kör Krav Maga samt något extra pass på gymmet varje vecka.

Ska vara i form innan sommaren var det tänkt :)

Man kan bli ordentligt trött av dessa kulor! ;)

Nu är det snart 3månader sedan jag slutade röka. Ibland är det skitjobbigt, även om det är mer och mer sällan sådant inträffar. Då jag slutade röka gick vågen rakt upp! Inte av att jag käkad godis och skräpmat, utan mer att jag helt enkelt fick en annan metabolism.

Men nu har jag varit uppe, vänt och är på väg neråt igen. :) Inga dieter, ingen bantning utan bara mer motion och mer grönsaker och samma mat som tidigare. Då jag tidigare i min träningsiver fick ruskigt ont i mina knän tar jag det nu väldigt lugnt till en början. Hade tänkte att hänga på Magnito på Krav Maga, men får skjuta på det tills mitt knä är stabilare.

Så nu tar jag hunden och går i stället, ibland varvat med korta intervaller med löpning (gå 1000m springa 500). Håller ett hyggligt tempo på runt 6,5-7,0 km/h då jag går och brukar ligga på ett veckosaldo på ca 25-35km/veckan. Utöver det så varvar jag med att simma 1000m två gånger i veckan för att ytterligare stärka knät. Utöver detta så blir det ju en hel del skidor el snöskor på helgerna i skogen! :D

Går du inte ner i vikt av det där då vete tusan, bra upplägg, lite armhävningar och situps i tempo stärker kropp och hjärta! gäller att lyssna på kroppen, som ung kunde man inte hålla sig utan sprang in i träningsvärk och skador.

Posted

Går du inte ner i vikt av det där då vete tusan, bra upplägg, lite armhävningar och situps i tempo stärker kropp och hjärta! gäller att lyssna på kroppen, som ung kunde man inte hålla sig utan sprang in i träningsvärk och skador.

Resten av styrketränignen tar vi då det börjar bli möjligt att komma ut och hugga i skogen.. :)

Posted

Resten av styrketränignen tar vi då det börjar bli möjligt att komma ut och hugga i skogen.. :)

+2 ;)

Posted

Man kan bli ordentligt trött av dessa kulor! ;)

Du skämtar inte! väldigt bra träning

Posted

Du skämtar inte! väldigt bra träning

Lägg på burpies och 400m löpning blanda det med dessa kanonkulor så behöver man inte träna så länge :D;) då har man en riktig kvart om dagen som Arne Tammer uttryckte det!

Posted

Jag har toppjagat mig till skaplig form igen sista turen var 7dagar i sträck med runt 3mil ospårat varje dag ger det lite uthållighet. Tyvärr är max flåset något man måste höja intensiteten för att uppnå vilket jag ämnar göra nu med löpning och skidor i preparerade spår.

Gjorde mig dock illa i ryggen igår vid lite störtlopps betonad åkning på 3 meters Östergrens skidor inte lätt att göra telemarkssvängar med mellan träden :wacko:

Så bara det släpper lite i ryggen åker löparskor och skidor fram för att plåga skiten ur mig, har tur att vara skapt så man gillar blodsmak brännande lungor samt mjölksyre stumma muskler så tuffa pass är inget jag skyggar för :D

Posted

Fasen vad alla verkar vara på G!! :)

Det måste vara vårluften som gör det ;) själv fick jag kommentaren att jag tränade lite väl ofta och när jag tänkte tillbaka senaste tre veckorna så har jag faktiskt löptränat 3ggr/v och kört Core-pass på jobbet! (inte för mkt, lagom enligt mig!)

Jag slutatde också att röka för ca 3 månader sedan och fastän jag inte äter godis, kakor eller mer mat osv så har vågen gått upp! Massor! :angry:

Men nu är jag på tå igen och ger gärnet!

Ha det gött (och kom ihåg broddar, pannlampa och reflexer B) )

Posted

Har aldrig varit mycket för det där med gym, Men nu dom senaste 4 veckorna har jag varit där och tränat och jag verkar gilla det oxå :o:D

Posted

man läser mycket i tråden om diverse spring å häv men det verkar inte var nån som tränar med hjälp av motor :D:D

Motorsåg! Husqvarna 346 XPG E-tech och Grizzly 700 med timmerkärra :rolleyes: Riktigt bra träning! Veden värmer många gånger :D Har funderat på att skaffa dubbade offroad däck till supermotarden KTM 625:a så men kan använda den utanför asfalten och vintertid.

