Hoppa till innehåll

Montering kikarsikte


Martin_N

Recommended Posts

Hej

Har en Husqvarna 9.3X62 som det för närvarande sitter ett gammalt weaversikte som har blivit fuktskadat på. Har nu köpt ett Leupold VXII 3-9X40 Duplex. Tuben är lika stor på gamla och nya siktet. Har ingen erfarenhet av att montera kikarsikten så frågan är om jag fixar att göra det själv eller om jag ska lämna in det? Om jag gör det själv, kan jag isåfall använda de gamla ringarna eller bör jag skaffa nya? Något speciellt jag ska tänka på för att det ska bli bra? Tacksam för tips;)

//Martin N

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en Husqvarna 9.3X62 som det för närvarande sitter ett gammalt weaversikte som har blivit fuktskadat på. Har nu köpt ett Leupold VXII 3-9X40 Duplex. Tuben är lika stor på gamla och nya siktet. Har ingen erfarenhet av att montera kikarsikten så frågan är om jag fixar att göra det själv eller om jag ska lämna in det? Om jag gör det själv, kan jag isåfall använda de gamla ringarna eller bör jag skaffa nya? Något speciellt jag ska tänka på för att det ska bli bra? Tacksam för tips;)

//Martin N

Jag var i dina skor för några månader sen, jag har en 1640 i samma kaliber. Det satt en gammal weaver på, men jag köpte en Zeiss och ett par warne ringar, problemet var att jag inte fick in skottet på tavlan på 80 meter, då den bara är justerbar 50 cm åt var håll, så jag skickade iväg bössan till en smed som shimsa upp den bakre klacken och vipps så gick det att träffa med bössan.

Anledningen att det träffade med det gamla siktet var att det var av sämre kvalitet och det tenderade till att ha bra mycket mer justermån, enligt smeden,

så mitt tipps är att be någon som kan montera sikten göra det åt dig, ang ringarna så kör med dom om du är nöjd med resultatet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att montera ringar själv, men har du aldrig gjort det tidigare så är det nog en bra idé att be någon kunnig göra det. "Kunnig" innebär INTE vilket nöt i en jaktaffär som helst. Det finns en del bönhasar där ute som inte kan anförtros att spola en toalett utan att det går fullständigt åt helvete. Såna ska inte mickla med ens bössa. Då är det bättre att prova själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Provsköt min nya SAKO idag med Zeiss objektivet. Detta är monterat i butiken så jag trodde att jag iaf skulle träffa tavlan på 80 m men icke. Låg utanför. Efter mycket skruvande hamnade jag på tavlan men kunde inte samla träffbilden alls, säkert 10 cm spridning på skotten med fast skjutstöd....började misstänka att allt inte stod rätt till. En annan skytt provade med samma problem. Har nu demonterat siktet och återmonterat, justerat fästen lite och dragit alla skruvar, hårt men inte för hårt. Ska ut på onsdag igen och testa. Är detta normalt med ny bössa?

Har Warne fästen för övrigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

#enter rant

Sako har ett av Lapin-tankade bastuingenjörer framdrömt, i grunden felkonstruerat och på alla sätt genomuselt system för att fästa kikare, där torsionspåkänningar, vibrationer och termovariationer bryter loss iaf främre fästet - det bakre har en klack som försvårar fenomenet. Det kan fungera bra med en klen patron och lätt kikare, men ökar man rekyl och kikarvikt så kommer främre fästet förr eller senare röra på sig. Sakos egna Optilock och Ringmounts funkar längre än Warne, Leupold m.fl. men alla - ALLA - system kan drabbas. Hur många "den skjuter bra, men..." jag hört har jag tappat räkningen på: det är åtskilliga system - inkluderat bänkskyttediton - där vi konstaterat detta extremt irriterande fenomen. Tre olika personer har tom sagt "jag har ALDRIG haft problem" eller liknande, varefter jag lossat främre överfallet och med tumkraft pressat loss deras fäste...

Det är och förblir ren skit på i övrigt bra bössor; ett herpessår i Jennifer Anistons mungipa.

Monteringen ska gå till så att du först tillser att bakre ringen bottnar mot rekylstoppen, sen skjuter du fram främre och drar fast den ordentligt mot idiotspåren - först därefter kan du dra fast kikaren, gärna med en lätt förspänning mellan ringarna. Warnes konstruktion är inget som direkt underlättar monteringen och att konstruktionen på spåren gör det mer eller mindre omöjligt att få montaget spänningsfritt blir ytterligare hundbajs på laxen.

Jag hade en 7 Mag som var skottfast med Optilock och B&L (lätt), när jag bytte till stortysk (tung) så kom stänkarna redan under inskjutningen. Precis samma fenomen drabbade dåvarande sambons likadana efter en kväll på älgbanan - inget som störde på pappälgen, men vid provskjutning efteråt var det decimeterstänkare nu och då redan på 80 m...

Det enda sättet att få en Sako skottfast är att epoxilimma ringarna mot lådan.

#end rant

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

#enter rant

Sako har ett av Lapin-tankade bastuingenjörer framdrömt, i grunden felkonstruerat och på alla sätt genomuselt system för att fästa kikare, där torsionspåkänningar, vibrationer och termovariationer bryter loss iaf främre fästet - det bakre har en klack som försvårar fenomenet. Det kan fungera bra med en klen patron och lätt kikare, men ökar man rekyl och kikarvikt så kommer främre fästet förr eller senare röra på sig. Sakos egna Optilock och Ringmounts funkar längre än Warne, Leupold m.fl. men alla - ALLA - system kan drabbas. Hur många "den skjuter bra, men..." jag hört har jag tappat räkningen på: det är åtskilliga system - inkluderat bänkskyttediton - där vi konstaterat detta extremt irriterande fenomen. Tre olika personer har tom sagt "jag har ALDRIG haft problem" eller liknande, varefter jag lossat främre överfallet och med tumkraft pressat loss deras fäste...

Det är och förblir ren skit på i övrigt bra bössor; ett herpessår i Jennifer Anistons mungipa.

Monteringen ska gå till så att du först tillser att bakre ringen bottnar mot rekylstoppen, sen skjuter du fram främre och drar fast den ordentligt mot idiotspåren - först därefter kan du dra fast kikaren, gärna med en lätt förspänning mellan ringarna. Warnes konstruktion är inget som direkt underlättar monteringen och att konstruktionen på spåren gör det mer eller mindre omöjligt att få montaget spänningsfritt blir ytterligare hundbajs på laxen.

Jag hade en 7 Mag som var skottfast med Optilock och B&L (lätt), när jag bytte till stortysk (tung) så kom stänkarna redan under inskjutningen. Precis samma fenomen drabbade dåvarande sambons likadana efter en kväll på älgbanan - inget som störde på pappälgen, men vid provskjutning efteråt var det decimeterstänkare nu och då redan på 80 m...

Det enda sättet att få en Sako skottfast är att epoxilimma ringarna mot lådan.

#end rant

-- Mats

Jag passar på att vara först i tråden att skriva att för mig fungerar det bra. Lite funderar man på varför det är gjort på detta vis men det fungerar. Jag har inte ens rekylstoppen monterad eftersom då får jag inte fram kikaren nog mycket. Jag gör så att jag skruvar igen dom nog mycket så att de stannar där jag ska ha dom och sedan knackar jag dom framåt vid foten och sedan drar jag åt. Mesta kraften måste väl ändå försöka slunga fram fästet och renderar i att det sitter ännu mer.

Detta är på en 30-06 med en helia CT 3-9x40 på så det är ingen stor och tung kikare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På mina Warne fästen är det en klack som går ned i utkastarhålet precis bakom det främre fästet....antar att det fungerar som rekylstopp....jag har monterat om min kikare och dragit alla skruvar igen, grovskottställt hemma i garaget. Grannens taknock fick verka som mål ;-) Ska ut nästa vecka igen men måste läka axeln lite. Fick en kyss efter okoncentration i måndags. Återkommer med rapport! Ska sägas att jag snålade på fästena när jag köpte paketet. I efterhand var det kanske idiotiskt. Skulle gått på SAKO original Optilock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina Sako Optilock har aldrig varit ett problem och då skjuter jag rejält tunga kulor som genererar ordentligt med rekyl.

Jag har flera uppsättningar ringar och baser och de håller alla samma höga kvalitet.

Men skulle man inte montera dem helt rätt så kan jag absolut se hur de kan röra på sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är mina fästen...det till vänster sitter längst fram

Warne_Sako_2.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delade baser till Sakos system känns som en trolig felkälla men det är bara en gissning.

Normalt trycker man bara på "kilen" tills den sitter fast och sedan låser man den med en skruv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så kan det kanske vara....vad ligger Optilock på? Jag behöver inte ha snabbfästen....1500? Kanske ska beställa ett par INNAN jag drar till skjutbanan. När man nu har en sån fin bössa och sikten kan ju inte fästena vara den svaga punkten. Jag blev rekommenderad SAKO original men tackade nej mitt pucko....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som är intresserad av ett par mindre begagnade Warne fästen som verkar vara skit? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Optilock baser och ringar kostar något mer än 1500 måste jag dock meddela...

Se om du inte kan hitta några begagnade.

Har inte 100% koll på vilka baser man skall ha för .308, det är small låda va?

Ringarnas höjd beror på vilket kikarsikte du har.

Är det 1" tub eller 30mm som gäller och vilken diameter har du på optiken?

Jag har ringar hemma för 56mm tub i både 1" och 30mm som jag kanske kan sälja om jag får fundera ett tag... Men jag har inga baser men kan du få en del begagnat så blir det lite billigare i alla fall.

30mm ringarna jag har är enbart provmonterade och sedan nerpackade igen. (felköp)

Jag kör bara med 34mm tub nu så jag behöver nog inte dessa ringar längre... tror jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp baser och gulla med Wiz så du kan köpa hans oerhört begagnade ringar. ;)

Det som är/kan vara viktigt är att du köper rätt modell på baserna, det finns tre olika med olika placering av ringhålet på främre - inte alla handlare har koll på det... Nu funkar oftast "fel" baser ändå så länge man inte provar 1-längd på en 3-låda eller vice versa, men ändå.

För övrigt, för att befästa högre makters humor, ringde telefonen efter lunch och följande hördes i luren:

"Tja hårding! Du, ja ä på banan å prova fjollåttan infö Bejsick. Men han kastar skott, några hål-i-hål men vissa ä utanfö pappre på 300... Troru kikarn ä till himlen kommen?!? Haru nån lös ja kan prova me?!?"

Gissa fabrikatet på bössan. ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite funderar man på varför det är gjort på detta vis...

Vi kan konstatera att det, enligt Sakos tekniker, är omöjligt att äta en Calippo-glass.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså en Sako 85 SS med justerbar kolvkam. Till detta ett Zeiss Duralyt Belyst 2-8x42 (ytterdiameter är 48 mm och med linsskyddet 53 mm samt 30 mm diameter på röret).

Som jag förstår på SAKOs optilock finns två varianter. En där du köper ringar OCH baser och en där du köper allt i ett paket. Alla dessa finns en olika höjder och modifikationer.

För min del skulle ju ex 56 höjd tillåten fungera och det spelar ingen roll svarta eller rostfritt men idag med Warne sitter det svarta som matchar det lite mörkare siktet bra.

Jag har INTE behov av något snabbmontage.

När jag tittar på hemsidorna på olika jaktbutiker verkar det finnas ett kit som kostar mellan 1500 där allt är i ett stycke SAKO original och sedan Quickmount med baser och ringar för sig för runt 2700 kr. Så vad ska jag ha?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Small låda för övrigt på .308 Sako 85!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Tja hårding! Du, ja ä på banan å prova fjollåttan infö Bejsick. Men han kastar skott, några hål-i-hål men vissa ä utanfö pappre på 300... Troru kikarn ä till himlen kommen?!? Haru nån lös ja kan prova me?!?"

Gissa fabrikatet på bössan. ;)

-- Mats

Tja det måste varit en Blaser med Swarowski objektiv :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako Optilock = separata baser och ringar. Dessa har plastinlägg som motverkar spänningar.

Sako Ringmounts = enhetsringar. Saknar inlägg och ska slipas in för att minska risken för problem.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl dessa som jag tror kostar runt 1500 spänn....eller har jag läst fel?

http://www.sako.se/f...ock_ring_mounts

Japp, hoppa över dessa. (det gjorde jag i alla fall!)

Det är bättre att ha en uppsättning baser och sedan bara behöva byta ringar när man växlar optik.

Du skall ha Extra Low till din optik och jag har bara Low. Mina ringar är med andra ord 2 mm för höga om man skall vara petig...

Baserna du skall ha har S1700956 som modellnummer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Sako 75 30-06 med sako baser och ringar som jag hade en S&B 1,5-6 x42 och en Nightfors 8-32 x56 monterad på.

Den var skottfast och jag upplevde inga problem, det ända som man var tvungen att vara noga med var att få insex nyckelen att

bottna ordentligt i skruven, annars blev skallen rund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako Ringmounts = enhetsringar. Saknar inlägg och ska slipas in för att minska risken för problem.

-- Mats

Thanks fellas! Ni har koll ni....men det ser ut som det sitter en plastring/inlägg även på Ringmountsversionen....jag förstår tanken men frågan är om jag skall lägga ytterligare 1200 kr för lyxmodellen där jag har full flexibilitet i framtiden när jag kommer på att jag ska ha ett 2000 mm objektiv med 1-100x förstoring eller om jag helt sonika bara ska go cheap. Huvudsaken är ju att bössan skjuter tätt nu. Warne var uppenbarligen ingen höjdare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh... Jaa... *konfunderad*

-- Mats

Även ringmounts har alltid haft iläggsringarna. En nackdel med ringmount är att bakre ringen bottnar i urtaget tidigt (i brist på bättre förklaring) och därmed orsakar att okularet kan hamna onödigt långt bak med de problem det kan medföra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...