Jump to content

Baka bröd och kakor

shamani

Recommended Posts

2 hours ago Dahla sa:

Fast det ser ut som om kaffet inte är svart utan med mjölk i... 

Inte en droppe chateau du muu. Dubbel espresso med lite fin crema, allt hänger på vilka bönor/rostning man använder.

• Like 1

• 1 month later...
  • 2 months later...

Har nån ett bra förslag på hur man får den där goa skorpan på frallor vi har testat med utan nåt, med vatten före, inget innan ugnet men dusch med vatten efter men ingen hård spröd skorpa 

9 hours ago killer_mouse sa:

Har nån ett bra förslag på hur man får den där goa skorpan på frallor vi har testat med utan nåt, med vatten före, inget innan ugnet men dusch med vatten efter men ingen hård spröd skorpa 

Prova att slänga in 0,5-1 dl kallt vatten ( under plåten...) när du har ställt in brödet ..

En kanske rätt dum följdfråga men den gjutjärnspannan, den var knappast något du kände för innan den åkte in i ugnen, eller hur?

Jag har glömt min sätta på grillenpanna ute ett par gånger och trots en djupt ingrodd infettning så rostar den i kanter och vrår. 

/Christian 

4 hours ago Christian N sa:

En kanske rätt dum följdfråga men den gjutjärnspannan, den var knappast något du kände för innan den åkte in i ugnen, eller hur?

Jag har glömt min sätta på grillenpanna ute ett par gånger och trots en djupt ingrodd infettning så rostar den i kanter och vrår. 

/Christian 

Äh, en gammal skeppshult som står där 24/7...

• Like 1

Skall försöka att komma ihåg att spela in imorgon när vi dunkar in bröd i stenugnen på art bakery, den är bara 1800 x 2700 på varje däck (5 däck) så får ni se/höra när man drar på ångan( kvalm på bagarspråk)

Någon som har något bra hamburgerbröd recept, kompisen ska ha invigning i sitt ny byggda garage och jag ska slippa lite burgare på grillen till käk!

• 4 months later...
  • 3 weeks later...

Håller på att lära mig att baka lite rågbröd, nytt recept med lite eget inblandat (degen vart lite lös så det sjönk ihop lite väl mycket) men smaken på brödet sitter.

490234131_DSC_0101(1).thumb.JPG.143af76b74dff8e766c2ef90b8ef773d.JPG

Ibland hittar man recept på "snabbakat". Vanligtvis är det typ vetemjöl, bakpulver och vatten. Möjligen filmjölk.. Men seriöst, hur gott blir det med bakpulver?? ?

Jag tycker det blir torrt och mjöligt, bara.. Så nu tänker jag att det måste ju gå att göra saker snabbt, smidigt, och gott med jäst.. Eller?

Stekpannan duger till så mycket mer än att bara steka kött och grönsaker i..

Så det måste ju gå att göra något som inte måste jäsa i en evighet.. Typ bara dra ihop något med jäst och i en torr stekpanna.. Vet jag provade någon gång, men jag skrev inte upp hur jag gjorde... ? Så tips på något som går snabbt och lätt i stekpannan..?

Och ingen jätteladdning.. Vill inte behöva frysa ner då det är ganska fullt i frysarna..

Tacksam om någon har ett bra förslag! ?

• 1 month later...
56 minutes ago tecno sa:

Då vart det lite rågbröd igen.

DSC_0175.thumb.JPG.5566123f57d417f7bb1468998482ecf9.JPG

Ser gott ut! Vad har du för recept?

Jag har aldrig riktigt lyckats med grova rågbröd. Surdedsbröd med rågmjölssurdeg och sedan vetemjöl "behärskar" jag men inte grovt rågbröd. Hur gör du? 

Kvällen innan, 250gr grovt rågmjöl + 150gr rågsurdeg +1.5dl vatten.
Jag kör i maskin tills det satt sig till en fast deg.

Låt stå över natten 12-16 timmar

Tillsätt 350gr grovt rågmjöl + 5gr jäst upplöst i ljummet vatten + 20gr salt, använder mortlad grovsalt.
Tillsätt vatten 1.5 - 2 dl, här får du kolla så att degen blir lagom blöt. Det är här jag har haft problem att hitta rätt, skiljer ju på mjöl och mjöl.

Låt vila 1timme, dela degen i två, rulla till boll och sedan konforma och lägg på plåt, strö over med rågmjöl och plasta in och låt jäsa 1½-2 timmar tills det faller ner och det börjar spricka. 

Berätta hur det går för dig.

• Like 1

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Idag bakade jag en Fyrstekake.. Många år sedan sist.. Och det ska bli många år till nästa gång... Tidskrävande.. Men så gudomligt gott!!

Fyllningen är mandel och florsocker...

Denna är gjord i en större springform..

IMG_20191112_194711.jpg