Jump to content

Bojkotta vargjakten

revper

Recommended Posts

Jag byter 2 av "ditt läns" vargar mot 20 "mitt läns" björnar!(Jag räknar med att det finns ca 500 vargar och 5000 björnar i landet, vara av ca 2000 björnar bara i Jämtlands län. Kan slänga med någon järv också)

du kan få en varg...mot 100 björnar...

• Replies 326
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Kias Husse

31

• Teffek

22

• revper

21

• MKJ

17

Top Posters In This Topic

Jag byter 2 av "ditt läns" vargar mot 20 "mitt läns" björnar!(Jag räknar med att det finns ca 500 vargar och 5000 björnar i landet, vara av ca 2000 björnar bara i Jämtlands län. Kan slänga med någon järv också)

Ja för fan taget på en gång :) jag håller med dig i det du skriver om antalet för det finns inte en chans i h-vete att vi har den numerären som dom säger när det gäller varg,för övrigt får du behålla din järv för vi har redan 4 stycken i tansenreviret ;)

Ja för fan taget på en gång :) jag håller med dig i det du skriver om antalet för det finns inte en chans i h-vete att vi har den numerären som dom säger när det gäller varg,för övrigt får du behålla din järv för vi har redan 4 stycken i tansenreviret ;)

Hoppas du blir nöjd med soptunne björnarna! Vargen tänkte jag släppa i närheten av renbetet.... ;)

Ja man ser hur dom räknade björnen. Dom trodde det fanns ca 2000. DNA inventeringen visade på ca 3500 men då avbröt dom dna kollen på spillnings proverna. Då var det minst 1/3 del kvar att testa, pengarna slut sa dom. Så jag prutar inget på 5000 st. Och då är minst 2000 i Jämtlands län, förmodligen fler. Med björnmålet på 2200 (har jag för mig att det skulle vara) så skulle det inte behövas finnas björn i något annat län.

Samtidigt så förstår jag myndigheterna. Dom kan bara räkna säkerställda antal.

Om jag är på skogen och ser två grå, hundlika djur passera i en slybuskage och en tredje grå figur kommer fram och jag kan konstatera att det är en varg. Då springer jag hem och meddelar att jag sett tre vargar. Men LST´s folket som sett samma sak säger att dom sett EN varg! De två övriga som kom samtidigt skulle kunna vara älghundar.....

Den svenska vargpolitiken ifrågasätts av EU:s miljökommissionär Janez Potocnik. I ett brev till miljöminister Andreas Carlgren varnar han regeringen för att starta licensjakten innan kommissionen fått svar på sina frågor, rapporterar Tidningarnas Telegrambyrå.

Potocnik skriver till Carlgren att ”flera aspekter av den svenska vargpolitiken reser allvarliga frågor”. Han menar att besluten om såväl licensjakt som inplantering av varg och det beslutade maxtaket på 210 individer innehåller delar som tycks oförenliga med EU:s regler för bevarande av rovdjur.

Det är bevarandesidans överklagan av den svenska vargjakten som lett fram till de senaste turerna. Andreas Carlgren svarade på de frågor kommissionen ställde och nu kommer alltså Janez Potocniks reaktion.

Ifrågasätter jakt för acceptans

Han vill nu ha ytterligare svar på ett antal frågor. Han ifrågasätter bland annat att licensjakt på varg skulle öka acceptansen för varg hos lokalbefolkningen. Potocnik pekar enligt TT på en rad alternativ till jakt.

Att ytterligare 20 vargar ska skjutas i licensjakten som startar den 15 januari får nu EU-kommissionären att varna Sverige för att verkligen låta det ske. Janez Potocnik varnar regeringen för att låta jakten starta innan kommissionen fått svar på sina frågor.

Inget stopp för jakt

Om jakten trots allt startas kommer Potocnik att föreslå kommissionen att formellt klaga hos regeringen för att den inte följer EU:s miljölagstiftning, rapporterar TT.

Andreas Carlgren är dock inte beredd att stoppa vargjakten.

Han framhåller för Dagens Eko att det rör sig om en jakt som är liten och strikt reglerad och att det inte är aktuellt att ändra beslutet.

Dagens Eko rapporterar också att Janez Potocnik är kritisk till att halva landets yta, renskötselområdet, är stoppat från vargetableringar och därmed avstängt från naturlig kontakt med den finsk-ryska vargstammen.

