ozzian Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 11 minutes ago ozzian sa: men är den ok om det är bubblor men ej massor? 1 hour ago tecno sa: Finns massor med recept på nätet, bara att välja och vraka. Jag små matar (1msk mjöl o vatten) min starter om jag inte skall baka på ett tag och matar alltid dagen innan jag skall baka så jag har ca 150gr att ta från burken. Jag kör enbart med fullkorns rågmjöl till min starter. men ett rågrecept och ett veterecept kanske nån kan bjuda på? nått som jag kan lyckas med? Quote
tecno Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 https://www.saltakvarn.se/recept/finskt-ragbrod/ https://www.saltakvarn.se/receptkategorier/baka-brod/ Quote
ozzian Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 Testar baka idag jag ska starta ny surdeg, då behåller jag 1dl av den gamla och matar på? kan jag ha 3dl surdegsstart till ca 1kg mjöl? det jag sett är ju bara en klick men ska jag ändå hälla ut, så kan man väl använda allt? Quote
Galne Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 13 minutes ago ozzian sa: Testar baka idag jag ska starta ny surdeg, då behåller jag 1dl av den gamla och matar på? kan jag ha 3dl surdegsstart till ca 1kg mjöl? det jag sett är ju bara en klick men ska jag ändå hälla ut, så kan man väl använda allt? Har aldrig varit med om att för mycket surdeg är ett problem! Quote
Popular Post tecno Posted January 22, 2020 Popular Post Posted January 22, 2020 Jag väger mjöl och salt samt surdegs starten, går aldrig på volym. Blir mera kontrollerat den vägen och lättare att ändra. 3 Quote
ozzian Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 3 hours ago tecno sa: Jag väger mjöl och salt samt surdegs starten, går aldrig på volym. Blir mera kontrollerat den vägen och lättare att ändra. Japp jag med. ska leta kanelbullar nu surdeg på vete Quote
ozzian Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 Fråga: Kan råg surdegen surna? har blandat allt nu för sista jäsningen, men smeten är sur, mycket surare än vetesurdegen. fräsh men sur 2 smeten är som tjock pannkaksmet, det går inte att få till ett bröd om jag ej bakar i en form,, mer mjöl? Quote
killer_mouse Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 41 minutes ago ozzian sa: Fråga: Kan råg surdegen surna? har blandat allt nu för sista jäsningen, men smeten är sur, mycket surare än vetesurdegen. fräsh men sur 2 smeten är som tjock pannkaksmet, det går inte att få till ett bröd om jag ej bakar i en form,, mer mjöl? Låter som samma som när jag provade göra en start nästa steg för mej var att den skiktar den sej och luktade rent helvete Quote
ozzian Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 ok vad gjorde du? Jag matade de gamla surdegarna nu, kanske skulle gjort helt nya? Quote
killer_mouse Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 Hmm nu vart jag lite fel ute trodde du menade att surdegs starten "surna" det gjorde dom jag provade vart ok första 2 dagarna och luktade frisk "sur" men sen dag 3 så blev den sur på riktigt vattnig och sen skiktade sej Quote
Galne Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 23 minutes ago killer_mouse sa: Hmm nu vart jag lite fel ute trodde du menade att surdegs starten "surna" det gjorde dom jag provade vart ok första 2 dagarna och luktade frisk "sur" men sen dag 3 så blev den sur på riktigt vattnig och sen skiktade sej Då vispar man ihop den, häller ut en del och matar upp den igen. Kan bli sådana ibland, men går alltid mata igång dem igen! Quote
shamani Posted January 25, 2020 Author Posted January 25, 2020 Här står en deg på jäsning. Blir långpannetekakor idag. Enkelt och väldigt gott. ? Ingen surdeg än...? Men att baka helt enligt recept är ju helt fel i min värld..? Bytte ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl. Blir godare då. ? Quote
hobbe Posted January 26, 2020 Posted January 26, 2020 På 2020-01-21 at 15:53 ozzian sa: men är den ok om det är bubblor men ej massor? Bubbla och lukta syrligt så är den ok, dessto mer du använder surdegen dessto "starkare/bättre" blir den Quote
ozzian Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 Tack,, när bör man byta surdegsbas? skillnad på vete och råg, håller dom en vecka i kylskåp mellan matningarna? Quote
tecno Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 31 minutes ago, ozzian said: Tack,, när bör man byta surdegsbas? skillnad på vete och råg, håller dom en vecka i kylskåp mellan matningarna? Aldrig Föredrar råg Ja Quote
ozzian Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 4 hours ago tecno sa: Aldrig Föredrar råg Ja men till vetebullar ska det väl vara vetesurdeg? Quote
shamani Posted January 27, 2020 Author Posted January 27, 2020 7 hours ago ozzian sa: men till vetebullar ska det väl vara vetesurdeg? Testa, vet jag! I värsta fall blir dom "oätliga" ? Berätta hur dom blev sen. ? Quote
Popular Post hobbe Posted February 3, 2020 Popular Post Posted February 3, 2020 Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ? 4 1 Quote
ozzian Posted February 3, 2020 Posted February 3, 2020 Jag kan ej posta bilder men jag är jättenöjd med mitt fullkornsråg bröd o frallor. frallorna flöt ut i ugnen och blev somtekakor, supergoda. OCH, jag har ätit morgon o kväll 3 dagar o min mage är 100%, annars kan jag bara ta någon skiva vanligt surdegsbröd. snacka om att vanligt vetemjöl är det vita giftet! blev så sugen så funderar på att köpa egen kvarn men 2500-3000kr ät kanske tokigt. Quote
ozzian Posted February 3, 2020 Posted February 3, 2020 fullkornsvetet gjorde jag kanelbullar av, jättegoda men jag bakade dem för länge så det blev kanelkakor. Quote
kkjon Posted February 4, 2020 Posted February 4, 2020 11 hours ago ozzian sa: Jag kan ej posta bilder men Så gör jag när jag lägger med bilder. När du har skrivit klart och ska trycka på "skicka svar" så ser du ett gem strax över "skicka svar ". Tryck på "klicka för att välja filer" I min telefon står det då välj åtgärd. Jag trycker på dokument, ny lista med val. Jag trycker på galleri och väljer en olämplig bild. Quote
Recommended Posts