sprängarn Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 även om vi inte har nå varg än på våra marker i hälsingland, så fårstår ja bojkotten fullt ut o tycker dom gör helt rätt..dom kämpar i motvind o får inge gehör.........o vi övriga jägare i landet som inte hyser varg bryr oss inte speciellt mycke för de drabbar inte oss,men ni kan ge er på,att den dag då vargen springer utanför husknuten hos er,då blir de liv i luckan.................o vi blir fler me stormsteg. vi svenskar e ena bedrövliga jävlar när de gäller o ena oss, alla sitter själva i husen o klagar hit o dit,de e inte bra o så får de inte vara, titta på älgstammen på många ställen,nerskjuten till avgrunden, vi jägare..ja men nu e de dåligt me älg...jävla skogsbolag o hit o dit..o skogsbolagen..skjut annars kommer de andra som gör de, jo tjena,vilka andra,tysken ? ,ja hur länge står han ut ensam o inga hunförare...3 timmar ?....jägarna i sverige sitter på sån makt när de gäller jakten,men förstår de inte, o kan inte genomföra saker för vi är inte ENIGA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vem är det bojkotten skall vara riktad emot ? De som inte vill ha någon vargjakt eller ? På vilket sätt är det en bojkott att falla till föga gentemot sina motståndare ? //Lasse D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
first_clas Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Det kommer ju fortfarande att bli så att vargarna skjuts, och ni står där med lång och röd näsa. Inga fler vargar någonstans, ingen inställd jakt och definitivt ingen credit i press eller hos allmänhet.Vad tjänar ni på det? Vill ni inte jaga så låt bara bli då, men när ni försöker göra politik av ett enkelt ställningstagande måste ni ha fakta på fötterna och det har ni inte. Då slår det tillbaka och det hårt. Men inte på dessa marker då det inte gör en skillnad,så kommer även dessa stoltsera vi som inte var med årets katastrof med skadeskjutningar och risker att hamna i finkan både som skytt och som jaktledare...För vad är det värt? Ploga vägar ta ledigt/förlorad arbets inkomst drivmedel sen kämpar insatsen för få djuret fälld går inte räkna,upp till var och en om det är värt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprängarn Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 så ska de se ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 så ska de se ut Det här är dumheter riktigt grova dumheter ! Hur någon kan inbilla sig att man kan kräva ökat tilldelning om man inte ens utnytjar den man fått ! Hur någon kan inbilla sig att man skall bevisa för naturvårdsverket att det finns mer varg/lo än var de tror om man inte kollar själv ! Naturvårdsverket har kompromissat genom att överhuvudtaget tillåta någon jakt alls ! Varför skulle tilldelningen ökas bara för att jägarna inte vill jaga ? Om jägarkåren erkänner att de inte har kompetensen att jaga varg varför skall de då ha kompetensen att jaga något annat ? //Lase D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Jag kan förstå att Dalajägarna är frustrerade. Men att vägra vargjakten är ett väldigt tokigt sätt att visa missnöje på. Alla(nästan) som inte jagar, vill inte ha någon vargjakt. Vägra jakten och stå på vargkramarnas sida. Vill Dalajägarna få någon som helst respons på sitt ställningstagande så skulle dom vägra jaga allt annat förutom varg och andra predatorer! Ställ in älg-, har-, fågel-, rådjursjakten mm, så får ni ett resultat som märks. Då är ni åtminstånde konsekventa i er argumentation och får större trovärdighet. För motivet var väl bla att älgstammen är liten!? Varför går man då ut och jagar älg men vägrar skjuta det som ni anser sänker älgstammen?? Låt bli att jaga det ni vill ha kvar i skogen och jaga det som ni inte vill ha!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
