Hoppa till innehåll

Bojkotta vargjakten


revper

Recommended Posts

Ja vissa är modigare än andra.

Om vi tar och låter vargen finnas även i norrland så kan jag absolut tänka mig att ha större stamm än dagens men med dagens utbredning ser jag ingen framtid alls för vargen, förhoppningsvis inser makthavarna att utbredningsområdet måste bli större och gör något åt det snart. Personligen tycker jag vi ska köra över samerna, men det kanske är välkänt på detta forum nummera:P

Valet står väl mellan jägare och samer.... Samer anses som ursprungsbefolkning så då blir det lätt att köra över jägarna istället. Oavsett vilken som blir överkörd så är det en tragedi för dom inblandade. Ingen vill vara den som sitter med svartepetter och får livsstilen förstörd(hobby för jägarna, försörjningen för samerna).

Alla som vill ha varg resonerar, gärna varg men inte om det påverkar mig. Dom som inte vill ha varg vill också ha dom någon annanstans än där man själv verkar. (NAP=Någon Annans Problem)

Jag skulle föredra att dom endast fanns på Djursholm eller Värmdö eller liknande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 326
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Kias Husse

    31

  • Teffek

    22

  • revper

    21

  • MKJ

    17

Top Posters In This Topic

Jag har gärna en flock här hos mig, det är absolut inte så att jag tillhör dom som vill ha varg men inte är beredd att leva med dom. Men jag är jäkligt less på att samerna får halva sverige att härja fritt på med en hel jäkla hög rättigheter som vi vanliga människor inte ens vågar drömma om utan att någon säger ett knyst.

Låt vargarna finnas över hela sverige i en lagom mängd och tvinga samerna att hägna in sina renar som oss andra vanliga dödliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valet står väl mellan jägare och samer.... Samer anses som ursprungsbefolkning så då blir det lätt att köra över jägarna istället. Oavsett vilken som blir överkörd så är det en tragedi för dom inblandade. Ingen vill vara den som sitter med svartepetter och får livsstilen förstörd(hobby för jägarna, försörjningen för samerna).

Alla som vill ha varg resonerar, gärna varg men inte om det påverkar mig. Dom som inte vill ha varg vill också ha dom någon annanstans än där man själv verkar. (NAP=Någon Annans Problem)

Jag skulle föredra att dom endast fanns på Djursholm eller Värmdö eller liknande.

Jag håller med dig helt och hållet. Men vargen kommer aldrig att försvinna från Sverige inte inom 50 år framöver iaf så bättre att acceptera att varg kommer att finnas och komma på lösningar för att i fortsättningen kunna bedriva sin hobby inom vargreviren:) MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gärna en flock här hos mig, det är absolut inte så att jag tillhör dom som vill ha varg men inte är beredd att leva med dom. Men jag är jäkligt less på att samerna får halva sverige att härja fritt på med en hel jäkla hög rättigheter som vi vanliga människor inte ens vågar drömma om utan att någon säger ett knyst.

Låt vargarna finnas över hela sverige i en lagom mängd och tvinga samerna att hägna in sina renar som oss andra vanliga dödliga.

Oaktakt vad jag tycker om att få renar fulla marken så att jakt blir svårt att bedriva efter 1 november.

Så får man nog se det som att jakt i de alldra flesta fall är en hobbyverksamhet.

Rennäringen är en försörjning.

Arbete brukar alltid gå före fritid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast renar är ju inte bara ett problem för jägare utan jag skulle nog vilja påstå att dom är ett problem för hela den norrländska faunan och det är något som för mig väger tyngre än att samerna ska kunna leva på sin rennäring, dom kan ha den som hobby istället tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast renar är ju inte bara ett problem för jägare utan jag skulle nog vilja påstå att dom är ett problem för hela den norrländska faunan och det är något som för mig väger tyngre än att samerna ska kunna leva på sin rennäring, dom kan ha den som hobby istället tycker jag.

Nja.... Ren har väl funnits länge i vårt land!? Var väl snack i någon annan tråd om att återinföra vildrenen, dels som mat till vargarna men även som ett jaktbart vilt.

Sen kan man iof fundera över varför man ska hålla "halvtama" vilda djur.

Samerna har hållit ren länge och har sedvanerätten. Dvs att dom "ägde" marken först men fick den exproprierad av nybyggare. Så eg skulle vi lämna tillbaks marken men det skulle innebära att många får lämna sina hus i norrland. Samt att skogsbolagen måste lämna från sig sin skog mm. Det skulle få för stora konsekvenser så därför får dom "härja" med sedvane rätten i ryggen.

Men visst renhållningen skapar bekymmer för jägare och markägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ren har funnits länge i sverige (skogsren inte tamren) men inte i dom ohyggliga mängder som strövar omkring i norrland idag. Och det ju just där problemet ligger, att det är många inte att dom är renar. Samerna har ju varit ett jägarfolk längre än dom hållt renar. Hållt renar har dom ju inte gjort särkilt länge, speciellt inte på det sätt som dom hålls idag. Jag tycker att om samerna vill leva på ett traditionellt vis så ska vi stötta det men vill dom leva på någon slags blanding mellan tradition och i det moderna samhället på det sätt som lönar sig mest rent ekonomiskt (så som jag anser att dom gör idag) så kan dom gott få samma rättigheter och skyldigheter som oss andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ren har funnits länge i sverige (skogsren inte tamren) men inte i dom ohyggliga mängder som strövar omkring i norrland idag. Och det ju just där problemet ligger, att det är många inte att dom är renar. Samerna har ju varit ett jägarfolk längre än dom hållt renar. Hållt renar har dom ju inte gjort särkilt länge, speciellt inte på det sätt som dom hålls idag. Jag tycker att om samerna vill leva på ett traditionellt vis så ska vi stötta det men vill dom leva på någon slags blanding mellan tradition och i det moderna samhället på det sätt som lönar sig mest rent ekonomiskt (så som jag anser att dom gör idag) så kan dom gott få samma rättigheter och skyldigheter som oss andra.

Jo. Så kan det på sätt och vis vara.

Lite egoistiskt så tror jag att jag tar problemet med ren i stället för varg.

För även om det är mycket ren på min jaktmark så går det att jaga. Tack vare samen och renen så slipper jag även vargrevir. Så från min sida att se det från så gagnar det mej bättre som det är nu......

Även om det inte är optimalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du jagat bland vargar? Just då det kommer till hur rennäringen påverkar jakten är jag faktisk lyckligt ovetandes då jag aldrig jagar i renbetesområdet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har undrat på en sak med dom här vargarna i sverige?

dom pratar om att vargen kommit via ryssland/finland till sverige genom norrbotten och neråt landet för att

skapa revir,men borde dom inte stannat här uppe först för att skapa nya revir och sedan sprida sig neråt?

och inte som nu "springa" genom norrbotten neråt landet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har undrat på en sak med dom här vargarna i sverige?

dom pratar om att vargen kommit via ryssland/finland till sverige genom norrbotten och neråt landet för att

skapa revir,men borde dom inte stannat här uppe först för att skapa nya revir och sedan sprida sig neråt?

och inte som nu "springa" genom norrbotten neråt landet.

Du har missat hela varghistorien ;)

Det begriper ju alla att vargarna vill gå förbi hela skafferiet av ren i norrland för att söka sig ner till dom värmlänska vandringsälgarna.

Annars hade ju inte U*******bolaget varit nöjda med dom BALTISKA vargarna.

Hoppas att du ser ironin i svaret att jag håller med dig att det är otänkbart med den officiella "sanningen"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gärna en flock här hos mig, det är absolut inte så att jag tillhör dom som vill ha varg men inte är beredd att leva med dom. Men jag är jäkligt less på att samerna får halva sverige att härja fritt på med en hel jäkla hög rättigheter som vi vanliga människor inte ens vågar drömma om utan att någon säger ett knyst.

Låt vargarna finnas över hela sverige i en lagom mängd och tvinga samerna att hägna in sina renar som oss andra vanliga dödliga.

vad säger du??? :angry: Håll dina rasistiska okunskaper utanför detta! Du får det som låta att renar är ett problem,visst är det jobbigt med dom förstår spår men dom är Norrlands räddare mot hund ätare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du jagat bland vargar? Just då det kommer till hur rennäringen påverkar jakten är jag faktisk lyckligt ovetandes då jag aldrig jagar i renbetesområdet.

Nja... Jag har haft varg på området. Ingen bofast men...

I fjol blev det skyddsjakt på en tik som sköts i närheten. Men något kontinueligt varghot har inte funnits.

Det ryktas om att det synts varg i närområdet nyligen. Men dyker den upp bland renarna så lär det bli skyddsjakt direkt igen. Björn brukar finnas på marken under hösten. Lo brukar också dras till renarna, så det är inte ovanligt med 5-10 lodjur på marken när det finns ren. Lo´n brukar slå några tiotal av renarna varje vinter.

Med 1500-2000 renar på våra 1100ha gör att det inte finns så mycket plats kvar till älgarna. Vanligtvis så trycker renarna bort älgen. Men vissa älgar kan faktiskt känna sig trygga mitt i renflocken. Fast det är svårt att spåra upp en sådan älg bland allt rentramp.

Lyckligtvis så sprider sig renarna över ett större område efter några veckor. Men dom släpps på "min" mark och i stort kan man säga att det inte finns älg under hela november på marken(mer än i ytterkanterna och någon vandringsälg som gått igenom marken).

Så det brukar vara lite älg fattigt dom första veckorna. Sen kan vissa hundar tycka att det är väldigt roligt att springa runt och valla renarna i timmar.... Om hunden kommer in i flocken så brukar det bryta ur några tiotals renar som hunden "driver". När dom renarna blir trötta på hunden springer dom in i huvudflocken och en ny grupp bryter sig ur och tar med sig hunden på en ny runda.

Vissa hundar lär sig rätt snabbt att det ger inget att springa efter ren och sluta jaga dom. Dock brukar även dom hundarna kunna skälla lite på dom om hunden råkar springa på renarna.

Jag har haft lite tur för min valp har inte tagit efter dom än. Hon har skällt lite gran på avstånd från renarna men jag har inte haft några problem att kalla in henne då. Sen brukar jag spåra av vägarna efter ren så att jag kunnat undvika att släppa intill renflockarna. Men det är inte alltid dom har gått efter vägarna så helt säker på renarna är, är man ändå inte.

Han som har renarna på min mark är en riktigt bra kille. Har haft en hund som tyckte det var roligt att driva ren. Vid något tillfälle när han var inne i flocken tog renägaren upp min hund och skjutsade hunden på skotern från flocken till mig. Renägaren förstår att hans renar påverkar min möjlighet till jakt och jag accepterar att han har sina renar där.

Vi brukar prata lite när vi träffas och ibland tippsar han om vart han sett älg mm.

Kort så undviker jag renarna men renägaren accepterar att min hund kan komma in i flocken. Vi förstår varandras situation.

Sen är det tyvär vanligt att ett tiotal renar blir kvar på våren när dom fraktar upp dom till fjälls igen. Dom kan faktiskt störa september jakten lite. En ensam ren kan vara oemotståndlig för en jaktsugen älghund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja... Jag har haft varg på området. Ingen bofast men...

I fjol blev det skyddsjakt på en tik som sköts i närheten. Men något kontinueligt varghot har inte funnits.

Det ryktas om att det synts varg i närområdet nyligen. Men dyker den upp bland renarna så lär det bli skyddsjakt direkt igen. Björn brukar finnas på marken under hösten. Lo brukar också dras till renarna, så det är inte ovanligt med 5-10 lodjur på marken när det finns ren. Lo´n brukar slå några tiotal av renarna varje vinter.

Kommer även ihåg att för förra hösten såg en passare en varg som passerade över en väg ca 150m bort.

Det var inget som påverkade våran jakt. Vi jagade på som vanligt och märkte inte av den vargen något. Förmodligen gick den rätt igenom marken. För vi hittade inga slagna vilt eller att den skulle ha varit efter någon hund.

(Vi tror att det var en ung hane som höll sig i närheten av tiken som det blev skyddsjakt på. Om den tiken inte blivit skjuten så hade vi förmodligen haft ett revir idag.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, i sak håller jag med om detta. Staten borde ta ansvaret för sina egna åtaganden dvs att säkerställa att vargstammen hålls på den nivån som riksdagen tagit beslut om.

Men man har ingen organisation för detta och inga avsatta medel för att avlöna legoknektar. Att nypa valpar i lyan anses inte PK även om det vore bäst såväl mest ekonomiskt som etiskt, tillika opinionsneutralt då det aldrig hamnar på en frontpage. Då har man ju verkligen möjlighet att spara rätt djur, både genetiskt som fysiskt. Inte heller behöver 3000 jägare ut och frysa på egen semester för att inte få annat än skit tillbaka.

Jakten är en viktig del i att skapa acceptans, märker folk att inte jägarkåren ställer upp finns ju där inget problem och stammen kan lika gärna växa vidare. Hur vi än gör blir vi förlorare, men personligen är jag hellre förlorare med blod på händerna. Se till och skjut det som finns tilldelat, eller för alltid tig i frågan.

Statens rovdjur är expropiering av privata tillgångar, några betalar motvilligt mer än andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, i sak håller jag med om detta. Staten borde ta ansvaret för sina egna åtaganden dvs att säkerställa att vargstammen hålls på den nivån som riksdagen tagit beslut om.

Men man har ingen organisation för detta och inga avsatta medel för att avlöna legoknektar. Att nypa valpar i lyan anses inte PK även om det vore bäst såväl mest ekonomiskt som etiskt, tillika opinionsneutralt då det aldrig hamnar på en frontpage. Då har man ju verkligen möjlighet att spara rätt djur, både genetiskt som fysiskt. Inte heller behöver 3000 jägare ut och frysa på egen semester för att inte få annat än skit tillbaka.

Jakten är en viktig del i att skapa acceptans, märker folk att inte jägarkåren ställer upp finns ju där inget problem och stammen kan lika gärna växa vidare. Hur vi än gör blir vi förlorare, men personligen är jag hellre förlorare med blod på händerna. Se till och skjut det som finns tilldelat, eller för alltid tig i frågan.

Statens rovdjur är expropiering av privata tillgångar, några betalar motvilligt mer än andra.

Iof så tar viltforskarna livet av några vargar då och då i samband med märkning mm.

http://op.se/ettan/inrikes/1.2559782-vargar-drunknade-efter-nedsovning

Vi får hoppas att viltvårdarnas inkompetens leder till fler olyckor av den typen, så slipper vi kanske jaga vargen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har Leksands jaktvårdskrets på ett möte uppmanat jägarna i Leksand att bojkotta vargjakten.

På måndag hålls det möten både i Mora Norra jvk i Färnäs Bygdegård och i Dala Floda ang att bojkotta vargjakten.

Känns som folket har fått nog nu....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har Leksands jaktvårdskrets på ett möte uppmanat jägarna i Leksand att bojkotta vargjakten.

På måndag hålls det möten både i Mora Norra jvk i Färnäs Bygdegård och i Dala Floda ang att bojkotta vargjakten.

Känns som folket har fått nog nu....

lär nog bli fler som gör lika

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi ska jaga varg så måste vi se till att inrikta oss på att skjuta alfapar! Att skjuta någon valp här och där gör ingen skillnad...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi ska jaga varg så måste vi se till att inrikta oss på att skjuta alfapar! Att skjuta någon valp här och där gör ingen skillnad...

Att skjuta alfapar gör helt klart skillnad, dock inte åt det hållet du hoppas. En splittrad flock och så har man tre nya alfapar i stället, som skapar nya flockar... :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skjuta alfapar gör helt klart skillnad, dock inte åt det hållet du hoppas. En splittrad flock och så har man tre nya alfapar i stället, som skapar nya flockar... :ph34r:

Man måste väl någonstans respektera hur vissa inte vill lägga ner tusentals kroner på jaga nått som inte ger effekten som målas upp..

Jag har funderat på hur det skulle funka med störa och jaga iväg en flock,typ som med vildsvin man jagar för mycket sticker dom,men när man tänker efter på min E10an räv så är det väldigt svår att stöta bort.. Då rovdjur är nr1 och klövviltet är bytet och ska ej jämnföras..

sen splittrad flock betyder utvandring,vilket alla som har dom önskar,vi som slipper oönskar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi ska jaga varg så måste vi se till att inrikta oss på att skjuta alfapar! Att skjuta någon valp här och där gör ingen skillnad...

Det är alfaparet som fostrar valpar, se till att dom blir jagad men överlever och skjut valpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak är att respektera ett personligt ställningstagande, då är det ju bara att låta bli att registrera sig.

En HELT annan sak är när jägare UPPMANAR andra att vara kontraproduktiva och förstöra för hela jägarkåren bara för att man inte vill ta till sig fakta i saken.

Man brukar säga att det alltid finns en rationell anledning till att tycka som man gör och i detta fall pekar det nog på en världsbild som är mycket svagt förankrad i verkligheten, där "myndigheterna" konspirerar mot folk i glesbygd och där livet är svart eller vitt. Mest svart nu, när man måste dela med sig till rovdjur också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak är att respektera ett personligt ställningstagande, då är det ju bara att låta bli att registrera sig.

En HELT annan sak är när jägare UPPMANAR andra att vara kontraproduktiva och förstöra för hela jägarkåren bara för att man inte vill ta till sig fakta i saken.

Man brukar säga att det alltid finns en rationell anledning till att tycka som man gör och i detta fall pekar det nog på en världsbild som är mycket svagt förankrad i verkligheten, där "myndigheterna" konspirerar mot folk i glesbygd och där livet är svart eller vitt. Mest svart nu, när man måste dela med sig till rovdjur också.

Vi här i Norr bjokottar allt från älgjakten sent i vinter till fjälljakter alla gångar,ensam är inte stark men många tycker lika..

Vi skulle även bojkotta salt på vägarna,som ändå är till en god sak i grunden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...