Ja här är en ganska klar bild på att det aldrig kommer att bli någon 0 vision (har förvisso aldrig trott det heller) i sverige, då vi tydligen inte ens klarar av att förvalta den stam vi har på rätt vis enligt EU.

Ska vi jägare även behöva slås mot EU i denna fråga så kommer vi garanterat att förlora.

Ja här är en ganska klar bild på att det aldrig kommer att bli någon 0 vision (har förvisso aldrig trott det heller) i sverige, då vi tydligen inte ens klarar av att förvalta den stam vi har på rätt vis enligt EU.

Ska vi jägare även behöva slås mot EU i denna fråga så kommer vi garanterat att förlora.

Ja! Inget nytt under solen.... :huh:

Finns stora och tunga aktörer som vill att vi ska ha varg. EU och globala föreniningar som vill bevara naturen, ansätter svensk vargpolitik. Samt att vi har "lokala" intressegrupper som kämpar för att naturen ska sköta sig själv utan männsklig inblandning. Iof så faller det direkt då inget levande i Svensk fauna är opåverkade från människan och människan är en del av faunan.

Men jag tror inte att nollvisionen kommer att bli realistisk under överskådlig tid. Därför anser jag att vi(jägare, djurägare men även ansvarsfulla markägare) ska göra det vi kan göra för att inte vargen ska få utrota andra viltarter i vår natur.

Ni missförstår,man kan bo var man vill i detta avlånga land och tycka vad man vill om denna jakt,men det vore inte så dumt om man försökte

sätta sig in i problematiken med varg på marken och sätta sig själv i samma sits som de som jakten avser utföra den,det vill säga de som bor där det är som värst med problem,innan man tar ställning i frågan.

Vis av erfarenhet vet jag med bestämdhet att mycket få människor som inte bor med varg runt sig vet vad det är frågan om när det kommer till kritan.

Vi är många som har suttit i den sits där vargetablering inte finns,utan där någon enstaka varg vandrar igenom någon gång varje jaktsäsong som undrat vad fan de i Värmland hojtar om egentligen,en eller annan varg kan vi väl tåla och forskarna måste vi ju lita på har rätt.

HA! Ett yrvaket uppvaknande blir det med "egna" vargar,och som ett slag i magen.Jakten med hund kan man glömma om man inte är beredd att offra den och

forskarnas kunnande om vargstammens storlek och hur de uppträder är rena rama sagorna och propaganda.

Någon skrev att med en tilldelning på 50 kommer även hela 2011 tilldelning att gå bort,skitsnack med 50 i tilldelning kommer inte heller ett tak på 210 individer att kunna hållas.

Det missnöje som sprider sig i jägarled angående vargjakten är att man trodde att det skulle bli lättnader i vargtryck på de platser där vargobservationer är vardagsmat i och med att inplanteringar skulle stärka stammen genetiskt så att den kan hållas minimal,så blir inte fallet med

den tilldelning som gjorts i år.Taket kommer inte att kunna hållas ens en gång och vargplågan kommer att öka markant framledes,det är egentligen detta det protesteras mot genom att bojkotta vargjakten.Ingen vill gå ut att jaga varg när det inte kommer att bli bättre av det utan bara sämre i alla fall i slutänden.

Vill minnas att det med största möjliga föryngring skulle kunna skjutas 60 vargar under 2011. Jag litar absolut på grimsö och viltskadecenter, dom människor jag träffat därifrån är bra folk och jag har även varit med vid jakt vid deras jaktlag och vid märkningsarbete av rådjur så jag anser mig nog ha en hyffsad insyn i stationen.

Att räkna varg (eller andra djur för delen) är ju inte det lättaste, många hänvisar till björnen där man slog ganska rejält fel, men som någon annan också skrivit så försvinner ju hela vinterspårningen på björn och det är ju faktiskt en av dom bästa metoderna att använda. Jag tror att man har betydligt bättre koll på vargstammen än vad man har på björnstammen. Om ni nu är så övertygade om att det finns minst 500 vargar i sverige kom då med något som styrker det.

Ang hundjakt bland vargar. Jag har skrivit det förr och tvingas skriva det igen. Det fungerar alldeles utmärkt att jaga med löshund i vargrika trakter utan att förlora den. Visst finns risken men den finns i olika former överallt och oavsett om det är varg, räv, lo, svaga isar, branta bergssluttningar, vägar järnvägar eller så djävulen själv som kan ta hunden ifrån en så är det risker man får lov att ta om man jagar med löshund.

