Jump to content

Bojkotta vargjakten

revper

Recommended Posts

Hipshot: Och varför är det så då, att nollvisionen aldrig kommer att vinna gehör hos SJF?

Skitenkelt, den är inte realistisk.

Valet är enkelt, acceptera få vargar samt få möjlighet att påverka eller skrika nollvision och hamna i stollefacket. Klev faktiskt med i förbundet då de slog in på den enda vettiga vägen.

• Replies 326
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Kias Husse

31

• Teffek

22

• revper

21

• MKJ

17

Top Posters In This Topic

Guest Taxmannen

Ja, jag håller delvis med dig.

Det är både enkelt och realistiskt.

Det är inte realistiskt att tro att SJF skulle kunna komma till en annan slutsats än den nuvarande på grund av deras beroendeställning gentemot staten.

Det är problemet.

Så, alla som ogillar vargen har föga att hämta hos SJF. Eller har jag fel?

Det var för övrigt en intressant poll "de" hade häromdagen. Utan att bli för personlig. ;)

1. vill du ha 200 vargar?

2. vill du ha 1000 vargar?

Vore intressant att se hur den statistiken används. :lol:

Själv letade jag febrilt efter ett tredje alternativ men det fanns inte. :ph34r:

Jag vill ha 0 vargar i vårt land!!!

För vargen kan inte leva sitt naturliga liv någonstans i landet. Vi har exploaterat landets yta eller har andra ekonomiska intressen där vargen finns. Där med så kommer vargens och människans intressen alltid att kollidera och vargen kommer att röra sig på samma områden som människan. Med männsklig påverkan av vargens område, så kommer vargen aldrig att kunna leva som en varg på en "vargnaturlig" plats i ekosystemet.

Men jag är inte ensam om att ha en åsikt i frågan.

Känns också som jag inte sitter i en ställning där det är möjligt för mig att besluta att ingen varg får finnas.

Där med är jag tämligen villig att försöka att nå en kompromiss med så få vargar i landet som det är möjligt. För altternativet är att jag blir helt överkörd och marginaliserad om jag envisas med att det inte får finnas någon varg.

Det finns många starka aktörer som vill att vargen ska finnas i tämligen stor nummerär, dom kommer nollvisionärerna aldrig att kunna betvinga!

Jag lever hellre med lite varg som jag till viss del kan påverka antalet av, än att leva bitter och överkörd.

Jösses, vilken tråd! :lol:

Det finns alltså de som förordar att man inte ska jaga vargen för de tycker inte om vargen, och om man inte jagar varge så kan den få sprida sig till hela Sverige så att alla får samma taskiga sits?!?! Jag saknar - nästan ;) - ord för sådan dumhet...

Det roliga i kråksången är att man dessutom tror/tycker att skjuta 6 vargar av "100" vargar spelar ingen roll??? Vad äter dessa 6 vargar - ingenting? Självklart är det bättre att ha 94 vargar istället för 100 vargar om ens mål är noll vargar. Eller??? Då spelar det alltså ingen roll om vi har 210 eller 500 vargar heller...Har man inte den minsta insikt i matte/logik/konsekvens i Dalarna?:lol:

Är jakten för dyr? Fine, sluta jaga...eller börja aldrig - vilket länge varit min dystra verklighet...

"Ganska" roligt att ingen har kunnat visa ett enda hållbart argument för hur man vill uppnå något med sin bojkott. Att tro att alla jägare ska gå med på en bojkott är så jäkla blåögt. Ingen med ett IQ över en badboll kan väl gå på den utopin? Det finns nog "ganska" många som kan tänka sig att jaga varg om de fick chansen...här finns en! ;)

En tanke för konspiratoriker...:P

Har ni tänkt på att detta är en dold agenda från "Staten"? Om tilldelningen är 6 istället för önskade "20" i Dalarna så blir ju vargstammen större ganska snabbt. Nuvarande mål på 210 vargar i landet är väl knappast ristat i sten utan något som ska omprövas inom några år. Det bästa är ju om vi redan då har...låt säga 500 vargar. Vilket skulle kunna vara samma antal som är nästa "etappmål"! För att det inte ska bli ett sådant rabalder i "busken" så smyghöjer nu "Staten" vargstammen utan att berätta något för "Svensson":excl::ph34r:;)

By the Way...staten är ju faktiskt egentligen inget annat än oss alla, alla vi vanliga svenska medborgare...och som vi vet är inte alla i vårt underbara land helt övertygade om jaktens förträfflighet eller bryr sig det minsta om vargen, älgen, haren åkersorken, myggen, knotten eller för den del jakten och jakthunden...även om dessa är av yttersta vikt i "Långtbortiskogen". Och det är här jag tycker att SJF gör en superinsats för att sprida kunskap om djur&natur&jakt.

