Hjalle-man Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Det är bättre att låta fem vargar utvandra till nya revir och låta de vargarna etablera sig för då kan fler få glädjen av att ha varg på sina marker . Ni verkar gilla varanndra där upp i dalarna!!!?? Jag går gärna ut och skjuer 5 vargar här i värmland för att några andra ska SLIPPA få varg på sina marker.. Så tänker jag. Men vi är ju alla olika.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf.S Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 I Dalarna anser de flesta jägarna att vi har en på tok för stor vargstam.......Det är bättre att låta fem vargar utvandra till nya revir och låta de vargarna etablera sig för då kan fler få glädjen av att ha varg på sina marker ........ Det ända vettiga uppfattning som jag kan dela är att vargstammen är för stor i Dalarna med omgivande län. I övrigt vet jag inte om man ska skratta eller gråta när du vill "glädja" dina jaktkamrater i Sverige (med sådana vänner behöver man inga fiender ). Något välgrundat skäl för att motivera bojkott av vargjakten är det dock inte. Ungefär lika smart som att skjuta sig i foten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
revper Posted December 28, 2010 Author Share Posted December 28, 2010 Ja du ULF.S. Hur länge har inte folket i Dalarna där vargen etablerat sig försökt få övriga Sverige att förstå hur det blir när man får en vargetablering i åratal har man skrikit sig hesa för döva öron. Folk vet inte vad det är för än de får en egen vargflock på markerna Nu har man fått nog, sedan om man är SJF eller JRF, vargproblemet drabbar alla lika, rik som fattig. DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ 100 VARGAR ELLER OM DET ÄR 95, JAKTEN ÄR FÖRSTÖRD ÄNDÅ. Övriga Sverige lyssnar inte förrän de får egna vargrevir runt huset. TRIST MEN SANT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Övriga Sverige jagar inte ens och tycker det mest är romantiskt med varg, så det är definitivt ett skott i foten även om den utopin skulle inträffa att precis alla i hela Sverige skulle låta bli att jaga varg... vilket som sagt aldrig kommer att hända utan de 20 kommer att skjutas om så av anställda jägare. Och det är ju inte "folket i Dalarna" heller som det handlar om. Övriga Sverige lyssnar inte förrän hållbara argument presenteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Ja du ULF.S. Hur länge har inte folket i Dalarna där vargen etablerat sig försökt få övriga Sverige att förstå hur det blir när man får en vargetablering i åratal har man skrikit sig hesa för döva öron. Folk vet inte vad det är för än de får en egen vargflock på markerna Nu har man fått nog, sedan om man är SJF eller JRF, vargproblemet drabbar alla lika, rik som fattig. DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ 100 VARGAR ELLER OM DET ÄR 95, JAKTEN ÄR FÖRSTÖRD ÄNDÅ. Övriga Sverige lyssnar inte förrän de får egna vargrevir runt huset. TRIST MEN SANT. Ska ni få en riktig effekt och trovärdighet för era argument. Bojkotta jakten på det vilt ni vill ha i er skog. Ta alla tillfällen som erbjuds att skjuta bort de djur ni inte vill ha. Då blir det hela begripligt och trovärdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrilleMatsson Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Det ända vettiga uppfattning som jag kan dela är att vargstammen är för stor i Dalarna med omgivande län. I övrigt vet jag inte om man ska skratta eller gråta när du vill "glädja" dina jaktkamrater i Sverige (med sådana vänner behöver man inga fiender ). Något välgrundat skäl för att motivera bojkott av vargjakten är det dock inte. Ungefär lika smart som att skjuta sig i foten Jag kan instämma med ett +1 på den kommentaren. Det är så urbota dumt att jag inte finner ord när man tycker att "det spelar ingen roll" om det är 95 eller 100 vargar. Det kommer aldrig att vinna några sympatier med den "geniala" idé från några än de som redan vill ha mer vargar, alltså de som redan är i klar majoritet i Riket. Personligen är jag för varg men inte hur många som helst och inte var som helst...men på fler ställen än idag...norrut. Den "geniala" idén om att sprida vargstammen till nya revir och därigenom ge problem till flera är INTE en idé som vinner sympatier hos någon, inte ens de som vill ha massvis med vargar. Den argumentationen är dessuto på sandlådenivå och i och med det är risken stor att det kommer att spridad ett löjets skimmer över alla jägare. Vilken tur att det kommer att finna jägare som ställer upp och skjuter tilldelad kvot med vargar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Jag kan instämma med ett +1 på den kommentaren. Det är så urbota dumt att jag inte finner ord när man