monz Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Jag är på jakt efter en finnspets för att jaga både fågel och älg. Någon som vet vem man kan vända sig till här i Sverige? Har kollat runt på olika kennlar men hittar ingen som direkt skyltar med att deras hundar är bra på älg. Vilket är förståligt då det verkar vara lite tabu på älgjakt med finnspetsen här. Skulle gärna ta hem en valp direkt från Finland. Men mina kunskaper i finska hindrar mig. Någon som tagit hem en valp från grannlandet? Berätta gärna om era erfarenheter.. Quote
Dunderklumpen Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Först och främst är du välkommen in i värmen! Sedan är det dessvärre jävligt svårt att få tag på en hund som har psyket nog att kunna ställa älg, då det blivit nästintill bortavlat. Quote
mbbohman Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Jag har funderat lite på samma sak som du och har fått nys om Taigans Kennel uppe i Jämtland. De ska tydligen funka rätt bra. Quote
Lars Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Först och främst är du välkommen in i värmen! Sedan är det dessvärre jävligt svårt att få tag på en hund som har psyket nog att kunna ställa älg, då det blivit nästintill bortavlat. Visst har älgintresset minskat i rasen men långt från bortavlat däremot är det svårt att se vilka linjer som jagar älg bra då man inte går prov på älg. Psyke att skälla älg har nog största delen av finnarna men som sagt få som driver riktad avel på älgintresset men nog finns det fina ämnen inom rasen men att hitta dem kräver lite detektiv arbete. Quote
marcus g Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Har som sagt själv en finnspetskorsning, vilket är en mkt trevlig hund! Han som har tiken, jagar både älg och gris med den! Men det är svårt och hitta några uppfödare som även sattsar på älg oxå. Är dock oxå mkt intresserad av att få fatt i en finnspetsvalp med älg/rovviltslinjer. Mvh Quote
roben Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Jag tror att man kanske har störst chans att hitta ett bra ämne i Finland. Alla mina finnspetsar har skällt älg, bättre eller sämre iofs. men om man ska ha någon som JAGAR älg så hade jag vänt mig till någon i Finland då det är en flitigt använd ras till älgjakt där, tror det var två, tre år sedan en Finnspets vann Älg FM (finska mästerskapet??) Quote
monz Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Först och främst är du välkommen in i värmen! Sedan är det dessvärre jävligt svårt att få tag på en hund som har psyket nog att kunna ställa älg, då det blivit nästintill bortavlat. En får tacke Ja det är ju det som är problemet. Därför är jag lite sugen på en valp från finland.. Quote
monz Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Jag har funderat lite på samma sak som du och har fått nys om Taigans Kennel uppe i Jämtland. De ska tydligen funka rätt bra. Tack för tipset. Ska kolla upp det. Quote
monz Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Jag tror att man kanske har störst chans att hitta ett bra ämne i Finland. Alla mina finnspetsar har skällt älg, bättre eller sämre iofs. men om man ska ha någon som JAGAR älg så hade jag vänt mig till någon i Finland då det är en flitigt använd ras till älgjakt där, tror det var två, tre år sedan en Finnspets vann Älg FM (finska mästerskapet??) Det tror ju jag med. Jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig, som eventuellt har kontakter eller erfarenheter av att ta hem en valp. Quote
John Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 det kommer en parning med bra älg linjer i ume nu till våren. Quote
MKJ Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Jag tror att dom små spetsarna som nobs och finne kommer att öka även söderut. Små ställare med stor motor är hundar som passar bra på svinen också. Men personligen skulle jag inte vilja en kombihund älg/fågel. Dagens älgspetsar har redan en latent fallenhet för skogsfågel, och inget är mer frustrerande som när dom skäller fågel på älgjakten och vice versa. Har man inte så mycket fågel på marken kan det nog funka bättre. Quote
Vesslan Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Ring o kolla med Klackebos kennel, om du kan tänka dig en nobs. Quote
John Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Jag tror att dom små spetsarna som nobs och finne kommer att öka även söderut. Små ställare med stor motor är hundar som passar bra på svinen också. Men personligen skulle jag inte vilja en kombihund älg/fågel. Dagens älgspetsar har redan en latent fallenhet för skogsfågel, och inget är mer frustrerande som när dom skäller fågel på älgjakten och vice versa. Har man inte så mycket fågel på marken kan det nog funka bättre. det beror ju på hurdan jaktlag man har själv jagar jag allt under älgjakten ,ibland blir det fågel eller nått rovdjur och ibland älg det beror på vilken hund jag har med eller vad den hittar först,det är fint när man inte är så analt styrd att jaga bara ett vilt utan kan ta bössan och hunden och fara ut och jaga.och det är inte nått litet lag jag jagar med ca 10 000 ha tilldelning 24vuxna samt fri kalv. Quote
monz Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 det kommer en parning med bra älg linjer i ume nu till våren. Det låter ju intresant. Har du någon jag kan kontakta? Quote
monz Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 Ring o kolla med Klackebos kennel, om du kan tänka dig en nobs. Det är finnspets som gäller just nu. Tack endå alla förslag är välkomna. Quote
monz Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 Jag tror att dom små spetsarna som nobs och finne kommer att öka även söderut. Små ställare med stor motor är hundar som passar bra på svinen också. Men personligen skulle jag inte vilja en kombihund älg/fågel. Dagens älgspetsar har redan en latent fallenhet för skogsfågel, och inget är mer frustrerande som när dom skäller fågel på älgjakten och vice versa. Har man inte så mycket fågel på marken kan det nog funka bättre. Jag förstår vad du menar. Jag har haft en gråhund tidigare så nog har man blivit lurad några gånger Quote
roben Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med någon från specialklubben för finnspets i finland, fixa en tolk om det behövs. inte omöjligt att han pratar svenska om han är från gränsområdena, eller kanske engelska. Försök få tag på avelsrådet, han har garanterat koll på vilka kennlar som satsar på älg i sina linjer! och lämnar gladeligen deras kontakter till dig! Lycka till PS. fyfan vad jag också vill ha en älgfinne... http://www.spj.fi/ länk till deras specialklubb Quote
roben Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Asko Ränkman, Kaukiaistentie 73, 27 230 Lappland Tel: 02-8260491 Mob: 050-5699221 och K. asko.rankman (at) netti.fi Han ska du prata med! han kan hjälpa dig att hitta rätt valp med mycket älgjakt i! Quote
Lars Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Jo i Finland är det betydligt lättare att spåra goda älghundar då man tävlar på älg så visst kan det vara värt besväret även om jag tror det finns många fullgoda älghundar bland våra svenska finnar också. Jag har sett några hundar efter Raita-Ahon Osku där det finns mycket älgintresse nu är han född 98 så linjen börjar väl bli lite gammal men finner du en parning med han på båda sidor borde det finnas älgjakt i hunden. På denna sida finns det lite info från Hirviherren http://www.spj.fi/spk/spk_hirvi/spk_hirvi_aloitussivu.htm Quote
monz Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 Asko Ränkman, Kaukiaistentie 73, 27 230 Lappland Tel: 02-8260491 Mob: 050-5699221 och K. asko.rankman (at) netti.fi Han ska du prata med! han kan hjälpa dig att hitta rätt valp med mycket älgjakt i! Suveränt forum det här, vilken respons Ska försöka få tag på någon som kanske kan hjälpa mig med tolkningen. Quote
roben Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Farsans Sambo kan finska flytande Skicka PM med nummer om du tror att jag kan hjälpa Quote
roben Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Jo i Finland är det betydligt lättare att spåra goda älghundar då man tävlar på älg så visst kan det vara värt besväret även om jag tror det finns många fullgoda älghundar bland våra svenska finnar också. Jag har sett några hundar efter Raita-Ahon Osku där det finns mycket älgintresse nu är han född 98 så linjen börjar väl bli lite gammal men finner du en parning med han på båda sidor borde det finnas älgjakt i hunden. På denna sida finns det lite info från Hirviherren http://www.spj.fi/spk/spk_hirvi/spk_hirvi_aloitussivu.htm Intressant Lars Vad har du för finne/finnar nu? En släkting till mig har en hane från ånge någonstans (totalt galen) men en jävla älgställare faktiskt! skäller givetvis fågel också men jagar gärna älg Quote
Recommended Posts