SondreFunkquist Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 precis varit ute och gått ca 5.5 km tog en timme. tog med mig e ryggsäck som jag fyllde med några stora böcker blev väl ca 10 kg extra. Quote
Wounded Knee Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Jag har en rygga som är fylld med kyrkstearin, vet inte hur mycket extra det är i den men har för mig att den väger in på ca 18 kg. Quote
Ausch Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Tycker jag har nog att släpa på så jag försöker öka tempot i stället för att släpa med mera vikt. Stavar kan nog vara en ide, har inte provat det. // Quote
SondreFunkquist Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 jag har ökat tempo så mycket jag kan. men det hjälper inte känns som oh gå till ica 200 m ändå. ryggsäcken hjälpte lite faktiskt. blev lite trött av att gå jämfört med annars. Quote
Ausch Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Hmm, när jag går håller jag ett tempo på ca 8min/km, vet inte om jag får upp farten mycket mer men jag ska försöka komma ner på 7min/km Borde gå tycker jag. Sen är det väl olika för olika personer kan jag tänka. // Quote
älgrobert Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 jag har ökat tempo så mycket jag kan. men det hjälper inte känns som oh gå till ica 200 m ändå. ryggsäcken hjälpte lite faktiskt. blev lite trött av att gå jämfört med annars. Köp ett par joggingskor och spring istället, då kan jag garantera att du hittar en nivå/tempo som passar dig. MVH Robert Quote
SondreFunkquist Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 haha tror jag är lite för fet för att springa Quote
orjant Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Är just nu i Idre för att få ett par dagars längdskidåkning i kroppen innan Vasaloppet! Skönt väder men det är ganska jobbigt. :wub: Quote
Nils l Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Andra cykelpasset efter operationen. Har just påbörjat klättringen tillbaka till ett värdigt liv. Tack LKAB och Birgitta för den fantastiska hjälp jag fått. Landstinget dömde ut mig och tänkte utan att blinka slänga mig på tippen för att spara vad jag betalar dem i skatt under ett år. Quote
orjant Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Andra cykelpasset efter operationen. Har just påbörjat klättringen tillbaka till ett värdigt liv. Tack LKAB och Birgitta för den fantastiska hjälp jag fått. Landstinget dömde ut mig och tänkte utan att blinka slänga mig på tippen för att spara vad jag betalar dem i skatt under ett år. Och det är helt rätt att din arbetsgivare tar det ansvaret då det oftast är arbetsrelaterat. Det är i regel dyrare för arbetsgivaren med återkommande sjukskrivningar, rehabiliteringsplaner, eventuella utköp på skador, nyanställning osv än att använda sina försäkringar så du gjorde rätt att kolla med dom. Min arbetsgivare satsar väldigt mycket på frisk- och hälsovård. Som en del av detta har vi bl a ett frikostigt friskvårdsbidrag (3000 kr/år) och alla kostnader för tävlingsavgifter är utanför friskvårdsbidraget. Vi har sänkt sjukfrånvaron från 6 % till 2 % sedan 2009 tack vare denna hälsosatsning. :wub: Kul att ni verkar ha en bra HR-chef i Birgitta. All heder till henne och till dig, som inte kommer göra henne besviken nu när du har fått chansen att bli bättre och kanske i slutändan helt frisk. Quote
orjant Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Körde 21 km rundan på Värmdöloppet igår. Asjobbigt, + 6 grader och sorbetsnö men höll det tempo som jag har planerat inför Vasaloppet. 2 veckor kvar med förhoppning om att det är bättre underlag än igår.. Quote
Ausch Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Tragglar på med lunchgymmandet, varvar det med lite promenader så ofta jag hinner. Kom på att jag ju kan promenera direkt efter jobbet och då dra nytta av både dagsljus o om det drar ut på tiden även ha gatubelysning vilket jag inte har hemma på landet. // Quote
Nils l Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Kör rehab träning för fullt. Det är så jävla tråkigt att sitta inne och cykla bara. Simning är inte aktuellt ännu men det blir bättre och bättre. Quote
orjant Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Kör rehab träning för fullt. Det är så jävla tråkigt att sitta inne och cykla bara. Simning är inte aktuellt ännu men det blir bättre och bättre. Låter jättebra! Det viktiga är att det får ta tid då det är rehab och inget annat i början. Riktigt imponerande och bra jobbat. Quote
Nils l Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Trettio minuter cykling. 2x20 step up. 2x20 drag med rem runt vristen. 2x20 tåhävningar. Testade att göra framfall utan vikt enligt schemat men det gick inget vidare. Nu har jag ont! Quote
