Hoppa till innehåll

Bojkotta vargjakten


revper

Recommended Posts

Kia: Staten har under lng tid och med ganska mycket pengar testat, utvecklat och utvärderat hundskydd, genom Viltskadecenter. Man har också i testsyfte subventionerat västar och fullständigt öst ut gratis pinglor, som tyvärr inte funkar. Så hittar vi bara ett fungerande skydd är jag rätt säker på att staten kan tänka sig att bidra även här, men idag har inget som vi vet fungerar på alla hundar och som dessutom kan bäras i alla lägen.

MKJ: Du har rätt i att vi inte ska peka finger eller kivas just nu men det blir så fel när du hävdar att SJF och JRF vill samma sak och går i samma fåra. Det här är faktiskt en fråga som vi hanterar direkt motsatt och med helt olika medel och filosofier. Så vi går nog inte i bräschen, vi går helt ensamma skulle jag vilja hävda. Visst tar sig frustrationen i Vargområdet uttryck även i vår organisation men vi står helt enade på Länsnivå, se t ex:

http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Vargjakten/Darfor-jagar-vi-varg/

Vad jag vet så har JRF vidare skrivit på endast en skrivelse som man direkt tog avstånd ifrån. Sedan handlar det här knappast om Dalarna och Värmland, snarare renskötselområdet och södra Sverige. Vad säger t ex vår vän Bengt Bixo om varg i Jämtland? Nu får du rätta mig om jag har fel men JRF har väl inte ens en nationell policy eller handlingsplan för vargen? Att då samarbeta med någon som inte ens vet vad de vill blir tyvärr helt omöjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 326
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Kias Husse

    31

  • Teffek

    22

  • revper

    21

  • MKJ

    17

Top Posters In This Topic

Att vilja är ju en sak, att genomföra är nåt helt annat. Jägarna i vargbältet vill i princip samma sak, dom vill sprida bördan såväl norr som söderut, precis som mig. 210 vargar vore högst acceptabelt för alla om den fanns spridd över hela Sverige, dock svårare att kontrollera vilket man inte skall sticka under stolen heller. Fanns det 4 officiella vargar i varje landskap som egentligen är 5 eller 6 omhuldade av lokala kramare skulle vi tappa kontrollen lika snabbt som med lodjur och björn. Sett ur ett förvaltningsperspektiv är dagens lösning rätt, men ur ett humanitärt så oerhört fel.

Personligen vet jag inte egentligen var er avfälling Bixo står i frågan, eller hans kamrater i dalarna och värmland. Lokalt har jag läst en del som kommer därifrån som jag/vi tar omedelbart avstånd ifrån. Helt ärligt vet jag inte vad alla dina allierade känner heller, jag känner bara ett par däruppe i SJF och dom upplever det som teater och håll käften styrning från sörmland för att uppehålla fasaden mot NVV och allmänhet.

Kan hålla med om att extremimistiska synpunkter får mer utrymme i JRF, det är kopplat till svag central styrning eller som dom själva vänder det till: Lokaldemokrati, eller med andra ord anarki.

JRF har en pärla, Dan Thörnström. Om han bara orkade så skulle han bli en person som kunde få skutan rätt internt i JRF. För visst har JRF en plats på arenan, men då måste dom fan få ordning på organisationen.

Jag vet att jag har en förmåga att ibland reta upp dig med mina synpunkter, ibland är det på flit och ibland av olycka. Denna gång har jag inte den ambitionen. Detta är för viktigt för att tjabba bort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara MKJ, jag blev inte alls arg, jag tycker din analys är klockren och Törnström är en pärla.

Men läs brevet från våra Länsordföringar som jag länkade till, det är faktiskt ganska tydligt och indikerar kanske en viss skärpning i tonen. Det kommer nog mer ganska tydliga utspel från SJF i denna fråga ganska snart. Årets tilldelning var ett hån och det tror jag hela SJF mangrannt står bakom...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njae! Förstår vad du menar men vill ändå opponera mig lite. Till att börja med så är jag tveksam till hur farlig vargen verkligen blir för människan jämfört med björnen. Men framförallt så kan man utfodra på många olika sätt. Och givetvis skall man då (enligt mig) göra det på ett sätt som minimerar den risken och samtidigt främjar ett så naturligt beteende hos vargen som möjligt. Mitt förslag i det läget är att staten hjälper till med att utfodra vargen genom att hjälpa till med etablering av Kron och skogsren i områden med fast vargstam.