tycker att "det spelar ingen roll" om det är 95 eller 100 vargar. Det kommer aldrig att vinna några sympatier med den "geniala" idé från några än de som redan vill ha mer vargar, alltså de som redan är i klar majoritet i Riket. Personligen är jag för varg men inte hur många som helst och inte var som helst...men på fler ställen än idag...norrut. Den "geniala" idén om att sprida vargstammen till nya revir och därigenom ge problem till flera är INTE en idé som vinner sympatier hos någon, inte ens de som vill ha massvis med vargar. Den argumentationen är dessuto på sandlådenivå och i och med det är risken stor att det kommer att spridad ett löjets skimmer över alla jägare. Vilken tur att det kommer att finna jägare som ställer upp och skjuter tilldelad kvot med vargar! Och jag som bor i norr tycker att den ska spridas söderut. Pga att det finns betydligt större antal bytesvilt/ha i våra sydliga län. Gärna varg men inte på min bakgård! (Är nog parollen för de flesta som kan tänka sig att ha varg i landet....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Moilanen Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Crille68 och gamle Millgard hetsar vidare mot jägare som har problem med vargen. Skjut, skjut, skjut, förespråkar de angående den förestående licensjakten. Att det sedan inte har minsta effekt, mer än att de jägare som fäller vargar riskerar att bli mordhotade och trakasserade av vargkramarsidan, det bryr sig dessa båda herrar inte om. I deras värld handlar det bara om att människor ska rätta in sig i ledet och "gilla läget". Millgard bor själv i det Fria Norrbotten, som han uttrycker på en annan webbsida, och tycker naturligtvis att allt är perfekt i vargfrågan - så när som på några gaphalsar och extremister, framförallt där vargen etablerat sig. Jag bjöd ner Millgard på löshundsjakt i vargrevir, men han verkar inte vilja dyka upp. Crille68, du som betraktar vargfrågan med Skåne som utgångspunkt och är så duktig och förstående, kom hit med dina bassetar så ska vi fixa lite rådjursdrev. Då får du kanske lite förståelse för hur vi har det här i Mellansverige. Nämen usch, vilken extrem debattör jag är. Ska Millgard och Crille68 släppa hundarna i vargrevir. Ja, de avgör själva. De avgör definitivt om det känns rätt att gilla läget under sådana förhållanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teffek Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 En liten fråga nu då jag har en i möklintavargens område. I min mening är just denna varg den i västmanland som är lämpligast att fälla och därför har jag som jagar på annat håll i länet tänkt hålla låta bli att jaga varg för att minska risken att någon annan varg fälls innan möklintavargen, jag är då nyfiken på om det finns några planer borta i salatrakten att jaga den vargen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Moilanen Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 En liten fråga nu då jag har en i möklintavargens område. I min mening är just denna varg den i västmanland som är lämpligast att fälla och därför har jag som jagar på annat håll i länet tänkt hålla låta bli att jaga varg för att minska risken att någon annan varg fälls innan möklintavargen, jag är då nyfiken på om det finns några planer borta i salatrakten att jaga den vargen? Jag fattar inte riktigt vad du skriver Teffek. Men om du menar att du skulle hålla igen, för att vi skulle få fälla Möklintavargen, så är det onödigt. Hon trivdes uppenbart inte i området - hon försvann. Men om du tittar på kartan över vargarnas utbredningsomnråde, och lyssnar på vad vargforskarna och vår miljöminister säger, så kommer snart hela Mellansverige att vara fullt med vargrevir. Uppåt får de inte gå, och nedåt kostar det en "helvetes massa pengar för samhället", som vargforskare Olof Liberg uttrycker det. Jag tror säkert att jägarna kommer att gå ut i exempelvis Sala, om de nu har några indikationer på varg, och i Skultuna. Kring den sistnämnda orten har man chans att skjuta en av vargarna i ett nyetablerat revir, som förhoppningsvis splittras om jägarna är framgångsrika. Då har de räddat sin löshundsjakt i några år, i bästa fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Vargens vara eller inte vara väcker alltid starka känslor, MEN håll debatten på en juste nivå för att slippa stängning av tråden och rensning av inlägg och för att undvika att vi måste dela ut varningar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingemar Löfqvist Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Tycker det har varit en ok nivå på den här tråden iaf?