Ulf jag tycker du ska höra av dig till ordf i Mora Norra Jaktvårdskrets och höra hur länge som de har försökt påverka SJF.

:wacko: :wacko: Vad har Mora Norra Jaktvårdskrets med mitt inlägg att göra? Dessutom så gav jag redan svaret på hur man agerar i en förening redan tidigare då man inte är nöjd eller får gehör för sina åsikter!

Sedan kan man lugnt funderar på hur jägarkollektivet ska agera för att få gehör i denna fråga. Nollvisionen är redan död genom den vargstam vi redan har idag och den politiska förankring som finns :( . Det som återstår är alltså att begränsa skadan så mycket som möjligt och därför anser jag det är bra att skjuta varje varg som är tillåten :rolleyes:.

Bara för att jag bosatt i Sörmland så är även jag drabbat av vargplågan genom att jag inte med gott samvete kan släppa min beagle på en av min marker i Dalarna där det sköts en av vargarna i fjol + 2 stycken till i närheten. Älgstammen har vi jägare och vargen tillsammans lyckats förstöra så den knappt är jaktbar :angry:

Det jobbigaste med det här är väl om det blir samma strul som förra vargjakten med alla dessa hotelser och påhopp :( känns väldans olustigt att jaga varg om det händer samma sak igen,men det kan man väl förvänta sig

Om jag förståt Dalajägarnas tanke med varg bojkotten.

Om ingen jagar vargen så kommer den att föröka och sprida sig. Vilket ska leda till att alla jägare, djurhållare och förhoppningsvis även en stor del av allmänheten, ska agera för att vargen ska bort.

Om vi dra den tesen till sin spets, så kan jag tänka mig att det kan komma att se ut enligt följande:

Vi kommer att få en växande vargstam som sakta sprider sig över landet.

År 1-10 kommer förmodligen bara de som är drabbade av varg idag ha problem med vargen. Men alt eftersom populationen växer och bytesdjuren minskar så kommer vargen att sprida sig. Drabbade jägare väntar tålmodigt eller jagar på än så länge vargfria marker längre norr ut.....

År 10-20 kommer nya revir på idag vargtomma marker att få känna av vargproblemen. Dom som i början hade varg på sina marker upptäcker att det finns inga jaktbara viltstammar på sina marker. De första drabbade jägarna säljer vapen och tar ner sina hundar. I viltfattiga områden börjar djurhållande bönder få problem.

År 20-40 finns vargen allmänt i södra och mellersta sverige. De som fick nya revir på sina marker kommer att märka att deras viltstammar ej bär jaktbara nivåer. Vissa områden i norrland får revir. Några samer ger upp renskötseln pga för högt rovdjurstryck. De som jagade i de nya reviren börjar sälja av sina vapen och har tagit ner sina hundar, för dom har sett hur det gick i Dalarna. Rekryteringa av nya jägare går mycket trögt i områden där det finns varg.

År 40-60 Vargen börjar vara allmänt utbredd i landet och har på vissa håll börjat söka sig in i samhällen för att ta sällskapsdjur. Fler gammla jägare lägger bössan på hyllan och tar bort sina hundar för det finns ändå inget att jaga(om dom nu inte redan dött). Inga nya väljer att bli jägare för inget finns att jaga, mer än möjligtvis fågel.

År 60-80 Nu finns inga jaktbara viltstammar kvar. Djurhållare har stora problem med att bedriva sin näring och börjar höja sina röster. Matproduktionen minskar och kyldiskarna står tomma. Även människor i samhällen börjar protestera över vargens utbredning och hot mot husdjur och lekande barn. Den jakt som kan bedrivas är i stort sätt endast avlivning av skadat vilt. Möjligtvis så skjuts det lite fågel. Men även fågeln blir mer sällsynt då de övriga predatorerna är hänvisade till att ta fågelungar, harungar och annat smått vilt. Jägarna lyckas ena alla om att vargstammen måste skjutas bort.

År 80-100 Aktiv jakt på varg pågår. Rekrytering av vargjägare börjar visa vissa resultat. Sista jägarna av den gammla skolan är nedgrävda så även generna på de löshundar som vi använt till jakt.