Vill minnas att det med största möjliga föryngring skulle kunna skjutas 60 vargar under 2011. Jag litar absolut på grimsö och viltskadecenter, dom människor jag träffat därifrån är bra folk och jag har även varit med vid jakt vid deras jaktlag och vid märkningsarbete av rådjur så jag anser mig nog ha en hyffsad insyn i stationen.

Att räkna varg (eller andra djur för delen) är ju inte det lättaste, många hänvisar till björnen där man slog ganska rejält fel, men som någon annan också skrivit så försvinner ju hela vinterspårningen på björn och det är ju faktiskt en av dom bästa metoderna att använda. Jag tror att man har betydligt bättre koll på vargstammen än vad man har på björnstammen. Om ni nu är så övertygade om att det finns minst 500 vargar i sverige kom då med något som styrker det.

Ang hundjakt bland vargar. Jag har skrivit det förr och tvingas skriva det igen. Det fungerar alldeles utmärkt att jaga med löshund i vargrika trakter utan att förlora den. Visst finns risken men den finns i olika former överallt och oavsett om det är varg, räv, lo, svaga isar, branta bergssluttningar, vägar järnvägar eller så djävulen själv som kan ta hunden ifrån en så är det risker man får lov att ta om man jagar med löshund.

Varg antalet är jag tveksam om. Antar att det är lättare att ha koll på 2-500 vargar än 2-5000 björnar, då bara pga antalet.

Men viss skeptsis känner jag med officiella siffror då dom inte varit exakta tidigare. Älgen har räknats fel både upp och ner. Så varför ska det den här gången stämma bra med vargen, sammtidigt kan dom inte alltid ha fel.....

Jakt bland vargar kan jag till vissa delar hålla med dig. Men jakt i ett revir där vargen fått "smak" på hundar gör det omöjligt med löshundsjakt. Där är anledningen till dödsfall bland jakthundar närmare 100% än 50%.

Vad gäller faror för olycksfall bland jakthundar så känner jag att det till viss del går att förebygga. Jag kan välja att jaga långt från större vägar. Jag kan lära min hund att simma(vilket jag gjort). Jag kan undvika järnvägar och mycket brant terräng. Men en varg som kommer in på området och gillar att ta hundar kan jag inte skydda mig mot. Iaf inte på ett rimligt sätt. Visst finns det västar mm, men en väst som både funkar bra att jaga i och skyddar mot angrepp på ett tillfradställande sätt verkar saknas än.

Om jag jagade i ett revir där jag vet att vargen tar hund, då skulle jag nog försöka med väst och piggar på halsbandet.

Jag gillar inte idén med att ha jakthund men är så rädd om den att jag inte törs jaga med den. Då kan jag lika gärna vara helt utan hund. Jakt utan hund kan jag vara utan. Då sitter jag hellre inne och dricker öl eller whiskey...... -_-

Att få hundet ihjälsparkad av en älg är inte roligt men något som finns med i tanken när jag skaffar älghund. Lika så risken att en passare eller jag själv för den delen, lägger ett skott som vinklar eller splittrar i älgen och träffar hunden finns med i tanken redan från början. Men skulle jag i jaktlaget ha med en person som oftas även dödar hunden när han skjuter, så skulle jag klart överväga att låta bli att släppa hunden om den personen fanns i närheten. Då ger det i förlängningen att jag slutar jaga eller hittar nya marker.

Kias Husse

Ponera att det på varje mark fanns en sådan jägare så kommer du nära hur det är att jaga i vargbältet i dag.

Byta mark går alltså bort som alternativ.

Teffek

Största möjliga föryngring vore om alla parbildningar valpade,uppemot 250 valpar alltså.

Största antal förmodade föryngringar skulle bli 29 st,i dagarna är 24-25 bekräftade och forskarna menar att det kommer att sluta närmare

29st än de 20-22st man från början gissade skulle bli facit (de forskare du litar så blint på gissade alltså i bästa fall bara 30 procent fel).Drygt ett hundratal valpar GARANTERAT har alltså fötts i år,oräknat dom som enligt forskarna

inte finns.Med 29 föryngringar finns enligt forskarnas sätt att räkna 290 st vargar i Sverige direkt efter valpning 10 vargar per föryngring är

långt i underkant av vad man borde räkna med när antal föryngringar procentuellt av hela vargstammen minskar successivt,13-14 vore kanske mer med sanningen överensstämmande om man betänker att man i USA räknar med ända uppemot 16 ibland.Detta skulle ge en helt annat antal än det som forskarna

gör gällande är det rätta och börja komma närmare den bild som folk som lever i vargland menar är riktig.Med detta i tankarna är 20 vargar som tilldelning inte bara så fel det kan bli utan mer som ett slag i ansiktet på personer som berörs.

Angående jakt med löshund i vargrevir känner även jag en och annan med hundar som det skulle gå att jaga med där,hundar som springer runt benen

på en är för all del trevligt,men jag kallar det inte jakt.

Lodjuren är ju ett exempel som jag tycker kan jämföras med vargen. Där har iallafall inte jag sett något som pekar på att forskarna har fel och inom det område jag verkar så är vi överens på exakt hur många det fanns förra vintern. Likadant då det kommer till vargen. Men visst kan dom ha fel men jag tror inte dom ljuger eller är inkompetenta som du i ditt tidigare inlägg gav intryck av.

Vi kan ju ta Edsbyn som ett exempel på det här med vargflockar som ofta tar hundar, då jag kikar igenom listan på vargdödade hundar känner jag direkt att detta revir är ett område där det ofta tas hundar. Jag skulle personligen aldrig släppa en hund i det området just därför. Till min förvåning dök det rätt snabbt upp en person som sa att det gick alldeles utmärkt att släppa hundar i det reviret då jag sa att jag kan släppa här hemma i kloten/hedsbyn/färna men inte i t ex Edsbyn, kan ha varit i denna tråden. Nu är detta bara en persons påstående men det tycker jag visar på att även om man är i ett revir där det ofta tas hundar så kan man ägna sig åt löshundsjakt utan att för den delen bli av med varenda hund man skaffar. Men det bästa vore ju om man fick plocka bort det lilla antal vargar som ger sig på många hundar, för det är ju inte direkt många revir som har mer än 5 hundar på sitt samvete enligt min uppfattning.

Nu då jag går i hundköpartankar igen efter att förra fick avlivas efter en elakartad tumör så tar jag ju med i tankarna att den även kan bli tagen av varg liksom vådaskott, ihjälsparkad av en älg.

Helt klart ska man inte ha en jakthund om man inte vågar jaga med den, om inte annat så för hundens skull.

Krax

Jag jagar i vargbältet idag (på gränsen mellan klotenreviret och hedsbynreviret)och kan inte direkt säga att jag håller med dig, det känns mer som att du vill få det att låta som att det är värre än vad det egentligen är. Vi hittar ofta vargspår och har sett varg ett antal gånger så vi har ju vargarna springandes på området men trots löshundsjakt i området har vi eller våra grannar aldrig mist en hund till vargen.

Och visst kan man väl byta mark om man nu ser vargen som en så stor nackdel, det är bara att vända sig söderut eller norrut där det inte finns nå varg.

Folk som lever i vargaland, tja den skaran måste ju jag tillhöra, jag ju vargrevir på alla sidor om min gård och min jaktmark. Hundarna i vårat lag springer absolut inte runt benen på hundföraren eller någon annan och har endå inte blivit uppätna.

Nej Tompajan du fattar fel.

Forskarna räknar med att varje föryngring motsvarar 10 st vargar allt som allt i Sverige. 10,1 om jag inte missminner mig alldeles.21 föryngringar ger alltså enligt våra forkare en vargstam på 21X 10,1 = c:a 212 vargar

Med en större vargstam och färre föryngringar procentuellt sett av hela stammen borde det i stället räknas på 13-14 vargar per föryngring.

Varje föryngring ger i snitt knappt 4st uppvuxna valpar,exakt samma antal som i Canada,Alaska,USA,Ryssland och övriga Europa,den påstådda

minskningen av antal valpar i kullarna på grund av inavel är alltså ett falsarium i dag och enligt Sandh på viltskadecenter kommer det

möjligen att visa sig först om 25-50 år med den genetiska bas vi har i dag.

Teffek

Angående lodjuren har vi precis samma dilemma vid räkningen som med vargen.Förra året hette det så fint för oss jägare att lostammen skulle minskas för vargens skull från 300 till 250 föryngringar i Sverige.Lät bra tyckte många.Sanningen är att det bara är ett trollande med siffror

ingenting annat.Förr har alltid lostammen räknats som så att en familjegrupp alltså en hona med ungar har motsvarat 5,6-5,7 st lodjur allt som allt.

Av någon konstig anledning har denna siffra alltid avrundats till jämn 5,0 av forskarna vid beräkning av lostammen.

300 föryngringar gånger 5 st djur blir 1500 lodjur,vilket varit det antal som forskarna ansett vara vad vi skall ha och den siffran har alltid stått som grund för tilldelningen vid lojakten.

I dag när lodjuren har tärt på bytesdjuren har det blivit något glesare med föryngringarna (precis som med vargen) och enligt nya siffror så går det

drygt 6 lodjur på varje föryngring.I snitt en hona med två ungar och tre stycken ensamma lodjur.

250 st familjegrupper gånger 6st djur blir,ja vadå? naturligtvis 1500 djur. Sådan stor minskning skall alltså göras av lostammen egentligen trots att det så fint heter att man minskar antal föryngringar från 300 till 250 st.Antal lodjur är fortfarande detsamma,så även vid tilldelningen för jakt.

Så sanningsenliga är dina forskare emot allmänheten Teffek och är det som du säger att du känner folk på viltskadecenter lika bra som jag så vet du att jag har helt rätt.

Mycket inlägg här...

Att en del jägare väljer att avstå att jaga varg fast tillfälle ges kan jag förstå !

Men när man från organisationer uppmanar till bojkott så borde det finnas något utttalat syfte vad man har för avsikt att uppnå ?

Kan någon förklara för mig vad detta syfte är ?

Med glada hälsningar

Gå in på wikipedia och läs på hur vargpopulationerna ser ut och var dom är lokaliserade i övriga medlemsländer. När man läser våra motståndares argument om hur mycket jakten kostar samhället och samtidigt vet att vi pumpar in minst 90000000 kronor till viltvårdande åtgärder undantaget alla miljoner som läggs till utfodring av rådjur och hjälp till övrig viltvård blir man bestört. Vad vargjävlarna kostar vet bara länsstyrelser och naturvårdsverk men där blir det genast tyst från våra antagonister. Låt staten sköta vargfrågan, det är inget som ska belasta våra fritidskonton. Situationen förändras inte till det bättre oavsett om vi skjuter 20 vargar eller inte utan bekräftar bara att vi har accepterat situationen. Vad våra förbund kan göra är att förklara hur situationen kommer att se ut om 20-30 år utan mänsklig inblandning och när situationen blivit ohållbar sätta ner foten och tala om att vi tar över men ingen inblandning tillåts. Jag är lyckligt lottad som bor längst upp i norr där det finns ett naturligt filter mot odjuren. Vi har ju fått kritik för att vargen inte tillåts etablera sig i renbetesområdena från tyskland. Vi kan använda samma argument tillbaka och dessutom erbjuda dom att förstärka sin svaga stam. Varför skjuta vargarna om vi kan "hjälpa" tyskarna att utöka sin svaga stam på ca 50 djur? Frankrike har väl snart 200 vargar och samma problem som vi med fårskötsel. Dom har däremot knappt någon björn alls och där kan vi väl också göra en insats. Regeringen lägger dimridåer och underkänner dokument som bevisar vilket gissel vargen är och har varit. Man lyssnar inte på ryssarna heller som har en betydligt större erfarenhet av en vargstam utom kontroll. Sveriges jägare kan inget göra alls det bestäms betydligt längre bort. Man vinner heller inga slag på egen mark.

har det raderats en del inlägg, eller är jag fel ute?

Tror det, inte hittat ngt plockat här ur. Tror vi redigerat något inlägg men då lämnat en förklaring.

/ Rikard

Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet (se organisatoriska mål för förklaring av dessa krav).

Ordet är populärt inom politiken, till exempel den så kallade nollvisionen som handlar om att man önskar uppnå att ingen dör i trafiken.

Om vad Wikipedia skriver om vision....

Kom hem från Jämtland och julfirandet, såg att siljans revirets vargar är runt byn, IGEN...

Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet (se organisatoriska mål för förklaring av dessa krav).

Ordet är populärt inom politiken, till exempel den så kallade nollvisionen som handlar om att man önskar uppnå att ingen dör i trafiken.

Kom hem från Jämtland och julfirandet, såg att siljans revirets vargar är runt byn, IGEN...

Nu hänger jag inte med alls...:huh:

Har du som vision att bojkotta vargjakten för att din vision om att vi inte ska ha vargar ska slå in??? :wacko:

Eller är det snarare så att det är en vision att om vargjakten bojkottas så kommer vargen att sprida sig över hela landet så småningom - inget krav på tidsbundenhet eller mätbarhet... Då kommer hela Sverige att vakna och kräva att vargen tas bort och allt blir till sist en sörgårdsidyll när den frälsande jägaren kommer och tar bort alla vargar. Har du månne tänkt på hur samhället kommer att vara fram tills detta sker? OM det sker...

Jag kan hålla med om att det inte uppfyller några formella krav på realism men i mina öron låter det mer som en utopi - och vilken tolkning du väljer av det ordet är upp till dig. ;)

[quote name='revper' timestamp='1293439969' post='486915'

Det är ingen fara. Alla forskare säger att vargen inte är någon fara för människan och att dom bara är nyfikna. Man har ju även utarbetat en skrivelse om hur man agerar vid ett vargmöte. Undrar om vargen är läskunnig? Deras vision är att alla kan vandra hand i hand och gnaga på en morot.

Tyvärr så tror inte jag på den visionen och jag känner mig betydligt tryggare med röret och bältet fullt i hagelpatroner laddade med 7,5 mm rundkulor när jag är i närheten av en vild vargflock. Väl medveten om att jag inte är högst i näringskedjan utan vapnet.

Väl medveten om att jag inte är högst i näringskedjan utan vapnet.

Huvudet på spiken, det är endast vapnen som inte gör oss tvåa i den jämförelsen. Den naturliga rädslan som varg skall ha kommer endast via vapnet, och den sammankopplade erfarenheten människa-vapen-död.

Därför är ojagade vargar potentiellt farliga vargar, hoppas inte bojkotten har sådana syften.

Därför är ojagade vargar potentiellt farliga vargar, hoppas inte bojkotten har sådana syften.

För mig så skulle en bojkott ha just det syftet för jag är helt säker på att jagade vargar inte är ofarliga heller men tyvärr så kommer inte vargen att gnaga benen av de skyldiga utan någon oskyldig stackars unge. Men våra vargkramare får nog jävligt svårt med argumentationen om det är möjligt att lägga ut bilder på lemlästade människor på någon obskyr site.

Jag är beredd att gå så långt som det krävs för att få någon ordning på det här jävla vansinnet utan att passera lagens råmärken Som jag skrivit så är jag väldigt mycket för att få till en stor livskraftig vargstam runt samma ställen som besluten att ha dom fattas. Det vill säga runt bryssel och i samtliga övriga medlemsländer. Det går inte att kämpa emot alltid utan man får ibland ta skeden i vacker hand och använda motståndarens egna argument mot honom. Det här är ett sådant gyllene tilfälle då befolkningstätheten är så mycket högre i de södra regionerna. Man kan ju inte kritisera i ena läget och sedan totalvägra rovdjur i det andra läget.

En bit på vägen att uppfylla en vision om minskat antal vargar torde ju vara att skjuta dem som är tillåtna :) . Dessutom har jag lite svårt att följa logiken i att det inte lönar sig att skjuta 20 vargar när stammen trots allt är ganska begränsad.<_<

Herregud vi tar det igen, tror det är gång nummer tre nu

.

I Dalarna anser de flesta jägarna att vi har en på tok för stor vargstam.

Att då gå ut och skjuta 5 vargar + en i renbeteslandet anser de flesta att det gör ingen nytta.

Finns det 10 föryngringar i Dalarna så spelar det ingen roll om det skjuts fem vargar +1 i renområdet.

100 vargar eller 95 gör ingen skillnad för jakten är slut för vår del med löshund.

Enda realistiska möjligheten att få lindring på vargfrågan är att ta bort hela revir och det gör du inte med att skjuta 5 vargar.Därför vill många jaktvårdskretsar inom SJF och Daladistriktet inom JRF bojkotta årets vargjakt.fick idag höra att ytterligare en jvk i Dalarna beslutat uppmana sina medlemmar till att inte jaga de 5 vargarna.

Det är bättre att låta fem vargar utvandra till nya revir och låta de vargarna etablera sig för då kan fler få glädjen av att ha varg på sina marker . Vargen är en duktig oppinions bildare emot sig själv.

Vargen är en duktig oppinions bildare emot sig själv.

Så är även JRF-jägarna i Dalarna... :rolleyes:

Väldigt få sakargument har än så länge förts fram för att bojkott av varg skulle innebär något annat än att man ytterligare marginaliseras och betraktas som extremister. Särskilt när man för fram argumentet att "fler skulle få glädjen att ha varg på sina marker". Som om inte alla vargar skulle fällas likt förbannat.

Inser ni inte det?