ozzian Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 Edit Köpte mitt på Råberga, deras finaste råg o vetemjöl 10kg 355kr m frakt Quote
tecno Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 1 hour ago, ozzian said: köper hem surdeg idag Hmmm en surdegs start fixar du själv hemma i köket dvs mjöl och vatten = inget köpetjafs Finns massor med instruktioner på nätet. 1 Quote
ozzian Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 2 hours ago tecno sa: Hmmm en surdegs start fixar du själv hemma i köket dvs mjöl och vatten = inget köpetjafs Finns massor med instruktioner på nätet. Japp, startade en av varje nu, men rev ner ett halvt ekoäpple. men ska locket sitta fast eller bara läggas på? funkar 28gradig golvvärme?(22 grader i luftern) Quote
Galne Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 5 minutes ago ozzian sa: Japp, startade en av varje nu, men rev ner ett halvt ekoäpple. men ska locket sitta fast eller bara läggas på? funkar 28gradig golvvärme?(22 grader i luftern) Ligga löst på, blir dumt om den vill rymma (svämma över) så här när du startar och locket är låst... Quote
ozzian Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 34 minutes ago Galne sa: Ligga löst på, blir dumt om den vill rymma (svämma över) så här när du startar och locket är låst... Tack, då lossar jag genast locken,, dumt med bomber:) 1 Quote
ozzian Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 Jag har kört 7dl rågmjöl(vanligt och 150gram smör o 3dl fil,, ska jag öka till 4dl fil när jag kör fullkorn) ingen annan vätska. Quote
ozzian Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 Antar hjortronsaltet? 150 g smör0,5 dl socker3 dl filmjölk0,5 tsk salt6 dl rågsikt1 dl rågmjöl2,5 tsk hjorthornssalt Edit, tar mindre socker o bara fullkornsråg Quote
tecno Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjorthornssalt Quote
ozzian Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 Surdegen,, i morse rörde jag om och det bubblar ordentligt, nu vid middag så hade den jäst ordentligt. från ca 5dl till 15dl och rann över, det bubblar. kan den vara färdig, eller ska jag fylla på i morgon med en matsked mjöl o vatten(byter burk då)? är ju sugen på att baka:):) Jo kringlorna igår var jätegoda men dom jäste dåligt, så lite små. Quote
Galne Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 Kan hälla ut en del av surdegen i matningsfasen om man inte tar till bak!! Den blir bättre och bättre ju längre den är vid liv! Quote
ozzian Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 18 minutes ago Galne sa: Kan hälla ut en del av surdegen i matningsfasen om man inte tar till bak!! Den blir bättre och bättre ju längre den är vid liv! Nu fattade jag inte? du menar bara slänga en del eller? det går inte baka med den efter 2 dygn? Quote
tecno Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 Den starten jag underhåller ryms i en medelstor glas konservburk, inga 15dl här inte. Ska jag baka så ser jag till att mata dagen innan typ med lagom mängd mjöl/vatten så jag har en startmängd ca 150gram och att det lämnar nåt kvar i burken att mata till nästa bak. Quote
Galne Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 3 hours ago ozzian sa: Nu fattade jag inte? du menar bara slänga en del eller? det går inte baka med den efter 2 dygn? Om man underhålls matar surdegen, behöver burken tömmas av lite ibland. Blir ju lätt för fullt, så jag kastar kanske hälften ibland innan jag matar på för och hitta en lagom mängd!! Quote
ozzian Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 Surdegarna,, alltså startburkarna, bubblade mer i förgår,, har den blivit kass? Quote
Hjalle-man Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 1 hour ago ozzian sa: Surdegarna,, alltså startburkarna, bubblade mer i förgår,, har den blivit kass? Nej, den har bara slut på "mat" så den har gått i vila. Om du har en nygjord starter och du vill få mer fart i den så töm bort allt utom en matsked och mata på igen. Quote
Galne Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 När du har paus mellan bakningen blir surdegen sån, bara och mata den dagen innan så kommer den igång igen. Ska man ha längre uppehåll kan man pausa den i klen så går den mata igång igen. Dock kan den bli rätt sur om den står ett tag så man kan behöva jobba igång den lite för och då bra fart på den! Quote
ozzian Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 men jag startade den precis dag ett mjöl o vatten äpple dag två röra om dag tre svämmade den över dag 4 liten aktivitet. ska jag lägga i mer mjöl? Quote
Galne Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 Jupp, nu häller du ut det mesta och matar den med vatten och mjöl igen. Den ”kokar” över på ett dygn ungefär, sen behövs mer matt till surdegen!! Quote
ozzian Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 när kan man baka då? hur mycket ska användas till 2kg rågmjöl? Quote
Galne Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 Du matar surdegen en ½-1 dag innan så den är pigg och bubblig när du ska baka på den. Här har @hobbe nog mer och säga men jag skulle ha sagt en dl drygt... Quote
ozzian Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 matade igen nu,, men recept på nån råglimpa? nått med vetebullar? Quote
tecno Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 Finns massor med recept på nätet, bara att välja och vraka. Jag små matar (1msk mjöl o vatten) min starter om jag inte skall baka på ett tag och matar alltid dagen innan jag skall baka så jag har ca 150gr att ta från burken. Jag kör enbart med fullkorns rågmjöl till min starter. Quote
ozzian Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 1 hour ago tecno sa: Finns massor med recept på nätet, bara att välja och vraka. Jag små matar (1msk mjöl o vatten) min starter om jag inte skall baka på ett tag och matar alltid dagen innan jag skall baka så jag har ca 150gr att ta från burken. Jag kör enbart med fullkorns rågmjöl till min starter. men är den ok om det är bubblor men ej massor? Quote
Recommended Posts