År 100-120 Äntligen börjar vargstammen vara nere på dagens nivå. Lokalt börjar vissa djurstammar att återhämta sig.

År 120-150 vargen utrotas helt. Jakt kan åter igen börja bedrivas på vissa marker.

År 150-200 Vi har jaktbara stammar runtom landet förutom i vissa "karga" regioner. Några av viltraserna som fanns tidigare klarade inte av omställningen och är utrotade. Vi börjar avla fram jakthundsraser för det gammla raserna jagar inte längre då vi inte haft någon jakt att bedriva avelsarbete från.

År 200-250 Börjar finnas några riktigt bra jaktlinjer igen i några hundraser.

År 250-300 Nu har jägarna och hundarna börjat närma sig samma kompetens och nivå som dagens jägare har.

År 300-400 Äntligen finns en jakt som fungerar som vi vill och önskar(enligt dagens mått) MÅLET ÄR UPPNÅTT!

Jag vill inte vänta riktigt så länge på resultat. Jag vill kunna bedriva jakt nu!!

Beskrivningen är lite tillspetsad men tidsperspektiven är förmodligen längre. Det kommer att ta länge innan vargen är ett sådant bekymmer att nollvisionärerna får alla med sig.

Då kommer vi ha totalt krachade viltstammar och det kan ta väldigt länge innan dom kan återhämtat sig till dagens nivåer.

Då är det bara att ge upp, då.

Då är det bara att ge upp, då.

Njae....

Vi kan inse att bojkott är kontraproduktivt.

Vi får acceptera att det finns varg och det finns starka krafter som vill att den finns.

Det vi kan göra är att på lagliga medel försöka begränsa antalet så mycket vi kan.

Att accepetera förekomsten av varg ger jägarleden större trovärdighet i försöken att inte låta populationen växa sig "för" stor.

var på en vargträff utanför borlänge i måndags kväll angående vargjakten och där kom det fram ett förslag om att flytta hela revir och sprida ut dom i hela sverige det lät fan inte dumt kan ju vara ett bra sätt att lätta på rovdjurstrycket i mellansverige. ^_^

Har jag förstått allt rätt nu, ni vägrar "utföra" vargjakt i år, med avsikt att er vägran skall leda till ett vargfritt Sverige?

Kan du om möjligt förklara hur detta fungerar?

/Christian

SNÄLLA snälla svara jag vill också veta!

var på en vargträff utanför borlänge i måndags kväll angående vargjakten och där kom det fram ett förslag om att flytta hela revir och sprida ut dom i hela sverige det lät fan inte dumt kan ju vara ett bra sätt att lätta på rovdjurstrycket i mellansverige. ^_^

OK, och hur skulle själva infångningen gå till?

vargen är här för att stanna, det har vi beslut på. jag kanske är fel ute, men är det inte bättre att skjuta de 20 vargarna som är oss tilldelade? i vart fall 20 mindre individer som ställer till jävelskap bland vilt, tamdjur och hundar? bättre än inget känner jag.....

Jag själv bor där det inte blir någon vargjakt, men kommer inte att registrera mig för den jakten, även om jag skulle bli bjuden!!

Varför?

Att det skulle bli 0-vision tror jag det redan är försent för, men jag skulle inte lägga ner den tid och pengar som det eventuellt skulle krävas på en jakt som om den skulle lyckas och jag skulle få skjuta en varg, innebär att jag blir uthängd i media som en mördare med risk för hot mot min familj, det anser jag att det inte är värt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag som tycker det är värt att jaga varg enbart som en provokativ protest mot hot och uthägning. Lite som ett sätt att tala om att dom metoderna är kontraproduktiva och bör således upphöra att användas, funkar dom inte så används dom inte helt enkelt.... vart det sedan bär av lär vi ju få se.

Ang bojkotten. Jag börjar bli lite less på att folk inte kan sätta sig och trycka undan dom känslor som infekterat debbatten i alldeles för många år och börja använda sig av fakta i sin kamp. Nollvision lär vara något som inte är realistiskt i dagens läge, det är dock mindre realistiskt med metoder som bojkott och allmänt tjuriga attityder. Det som gäller om man vill ha noll vargar (själv vill jag ha närmare 1000) är att hitta faktabaserade argument varför det för en legetim sak är bäst att ha just noll vargar, att vi är fega och inte vågar släppa hundarna är inte en legetim sak, om man t ex skulle kunna styrka att även om vi jägare skulle avhålla oss från vår hobby så skulle vargen i någon vettig nummerär innebära att en eller flera arter utrotas så skulle det vara en legetim sak.