// Henrik

Vargen blir i princip inte alls farlig för människan om den inte är rabiessmittad och/eller habituerad, men om vargen på något sätt förknippar människa med föda då har vi stor chans att vargen uppehåller sig närmare bebyggelse vilket ökar misstron och den upplevda nackdelen med varg.

Vargen äter även annat och lever gott även i områden som helt saknar stam av större hjortdjur men jag tycker nog att det idag finns tillräckligt med föda åt vargen utan att man behöver tänka på att plantera in andra djur som kanske får andra effekter, både ekologiskt och ekonomiskt. Kron finns ju frilevande och den sprider sig i den takt den har lust till. Skogsren, tja knappast så långt söderut och det går inte heller att ha den i samma områden som det finns tamren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att utfordra varg är nog det dummaste man kan göra. På samma grunder som björn.

ja det var ett väldigt givande svar. låt mig avsluta deltagandet i tråden med detta "dumma" eller korkade förslag. ni löser det säkert på bästa sätt. trevlig helg på er. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det finns fler sorts bojkottare.

Pratade med en kompis och han hade hört att det kanske inte skulle bli vargjakt på hans jaktmark för det verkade som ingen ville/vågade p.g.a skriverierna eller hoten som kom förra året. Har ej full koll på detta eftersom det är ju andrahandinfo som jag har men Kapten Krok kanske har någon info om hans gäng ska jaga varg.

ps Kapten jag har en klass 1 stutsare att låna ut i så fall ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bryr sig ordförandena i SJF överhuvudtaget om att många av deras medlemmar inte tänker jaga varg i år? I Dalarna är det 45% av Jaktvårdskretsarna som inte ska ställa upp på vargjakten hittils i år.

I Värmland vet jag inte, men där sprider sig upproret också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag - och flera med mig verkar det som - skulle mycket mycket mycket gärna vilja veta hur länge "ni" som står bakom "upproret" tänker er att denna bojkott ska pågå innan ni når erat mål med spridningen av vargen till större delen av landet men framför allt nära storstäderna?

Kan man få ett svar på det skulle erat "uppror" kännas lite mer seriöst.

För det är väl det som är målet... Och sedan, hur lång tid tror ni inte att det tar innan det kommer till ett beslut om en total minskning av vargen alternativt utrotning av vargen igen för att alla ska känna sig säkra? Det är väl det som är erat mål - eller?

Hur kommer ni att ha det i eran närmiljö under alla de år som det kommer att ta innan erat mål är uppnått?

När målet med vargspridning över landet är uppnått, tror ni då verkligen på fullaste allvar att vargarna kommer att tas bort i hela landet?

Personligen tror jag att det bara är vargarna kring storstädera som kommer att tas bort medans alla i glesbygden kommer att få leva med vargen även i fortsättningen.

Har ni över huvud taget tänkt på detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska ta kontakt med någon av de ordförandena i Rättvik JVK eller i Mora Norra JVK så får säkert en detaljerad redogörelse av vad de har bestämt i respetive JVK. Namn och telnr får du genom SJF hemsida om du går in på kretsar på Dalarnas län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska ta kontakt med någon av de ordförandena i Rättvik JVK eller i Mora Norra JVK så får säkert en detaljerad redogörelse av vad de har bestämt i respetive JVK. Namn och telnr får du genom SJF hemsida om du går in på kretsar på Dalarnas län.

Självklart kan jag göra det men det känns om det vore intressant att det presenterades här på forumet av er som skriver här och som står bakom bojkotten.

Kan inte ens du svara på detta, som så ofta skriver om detta och har så starka åsikter om rovdjur och vargbojkott, så känns du inte särskilt seriös.

Eller beror ditt uteblivna svar på att du inte har något svar eller ens en egen tanke i de frågor jag ställde?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag - och flera med mig verkar det som - skulle mycket mycket mycket gärna vilja veta hur länge "ni" som står bakom "upproret" tänker er att denna bojkott ska pågå innan ni når erat mål med spridningen av vargen till större delen av landet men framför allt nära storstäderna?