first_clas Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Det här är dumheter riktigt grova dumheter ! Hur någon kan inbilla sig att man kan kräva ökat tilldelning om man inte ens utnytjar den man fått ! Hur någon kan inbilla sig att man skall bevisa för naturvårdsverket att det finns mer varg/lo än var de tror om man inte kollar själv ! Naturvårdsverket har kompromissat genom att överhuvudtaget tillåta någon jakt alls ! Varför skulle tilldelningen ökas bara för att jägarna inte vill jaga ? Om jägarkåren erkänner att de inte har kompetensen att jaga varg varför skall de då ha kompetensen att jaga något annat ? //Lase D Vissentlig skillnad jaga varg mot ett rådjur tex...Få jakter man inte kan bruka hund heller på vettigt sätt(eftersök,beroende av snö), så sluta med förlöjliga folk och vargen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vissentlig skillnad jaga varg mot ett rådjur tex...Få jakter man inte kan bruka hund heller på vettigt sätt(eftersök,beroende av snö), så sluta med förlöjliga folk och vargen.. Klas- men allmänheten har ingen aning om det, sen är det iofs löjligt att anföra att man har kostnaden för en jakt som man har skrikigt högt om att få genomföra den sista 15 åren, det paradoxala i detta är i sig något att skratta åt, ty ja de beter sig löjligt, kanske på grund av desperation men ändå, men i den del man vänder sig mot NVV/Lst:s sätt att sätta upp krav på jakten har man i delar rätt, men den formen av begränsningar, läs dumheter som ställs upp är den så svår att genomföra att man kanske skall säga att den inte kan genomföras, för egen del är det dock en helt annan sak än att säga att vi vägrar, det spår som man nu lägger syllarna för kommer bara att leda till tråkigheter för dem själv. Att vägra medverka i loinventeringen, vad skall det leda till för gott? Det absolut bästa utfallet av detta kan bli att NVV/Lst får sig en åthutning uppifrån att man inte kan/skall sätta sådana begränsningar för jakten, men att tro sig få 50 vargar att skjuta av, dvs 1/4 av vinterstammen ja det är ju barnsligt då det helt saknas utrymme för det inom de politiska ramarna, kunde man inte krävt att få de 20 som medgivits, dvs något som faktiskt är möjligt om än osannolikt. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vissentlig skillnad jaga varg mot ett rådjur tex...Få jakter man inte kan bruka hund heller på vettigt sätt(eftersök,beroende av snö), så sluta med förlöjliga folk och vargen.. Jägarkåren kompetens är redan ifrågasatt, vi är ifrågasatta angående vildsvinsjakten, skadeskjutnings frekvensen när det gäller älg osv. Om man säger sig sakna kompetens då det gäller varg så blir det väldigt svårt att vidhålla att man har kompetensen då det gäller annat vilt. Speciellt som faktiskt inte är så svårt at bevisa att kompetensen under tex vildsvins jakt också ofta saknas ...... Det sägs ofta om oss stadsbor att vi inte känner till hur glesbygds bor har det & hur de resonerar men det är inte helt sant. Väldigt många av oss tillbringar all vår fritid i så kallad glesbygd, vi har hus i glesbygd, vi jagar i glesbygd. Vi tillbringar hela vår semester i glesbygd. Vi umgås på fritiden med människor från glesbygd osv. Det vore nog inte så dumt om icke stadsbor tillbringade lite mer tid i staden för att lära sig lite mer om våra villkor. Det vore nog inte så dumt att träffa lite människor med andra åsikter än sina egna. Många stadsbor struntar totalt i om det finns varg eller ej. De struntar också totalt i om det finns rådjur, älgar, grisar, harar, rävar osv. De bryr sig ett dugg om fäbodar, djurhantering osv. Reaktionen inför en sådan här bojkott är "Vem bryr sig, vill de inte jaga varg, det är inte jag som krävt vargjakt". En stadsbo resonerar "Antingen tar du en given kompromiss eller så gör du det inte". Men hon är också medveten om att du kan inte kräva en bättre kompromiss om du inte har något att förhandla med & det har egentligen inte jägarkåren. Hon är också medveten om att avvisar du en kompromiss så är denna inte utgångspunkt för nästa förhandling utan då får du börja om från början. Då vi då börja förhandla igen om vargjakt så har vi redan sagt "Det är vi egentligen inte intreserade av" & var tror ni då vi hamnar ..... //Lasse D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