Jag som tycker det är värt att jaga varg enbart som en provokativ protest mot hot och uthägning. Lite som ett sätt att tala om att dom metoderna är kontraproduktiva och bör således upphöra att användas, funkar dom inte så används dom inte helt enkelt.... vart det sedan bär av lär vi ju få se.

Ang bojkotten. Jag börjar bli lite less på att folk inte kan sätta sig och trycka undan dom känslor som infekterat debbatten i alldeles för många år och börja använda sig av fakta i sin kamp. Nollvision lär vara något som inte är realistiskt i dagens läge, det är dock mindre realistiskt med metoder som bojkott och allmänt tjuriga attityder. Det som gäller om man vill ha noll vargar (själv vill jag ha närmare 1000) är att hitta faktabaserade argument varför det för en legetim sak är bäst att ha just noll vargar, att vi är fega och inte vågar släppa hundarna är inte en legetim sak, om man t ex skulle kunna styrka att även om vi jägare skulle avhålla oss från vår hobby så skulle vargen i någon vettig nummerär innebära att en eller flera arter utrotas så skulle det vara en legetim sak.

Bra känsla i det här inlägget teffek :wacko::blink:

Många tankar hit och dit, blir det vargjakt i närheten av någon av mina marker kommer jag ställa upp. Varför? Jag är ung och vill ta tillvara alla former av jakt oavsett form för att skaffa mig erfarenhet.

Gissar att det kommer vara till fördel i framtiden...

Nersövning på samma sätt som dom gör när dom märker vargarna borde väl funka

Nej jag tror inte det går att flytta en hel vargflock, diskuterade ni inte hur man ska flytta?

Nej jag tror inte det går att flytta en hel vargflock, diskuterade ni inte hur man ska flytta?

den frågeställningen kom upp på slutet av mötet så vi hann inte med nån vidareutveckling i frågan synd nog ^_^ hade vart intressant att få höra lite förslag på hur man kan gå tillväga för att flytta en vargflock eller ett alfapar :mellow:

Att bojkotta denna vargjakt är för mig helt naturligt.Med detta talar vi om att vi inte på något sätt är beredda att går ut och ta

på oss ansvaret för att vårda en vargstam åt staten som vi inte vill ha med regler som knappt går att följa,utan någon som helst ersättning.Med en bojkott talar vi om att det som är beslutat är fel,tilldelningen är åt pipan och vi vill inte hjälpa naturvårdsverket alls när de inte på något sätt avser att följa det regeringsbeslut som finns med ett tak på 210 vargar.Med bojkotten säger vi högt och tydligt att nu är det dags för en ändring och dags att lyssna på oss som får ta hela problematiken med vargarna.

Att däremot gå ut och jaga varg visar att vi nöjer oss med smulorna och ställer gärna både fritidsintressen och det positiva med att bo på landsbygden åt sidan för att rovdjursromantikerna skall få som dom vill.Känns detta bra?

Det är lätt för en sådan som Christian som sitter i Täby och har lämnat jakten runt Riala på grund av vargen och samtidigt tycker att vi gör fel

som opponerar oss mot att vi har för mycket varg,och inte vill ställa upp på nuvarande premisser.Han lämnade sin jakt på grund av ett sketet revir,många andra har det etter värre dag ut och dag in ändå har han mage att nedvärdera deras protester.Christian verkar helt enkelt inte ha någon insikt alls vad vargen egentligen ställer till med och vad det hela handlar om ändå vet han med säkerhet att vad vi gör är tokerier och vad det kommer att leda till.

Nej,alla som tycker att den vargpolitik och förvaltning som sker i dag är fel borde borde göra som revper och många,många andra,bojkotta denna jakt,tycker man däremot att allt sköts som det bör skall man delta,detta förutsätter dock naturligtvis att man tvärtemot Christian bor så till att

vargen är så vanligt förekommande att jakt tillåtits där.

Att bojkotta denna vargjakt är för mig helt naturligt.Med detta talar vi om att vi inte på något sätt är beredda att går ut och ta

på oss ansvaret för att vårda en vargstam åt staten som vi inte vill ha med regler som knappt går att följa,utan någon som helst ersättning.Med en bojkott talar vi om att det som är beslutat är fel,tilldelningen är åt pipan och vi vill inte hjälpa naturvårdsverket alls när de inte på något sätt avser att följa det regeringsbeslut som finns med ett tak på 210 vargar.Med bojkotten säger vi högt och tydligt att nu är det dags för en ändring och dags att lyssna på oss som får ta hela problematiken med vargarna.

Att däremot gå ut och jaga varg visar att vi nöjer oss med smulorna och ställer gärna både fritidsintressen och det positiva med att bo på landsbygden åt sidan för att rovdjursromantikerna skall få som dom vill.Känns detta bra?

Det är lätt för en sådan som Christian som sitter i Täby och har lämnat jakten runt Riala på grund av vargen och samtidigt tycker att vi gör fel

som opponerar oss mot att vi har för mycket varg,och inte vill ställa upp på nuvarande premisser.Han lämnade sin jakt på grund av ett sketet revir,många andra har det etter värre dag ut och dag in ändå har han mage att nedvärdera deras protester.Christian verkar helt enkelt inte ha någon insikt alls vad vargen egentligen ställer till med och vad det hela handlar om ändå vet han med säkerhet att vad vi gör är tokerier och vad det kommer att leda till.

Nej,alla som tycker att den vargpolitik och förvaltning som sker i dag är fel borde borde göra som revper och många,många andra,bojkotta denna jakt,tycker man däremot att allt sköts som det bör skall man delta,detta förutsätter dock naturligtvis att man tvärtemot Christian bor så till att

Menar du att det bara är de som du tycker har det tillräckligt jävligt som får tycka i ämnet? Om så är fallet så förstår jag att du lider, det är faktiskt en väldigt liten del av de som har beslutanderätt i vargfrågan som faktiskt bor i område där det finns flera revir..

Håkan H (som inte heller har någon rätt att tycka i frågan)

Jag tror snarare att beslutsfattarna ser det som att om dom ger oss ett finger så försöker vi ta hela handen. Vi går ju åt rätt håll där man faktiskt tagit tag i vargfrågan och vågat börja göra saker för att få till en bra stam. Jag som jägare känner ett ansvar för viltet oavsett om det är varg, älg eller rådjur så jag tycker ju at det är bra att man dessutom börjar visa att man är villig att släppa in jägarna i det hela. Visst är 20 vargar inte mycket men det är endå ett beslut som jag tycker tyder på att dom faktiskt vill låta jägarna vara med och förvalta viltet. Om vi visar att vi inte vill ha något att säga till om i den förvaltningen så kommer vi i framtiden inte ha något att säga till om i den förvaltningen och där har vi ju redan varit.

En kvot på 50 vargar skulle äta upp hela den rekommenderade kvoten för 2011 vilket skulle göra att lst måste strama upp reglerna rejält för skyddsjakt och vi skulle få färre skyddsjakter beviljade, jag har hellre en låg kvot vid licensjakten än vid skyddsjakten. Jag tycker dock dom skulle ha fördelat kvoten på dalarna och värmland och gett 0 i dom övriga länen, men det är ju inte riktigt den linjen dom går på.

Man kan ju inte inskränka rätten att tycka något till valet av bostadsort. I så fall ligger det ju närmare till hands att bara de som ÄGER marken får tycka kring om de skall ha varg eller inte. Liksom andra djur också, i konsekvensens namn.

Jag är inte säker på att det skulle innebära mindre varg utan snarare en kraftig minskning av älgstammen och gärna fler vargar, då de hjälper till att hålla nere klövdjur osv. De stora skogsbolagen har allt att vinna på ett system där markinnehavet ger beslutanderätt över viltstammarna.

Att bara bo någonstans ger absolut ingen automatisk rätt att ha inflytande någonstans. Om man menar att invånarna i en viss kommun skulle få besluta om kommunens viltstammar verkar det ännu mer märkligt. Skall de jaktkortslösande få avgöra?

Egentligen är det ju så att det man vill ha är en vetorätt när det gäller just varg för de som jagar med drivande hund, och det må vara önskvärt för just den gruppen men inte för någon annan. Helt orealistiskt ur alla perspektiv som tänkas kan.

Jag byter 2 av "ditt läns" vargar mot 20 "mitt läns" björnar!(Jag räknar med att det finns ca 500 vargar och 5000 björnar i landet, vara av ca 2000 björnar bara i Jämtlands län. Kan slänga med någon järv också)