Kan man få ett svar på det skulle erat "uppror" kännas lite mer seriöst.

För det är väl det som är målet... Och sedan, hur lång tid tror ni inte att det tar innan det kommer till ett beslut om en total minskning av vargen alternativt utrotning av vargen igen för att alla ska känna sig säkra? Det är väl det som är erat mål - eller?

Hur kommer ni att ha det i eran närmiljö under alla de år som det kommer att ta innan erat mål är uppnått?

När målet med vargspridning över landet är uppnått, tror ni då verkligen på fullaste allvar att vargarna kommer att tas bort i hela landet?

Personligen tror jag att det bara är vargarna kring storstädera som kommer att tas bort medans alla i glesbygden kommer att få leva med vargen även i fortsättningen.

Har ni över huvud taget tänkt på detta?

Av det jag hört är det mest så enkelt att årets tilldelning med tillhörande regelverk och massmedialt kaos gör det ointressant att ställa upp på en vargjakt. Priset upplevs inte stå till proportion till vinsten helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men snälla du Christer om jag skriver att nu har den och den JVK i SJF valt att bojkotta vargjakten så kan inte och vill inte jag ge något uttalande i deras beslut.

Jag är en vanlig ödemarksjägare vilken lever i en jaktmark med ett oerhört starkt rovdjurstryck, 5 vargar runt omkring mig idag.

Att jag lägger ut info om vilka som bojkottar vargjakten gör ju inte mig till talesman för varken Mora Norra eller Rättviks JVK, min egen krets som jag tillhör Orsa JVK ställer heller inte upp på någon gemensam vargjakt. Jag kan lägga in vad Folk aktionen ny rovdjurspolitik säger genom dess ordförande Inge Johansson från Värmland.... Tycker PERSONLIGEN ATT DET HÄR ÄR KLOKA ORD:

Varför vi inte skall jaga varg!

Vår åsikt och målsättning i vargfrågan är att vargen inte ska finnas där människor bor och har sina näringar och fritidssysselsättningar (tamdjurshållning, fäbodbruk, bär- och svampplockning, jakt och annat rörligt friluftsliv). Vi glesbygdsbor måste hjälpas åt och jobba för att nå denna målsättning. Regering och riksdag har under demokratiska former fattat beslut om rovdjurspolitiken. I detta beslut ingår ett tak på att det inte ska finnas fler än 210 vargar i Sverige. Därför får vi i Folkaktionen jobba med kompromisser - 1 à 2 revir per län - på vägen till att helt nå vår målsättning - ingen varg där människan bor och har sina när¬ingar. Beslutet har inneburit att en liten del av Sverige får bära bördan av hela vargstammen, vilket inte känns rättvist. Politikernas beslut innebär således en diskriminering av befolk¬ningen i Mellansveriges glesbygder från norra Bohuslän till Gävleborgs län - en remsa tvärs över landet på 10 – 30 mils bredd med Värmland och Dalarna som kärnområden - skall hysa hela vargstammen. Hela Sverige måste vara med och föda den stam på 210 vargar som politi¬kerna har beslutat, men som berörda människor i vargområdena inte vill ha. Vi är även över¬tygade om att det uppgivna taket för vargstammen med förväntade föryngringar våren 2011 kommer att överskridas med 100 %.

Vi som lever och verkar i vargområdena har inte blivit tillfrågade om vi vill ha vargar på våra marker. Riksdag och regering har i stället egenmäktigt handlat mot jordabalkens och EU-rättens lagtexter om äganderätt och nyttjanderätt till egendom. Opinionsundersökningar som gjorts av skilda organisationer visar att ju närmare du har varg desto mindre accepterar du varg och vice versa.