first_clas Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Jägarkåren kompetens är redan ifrågasatt, vi är ifrågasatta angående vildsvinsjakten, skadeskjutnings frekvensen när det gäller älg osv. Om man säger sig sakna kompetens då det gäller varg så blir det väldigt svårt att vidhålla att man har kompetensen då det gäller annat vilt. Speciellt som faktiskt inte är så svårt at bevisa att kompetensen under tex vildsvins jakt också ofta saknas ...... Det sägs ofta om oss stadsbor att vi inte känner till hur glesbygds bor har det & hur de resonerar men det är inte helt sant. Väldigt många av oss tillbringar all vår fritid i så kallad glesbygd, vi har hus i glesbygd, vi jagar i glesbygd. Vi tillbringar hela vår semester i glesbygd. Vi umgås på fritiden med människor från glesbygd osv. Det vore nog inte så dumt om icke stadsbor tillbringade lite mer tid i staden för att lära sig lite mer om våra villkor. Det vore nog inte så dumt att träffa lite människor med andra åsikter än sina egna. Många stadsbor struntar totalt i om det finns varg eller ej. De struntar också totalt i om det finns rådjur, älgar, grisar, harar, rävar osv. De bryr sig ett dugg om fäbodar, djurhantering osv. Reaktionen inför en sådan här bojkott är "Vem bryr sig, vill de inte jaga varg, det är inte jag som krävt vargjakt". En stadsbo resonerar "Antingen tar du en given kompromiss eller så gör du det inte". Men hon är också medveten om att du kan inte kräva en bättre kompromiss om du inte har något att förhandla med & det har egentligen inte jägarkåren. Hon är också medveten om att avvisar du en kompromiss så är denna inte utgångspunkt för nästa förhandling utan då får du börja om från början. Då vi då börja förhandla igen om vargjakt så har vi redan sagt "Det är vi egentligen inte intreserade av" & var tror ni då vi hamnar ..... //Lasse D Jag tror vi kan bara se vårat egna handlande är efter boken och jag går inte i god för andra jag aldrig träffat,men djuren är väldigt olika och jag är inte för en bojkott men förstår absolut dom som ställer sig bakom den,men om syftet gynnar mig som jägare vet jag ej,men jag respekterar dessa och vargen som är svårjagat vilt.. Jag är en stadsbo som flyttat efter mitt intresse.Från Bromma till Palohuornas och det var mitt intresse jag sökte,jag skulle orka men inte kunna bråka mot alla vägar som hotar min hund på mitt förra boende,men med vargen är det mer påträngande hot.. Vi jägare vårdar alla vilt olika,vargen är som en stor räv..Tänker man hur man ser på rävar i jaktlag så kan man tänka sig hur en 10gånger värre predator ska tas emot..Aldrig träffat ett jaktlag som har sett räven som annant än ett bekymmer,till min stora glädje dock.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolja Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Jägarkåren kompetens är redan ifrågasatt, vi är ifrågasatta angående vildsvinsjakten, skadeskjutnings frekvensen när det gäller älg osv. Om man säger sig sakna kompetens då det gäller varg så blir det väldigt svårt att vidhålla att man har kompetensen då det gäller annat vilt. Speciellt som faktiskt inte är så svårt at bevisa att kompetensen under tex vildsvins jakt också ofta saknas ...... Det sägs ofta om oss stadsbor att vi inte känner till hur glesbygds bor har det & hur de resonerar men det är inte helt sant. Väldigt många av oss tillbringar all vår fritid i så kallad glesbygd, vi har hus i glesbygd, vi jagar i glesbygd. Vi tillbringar hela vår semester i glesbygd. Vi umgås på fritiden med människor från glesbygd osv. Det vore nog inte så dumt om icke stadsbor tillbringade lite mer tid i staden för att lära sig lite mer om våra villkor. Det vore nog inte så dumt att träffa lite människor med andra åsikter än sina egna. Många stadsbor struntar totalt i om det finns varg eller ej. De struntar också totalt i om det finns rådjur, älgar, grisar, harar, rävar osv. De bryr sig ett dugg om fäbodar, djurhantering osv. Reaktionen inför en sådan här bojkott är "Vem bryr sig, vill de inte jaga varg, det är inte jag som krävt vargjakt". En stadsbo resonerar "Antingen tar du en given kompromiss eller så gör du det inte". Men hon är också medveten om att du kan inte kräva en bättre kompromiss om du inte har något att förhandla med & det har egentligen inte jägarkåren. Hon är också medveten om att avvisar du en kompromiss så är denna inte utgångspunkt för nästa förhandling utan då får du börja om från början. Då vi då börja förhandla igen om vargjakt så har vi redan sagt "Det är vi egentligen inte intreserade av" & var tror ni då vi hamnar ..... //Lasse D Lasse! Att vi inte har kompetens ÄN att jaga varg, är väll inte så konstigt. Då vi ej har haft varg jakt i detta land på många många år. Den har nämligen varit utrotad, av vissa anledningar. Likså vildsvinen har också varit ett nytt vilt, som ni lär er mer och mer om. Vart efter jakt åren går. Och som jägare att gå ut och påstå att vi är kompetenta vargjägare vore en ruskigt stor lögn. Nej vi lär oss mer och mer om vargen, vart efter åren går. Men att får jaga ett vilt 1dag per år, då kan det ta tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael_isaksson Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Som LEHD säger så bryr sig stadsbor bara om det som "drabbar" dem. Likväl som lansdbygdsbor står sig själva närmast. Höj priset på SL-kortet till 1500:- /månad och biltullen till 50:- /passage...Då tar det nog hus i H.....te. Men inte pga djur, utan ekonomi. Jadå ! Det skulle drabba mig då jag åker kommunalt till arbetet och det skulle inte falla i god jord hos mig i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vem påstår att vargen är ett svårjagat vilt? Jag har hört många föra fram det argumentet men inte hittat en enda empiriskt grundad erfarenhet som stödjer det påståendet, vare sig historiskt eller från fjolårets vargjakt. Tvärtom, skulle man nog hellre säga. Man kan ju lätt förledas att tro att jägare i Leksand vill att man inte skall behöva iaktta normala etiska regler vid jakt, eftersom då "ingen varg skulle skjutas". Bra reklam för jägarna, eller hur? Alltså - bojkotta gärna jakten om ni vill, men låt bli att dra hela jägarkåren i smutsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprängarn Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vem påstår att vargen är ett svårjagat vilt? Jag har hört många föra fram det argumentet men inte hittat en enda empiriskt grundad erfarenhet som stödjer det påståendet, vare sig historiskt eller från fjolårets vargjakt. Tvärtom, skulle man nog hellre säga. Man kan ju lätt förledas att tro att jägare i Leksand vill att man inte skall behöva iaktta normala etiska regler vid jakt, eftersom då "ingen varg skulle skjutas". Bra reklam för jägarna, eller hur? Alltså - bojkotta gärna jakten om ni vill, men låt bli att dra hela jägarkåren i smutsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Lasse! Att vi inte har kompetens ÄN att jaga varg, är väll inte så konstigt. Då vi ej har haft varg jakt i detta land på många många år. Den har nämligen varit utrotad, av vissa anledningar. Likså vildsvinen har också varit ett nytt vilt, som ni lär er mer och mer om. Vart efter jakt åren går. Och som jägare att gå ut och påstå att vi är kompetenta vargjägare vore en ruskigt stor lögn. Nej vi lär oss mer och mer om vargen, vart efter åren går. Men att får jaga ett vilt 1dag per år, då kan det ta tid. Det är inte jag som sagt