Kör 2-3 pass i veckan på gymmet också och 1 timme rask promenad med hundarna varje dag.

//Svenne

• 4 weeks later...
Posted

Idag tog jag fram längdskidorna för första gången på hela vintern det finns ordentlig prestationsångest att åka preparerade spår numera :blush:

Åker mycket skidor i jakten ospårat hela dagar men vetskapen att det blir något annat i preparerade spår har gjort att jag undvikit det idag åkte jag tre varv på elljusspåret hemmavid där man har tusentals varv så föll in i ett tempo som var på tok för högt. Blodsmaken fanns i munnen redan efter ett varv men hade väldigt svårt att köra på andra växlar än man gjorde förr :wacko:

Men nu är premiären gjord och fick faktiskt rejält sug att nöta preparerade spår igen så nu när jag övervunnit prestationsångesten hoppas jag komma i dräglig form igen ska försöka att åka lite lugnare nästa gång, men den sköna känslan av en sliten kropp finns hos mig nu ska bara försöka förtränga att jag bara åkte en mil :P

Posted

Klätterställning för stora barn o utan säkerhetssele är det riktigt tufft :D

post-906-0-23093500-1299055376_thumb.jpg

Mvh.

Posted

Klätterställning för stora barn o utan säkerhetssele är det riktigt tufft :D

post-906-0-23093500-1299055376_thumb.jpg

Mvh.

Den ser helt livsfarlig ut!

Men oxå väldigt rolig :)

Posted

Försöker hinna med ett par pass i veckan på gymmet, åtminståne tills vägarna blir "springbara", men tyvärr blir det oftast bara ett pass...

Har gått ner 35 kg på ungefär ett år från toppnoteringen 105 till nu 70 (174 cm). När man bär hem 25 kg säckar med pullfor/renfor/havre så inser man hur illa det var innan ;)

Slutat röka också, men är inte nikotinfri utan tjagglar nicotinell... Men det ska bort också, såsmåningom :D

"It's all in the mind!" är min devis...

Posted

starkt jobbat!

sluta med nikotinet o tänkte bara hur lätt det är. när abstinensen kommer.. ta vara på den! jag såg det som ett rus i sig! :D skithärligt om man lyckas med det.

mvh

Posted

Lämnade bilen på service i morse i löparkläder och tog ett skönt löppass om 6 km hem. Första passet på typ 3 veckor, ruggigt skönt. :wub::wub:

• 3 weeks later...
Posted

Hur går det för er?

Imorgon är det dags för årets första löpartävling, Två Sjöar Runt, valde mellanvarvet på 11,67 km. :wub::wub:

Posted

Tragglar på... Är fortfarande nikotinfri o nere i samma vikt som när jag slutade röka. Kroppen sa istället i från i och med lite mycket att göra. Men efter en lugnare månad så har jag börjat trappa upp så smått. 5-7km rundor med 500m intervaller ett par gånger i veckan gör susen. Varvat med 1-2 km simning så aka jag nog fn vara uppe på milen i fullt tempo till sommaren. Utan att paja knäna! :)

Posted

Jag är varken gym-människa eller gympa-människa, usch... Men, agilityn håller igång mig. Tränar oftast från två till fyra dagar i veckan (oftast inte så mycket om vintern, beror på vädret), ett par timmar/gång. Har ju fyra hundar i träning, tävling. Blir ju både springa med hundarna (intervallträning typ) & lyfta hinder i denna träning. Finns perioder då jag tränar upp till 6 dagar i veckan, men det händer inte så ofta.

Annars går jag långa, raska promenader med hundarna, allt från 40 min - 120 minuter om dagen. Försöker gå minst en 1-timmespromenad om dagen, plus kiss / bajs-rundor (korta & inte ngt högt tempo).

Laster som rökning är jag fri ifrån men choklad är en av mina svagheter här i livet :(

Posted

[quote name='Jezzica' timestamp='1300615021' post='516011'

men choklad är en av mina svagheter här i livet :(

quote]

Det fins en vetenskaplig undersökning varför man äter mycket choklad då är det brist på Sex :rolleyes:

Mvh.