Vi vill inte ha varg, vi vill heller inte ha inplantering av varg och vi vill heller inte förvalta och jaga varg. En så liten population som 210 vargar är egentligen inte jaktbar, vilket alla borde inse. Departementets och myndigheternas beslut om begränsad jakt har det uttalade syftet att söka vinna glesbygdsbornas acceptans för vargen. Att hålla vargstammen under taket 210 individer är ett ansvar som faller på riksdag, regering och underställda myndigheter. Myndigheterna har tillgång till egen personal, fors¬kare, miljöövervakare, vargspårare m fl och helikoptrar som används för märkning och över¬vakning och som även kan nyttjas för jakt. Vid behov kan myndigheternas egen personal re¬kvirera entreprenörer till hjälp som kan tillhandahålla drevkarlar och skyttar och genomföra vargskall (liknande forna tiders) för att rätt djur skall skjutas och för att minimera risken för skadskjut¬ningar.

Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik

Inge Johansson

Ordförande

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men snälla du Christer om jag skriver att nu har den och den JVK i SJF valt att bojkotta vargjakten så kan inte och vill inte jag ge något uttalande i deras beslut.

Jag är en vanlig ödemarksjägare vilken lever i en jaktmark med ett oerhört starkt rovdjurstryck, 5 vargar runt omkring mig idag.

Att jag lägger ut info om vilka som bojkottar vargjakten gör ju inte mig till talesman för varken Mora Norra eller Rättviks JVK, min egen krets som jag tillhör Orsa JVK ställer heller inte upp på någon gemensam vargjakt. Jag kan lägga in vad Folk aktionen ny rovdjurspolitik säger genom dess ordförande Inge Johansson från Värmland.... Tycker PERSONLIGEN ATT DET HÄR ÄR KLOKA ORD:

Varför vi inte skall jaga varg!

Vår åsikt och målsättning i vargfrågan är att vargen inte ska finnas där människor bor och har sina näringar och fritidssysselsättningar (tamdjurshållning, fäbodbruk, bär- och svampplockning, jakt och annat rörligt friluftsliv). Vi glesbygdsbor måste hjälpas åt och jobba för att nå denna målsättning. Regering och riksdag har under demokratiska former fattat beslut om rovdjurspolitiken. I detta beslut ingår ett tak på att det inte ska finnas fler än 210 vargar i Sverige. Därför får vi i Folkaktionen jobba med kompromisser - 1 à 2 revir per län - på vägen till att helt nå vår målsättning - ingen varg där människan bor och har sina när¬ingar. Beslutet har inneburit att en liten del av Sverige får bära bördan av hela vargstammen, vilket inte känns rättvist. Politikernas beslut innebär således en diskriminering av befolk¬ningen i Mellansveriges glesbygder från norra Bohuslän till Gävleborgs län - en remsa tvärs över landet på 10 – 30 mils bredd med Värmland och Dalarna som kärnområden - skall hysa hela vargstammen. Hela Sverige måste vara med och föda den stam på 210 vargar som politi¬kerna har beslutat, men som berörda människor i vargområdena inte vill ha. Vi är även över¬tygade om att det uppgivna taket för vargstammen med förväntade föryngringar våren 2011 kommer att överskridas med 100 %.

Vi som lever och verkar i vargområdena har inte blivit tillfrågade om vi vill ha vargar på våra marker. Riksdag och regering har i stället egenmäktigt handlat mot jordabalkens och EU-rättens lagtexter om äganderätt och nyttjanderätt till egendom. Opinionsundersökningar som gjorts av skilda organisationer visar att ju närmare du har varg desto mindre accepterar du varg och vice versa.

Vi vill inte ha varg, vi vill heller inte ha inplantering av varg och vi vill heller inte förvalta och jaga varg. En så liten population som 210 vargar är egentligen inte jaktbar, vilket alla borde inse. Departementets och myndigheternas beslut om begränsad jakt har det uttalade syftet att söka vinna glesbygdsbornas acceptans för vargen. Att hålla vargstammen under taket 210 individer är ett ansvar som faller på riksdag, regering och underställda myndigheter. Myndigheterna har tillgång till egen personal, fors¬kare, miljöövervakare, vargspårare m fl och helikoptrar som används för märkning och över¬vakning och som även kan nyttjas för jakt. Vid behov kan myndigheternas egen personal re¬kvirera entreprenörer till hjälp som kan tillhandahålla drevkarlar och skyttar och genomföra vargskall (liknande forna tiders) för att rätt djur skall skjutas och för att minimera risken för skadskjut¬ningar.

Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik

Inge Johansson

Ordförande

Ja, det är bra att du tycker att jag är snäll...;)

Nu är det ju inte sanningen att du bara har rollen som en vanligt ödemarksjägare utan du skriver ju många inlägg här i syfte att väcka opinion mot eller för något - eller hur?

Det är ju inte bara att blåögt vidarebefordra vad den ene eller andre skrivit eller tycker. För det är väl inte därför du flera flera gånger, säkert uppåt 10 gånger, har skrivit i den här tråden att opinionen mot vargjakten växer, att fler ansluter sig, att den och den kretsen ska träffas och har beslutat att de inte ska jaga. Eller hur?

Du har ju även bevisligen skrivit nedansående i denna tråd tidigare:

Den som inbillar sig att vi kan få någon hjälp av att skjuta 20 vargar i Sverige, ja han tror nog på jultomten också.

Nu borde jägarna som bor i vargreviren totalt bojkotta vargjakten och ge sina jagande kollegor i andra delar av landet den glädjen av att ha ett vargrevir på sin jaktmark. Många ungvargar ska snart ut och leta lämpliga platser för nya revir.

Min jakt med hund är slut och desto fler vargrevir det blir desto större blir problemen för alla er andra som ännu inte har varg på era marker och ju fortare kanske folk inser att varg på marken är inget bra.

Förhoppningsvis blir problemen till slut så stora att folk även i storstäderna inser att man måste göra något.

Att skriva att fler vargar delar reviren och gör dem mindre tyder på okunskap om hur ett vargrevir fungerar.

Alla främmande vargar i ett revir antingen dödas eller jagas iväg tämligen hårdhänt.

God Jul på er alla.

Jag får passa på att tacka för din önskan om god jul men med tanke på vad du skriver innan verkar du mest bitter över din situation och vill att alla andra jägare i Sverige ska ha det lika som du har det i avseende att ha varg runt knuten. Känns inte det minsta som om en varm tanke om en god jul.

För med det inlägget så måste du väl i rimlighetens namn ha tänkt lite längre när du i sann solidarisk anda vill att alla dina jägarbröder ska få känna hur du har det med alla vargar du har runt dig.

Du har ju flera gånger skrivit att vargen bör spridas mer så att det blir fler som får problem och därigenom ska fler vakna. Allt enligt din teori om att vargen är sin egen "bästa" opinionsbildare.

Hur tänker du dig att framtiden ska bli, dels runt omkring i befintliga varglän innan detta inträffar och hur lång tid tror du att det kommer att ta innan de har spridit sig runt omkring i hela Sverige så att alla har lidid tillräckligt mycket för att beslut ska fattas att vargen ska hållas nere mer, alternativt det kommer finnas 1 till 2 vargpar per län i sann solidarisk anda. När kommer detta att inträffa? 1 - 100 år?

Det är väl knappast så att du i inlägget ovan också bara förmedlar någon annans tankar och åsikter? Eller hur? :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men så är det, vår jakt med löshund i Dalarnas vargrevir är slut.

Vi har försökt påverka i en jäkla massa år och blivit kallade varghatare och en massa andra ord i vår kamp för ett lindrigare rovdjurstryck.

Inte har du gjort något för vår kamp mer än kritiserat att vi inte vill ha varg, men det är jävligt lätt att ha den ståndpunkten att varg ska vi ha om man inte har någon själv.

Den dagen när jägare får ett vargrevir på sina marker då förstår man hur det är.

Många här uppe är trötta på att det inte händer något för inte ens du kan väl påstå att någon lindring i vargplågan det har det inte blivit... ^_^

Så jag förstår dem och tycker att låt vargen sprida sig för när ingen har lyssnat eller brytt sig innan så låt vargen etablera sig på nya revir och det är inte min teori som du påstår utan det är de vilka anser att vargjakten ger inget annat resultat mer än att myndigheterna låter vargstammen bara bli större.

Det är därför som 12 JVK i SJF Dalarna låter bli vargjakten samt att Daladistriktet av JRF bojkottar vargjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men så är det, vår jakt med löshund i Dalarnas vargrevir är slut.

Vi har försökt påverka i en jäkla massa år och blivit kallade varghatare och en massa andra ord i vår kamp för ett lindrigare rovdjurstryck.

Inte har du gjort något för vår kamp mer än kritiserat att vi inte vill ha varg, men det är jävligt lätt att ha den ståndpunkten att varg ska vi ha om man inte har någon själv.

Den dagen när jägare får ett vargrevir på sina marker då förstår man hur det är.

Många här uppe är trötta på att det inte händer något för inte ens du kan väl påstå att någon lindring i vargplågan det har det inte blivit... ^_^

Så jag förstår dem och tycker att låt vargen sprida sig för när ingen har lyssnat eller brytt sig innan så låt vargen etablera sig på nya revir och det är inte min teori som du påstår utan det är de vilka anser att vargjakten ger inget annat resultat mer än att myndigheterna låter vargstammen bara bli större.

Det är därför som 12 JVK i SJF Dalarna låter bli vargjakten samt att Daladistriktet av JRF bojkottar vargjakten.

Är du säker på att du inte är politiker eller åtminstone hyser en stark önskan om att vara det? :rolleyes:

Jag menar hur kan du skriva så mycket utan att svara på en endaste en av de frågor jag ställer? :wacko:

Jag vet inte om jag förnekat att det är problem att ha för mycket varg i sina jaktmarker, om det är så ber jag om ursäkt. Jag förstår att det är ett problem med löshundsjakt i varglänen mm mm.

Vet inte heller om jag har framfört att det skulle vara endast din teori med att sprida vargen till så många som möjligt för att få opinionen att vända mot vargen.

Det du gör är dock att agitera för den ståndpunkten och det är väldigt tydligt att du ställer dig bakom teorin och ingår i gruppen som arbetar för att det inte ska bli någon avskjutning av varg. Allt i "solidarisk" anda: har jag det jäkligt så ska alla andra ha det också...

Så ännu en gång: Skulle vara intressant att få reda vad du tror hur lång tid det tar för den teorin som andra framför men som även du ställer dig bakom förverkligas? Hur kommer situationen att vara i de län som nu kallas för varglänen att vara då? Slutligen, tror du verkligen på fullaste allvar att det kommer bli så att det rättvist kommer att fördelas varg över Sverige med 1-2 vargpar per län? Eller är det månne en "mörkare dold agenda" att när alla har insett vilket odjur vargen är så kommer nollvisionen att förverkligas?

Skulle bli mycket glad om du kunde/ville svara på frågorna. :P

Edit: För det är ju trots allt så att du borde kunna förklara dig lite mer då det ändå är du som har startat en tråd som heter "Bojkotta vargjakten"...eller hur?

Redigerad med Crille68
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Siljans Reviret fick vi den första föryngringen 2004-2005 och sedan dess har fler och fler jägare slutat jaga och fäbodbrukarna har gett upp.

Vi har 10 vargföryngringar i eller runt omkring Dalarna vilka vi är berörda av, så någon 1eller 2 föryngringar är det inte tal om här i Dalarna.

Sedan chrille 68 så anser inte jag att du vet vad du pratar om eftersom du lever i Skåne och där finns inga vargar, än..

Känns ungefär likadant att se vad du skriver som om jag skulle yttra mig i vildsvinfrågan, vilket jag inte ens skulle tänka mig att göra eftersom jag INTE HAR VILDSVIN på mina marker.

Att jag skulle kunna läsa si och så många böcker om vildsvin gör ändå att jag inte skulle veta tillräckligt för att yttra mig i Vildsvinsfrågan eftersom den praktiska kunskapen skulle saknas.

Känslan vi har här uppe i varglänen är ju den att ni övriga jägare har inte velat lyssna på oss som ropat vargen kommer. Vet inte hur länge det tar för vargen att etablera sig i övriga Sverige men det kan gå fort och för vår del är jakten med våra löshundar slut och så är det i samtliga varglän att fler och fler upptäcker hur det är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Millgard.

Man talar ju nu om att förflytta varg så varför skulle det vara så mycket mer kontroversiellt att förflytta ett växtätande villt? (Kron) Tror du jag är fel ute när jag tror/hoppas att det skulle få fler människor något mer positiva till vargen? Vad gäller om skogsrenen klarar sig i t.ex. Värmland/dalsland/Dalarna så kan jag egentligen inte tillräckligt om deras födoval m.m. Men jag har ändå svårt att se varför de inte skule klara sig där.

Men har du annan info så är jag intresserad.

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Siljans Reviret fick vi den första föryngringen 2004-2005 och sedan dess har fler och fler jägare slutat jaga och fäbodbrukarna har gett upp.

Vi har 10 vargföryngringar i eller runt omkring Dalarna vilka vi är berörda av, så någon 1eller 2 föryngringar är det inte tal om här i Dalarna.

Sedan chrille 68 så anser inte jag att du vet vad du pratar om eftersom du lever i Skåne och där finns inga vargar, än..

Känns ungefär likadant att se vad du skriver som om jag skulle yttra mig i vildsvinfrågan, vilket jag inte ens skulle tänka mig att göra eftersom jag INTE HAR VILDSVIN på mina marker.

Att jag skulle kunna läsa si och så många böcker om vildsvin gör ändå att jag inte skulle veta tillräckligt för att yttra mig i Vildsvinsfrågan eftersom den praktiska kunskapen skulle saknas.

Känslan vi har här uppe i varglänen är ju den att ni övriga jägare har inte velat lyssna på oss som ropat vargen kommer. Vet inte hur länge det tar för vargen att etablera sig i övriga Sverige men det kan gå fort och för vår del är jakten med våra löshundar slut och så är det i samtliga varglän att fler och fler upptäcker hur det är.

Revper,

jag tror inte du behöver lägga mer tid och kraft på att förklara problemen med varg. Det vi inte fattar är ni bojkottar jakten, inte att ni har problem med vargen.

Vi har på håret lyckats få acceptans för jakt och ska man tro tidningarnas rapporter om EU:s synpunkter så kan den mycket väl försvinna i ett nafs, utan att Sverige kan göra mycket åt det. Åtminstone licensjakten. Att då inte se tilldelningen som ett första steg, jobba målmedvetet osv är för mig mycket märkligt. Märk väl samtidigt som man opponerar sig över den låga tilldelningen. Jag har full förståelse för att ni tycker att det inte märks och går för långsamt. För 1,5 år sedan var det nog dock få som trodde på att licensjakt var realistiskt att tro på inom en så snar framtid, även om vi jobbade hårt för det. Det är lätt att bli fartblind, även om det går för långsamt så att säga... dvs det är lätt att tro att vi kan tvinga fram saker som är helt orealistiska, bara för att vi fått till en begränsad licensjakt.

Genom att gå ut och jaga på ett ansvarsfullt sätt visar vi att vargen skall förvaltas genom jakt. Den som inte vill låter självfallet bli, men en bojkott kommer bara vara kontraproduktiv. Ni hävdar själva att man inte kommer att märka någon skillnad genom att tilldelningen skjuts av. Om det inte blir någon skillnad borde väl inte stammen öka snabbare eller sprida sig fortare? Däremot etablerar man tanken att vargen, liksom annat vilt, skall förvaltas genom jakt.

Utöver detta tillkommer att vargen lär sig att frukta människan, vilket ni tydligen inte tror på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Siljans Reviret fick vi den första föryngringen 2004-2005 och sedan dess har fler och fler jägare slutat jaga och fäbodbrukarna har gett upp.

Vi har 10 vargföryngringar i eller runt omkring Dalarna vilka vi är berörda av, så någon 1eller 2 föryngringar är det inte tal om här i Dalarna.

Sedan chrille 68 så anser inte jag att du vet vad du pratar om eftersom du lever i Skåne och där finns inga vargar, än..

Känns ungefär likadant att se vad du skriver som om jag skulle yttra mig i vildsvinfrågan, vilket jag inte ens skulle tänka mig att göra eftersom jag INTE HAR VILDSVIN på mina marker.

Att jag skulle kunna läsa si och så många böcker om vildsvin gör ändå att jag inte skulle veta tillräckligt för att yttra mig i Vildsvinsfrågan eftersom den praktiska kunskapen skulle saknas.

Känslan vi har här uppe i varglänen är ju den att ni övriga jägare har inte velat lyssna på oss som ropat vargen kommer. Vet inte hur länge det tar för vargen att etablera sig i övriga Sverige men det kan gå fort och för vår del är jakten med våra löshundar slut och så är det i samtliga varglän att fler och fler upptäcker hur det är.

Ja, där fick jag ett litet svar men långt ifrån något uttömmande eller några personliga tankar och funderingar från dig så som jag hoppats.

Personligen har jag inga problem om du skulle yttra dig angående vildsvin. Detta är ett diskussionsforum och här får alla ha sin uppfattning. Man kan fråga andra till råds när den egna kunskapen fattas eller ha givande diskussioner t.ex. angående vargfrågan. ;)

Jag tycker det är låg nivå på diskussionen om man inte skulle få uttala sig om något som man har en uppfattning om men inte varit med om i någon större utsträckning. Bara för att jag inte har varit med om t.ex. en bilolycka, ska jag inte få ha en uppfattning om bilolyckor då? Eller bara för att jag inte skjutit någon råget ska jag bara få ha uppfattningar om råbockar? Det blir lite löjligt lågt...speciellt om man drar det till sin spets - eller hur?

Sedan är det jag sökt hos dig svar på frågor som jag har fått efter att ha läst dina inlägg och din agitation mot vargjakten, svar som du uppenbarligen inte vill delge oss andra. Det enda du verkar vara intresserad av är att alla andra ska ha det lika dåligt som du har. Märk väl att jag anser inte att du har det bra, det har jag nog aldrig sagt - eller hur?

Jag har inte läst några böcker om vargen - bara för att förtydliga mig själv. Skulle jag dock bara ha läst böcker vargen, låt säga 10 rejält informativa, så måste jag väl ändå kunna vara otroligt mycket mer insatt i vargfrågan än om jag bor på en ort där jag ett par gånger per år råkar få se en varg på långt håll...eller hur? Självklart är det bäst med både teoretisk och praktisk kunskap men jag skulle aldrig säga att man inte kan läsa sig till kunskap! Det om något vore dårskap och ett ifrågasättande av allt lärande vi ägnar oss åt genom hela livet i så väl skolor som på arbetsplatser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vi inte fattar är ni bojkottar jakten, inte att ni har problem med vargen.

Att inte folk har insett vilket genomslag denna bojkott har fått.

Jag har då inte sett några diskutioner i "vanliga" media om att licensen på varg är för låg. Men nu när jägare lokalt ska bojkotta jakten så är det inslag i både lokapressen och även i "utsocknes" pressen och det har även varit uppe flera gånger på nyheterna i P4 Värmland och inslag i andra radioprgram, det har säkert även varit på lokal TV

Sen så blir det vilda diskutioner på en del jaktforum också.

Sen dessa diskutionen om att "det måste ju vara bättre att skjut 5 st mot att inte skjuta någon" är helt orelevant.

För det är ingen 100% bojkott så dom kommer att bli skjutna i alla fall.

Det är bra och kul att några rör runt i grytan. Jag kanske själv kommer att bli en bojkottare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En klok dalajägare skrev i sms tidigare i veckan att internetjägarna bojkottar vargjakten medan jägarna slipar flåknivarna. Surrade med honom senare och såvitt jag förstod så tvivlade han inte en sekund på att vargarna skulle bli skjutna och det fort trots bojkotten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan vi ha en vargstam om ingen ställer upp att jaga varg? Hur skulle framtiden bli med en fritt växande vargstam?

Om ingen ställer upp att förvalta vargen, är det då samhällsekonomiskt försvarsbart att föra in vargen igen?

Lite samma utgångspunkt som när man t ex funderar på att köpa valp, är det ingen som vill sköta och ta ansvar för valpen, så köper man ingen valp.

Bara en fundering ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Taxmannen

Vargarna lär nog bli skjutna fort, det kan vi va ense om. men om det är bra eller dåligt i det långsiktiga perspektivet, ja det är en annan sak.

Det lär ju va liiite mediabevakning i år. :ph34r:

5bb2.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...