att vi inte har kompetens att jaga varg utan det är Leksands jägarna som vill bojkotta vargjakten . Läs deras upprop . //Lasse D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Som LEHD säger så bryr sig stadsbor bara om det som "drabbar" dem. Likväl som lansdbygdsbor står sig själva närmast. Höj priset på SL-kortet till 1500:- /månad och biltullen till 50:- /passage...Då tar det nog hus i H.....te. Men inte pga djur, utan ekonomi. Jadå ! Det skulle drabba mig då jag åker kommunalt till arbetet och det skulle inte falla i god jord hos mig i alla fall. Det är inte så att storstadsbor inte bryr sig om det som inte drabbar dem, utan att de har andra bekymmer & stora sådana . Det är inte i Leksands centrum som självmordsbombare stryker runt. //Lasse D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolja Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vem påstår att vargen är ett svårjagat vilt? Jag har hört många föra fram det argumentet men inte hittat en enda empiriskt grundad erfarenhet som stödjer det påståendet, vare sig historiskt eller från fjolårets vargjakt. Tvärtom, skulle man nog hellre säga. Man kan ju lätt förledas att tro att jägare i Leksand vill att man inte skall behöva iaktta normala etiska regler vid jakt, eftersom då "ingen varg skulle skjutas". Bra reklam för jägarna, eller hur? Alltså - bojkotta gärna jakten om ni vill, men låt bli att dra hela jägarkåren i smutsen. Har du jagat mycket varg???? Den som påstår att vargen är lätt jagad, har endera haft en ren lyckträff under sin jakt eller vet inte vad han pratar om. Tyvärr är det inte så lätt att få fram fakta från dom skydds jakter runt om i sverige som genomförts, så jag kan inte heller ge dig ett konkret dokument med den infon. Dock av erfarenhet, och vänner som varit med på en hel del skyddsjakter på varg. kan jag medela dig att vargen är svår jagad och smart. Lasse har inte läst upproped från leksands jägarna, och jag är inte för en bojkott annser även jag att det är fel väg att gå. Dock har jag full förståelse för dom som inte tänker ställa upp på statens lekstuga. Men jag tror att det finns andra lösningar på problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vem påstår att vargen är ett svårjagat vilt? Jag har hört många föra fram det argumentet men inte hittat en enda empiriskt grundad erfarenhet som stödjer det påståendet, vare sig historiskt eller från fjolårets vargjakt. Tvärtom, skulle man nog hellre säga. Man kan ju lätt förledas att tro att jägare i Leksand vill att man inte skall behöva iaktta normala etiska regler vid jakt, eftersom då "ingen varg skulle skjutas". Bra reklam för jägarna, eller hur? Alltså - bojkotta gärna jakten om ni vill, men låt bli att dra hela jägarkåren i smutsen. de flesta som jagar varg påstår att dom är svårjagade, se bara på vårat grannland i öst, finns mkt att läsa om vargjakt där. Man förleds inte mer än man vill i sin tro över de etiska jaktreglerna, du verkar ha lätt för detta.. Låt dom hållas, våra whistleblowers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Har du jagat mycket varg???? Den som påstår att vargen är lätt jagad, har endera haft en ren lyckträff under sin jakt eller vet inte vad han pratar om. Tyvärr är det inte så lätt att få fram fakta från dom skydds jakter runt om i sverige som genomförts, så jag kan inte heller ge dig ett konkret dokument med den infon. Dock av erfarenhet, och vänner som varit med på en hel del skyddsjakter på varg. kan jag medela dig att vargen är svår jagad och smart. Lasse har inte läst upproped från leksands jägarna, och jag är inte för en bojkott annser även jag att det är fel väg att gå. Dock har jag full förståelse för dom som inte tänker ställa upp på statens lekstuga. Men jag tror att det finns andra lösningar på problemet. Har jagat varg ett antal gånger. Inte i Sverige men vargjakt är inte ovanligt i våra