Nils l Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Kul att ni verkar ha en bra HR-chef i Birgitta. All heder till henne och till dig, som inte kommer göra henne besviken nu när du har fått chansen att bli bättre och kanske i slutändan helt frisk. Vi har också all träning gratis. Simning, styrke, gymnastik o.s.v. I mitt fall var skadan fritidsrelaterad så jag är oerhört tacksam för den hjälp jag fått. Jag vet inte hur jag ska kunna tacka den kvinnan nog. Nu ska jag se om det går att uppmärkssamma vår interntidning på något sätt och sedan bära in en blombukett med ett tackkort. Jag är inte van att någon ställer upp för mig och absolut inte på det sätt som hon gjorde. Utan henne hade jag nog inte levt nu. Kroppen sa ifrån rätt rejält när blodtrycket gick upp till nästan 230 i övertryck och jag blev sittandes utan möjlighet att kunna knyta skorna nästan paralyserad av värk när hjärtat rusade. Det var på gränsen till en hjärnblödning på grund av stressen som utlösts av smärtan och maktlösheten när läkarna skrattade mig rätt i ansiktet. Quote
orjant Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Vi har också all träning gratis. Simning, styrke, gymnastik o.s.v. I mitt fall var skadan fritidsrelaterad så jag är oerhört tacksam för den hjälp jag fått. Jag vet inte hur jag ska kunna tacka den kvinnan nog. Nu ska jag se om det går att uppmärkssamma vår interntidning på något sätt och sedan bära in en blombukett med ett tackkort. Jag är inte van att någon ställer upp för mig och absolut inte på det sätt som hon gjorde. Utan henne hade jag nog inte levt nu. Kroppen sa ifrån rätt rejält när blodtrycket gick upp till nästan 230 i övertryck och jag blev sittandes utan möjlighet att kunna knyta skorna nästan paralyserad av värk när hjärtat rusade. Det var på gränsen till en hjärnblödning på grund av stressen som utlösts av smärtan och maktlösheten när läkarna skrattade mig rätt i ansiktet. Ett bra sätt att tacka henne är att följa ditt rehab- och träningsprogram för att bli frisk. Quote
lars m. l. Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Nu är det äntligen dags. Bilen är packet med långkalsonger, skidor och sovsäck. I eftermiddag åkar vi från Danmark mot Mora. Målet är öppet spår på söndag. Gissa om jag är spänd? Jag har hunnit med en hel del på rullskidor, men snö är en bristvara her i tragterne, så jag har bara åkt ung 8-10 mil på snö. På vägen upp blir det övernattning i Skaraborg - och kanske även lite dovpürsch - innan vi åkar sista biten. vh Lars ps. om man inte blir tilräkligt trött av att promenera med en rygsäck, kann jag bara rek. skidåkning eller cykling. Högkvalitativ motion med låg påfrestning på leden. Quote
orjant Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Nu är det äntligen dags. Bilen är packet med långkalsonger, skidor och sovsäck. I eftermiddag åkar vi från Danmark mot Mora. Målet är öppet spår på söndag. Gissa om jag är spänd? Jag har hunnit med en hel del på rullskidor, men snö är en bristvara her i tragterne, så jag har bara åkt ung 8-10 mil på snö. På vägen upp blir det övernattning i Skaraborg - och kanske även lite dovpürsch - innan vi åkar sista biten. vh Lars ps. om man inte blir tilräkligt trött av att promenera med en rygsäck, kann jag bara rek. skidåkning eller cykling. Högkvalitativ motion med låg påfrestning på leden. Lycka till! Själv åker jag nästa söndag, om jag hunnit bli frisk tills dess. Quote
lars m. l. Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Lycka till! Själv åker jag nästa söndag, om jag hunnit bli frisk tills dess. Tack! Helgens resultat: 9 mil på 7:43 - och 3 dovhjortar på smygjakt Mycket nöjd! vh Lars Quote
SondreFunkquist Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 kan tillägga nu att jag går ca 5 km om dagen och 1 mil mist 2 gånger i veckan, har också börjat springa kortare sträckor typ 500m då och då när jag är ute och går.... Quote
cristopherj Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Det är bara att kämpa på! låt inte kroppen bli alltför van med 5km slingan bara, chocka dig själv med olika tränings/motionsformer Har du möjlighet till längdskidåkning så är det en helt fantastisk träningsform som inte sliter lika mycket på kroppen som t.ex. löpning. Vad gäller kosten så brukar det funka bäst för mig när jag äter det jag vill äta, men drar ner på mängden kolhydrater (dvs, pasta, ris, potatis osv). Att duka med mindre tallrikar funkar bra för att minska portionerna! Lycka till och låt det ta tid, snabbfix är aldrig en bra lösning i längden! Mvh Cris Quote
lars m. l. Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Lycka till! Själv åker jag nästa söndag, om jag hunnit bli frisk tills dess. Lycka till! Sittar just nu i soffan och kollar på Aukland, Brink, Tynell m. fl. Hoppas att det går bra för dig ochså! vh Lars Quote
lars m. l. Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 @Orjant: Hur gick det för dig till Vasaloppet? Själv har jag lite svårt med motivationen. Är inte sugen på att börje cykelträna såhär tidligt på året, men jag måste om jag skall ha ork inför VätternRunden i juni. vh Lars Quote
Wounded Knee Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Såg en video på you tube med ett bra citat: "there is no off season, only preparations." Den tyckte jag var bra, länkar till videon för lite inspiration och hoppas att den funkar Spelade innebandy i går utan att ha något problem alls med mitt knä, kunde till och med axa och springa ifrån folk som på den gamla goda tiden Quote
Recommended Posts