Foxkiller Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Hur som !!! Nu ska jag ta natten för i morron ska jag vara rävprovsdommare ...hoppas man får dömma en supersnabb jennkare då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figaro Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Hur som !!! Nu ska jag ta natten för i morron ska jag vara rävprovsdommare ...hoppas man får dömma en supersnabb jennkare då. Märkväl jag skrivade detta jaktår 2011 Gonatt! Manuell räkning finnstövare de senaste 6 mån vilket inefattar det jag tidigare sa finnstövare 108/263 A-fox 12/24 1 pris o jaktåret räknar jag från 1.8 till 28.2 Räkna gärna o rätta mig om jag har fel (O jag är själv domare men i älghundskategorin o kom ihåg döm jaktliga prestationer inte ras) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxkiller Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Märkväl jag skrivade detta jaktår 2011 Gonatt! Manuell räkning finnstövare de senaste 6 mån vilket inefattar det jag tidigare sa finnstövare 108/263 A-fox 12/24 1 pris o jaktåret räknar jag från 1.8 till 28.2 Räkna gärna o rätta mig om jag har fel (O jag är själv domare men i älghundskategorin o kom ihåg döm jaktliga prestationer inte ras) Blev 4 nya förstapris idag för finnarna ....men inga jenkkare med, men en rysstävare deltog. Riktigt bra resultat trots snömängden 60-70 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrikl Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Får ni starta på prov i Finland när det är så mycket snö Tore? Här i Sverige får det inte vara mer än 35cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urax Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 långsammare än denna finne går det väl nästan inte att driva... Riktigt rolig filmsnutt. Av skallgivingen att dömma har han bra tryck på drevdjuret och man förväntar sig se en hund som kommer skjuten som ur en kanon i löpan. Blir komiskt då den promenerar fram :lol: . Kan ju dock vara en gammmal slug stövare som inte orkar med "ungdomstempo" längre. Inte är det representativt för en finne i normal kondition inte, då går det bra mycket snabbare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figaro Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Blev 4 nya förstapris idag för finnarna ....men inga jenkkare med, men en rysstävare deltog. Riktigt bra resultat trots snömängden 60-70 cm. Grattis till det! var hade de provet? (vi åt sälfile igår o drack en del goda drycker på så ja var lite envisare än vanligt) O fråga Johan jag tror att min envishet räcker även utan de goda dryckerna Men att de bara går att få rävdrivare av finnstövare de ska ni sluta dilla om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxkiller Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Får ni starta på prov i Finland när det är så mycket snö Tore? Här i Sverige får det inte vara mer än 35cm. Jo ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktgalen Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Märkväl jag skrivade detta jaktår 2011 Gonatt! Manuell räkning finnstövare de senaste 6 mån vilket inefattar det jag tidigare sa finnstövare 108/263 A-fox 12/24 1 pris o jaktåret räknar jag från 1.8 till 28.2 Räkna gärna o rätta mig om jag har fel (O jag är själv domare men i älghundskategorin o kom ihåg döm jaktliga prestationer inte ras) År 2009 hade rysstövarna 67% ettor på rävprovsstarterna, så dom borde väl ha varit bäst då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kettukiller Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Det tycks alltid bli snack om vilken ras som är bäst och med statistik kan man bevisa både det ena och det andra. Är det en till antalet väldigt liten ras kan ett antal individer och prov göra väldigt stor skillnad på % prisdrev vilket gör att det från det ena året till det andra kan gå från himmel till pannkaka. Jag tycker det är intressant med nya raser och det är kul att folk vågar prova på nya osäkra(enligt mig) kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figaro Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Det tycks alltid bli snack om vilken ras som är bäst och med statistik kan man bevisa både det ena och det andra. Är det en till antalet väldigt liten ras kan ett antal individer och prov göra väldigt stor skillnad på % prisdrev vilket gör att det från det ena året till det andra kan gå från himmel till pannkaka. Jag tycker det är intressant med nya raser och det är kul att folk vågar prova på nya osäkra(enligt mig) kort. Ett mycket förståndigt inlägg,de e just det jag menar har inget alls emot några raser men så fort någon har skrivit o frågat något om "udda raser" så kommer det en hel del kloka svar vanligen negativa. Har själv haft finnstövare i huset så länge jag har levt o kommer troligen att fortsätta med det,men jag tycker det är roligt att prova ovanliga raser och nya,det är enda sättet att bilda sig någon uppfattning! Det enda jag tror på är min egen uppfattning o det jag själv ser hundar uträtta i skogen. Jag har en jaktchampion(gråhund) i hagen men har haft en finnstövare för ca tio år sen som inte hade något annat än en 2:a på utställning som ändå står mig allra varmast om hjärtat. O det är den jag mäter mina andra hundar med,gråhunden är förvisso en fullgod jakthund men stövaren hade i mina ögon allt jag begär av en hund! O statistik går att läsa på många olika sätt så klart! Det jag sett av jaktproven(älghundsprov)har gått mellan 40-50 är att både vägvisare o område har väldigt stor betydelse. Ett intressant fall för två år sen hade vi en provruta här vägvisaren hade observerat en räv som provgruppen försökte få igång när det blev dags att släppa.(hunden är nu bch) Det blev inget drev o dom bytte område efter det så for en annan jägare dit o prova med sin engelska fox vilken aldrig har gått ett rävprov tror ej heller de får! 2 timmar efteråt blev räven skjuten på drev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxkiller Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Det tycks alltid bli snack om vilken ras som är bäst och med statistik kan man bevisa både det ena och det andra. Är det en till antalet väldigt liten ras kan ett antal individer och prov göra väldigt stor skillnad på % prisdrev vilket gör att det från det ena året till det andra kan gå från himmel till pannkaka. Jag tycker det är intressant med nya raser och det är kul att folk vågar prova på nya osäkra(enligt mig) kort. Du har väl ibland rätt i det du skriver och är väl helt okej att folk prövar på andra raser. Men det man många gånger reagerar på är att så fort en ny ras kommer så framför man dom som det bästa som funnits....men som tur är så vet man att sanningen hinner alltid ikapp verkligheten. Sen så är det ändå individerna och inte rasen som är avgörande om man vill ha en BRA rovdjurs hund. Du kan köpa och äga fast 100 finnstövare i ditt liv och ändå inte få en vad jag kallar bra rävhund och du väljer från fel individer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxhound Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Det er det beste innlegget du har skrevet på lenge Foxkiller , jeg ser du kan være nyansert når du en gang innimellom klarer å se legner enn bare rasen Finskstøver Det er forøvrig helt utrolig at vi med " nye " raser klarer å skyte vår del av revebestanden år etter år med så dårlige odds som vi tross alt stiller med , med våre Foxhounds Men igjen Foxkiller bra skrevet , og jeg er helt enig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts