Jump to content

22lr inomhus?

håkan svensson

Recommended Posts

Har precis "beställt" en brno 453 varmint och bara undrar hur det är att skjuta 22lr inomhus, har tillgång till 30-40m lång gång i en källare. Kan man skjuta där utan problem? tänker inte på platsen men på krutrök och blydam m.m.

om det funkar, hur tjockt kulfång i trä behövs för att inte förstöra väggarna?

Har precis "beställt" en brno 453 varmint och bara undrar hur det är att skjuta 22lr inomhus, har tillgång till 30-40m lång gång i en källare. Kan man skjuta där utan problem? tänker inte på platsen men på krutrök och blydam m.m.

om det funkar, hur tjockt kulfång i trä behövs för att inte förstöra väggarna?

Vad gäller hur miljön i rummet blir kan jag inte svara men en helmantlad 22lr skjuter igenom 4 tum trä enligt min erfarenhet på det avståndet.

Jag hade gärna tagit skot som smäller lite. Remington subsonic är billiga och låter nästa ingenting.

trä är kanske ett av de sämsta formerna av kulfång,

men det finns bra lösningar på detta. Bly och dess damm är inte att underskatta som källa till ohälsa men du verkar ha koll på det.

Lite avis är jag allt över att du har en inomhusbana på G.

/Christian

Mmm... skulle nogsamt kolla upp just blybiten och ventilationen innan jag sköt några mängder... tändsatsen innehåller tungmetaller, och det brinnande krutet smälter och förångar kulbasen innan kulan lämnar pipan. Resultatet är bly i "krutröken". Definitivt inte hälsosamt... Det krävs utsug av rejäl industriell standard på inomhusbanor, för att klara kraven. Läste i någon gammal artikel i Rifleshooter att när man kollade inomhusbanor i USA så var det fler som hade 600 ggr över gränsvärdet, trots utsug...

skippa trät som kulfång då är staplade sandsäckar bättre å det är inte det bästa alternativet heller

sen så är luftmiljön nått att tänka på

Kolla även vad lagen säger....

Känns som jag har något i bakhuvudet om att det är olagligt att skjuta innomhus utan rätt tillstånd. Då oavsett om det är privatägt och ingen annan har tillgång till lokalerna.

För om fel person får nys om det så kan licenserna ryka för lite övningsskjutning.....

lokalen är vårat lager och ligger i en källare så ventilation är det inte gott om tyvärr, får nog göra en utomhusbana istället så man kan ligga under tak och skjuta, då kan man ju gå in i huset om man fryser för mycket :)

Gott nytt år

Håkan

Är det detaljplanerat område krävs dessutom mycket riktigt skottlossningstillstånd...

Tack.

Då lägger vi detta åt sidan på riktigt! vill ju inte bli av med vapnen när jag precis fått dom..