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teffek Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Jag fattar inte riktigt vad du skriver Teffek. Men om du menar att du skulle hålla igen, för att vi skulle få fälla Möklintavargen, så är det onödigt. Hon trivdes uppenbart inte i området - hon försvann. Men om du tittar på kartan över vargarnas utbredningsomnråde, och lyssnar på vad vargforskarna och vår miljöminister säger, så kommer snart hela Mellansverige att vara fullt med vargrevir. Uppåt får de inte gå, och nedåt kostar det en "helvetes massa pengar för samhället", som vargforskare Olof Liberg uttrycker det. Jag tror säkert att jägarna kommer att gå ut i exempelvis Sala, om de nu har några indikationer på varg, och i Skultuna. Kring den sistnämnda orten har man chans att skjuta en av vargarna i ett nyetablerat revir, som förhoppningsvis splittras om jägarna är framgångsrika. Då har de räddat sin löshundsjakt i några år, i bästa fall. Ursäkta att jag är otydlig. Frågan är väl då som så, vet du om det kommer ske någon vargjakt i sala kommun? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Moilanen Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Ursäkta att jag är otydlig. Frågan är väl då som så, vet du om det kommer ske någon vargjakt i sala kommun? Jag vet inte, ska höra mig för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teffek Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Det tackar jag för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skooog Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Det är bättre att låta fem vargar utvandra till nya revir och låta de vargarna etablera sig för då kan fler få glädjen av att ha varg på sina marker . Vargen är en duktig oppinions bildare emot sig själv. Jag vet inte hur det är där ni bor men här utanför Gävle så är ickejägarna i en ganska SKAPLIG majoritet och av dom är det väl knappast mer än någon % som är emot varg(djurägare). Att fler jägare får varg på marken kan kanske få några jägare att ändra uppfattning men å andra sidan så tror jag inte att det är jägarna som är den stora opinionen som ska vändas i frågan. Av alla de personer jag känner som inte jagar har ni hittills inte fått någon att ändra uppfattning eller ens fått ett uns av sympati genom vargjaktsbojkotten. Det som ni däremot har uppnått är att få de som förut varit ganska neutrala i vargfrågan att ändra uppfattning och dra sig mer åt den sidan som vill ha varg. En annan sak som kan hända är att fler som får varg på markerna slutar jaga och vi jägare blir en mindre grupp, och mindre grupper i samhället har mindre att säga till om. Vilket varken gynnar oss i vargfrågan eller någon annan. Själv har jag inga vargar på marken men dom kommer närmare för varje år, både närmare huset och jaktmarken. Då känns det ju skönt att veta att det sitter jägare där ute och önskar mig varg på marken, det är sammanhållning i jägarkåren det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrilleMatsson Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Crille68 och gamle Millgard hetsar vidare mot jägare som har problem med vargen. Skjut, skjut, skjut, förespråkar de angående den förestående licensjakten. Att det sedan inte har minsta effekt, mer än att de jägare som fäller vargar riskerar att bli mordhotade och trakasserade av vargkramarsidan, det bryr sig dessa båda herrar inte om. I deras värld handlar det bara om att människor ska rätta in sig i ledet och "gilla läget". Millgard bor själv i det Fria Norrbotten, som han uttrycker på en annan webbsida, och tycker naturligtvis att allt är perfekt i vargfrågan - så när som på några gaphalsar och extremister, framförallt där vargen etablerat sig. Jag bjöd ner Millgard på löshundsjakt i vargrevir, men han verkar inte vilja dyka upp. Crille68, du som betraktar vargfrågan med Skåne som utgångspunkt och är så duktig och förstående, kom hit med dina bassetar så ska vi fixa lite rådjursdrev. Då får du kanske lite förståelse för hur vi har det här i Mellansverige. Nämen usch, vilken extrem debattör jag är. Ska Millgard och Crille68 släppa hundarna i vargrevir. Ja, de avgör själva. De avgör definitivt om det känns rätt att gilla läget under sådana förhållanden. Njae, jag betraktar inte vargfrågan med Skåne som utgångspunkt...jag försöker se det med Hela Sveriges väl eller vad man ska säga/skriva. Jag är ju inte skåning - som om nu det egentligen skulle ha med saken att göra... - utan en rospigg från Uppland (Norrtälje kommun där rialavargarna huserar men inte från den delen av kommunen) men bosatt i Skåne. Det är lite kul att se hur irriterade vissa kan bli bara för att de ser orden skåning/Skåne i en debatt. Det är som om orden skåning/Skåne inte får förekomma om man debatterar varg, ren, samer eller något annat som det inte finns så många av här i Skåne. Min åsikt om var vargen ska finnas hör inte hemma här i tråden och mitt svar blir tillräckligt OT. Det jag tror ni som är "emot" vargjakt aldrig kommer att få fram är hur ni upplever vargen om ni väljer att avstå från vargjakt pga att ni anser att vargen är ett problem. Det finns nog inte många här i landet - procentuellt sett säkert under 1% (påhittad siffra ) - som förstår hur ni resonerar och samtidigt håller med i resonemanget. Har ni märkt några som helst sympatier från andra i landet, annat än vissa jägare i de områden ni haft "väckelsemöten"? En annan sak jag inte förstår är hur någon som inte väljer att vara ett ansikte för vargjakten kan bli mordhotad och trakasserad? Skulle det ske sådana hotelser och trakasserier är det inte något som skall accepteras. Jag bryr mig självklart om hur de som blir utsatta för hot men väljer man att glatt posera med namn och nylle i en tidning tillsammans med sin skjutna varg anser jag dock att man själv har bäddat för problem men det skall ändå inte accepteras! Jag kan heller inte få in i mitt huvud hur det inte kan märkas att 20 vargar skjuts? Äter dessa 20 vargar ingenting? Jag tackar för inbjudan till jakt och vi får se om jag hör av mig någongång när jag kommer norrut/"hemmåt". Jag önskar dock inte livet ur dem - eller några andras hundar - så att släppa dem om det finns en överhängande risk att de får träffa på vargar gör jag inte. Mina "limpor" skulle inte ha mycket att säga till om vid ett möte med varg... Är det däremot fritt från varg kan jag mycket väl tänka mig att jaga med dem, i annat fall får de som vanligt gå i sina långkoppel eftersom jag inte har dem lösa då de nämligen hör mina inkallningsorder lika illa som de har långa öron... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrilleMatsson Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Jag vet inte hur det är där ni bor men här utanför Gävle så är ickejägarna i en ganska SKAPLIG majoritet och av dom är det väl knappast mer än någon % som är emot varg(djurägare). Att fler jägare får varg på marken kan kanske få några jägare att ändra uppfattning men å andra sidan så tror jag inte att det är jägarna som är den stora opinionen som ska vändas i frågan. Av alla de personer jag känner som inte jagar har ni hittills inte fått någon att ändra uppfattning eller ens fått ett uns av sympati genom vargjaktsbojkotten. Det som ni däremot har uppnått är att få de som förut varit ganska neutrala i vargfrågan att ändra uppfattning och dra sig mer åt den sidan som vill ha varg. En annan sak som kan hända är att fler som får varg på markerna slutar jaga och vi jägare blir en mindre grupp, och mindre grupper i samhället har mindre att säga till om. Vilket varken gynnar oss i vargfrågan eller någon annan. Själv har jag inga vargar på marken men dom kommer närmare för varje år, både närmare huset och jaktmarken. Då känns det ju skönt att veta att det sitter jägare där ute och önskar mig varg på marken, det är sammanhållning i jägarkåren det! Det är precis det här jag menar men kanske haft lite svårt att få fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Taxmannen Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 intressant i sammanhanget. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Debatt/Debatt-Svenskjaktse/Omojligt-att-forankra-insattning-av-varg/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bräckejägarn Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Undrar om inte Torsten Mörner ska ta och kommentera den här vargjakts bojkotten snart:) Eller han kanske gör som strutsen??? Nu har ju Dalarnas viltförvaltningsdelegation fått nog av myndighetsmissbruk, var ju en intressant läsning på ovanstående inlägg och dess länk. Nu har ju både Rättvik och Gagnef JVK bestämt sin ståndpunkt i vargjaktsfrågan! Är väl inte många JVK kvar nu i Dalarna vilka ska jaga varg??? Heder åt Masarna vilka genomskådat den Svenska rovdjurspolitiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Undrar om inte Torsten Mörner ska ta och kommentera den här vargjakts bojkotten snart:) Han har nog inte tid, han jobbar heltid med att förhindra vargflytt till Sörmland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
revper Posted January 3, 2011 Author Share Posted January 3, 2011 Ja kanske MKJ har rätt, nog är det märkligt när så många av SJF medlemmar går emot vargjaktsbeslutet och så väljer SJF att inte kommentera vad medlemmarna i Dalarna väljer. Kanske de helst vill att vi medlemmar i Dalarna ska sköta oss själva, vad vet jag???? Men fler blir det som bojkottar den så kallade vargjakten:) Å jag förstår deras ståndpunkt för det gör ingen skillnad att skjuta fem vargar i Dalarna och en i renområdet när man har 40% av vargstammen i landet i Dalarnas län. Läser man sedan vad några delegater i Dalarnas viltförvaltningsdelegation skriver om vargfrågan. http://www.dt.se/opinion/debatt/article849832.ece Kan man börja fundera på om det lokala inflytandet fungerar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaktel ägare Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Hade tänkt att som vanligt vara passiv i detta något infekterade ämne, men det går inte längre....... Först tjatas det och gnälls över att vi ska få vargjakt, men sen är inte det bra och nu ska vi ha betalt för att jaga.... Om jag inte minns fel så vart inte björnlicenserna speciellt stora dom heller ibörjan. Nivån blir lägre och lägre och förtroendet för oss "riktiga" jägare blir allt sämre. När även flera av dom stora jaktblaskorna spär på skiten så urholkas allt som vi byggt upp. Premunationen på mm´s blaska är sedan länge uppsagd,återstår att se om en till faller över repet. Mvh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Hade tänkt att som vanligt vara passiv i detta något infekterade ämne, men det går inte längre....... Först tjatas det och gnälls över att vi ska få vargjakt, men sen är inte det bra och nu ska vi ha betalt för att jaga.... Om jag inte minns fel så vart inte björnlicenserna speciellt stora dom heller ibörjan. Nivån blir lägre och lägre och förtroendet för oss "riktiga" jägare blir allt sämre. När även flera av dom stora jaktblaskorna spär på skiten så urholkas allt som vi byggt upp. Premunationen på mm´s blaska är sedan länge uppsagd,återstår att se om en till faller över repet. Mvh Micke Tycker det är en osolidarisk handling att inte skjuta vargarna, precis som att inte fördömma de som driver en vargfri linje i exempelvis sörmland eller andra landskap. Jägareförbundet håller på att självdö i frågan om varg, från två ändar. Det är jäkligt illavarslande att ingen tar tag i frågan. Handlingskraftiga människor finns ju, men handlingarna uteblir..har min egen teori varför och den kan vi lämna därhen. Björnpopulationen är ett dåligt exempel, målet var ett tak på 1000 individer och vi har alla sett hur det gick, detsamma gäller lodjuren där vi helt tappat kontrollen. Att släppa en millimeter på de vargar som finns tilldelade är ett stort misstag även om jag i sak förstår mycket väl att det är en del av syftet med bojkotten. Det syftet är på sett och vis förståligt, det andra syftet är mindre ädelt om än mer och mer uppenbart. Och det handlar om att försvaga SJF på kuppen vilket gör mig mindre stolt som JRF medlem. Men SJF bjuder ju på det vilket är ofattbart. Ingen har nog begärt betalt för jakten, det man hoppas på är kanske ett erkännande från samhället, vilket man inte komma att få däri är nog alla överens. Det vi skapar är en ytterligare polarisering mellan jägarna i Sverige samtidigt som vi ger bevarandesidan en fin julklapp på kuppen. Polariseringen fanns redan tidigare delvis men kommer att förstärkas ytterligare, speciellt om inte SJF ser till att ta tag i eländet på ett sett som är väldigt tydligt, väldigt snart. Missnöjet kommer alltid ligga som en dimma över områden med mycket varg, eller andra rovdjur. Missnöje kan förmedlas på många sett, tror inte detta är rätt sett från min synvinkel. Man har för alltid grusat sina möjligheter till ett seriös påverkan i frågan, även om man tror annorlunda. Tror att initiativtagarna till bojkotten inte i sin vildaste fantasi kunde tror att det skulle få dessa proportioner, nu är det för sent att dra sig ur. Min åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
revper Posted January 4, 2011 Author Share Posted January 4, 2011 Det märkliga är ju i den här bojkotts historien är att det var SJF jaktvårdskretsar som började med att bojkotta och sedan hakade JRF i Dalarna på . Men att nu Dalarnas viltförvaltningsdelegation visat att det föreligger sammarbetssvårigheter i delegationen är intressant. Det var ju meningen att det skulle bli ett lokalt inflytande från regeringens sida med de här VFD men så blev det inte . Att jägarna i Dalarna inom SJF är jäkligt trötta på att deras jakt försvinner det är ingen nyhet för Svenska Jägarförbundet och när det gått tillräckligt länge så ledsnar Dalfolket och i den situationen är vi nu, eftersom jägarna i övriga Sverige i flera års tid inte tagit till sig det det så kallade "gnället" från Dalarna, Gävleborg, Värmland. Hur många gånger har man inte fått höra "att det kan väl inte vara så farligt att ha lite varg" på skogen när man varit söderut och jagat. Nu kan de människorna få känna hur kul det är själva, vår jakt är förstörd som ordf i Mora Norra JVK sa på deras möte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts