Jump to content

22-bryderier igen...

exabit

Recommended Posts

Jag är på väg att byta in nån bössa eller två mot andra grejer. Ett av de tänkta nyförvärven är en 22:a, eftersom jag insett att det är svårt att leva utan en. Tyvärr så krängde jag min dåvarande Sako Finnfire Varmint vilket väl får räknas till en av de dummaste vapentransaktionerna jag gjort hittills :blush:

Som vanligt så är det Torsbo som får agera inbytesförrättning, därför vore det bra om eventuella tips gäller bössor som går att finna där.

De jag tänker på rent spontant när jag ser deras inventarielista är:

- Browning T-Bolt

- CZ 452 American

- CZ 453 Varmint

- Remington 504

- Ruger 10/22

- Ruger K77 Varmint S.L.

- möjligtvis nån Anschütz?

Jag vill ha en bössa som skjuter hyfsat bra. Därför har jag inte med exempelvis Marlin på listan. Kanske skjuter de skitbra - vad vet jag?

Som ni kanske vet så är jag ganska lång med långa händer (typ orangutang). Så det funkar inte med vilken bössa som helst. Exempelvis så försvinner Sako Quad plastbiten när jag provat den.

En Finnfire hade som sagt varit det idealiska, men de växer som bekant inte på träd och definitivt inte i Torsbo...

Några idéer? :rolleyes:

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• exabit

24

• novacula

15

• Raggarö

3

• Tjörnbon

3

Vart tusan är CZ 455 American i listan???? :)

Ska ska snart investera, och det blir en 455:a med samtliga pipor (22lr, 22wmr och 17hmr). Kalaset går då på ca 8000:-

Om quaden försvinner så lär T-bolten göra det också.

Ruger 77 är väl i fullstorlek men hur den skjuter är en annan femma.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jag är på väg att byta in nån bössa eller två mot andra grejer. Ett av de tänkta nyförvärven är en 22:a, eftersom jag insett att det är svårt att leva utan en. Tyvärr så krängde jag min dåvarande Sako Finnfire Varmint vilket väl får räknas till en av de dummaste vapentransaktionerna jag gjort hittills :blush:

Som vanligt så är det Torsbo som får agera inbytesförrättning, därför vore det bra om eventuella tips gäller bössor som går att finna där.

De jag tänker på rent spontant när jag ser deras inventarielista är:

- Browning T-Bolt

- CZ 452 American

- CZ 453 Varmint

- Remington 504

- Ruger 10/22

- Ruger K77 Varmint S.L.

- möjligtvis nån Anschütz?

Jag vill ha en bössa som skjuter hyfsat bra. Därför har jag inte med exempelvis Marlin på listan. Kanske skjuter de skitbra - vad vet jag?

Som ni kanske vet så är jag ganska lång med långa händer (typ orangutang). Så det funkar inte med vilken bössa som helst. Exempelvis så försvinner Sako Quad plastbiten när jag provat den.

En Finnfire hade som sagt varit det idealiska, men de växer som bekant inte på träd och definitivt inte i Torsbo...

Några idéer? :rolleyes:

Jag brukar använda min Fars Brno vet inte så mycket om den annars men har sett likadana på blocket vid ett fåtal tillfällen och har nästan köpt direkt.

Har testat ett 10 tal olika 22:or men aldrig varit i närheten av att finna dess like.

Det är som att skjuta med en kvalitets studsare men utan rekylen, precisionen har alltid varit på topp så där är heller inget fel.

Magasinet är på 5 skott med ett extra i loppet och allt är gediget. :wub::wub::wub: precis som en kanon bössa ska vara.

Om jag kommer över lite info om den så ska jag ge den till dig.

Om quaden försvinner så lär T-bolten göra det också.

Jaså, den är såpass liten? Tackar! ^_^ ^_^

Såg föresten en gängad finnfire varmint på blocket nyss.... :)

Tack, men återigen inbyte som är aktuellt ;)

Om jag kommer över lite info om den så ska jag ge den till dig.

Tack för det :rolleyes: Verkar dock inte som Torsbo har nån Sauer hemma :unsure:

Tack, men återigen inbyte som är aktuellt ;)

Asch, missade att du skulle byta in just på Torsbo, sorry.

Själv hade jag nog iaf försökt sälja vilken bössa du nu ska sälja kontant och satsa på CZ 455:an istället.. men det är jag det =)

Själv hade jag nog iaf försökt sälja vilken bössa du nu ska sälja kontant och satsa på CZ 455:an istället.. men det är jag det =)

Men jag vill bara ha en 22:a. Finns det nåt skäl till en 455:a om man inte vill ha flera pipor?

Men jag vill bara ha en 22:a. Finns det nåt skäl till en 455:a om man inte vill ha flera pipor?

