Jump to content

Recommended Posts

Posted

tja.

å spörre hvilke sikte som er best, er vel som å spörre om hvilke bil som er best... alle har sin egen favoritt, og jeg setter igang en storkrangel...

det er vel egentlig ikke ett eneste sikte som man kan si er det beste i värden. men dere som har holdt på ei stund har vel deres favoritter og anbefalinger.

jeg er ikke ute etter bare merke og modell, men antall siktepinner, enkelhet i bruk, tålighet osv...

funderar på å gå for 5 pinnar. noen sier det holder med 3, andre sier du bör ha 7 da det gir deg sikker skytemulighet på fler distanser. jeg ser at det siste er et argument i f.eks USA der man nedlegger bytte på relativt lange avstander. men er det så viktig med så mange pinner her (danmark,åland). tross alt så holder man seg innom max 30 meter i disse trakter.

jeg funderer på å kjöpe meg redzoneHD fra black gold:

http://www.blackgoldsights.com/Bow_Sight_RedZoneHD.aspx

noen som har provat dette sikte?

pga plasseringa av fiberhuset så vet jeg at det gir veldig mye lys til fibrene noe som er viktig for å få et klarere siktebilde.

axsel sights er jo også en anerkjent produsent.

releasene deres (truball) er jo helt super, men hva med siktene?

fikk en ny anbefaling av Fredrik på archeryshop i dag.

http://www.copperjohn.com/index.php

noen som har hört om det??

andre anbefalinger???

Posted

Att i en jaktsituation hålla reda på 7 olika siktpinnar är nästan hopplöst..

1 siktpinne räcker hur långt som helst!

Det finns flera tillverkare som har sikten med bara 1 pinne, TruGlo, Black Gold mfl..

Under jakt så ställer man den på ca 23 meter, så täcker det allt upp till 30 meter.

Man håller bara lite lägre/högre beroende på hur långt det är. Oftast skiljer det inte många centimeter..

Naturligtvis ska man ha skjutit och testat detta INNAN man ger sig ut! :)

Under tävling så kan det vara bra med flera pinnar, då stressen är mindre.

Men även då är ett justerbart sikte med 1 siktpinne (i mitt tycke) bättre.

Posted

jo, jeg så for meg at 7 pinner er alt for mye.

men en?? jo, når jeg tenker på det så er jo ikke kurven akkurat så stor på en pil på 25 meter fra en bue på 65-70"

det går jo ganske rett fram, så blinken er vel relativt "på samme sted" eller hva man skal si på 15 til 30 meter...

Posted

jo, jeg så for meg at 7 pinner er alt for mye.

men en?? jo, når jeg tenker på det så er jo ikke kurven akkurat så stor på en pil på 25 meter fra en bue på 65-70"

det går jo ganske rett fram, så blinken er vel relativt "på samme sted" eller hva man skal si på 15 til 30 meter...

Kolla G5 Optix XR2. En fast pinne upp till trettio meter och en ställbar hybrid för längre håll och finlir. Riktigt fint jaktsikte.... !

http://www.bowhunterssupplystore.com/G5-Optix-XR2-Sight.html

Posted

hmm... ikke dumt.

Posted

1 pinnes sikten går alltså att justera, det är inte bara en "fast" pinne som skjuts in på "23 meter".

Beroende på bågen snabbhet och var på strängen peepen sätts (högt/lågt) så kan du enkelt skjuta in och markera avstånd mellan ca 0-90 meter, på siktskalan..

Posted

En annan aspekt på detta med antalet pinnar är på ALLA tävlingar är det ok med 1 pinne men på en del är det inte tillåtet med flera. På vilka det är tillåtet/ej tillåtet tycker jag är en djungel… ;-)

Själv tittar jag på ett annat Black Gold sikte som heter Ascent som bla. finns som reglerbar 1-pinnes modell. Denna modell har fått bra kritik i USA. Verkar vara ett bra byggt sikte och man kan montera ett helt bågkoger väldigt nära stocken.

Posted

Kolla G5 Optix XR2. En fast pinne upp till trettio meter och en ställbar hybrid för längre håll och finlir. Riktigt fint jaktsikte.... !

http://www.bowhunterssupplystore.com/G5-Optix-XR2-Sight.html

Jag håller med Johan, har detta sikte själv, 1 fast pinne och en "flytande" är perfekt, min fasta är inskuten

på ca 22 meter vilket gör att jag kaan sikta "mitt i" från 5m till 25m, behöver jag längre håll (vid träning)

har jag min flytande pinne som är inskjuten på 30,40,50 meter.

För många pinnar ökar bara risken för misstag i stridens hetta :)