Popular Post tecno Posted June 11, 2022 Popular Post Posted June 11, 2022 Gårdagens pyssel var att först vara mjölnare för att få färskmalet vete och rågmjöl till rågbröd och sedan bagare 3 Quote
tecno Posted June 12, 2022 Posted June 12, 2022 18 hours ago, lsjonsson said: Bra jobbat tecno! En gör så gott en kan ;) Quote
lsjonsson Posted June 13, 2022 Posted June 13, 2022 17 hours ago tecno sa: En gör så gott en kan Ja visst är det så! Quote
Popular Post tecno Posted June 24, 2022 Popular Post Posted June 24, 2022 Vart en ny vända med surdeg till mitt rågbröd, nu börjar det likna barndomsminnen från 50-60 talets Österbotten. Gör detta på egen malet råg och vete, siktar inte. 400råg/500vete och ca 7-8dl vatten. Blandar rågen med välmatad surdegs start på ca 1-1½ dl (50mjöl/50vatten) och låter detta stå över natten i svalt utrymme. Blandar ca 4dl ljummet vatten med en påse blå torrjäst och ett par msk av vetemjölet. Låter detta stå så man ser att processen kommit igång med jästen. Blandar in 2tsk salt till vetet och ner i degbunken. Fyller på med vatten tills jag är nöjd med konsistensen och lägger sedan ca 1msk mörk sirap i degen. Låter stå i rumstemp till degen har dubblerats, ut på mjölat bakbord vik och riv forma till en stor bulle, dela i 4 delar. Riv till bollar och placera på bakplåt med papper, kavla ut och stick med gaffel. Låt stå ca 1 timme under duk tills det är dags att grädda, börja med 250°C i ca 5-6 minuter sänk sedan till 200°C och grädda klart i ca 30 minuter. Du kan troligen ta *vanligt* mjöl minska mängden med 15-20% och tillsätta motsvarande mängd kli = att laborera mao 3 Quote
lsjonsson Posted June 24, 2022 Posted June 24, 2022 3 hours ago tecno sa: Vart en ny vända med surdeg till mitt rågbröd, nu börjar det likna barndomsminnen från 50-60 talets Österbotten. Gör detta på egen malet råg och vete, siktar inte. 400råg/500vete och ca 7-8dl vatten. Blandar rågen med välmatad surdegs start på ca 1-1½ dl (50mjöl/50vatten) och låter detta stå över natten i svalt utrymme. Blandar ca 4dl ljummet vatten med en påse blå torrjäst och ett par msk av vetemjölet. Låter detta stå så man ser att processen kommit igång med jästen. Blandar in 2tsk salt till vetet och ner i degbunken. Fyller på med vatten tills jag är nöjd med konsistensen och lägger sedan ca 1msk mörk sirap i degen. Låter stå i rumstemp till degen har dubblerats, ut på mjölat bakbord vik och riv forma till en stor bulle, dela i 4 delar. Riv till bollar och placera på bakplåt med papper, kavla ut och stick med gaffel. Låt stå ca 1 timme under duk tills det är dags att grädda, börja med 250°C i ca 5-6 minuter sänk sedan till 200°C och grädda klart i ca 30 minuter. Du kan troligen ta *vanligt* mjöl minska mängden med 15-20% och tillsätta motsvarande mängd kli = att laborera mao Gott med hembakat! Tur att man är gift med en bondflicka även om jag kan baka själv o det gjorde jag innan jag träffade min fru! Då bakade jag 4 satser x1,5 l i E-lux hushållsassistent så att det fanns matbröd i huset när det var fiske- eller jaktsäsong nere i Huskvarna o Aneby. Quote
lsjonsson Posted June 25, 2022 Posted June 25, 2022 2 hours ago tecno sa: Till kaffet en dränkt äppelkaka Du smörjer kråset ordentligt! Quote
tecno Posted June 25, 2022 Posted June 25, 2022 2 hours ago, lsjonsson said: Du smörjer kråset ordentligt! Gott gotti gott gott Quote
lsjonsson Posted June 25, 2022 Posted June 25, 2022 41 minutes ago tecno sa: Gott gotti gott gott Oh yes! Quote
tecno Posted July 18, 2022 Posted July 18, 2022 Dagens rågbröds bakning. Doftar så gott i stugan nu 2 Quote
lsjonsson Posted August 4, 2022 Posted August 4, 2022 Londonbesök idag av fruns systerdotter och hennes fam. så då är det bäst att man bjuder på något gofika i form av en blåbärskaka t. ex. Kock i lumpen och kock hemma! 2 Quote
tecno Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 Dags för lite mera rågbröd, här maler jag vete. 1 Quote
PAS Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 1 minute ago tecno sa: Dags för lite mera rågbröd, här maler jag vete. En annan köper sig fri men det är hantverksmässigt i ditt bakande. All heder. Ger nog en extra bra känsla. /P Quote
tecno Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 40 minutes ago, PAS said: En annan köper sig fri men det är hantverksmässigt i ditt bakande. All heder. Ger nog en extra bra känsla. /P Tack, jo det smakar nåt extra med det egna bakandet och man vet vad man petar i sig. Quote
Dansken Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 4 minutes ago tecno sa: Tack, jo det smakar nåt extra med det egna bakandet och man vet vad man petar i sig. Gott är det i af 👍 1 Quote
lsjonsson Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 4 hours ago tecno sa: Dags för lite mera rågbröd, här maler jag vete. Vad är det för kvar du har där på bilden? har du någon länk till den? Jag hade räknat med en gammal stenmalare som fanns förr i tiden. Quote
tecno Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 13 hours ago, lsjonsson said: Vad är det för kvar du har där på bilden? har du någon länk till den? Jag hade räknat med en gammal stenmalare som fanns förr i tiden. https://bagarenochkocken.se/produkt/ankarsrum-assistent-original-mjolkvarn/ 1 Quote
lsjonsson Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 12 minutes ago tecno sa: https://bagarenochkocken.se/produkt/ankarsrum-assistent-original-mjolkvarn/ Se där ja! Quote
tecno Posted August 15, 2022 Posted August 15, 2022 Vi som bakar har nu förlorat en bra leverantör = Warbro Kvarn har brunnit. https://sverigesradio.se/artikel/familjeforetaget-warbo-kvarn-efter-branden-chockartat 2 Quote
lsjonsson Posted August 15, 2022 Posted August 15, 2022 1 hour ago tecno sa: Vi som bakar har nu förlorat en bra leverantör = Warbro Kvarn har brunnit. https://sverigesradio.se/artikel/familjeforetaget-warbo-kvarn-efter-branden-chockartat Usch vad tråkigt! Quote
lsjonsson Posted November 15, 2022 Posted November 15, 2022 Idag står bullbak på agendan. Igår var det matbröd som stod på agendan och snart blir det lussekatter! 1 Quote
tecno Posted November 15, 2022 Posted November 15, 2022 On 8/15/2022 at 2:15 PM, lsjonsson said: Usch vad tråkigt! De har kommit igång med att lego-mala hos andra kvarnar sitt spannmål. Verksamheten kommer att fortsätta och det som skadades skall byggas upp igen. 1 Quote
lsjonsson Posted November 15, 2022 Posted November 15, 2022 51 minutes ago tecno sa: De har kommit igång med att lego-mala hos andra kvarnar sitt spannmål. Verksamheten kommer att fortsätta och det som skadades skall byggas upp igen. Kul när man kan mala eget mjöl. Quote
Islänningen Posted November 28, 2022 Posted November 28, 2022 "Ölbröd" med frukt och nötter. Gjort av drav från hembryggningen. Quote
Recommended Posts