Nej, men om du är som jag och ändrar dig framöver så finns ju möjligheten att köpa till pipor för 1895:- inkl moms.. =)

En ny CZ 453/452 Varmint/American kostar lika mycket som en ny 455:a American. 4800kr ny (med en pipa då) på Bofab i grums (interjakt).

Kostar det lika så why not? =) Av det jag läst ska precision och känsla var lika (som ffa. 452), utöver att CZ förändrat och förbättrat vissa detaljer som t.ex. beslag och kolv på 455:an.

http://rimfireshooting.com/index.php?showtopic=5354

Du missar fortfarande ingångskriterierna i denna tråd :P LÄS!

Men jag skrev ju SÄLJ dem istället för att byta in, LÄS SJÄLV! :P

:P :P :P

Men ska jag hålla mig till ursprungsposten då (tråååååååååkmåns) så säger jag 453 Varmint. Haft en som du kanske sett, och var suuuupernöjd med den. Sköt suveränt bra med rätt ammo. Bra tyngd och format - inte alls vispig. Jäkligt fin kolv. Schnelltryck (vet ej hur det är på den fronten med 452). Ja, väldigt mycket bössa för pengarna och helt klart den bössa jag saknar absolut mest sen jag sålde den (my stupid f*ck).

Men ska jag hålla mig till ursprungsposten då (tråååååååååkmåns) så säger jag 453 Varmint. Haft en som du kanske sett, och var suuuupernöjd med den. Sköt suveränt bra med rätt ammo. Bra tyngd och format - inte alls vispig. Jäkligt fin kolv. Schnelltryck (vet ej hur det är på den fronten med 452). Ja, väldigt mycket bössa för pengarna och helt klart den bössa jag saknar absolut mest sen jag sålde den (my stupid f*ck).

ÄNTLIGEN en seriös post från dig! :P Har skjutit en del med slik och den är väl ok. Men är originaltrycket alls användbart? Körde jämt med snälltrycket vad jag minns. Lite raspig slutstycksgång?

Tack för det :rolleyes: Verkar dock inte som Torsbo har nån Sauer hemma :unsure:

Sorry skrev fel Brno ska det vara.

ÄNTLIGEN en seriös post från dig! :P Har skjutit en del med slik och den är väl ok. Men är originaltrycket alls användbart? Körde jämt med snälltrycket vad jag minns. Lite raspig slutstycksgång?

Originaltrycket är "OK" efter 1000 skott eller så.. lika med slutstycksgången.. =)

Men riktigt bra upplevde jag aldrig att det blev, sköt mest med snälltrycket jag också av samma anledning. CZ i allmänhet verkar behöva byte av trycke eller att bryna upp original. Men det är väl kanske inte det första man vill göra och därför säger jag 453 istället för 452 (då jag _tror_ den saknar snälltryck?).

Ok, så Brno har klart övertag så här långt (inkl. Tjörnbon). Ska dock känna på de andra också (även tryckena).

Men är originaltrycket alls användbart? Körde jämt med snälltrycket vad jag minns. Lite raspig slutstycksgång?

En bekant nyligen en 452 (det är väl den vanliga modellen?) och jag provsköt den lite. Slutstycket tyckte jag löpte helt okej, trycket ville ibland 'haka' i lite, man fick väl ett skott drygt 10 cm åt sidan på 80 m lite då och då. Nu pratar vi en flångny bössa, så vet inte hur länge det tar att nöta in. Vi sköt sittande med sisådär stöd och när inte det högg i sköt den fint. Men nja kanske är mitt omdöme, trycket måste väl nötas in först på ett eller annat sätt. Tror inte den hade snälltryck.

Har bara skjutit med gamla eller nya Sako 22or att jämföra med.

En BRNO/CZ 453 Varmint har liiiiiite släp i trycket ur kartong men det är snabbt åtgärdat enligt Stocken69 ;)

Min skjuter i alla fall ruskigt mycket bättre än vad jag gör :blush:

Har bara skjutit med gamla eller nya Sako 22or att jämföra med.

Då är man helt klart bortskämd ^_^

En BRNO/CZ 453 Varmint har liiiiiite släp i trycket ur kartong men det är snabbt åtgärdat enligt Stocken69 ;)

Min skjuter i alla fall ruskigt mycket bättre än vad jag gör :blush:

Kan tänka det. Min f.d. Sako hade PERFEKT trycke utan minsta tillstymmelse till släp :blush:

Mycket Brno vart det nu ;)

Nu vet jag att jag hamnat utanför dina inbytesplaner, men:

http://www.nzrimfire.com/viewtopic.php?f=18&t=1528&p=8038#p8038

Nu vet jag inte hur mycket Norinco det finns i Svedala, EM 332 borde de iallafall kunna ta in, annars är det snudd på tjänstefel :angry: Bästa 22:a jag någonsin skjutit med. Marlin 60 verkar ju oxå kunna sitta som en smäck.

Raggarö