Jump to content

Recommended Posts

Posted

Drar väl igång en ny tråd om min nyaste båge.

Det handlar om världens snabbaste serietillverkade båge PSE Omen. I 70 pounds versionen har den en ATA/IBO hastighet på 366 fot per sekund.

ATA/IBO SPEED 366-358 fps

Axle to Axle 33-5/8"

Brace Height 5-1/2"

Mass Weight 4.35 lbs

Letoff 70%

http://www.pse-archery.com/products/category/Omen+Pro+-+Mossy+Oak+Break-Up+Infinity/445.5.1.1.17305.85853.86209.0.0

Återkommer med bilder och lite test av hastighet och annat längre fram.

Annars ser ni den på länken ovan. Den bågen jag har är inte utrustad med vibrationsdämpare för lemmarna.

De finns på årsmodell 2011 och den jag nu har är en 2010.

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• J S

30

• ASAT_Pro

6

• Roger_P

5

• Goddi

5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Tum-di-tum-di-di-da-da-da-di-da-di (Nynnar lite smått)

Dubbla nocklägen! Nockläget inställt! Check!

Pilhylla Ripcord! Centershot inställt Check!

G5 peepsight! Check!

Handledsrem! Check!

Stabbe! Check!

Tru glo range rover TFO sikte! Check!

Tillermått! Check!

Dra bågen till maxstyrka! Check!

Sådärja! Nu ska alla skruvar kontrolleras och sen väntar provskjutning!

Vikten på bågen när jag drog den ur paketet: 1985 gram.

När den var skjutklar: 2587 gram

602 gram vägde tillbehören.

Hela jobbet med att få den skjutklar tog 2,5 timmar med lite kaffe emellan.

Hinner förmodligen inte med att skjuta förrän på söndag!

Snickaren kommer imorgon och då får man fortsätta inomhusrenoveringen.

Ska man leka så får man göra lite andra jobb först! :lol:

Fortsättning följer!

Posted

På söndag? på Lördag hoppas jag den är skjutklar :unsure: =)

Posted

Haha jo visst! Han står nog redan på fredag och skjuter,om inte rent av idag.

De måste ju bara tokklia i fingrarna på stakarn med en sån där båge... måste va jobbigt de där!

Posted

På söndag? på Lördag hoppas jag den är skjutklar :unsure: =)

Den är skjutklar nu! Men ska ju skjuta inomhus på söndag är det tänkt. Annars lär jag ut med snöslungan och köra fram banan på bakgården!

Posted

Haha jo visst! Han står nog redan på fredag och skjuter,om inte rent av idag.

De måste ju bara tokklia i fingrarna på stakarn med en sån där båge... måste va jobbigt de där!

Inte är det så jobbigt! Jag byter ju båge 2 gånger om året så man är ganska van med detta nu! :lol:

Fast lite sugen är jag att provskjuta!

Posted

Ska jag åka hela 3 mil för att titta på en pilbåge? :blink: Hjälper dig o skotta på lördag -_-

Posted

Ska jag åka hela 3 mil för att titta på en pilbåge? :blink: Hjälper dig o skotta på lördag -_-

Blir bra det! Jag käkar semla och du skottar! Sen skjuter vi lite!

Posted

Kikade lite på länken, annonsen de har där på Omen är ju en 2009 den med hästskokammar. Den var lite bråkigare att dra än dagens UF kammar. Men de verkar ju ha testat en 2010a, så då ska det ju va nya UF.

Att den bara fått 1 stjärna på draglängdsjustering förstår jag!

Så den som ska köpa en sån måste vara noga med att mäta rätt från början, annars kostar det 1050:- om man ska byta.. Och då byts hela cammarna ut!

Ni som har Facebook kan ju kika på denna länk:

"Knicken" som är i slutet av draget är ju en vanesak, att man drar mjukt på slutet och inte rycker. Man ser det lite på filmen..

Posted

Kikade lite på länken, annonsen de har där på Omen är ju en 2009 den med hästskokammar. Den var lite bråkigare att dra än dagens UF kammar. Men de verkar ju ha testat en 2010a, så då ska det ju va nya UF.

Att den bara fått 1 stjärna på draglängdsjustering förstår jag!

Så den som ska köpa en sån måste vara noga med att mäta rätt från början, annars kostar det 1050:- om man ska byta.. Och då byts hela cammarna ut!

Ni som har Facebook kan ju kika på denna länk:

"Knicken" som är i slutet av draget är ju en vanesak, att man drar mjukt på slutet och inte rycker. Man ser det lite på filmen..

Inga problem med "knicken". En vanesak när man väl kommer igång. Däremot var det en stor skillnad på att använda hål ett och hål två på camhjulets dragstopp. I kortaste läget var den mycket känslig för framsläpp. Den hugger direkt. Jag tror jag offrar lite hastighet och kör på läge 2. Där är den lite snällare. Dalen blir lite längre. Jag får provskjuta lite mera och se vad som funkar bäst.

Första intrycket är en helskön båge.

Kommer att slänga på lite kabel o strängdämpare framöver på den.

Posted

Då har jag fått tillfälle att kronografskjuta bågen och det ser ut såhär:

Pilvikt 25,8 gram (398,15 grains)

92,35 m/sekund (303 fot per sekund )

110.07 joule i anslagsenergi (81.18 foot pounds)

Pilvikt 28 gram (432 grains)

88,70 m/sekund (291 fps)

110,19 joule i anslagsenergi (81,26 foot pounds)

Siffrorna kan eventuellt komma att höjas när jag fått finlira lite med bågen. Men så här ser det ut nu.

Det roliga är att jag nu skjuter en båge som är på 60 pound.

Jag har tidigare inte kommit upp i dessa siffror med någon 70 pounds båge som jag skjutit.

Det visar att man inte kan enbart stirra sig blind på bågens dragvikt. Med ny teknik och snabbare bågar kan man gå ner i dragvikt och fortfarande behålla en mycket potent jaktbåge.

Vill man sen vara med och skjuta 3D tävlingar så finns ju alltid möjligheten att gå ner till en lättare pil och ytterliggare skrämma upp hastigheten. Den biten är för mig helt ointressant egentligen. Jag trimmar in båge för jaktbruk och vill inte understiga 25 gram i pilvikt.

Nu ska det bli intressant att se hur denna båge levererar på längre skjutavstånd.

Posted

Haha! Hel grymt.. du hade väl 28-28,5 i draglängd? undra vad den gör på full skaft...

Ja nu kan ju du sova gött inatt iaf..

Ska bli kul och se vad du kan åstadkomma med de där underverket..

Posted

Haha! Hel grymt.. du hade väl 28-28,5 i draglängd? undra vad den gör på full skaft...

Ja nu kan ju du sova gött inatt iaf..

Ska bli kul och se vad du kan åstadkomma med de där underverket..

29 tum har jag i draglängd!

Ja, ska bli intressant att se hur den presterar på lite längre håll.

Posted

Kul att se att utvecklingen går mot lägre dragvikt fast högre fart, det gör för bättre bågskyttar tror jag

Hur mycket väsnas den ?

Posted

Kul att se att utvecklingen går mot lägre dragvikt fast högre fart, det gör för bättre bågskyttar tror jag

Hur mycket väsnas den ?

Tycker den verkar tyst och vibrationsfri. Men jag måste låta nån annan skjuta bågen så man kan stå vid sidan om och lyssna. Svårt att säga hur mycket den låter just nu. Men vibrationsmässigt så dör bågen i näven efter skott.

Man kan ju slänga på dämpare på kablar och sträng. Har fått hem de nyaste från Limb saver. Monterade dessa på Ryteran och den blev mycket tyst. Ska montera dessa på söndag och kronorafskjuta igen för att se hur mycket de påverkar hastigheten.

Men nu börjar man ju fundera på hur snabbt en 70 poundare hade kunnat skicka iväg pilarna! :lol:

Nåja! Fördelen med en lättare båge inser man när man stått 4 timmar i minusgrader och djuret äntligen kommer fram. Då är det lite tufft att slita upp alla pounden. 10 pound mindre att dra betalar sig säkert då! Sen börjar man ju bli klen också! :lol:

Posted

Jag hitta ett klipp på YouTube för nå dag sen på en Omen som dom gjorde 378fps,vet inte vikten på pilen och hittar inte klipper nu heller..

Posted

Här är en 78# med 29 tums drag, pilen på 400 grains = 454 fps!!

MEN det som gäller är ju att inte gå under 5 gr/lbs, oavsett vilken dragvikt man har!

Detta blir 5.12 gr/lbs..

Men PSE rekommenderar helst 7 gr/lbs!

Denna båge går ju att få upp till 80 lbs, men 60 lbs räcker och blir över när det gäller fart!!

Den kanske va en 80 pundare..

Posted

29 tum har jag i draglängd!

Ja, ska bli intressant att se hur den presterar på lite längre håll.

Då har man provskjutit den inomhus på upp till 35 meter. Upptäckte samtidigt att draglängden kändes en aning för lång.

Kontaktade PSE i USA via mail och uppgav camhjulens nummer. Fick tillbaka svar att det var en 29,5 tums draglängd jag hade på bågen.

Jay Salo på PSE var mycket trevlig och snabb med svar. Heder åt en bågtillverkare som har så bra support!

Kontaktade sedan Lasse på Bågjaktskatalogen och vips fixar vi nya hjul och korrekt draglängd till den. :lol:

Fick liksom inte till den där sista precisionen som jag brukar ha. Pilarna satt visserligen i det gula på tavlan och några stänkare i det röda på en 10 ringad tavla på 20 meters håll. Men det är ju tian som gäller. Kände efter några pilar att draglängden inte var helt okej.

Man kan aldrig skjuta bra med en för lång draglängd. Det är av yttersta vikt att man har rätt draglängd.

Posted

Skitkul med ett utförligt test på en intressant enbuske!!

Har själv tänkt och byta ut den gamle Lights out mot PSE.

Är också sugen på om du är nöjt med ditt rangeover?

Står i valet och kvalet mellan det och rödpunkt.

Va kör du med för pilar? (kan ha missat det)

Posted

Skitkul med ett utförligt test på en intressant enbuske!!

Har själv tänkt och byta ut den gamle Lights out mot PSE.

Är också sugen på om du är nöjt med ditt rangeover?

Står i valet och kvalet mellan det och rödpunkt.

Va kör du med för pilar? (kan ha missat det)

PSE har med sin x-force serie tagit klivet upp i Bågarnas Formel 1 serie. De är världens största tillverkare men har tidigare inte gjort speciellt mycket väsen om sig att vara mer än ett mediokert bågmärke. Men nu är det skillnad vill jag påstå.

Tru glo Range rover är förmodligen en av de bättre jaktsiktena du kan köpa. Robust och lätt inställd. Kombinerar du detta med en TFO pinne (Tritium fiber optic) så har du en alldeles tillräckligt lysande punkt i skymningen. Bländar inte och ger exakt det lilla ljus du behöver i den senaste minuten i jaktsituationen då storbocken kliver fram ur skogen framför ditt treestand. Detta sikte kan kombineras med ett batteripack för extra lyskraft i ett mörkt gömsle. TFO lyser svagt även i beckmörkret.

Rödpunkt har jag aldrig testat. Men vet flera som gjort det och återgått till fiberoptik siktena. Tydligen är det inget du tjänar på skjutmässigt att montera ett rödpunkt. Iaf inte på en båge.

Jag skjuter med Trophy ridge pilar. Styvaste spinen. 300. Kan säkert skjuta med 350 också. Men man vill ju inte understiga 25 gram i pilvikt. Då får jag inte jaga på Åland säger Roger P. :lol:

Posted

PSE har med sin x-force serie tagit klivet upp i Bågarnas Formel 1 serie. De är världens största tillverkare men har tidigare inte gjort speciellt mycket väsen om sig att vara mer än ett mediokert bågmärke. Men nu är det skillnad vill jag påstå.

Tru glo Range rover är förmodligen en av de bättre jaktsiktena du kan köpa. Robust och lätt inställd. Kombinerar du detta med en TFO pinne (Tritium fiber optic) så har du en alldeles tillräckligt lysande punkt i skymningen. Bländar inte och ger exakt det lilla ljus du behöver i den senaste minuten i jaktsituationen då storbocken kliver fram ur skogen framför ditt treestand. Detta sikte kan kombineras med ett batteripack för extra lyskraft i ett mörkt gömsle. TFO lyser svagt även i beckmörkret.

Rödpunkt har jag aldrig testat. Men vet flera som gjort det och återgått till fiberoptik siktena. Tydligen är det inget du tjänar på skjutmässigt att montera ett rödpunkt. Iaf inte på en båge.

Jag skjuter med Trophy ridge pilar. Styvaste spinen. 300. Kan säkert skjuta med 350 också. Men man vill ju inte understiga 25 gram i pilvikt. Då får jag inte jaga på Åland säger Roger P. :lol:

+ att vi förbjuder PSE bågar i år, samt lönnfeta halvfinnar...

Posted

+ att vi förbjuder PSE bågar i år, samt lönnfeta halvfinnar...

Jag tar med mig min nya ABC Omen, ansöker om spanskt medborgarskap och bantar! :lol: