Galne Posted April 27, 2018 Posted April 27, 2018 På 2018-04-24 at 11:00 tecno sa: Oskårat = näedu 'Skalp Ellen' har allt gjort sitt Oskårat, som i inte skurit med brödkniven för att äta/provsmaka. Quote
tecno Posted April 27, 2018 Posted April 27, 2018 2 hours ago Galne sa: Oskårat, som i inte skurit med brödkniven för att äta/provsmaka. ? Men du, man skär inte upp ett nygräddat bröd på direkten! Man ska låta den vila bortåt en timme eller så innan man sätter kniven i brödet på så vis släpper du inte ut fukten ur brödet. Quote
Galne Posted April 27, 2018 Posted April 27, 2018 1 hour ago tecno sa: Men du, man skär inte upp ett nygräddat bröd på direkten! Man ska låta den vila bortåt en timme eller så innan man sätter kniven i brödet på så vis släpper du inte ut fukten ur brödet. Det är jag mycket medveten om med, tänkt ju bara på att du sa det var gott. Omöjligt och veta innan man provat det!! Quote
tecno Posted April 27, 2018 Posted April 27, 2018 Kör ju samma 'recept' så jag vet hur det smakar Quote
Popular Post tecno Posted May 16, 2018 Popular Post Posted May 16, 2018 Testar nytt mjöl = Ölands fullkornsvetemjöl. Jättegott rejält kraftigt fullkorns bröd på surdeg. Här ett eget 'levain' typ men ett annat ska provas nästa bakning. Denna reste sig inte riktigt som jag ville. Men smaskigt gott ? 3 Quote
tecno Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 Nygräddat med lite bättre resultat Nu reste sig det hela bättre. Quote
lsjonsson Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 1 hour ago tecno sa: Ja visst är det, då vet man vad man petar i sig. Jepp! Samma här i huset. 99 % hembakat av allt bröd. Quote
killer_mouse Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 Behöver tips/råd tänkt göra surdegsbröd I gjutjärnsgrytan men hittar inget enkelt recept utan allt verkar riktigt krångligt Tänkt göra på råg och dinkelmjöl Sen hur fan gör man surdegstarten utan förlita sej på sambon? 1 Quote
Eamonn Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 Jag brukar ta degskrapet från bunken det jäst vetebröd i och blanda med vatten och lite rågmjöl som start. Det här är blir bra och är nog så enkelt det kan bli men det beror kanske på hur mycket råg man har i om det funkar ? https://www.dr.dk/mad/opskrift/langtidshaevet-grydebagt-brod Quote
killer_mouse Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 1 hour ago Eamonn sa: Jag brukar ta degskrapet från bunken det jäst vetebröd i och blanda med vatten och lite rågmjöl som start. Det här är blir bra och är nog så enkelt det kan bli men det beror kanske på hur mycket råg man har i om det funkar ? https://www.dr.dk/mad/opskrift/langtidshaevet-grydebagt-brod Vi kan väl säga att danska inte favoritspråket Quote
killer_mouse Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 8 minutes ago Eamonn sa: De har ju bara tjyvstartat brödtuggandet ? Sitter å lyssnar på en dansk å en norsk går runt i skallen Quote
tecno Posted May 24, 2018 Posted May 24, 2018 Googla vetja https://www.google.se/search?q=surdergsbröd+på+dinkel+och+råg&oq=surdergsbröd+på+dinkel+och+råg&aqs=chrome..69i57.16166j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Quote
killer_mouse Posted May 24, 2018 Posted May 24, 2018 2 hours ago tecno sa: Googla vetja https://www.google.se/search?q=surdergsbröd+på+dinkel+och+råg&oq=surdergsbröd+på+dinkel+och+råg&aqs=chrome..69i57.16166j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Just att hitta rätt ord följd utan komma in på nåns mat blogg Quote
tecno Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 Finskt rågbröd på G i ugnen just nu, vart rejält stor Quote
tecno Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 Så blev resultatet som nu får vila under duk tills imorgon, ca Ø30cm vart detta brödet. 1 Quote
killer_mouse Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 Jahapp tredje gången gillt med surdegstarten en luktade så man kunde väcka en mumie som en som vägrade starta Quote
Eamonn Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 1 hour ago killer_mouse sa: Jahapp tredje gången gillt med surdegstarten en luktade så man kunde väcka en mumie som en som vägrade starta Det är inte så att du stoppar in det i kylen innan det har hunnit surna till sig ordentligt? När jag har jästresterna från ett tidigare bak och låter det stå täckt i rumstemperatur någon dag så har det alltid hoppat igång så att man kan börja mata den. Nu är det ju mycket som rör sig i luften på sommaren så det är lite större risk att det kör sig än under svalare årstider. Quote
tecno Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 1 hour ago killer_mouse sa: Jahapp tredje gången gillt med surdegstarten en luktade så man kunde väcka en mumie som en som vägrade starta Har du problem? Gjorde en råg start på 4 dagar, ½dl mjöl +½dl ljummet vatten i glasburk med lock 1 dygn i rumstemp. Dygn 2-3-4 samma mängder tillsatta och dygn 5 starta ovan deg enligt http://www.saltakvarn.se/recept/finskt-ragbrod/ Busenkelt. Mina vete/råg surdegs starter mår gott i kylen och matas varje vecka. Quote
killer_mouse Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 Vetefan första gången stod den ute i 3 dygn enligt det receptet matad dag 2 och 4 sen i kylen sen när jag skulle matade vecka 2 så gud vad den stank luktade värre än ett torrdass där nordkoreanska armen har haft rännskita efter ha käkat skämd chiligryta 2 annat recept mat dag 2 till 4 en dag i rumstemperatur inget liv alls inga bubblor eller nått en väldigt svag odör av sprit 3 exakt lika mängd vatten å mjöl matad 2 och 3 är liv men får se till helgen då den matas igen Quote
Eamonn Posted June 19, 2018 Posted June 19, 2018 Luktade den första någonsin surt och fräscht? Död jäst luktar inte så gott direkt om man tex glömt göra rent damejannen från jästresterna efter ölbryggning, det kanske åt upp allt för snabbt och självdog när "jästcellerna" kom upp i antal. Rinnigt vetemjöl och vatten med jäst borde vara det lättaste och snabbaste att surna till i en petflaska. Skruva inte dit korken bara. Quote
Recommended Posts