grannländer. Varg är något som skjuts när tillfälle ges i våra Baltiska grannländer. Men återigen det är inte jag som sagt att kompetens saknas i Sverige eller att det är statens sak att göra från helikopter. //Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolja Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Har jagat varg ett antal gånger. Inte i Sverige men vargjakt är inte ovanligt i våra grannländer. Varg är något som skjuts när tillfälle ges i våra Baltiska grannländer. //Lasse Var inte dig jag frågade lasse, frågan ställdes till millgard. Men man kan ju undra varför, den skjuts när tillfälle ges . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
revper Posted December 20, 2010 Author Share Posted December 20, 2010 Kom precis hem från Mora Norra jaktvårdskrets möte ang vargjakten och där var kritiken hård emot ordf i Jägarförbundet för hans uttalnde ihop med LRF ang rovdjurssituationen och ett enhälligt möte tog förslaget om en vargjaktsbojkott. Blir fler och fler jägare som bojkottar inom SJF och JRF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Var inte dig jag frågade lasse, frågan ställdes till millgard. Men man kan ju undra varför, den skjuts när tillfälle ges . I Estland så jagar man fortfarande varg på traditionellt vis dvs med Lapptyg & folkdrev. Plus då att djur fälls vid ordinarie drevjakter, det är på den typen av jakt som många svenska jägare varit med på. En väldigt viktig faktor med en även begränsad vargjakt är att vargen lär sig mycket snabbt att koppla samman människor/hundar med död. Det finns ingen genetiskt medfödd rädsla för männinskor hos vargen utan rädslan för människor är inlärt. Vargen är heller inget nattrovdjur utan ett dagrovdjur som lärt sig att natten är tryggare. En ojagad vargstam något som den svenska i det stora är kan ta sig mycket stora friheter. //Lasse D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolja Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 I Estland så jagar man fortfarande varg på traditionellt vis dvs med Lapptyg & folkdrev. Plus då att djur fälls vid ordinarie drevjakter, det är på den typen av jakt som många svenska jägare varit med på. En väldigt viktig faktor med en även begränsad vargjakt är att vargen lär sig mycket snabbt att koppla samman människor/hundar med död. Det finns ingen genetiskt medfödd rädsla för männinskor hos vargen utan rädslan för människor är inlärt. Vargen är heller inget nattrovdjur utan ett dagrovdjur som lärt sig att natten är tryggare. En ojagad vargstam något som den svenska i det stora är kan ta sig mycket stora friheter. //Lasse D I detta inlägg kan jag inget annat än att hålla med dig till 100% Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEHD Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Kom precis hem från Mora Norra jaktvårdskrets möte ang vargjakten och där var kritiken hård emot ordf i Jägarförbundet för hans uttalnde ihop med LRF ang rovdjurssituationen och ett enhälligt möte tog förslaget om en vargjaktsbojkott. Blir fler och fler jägare som bojkottar inom SJF och JRF. Återigen vad förväntar man sig att vinna ? //Lasse D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
first_clas Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Vem påstår att vargen är ett svårjagat vilt? Jag har hört många föra fram det argumentet men inte hittat en enda empiriskt grundad erfarenhet som stödjer det påståendet, vare sig historiskt eller från fjolårets vargjakt. Tvärtom, skulle man nog hellre säga. Man kan ju lätt förledas att tro att jägare i Leksand vill att man inte skall behöva iaktta normala etiska regler vid jakt, eftersom då "ingen varg skulle skjutas". Bra reklam för jägarna, eller hur? Alltså - bojkotta gärna jakten om ni vill, men låt bli att dra hela jägarkåren i smutsen. Vad har du för erfarenhet av motsatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts