Roger_P Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Jag tar med mig min nya ABC Omen, ansöker om spanskt medborgarskap och bantar! Hola amigo! Quote
josc72 Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Drar väl igång en ny tråd om min nyaste båge. Det handlar om världens snabbaste serietillverkade båge PSE Omen. I 70 pounds versionen har den en ATA/IBO hastighet på 366 fot per sekund. ATA/IBO SPEED 366-358 fps Axle to Axle 33-5/8" Brace Height 5-1/2" Mass Weight 4.35 lbs Letoff 70% http://www.pse-archery.com/products/category/Omen+Pro+-+Mossy+Oak+Break-Up+Infinity/445.5.1.1.17305.85853.86209.0.0 Återkommer med bilder och lite test av hastighet och annat längre fram. Annars ser ni den på länken ovan. Den bågen jag har är inte utrustad med vibrationsdämpare för lemmarna. De finns på årsmodell 2011 och den jag nu har är en 2010. Jag är grymt avundsjuk men också glad för din skull (för att du vid det här laget måste ha fler bågar än kalsonger). Undrar bara hur du kan gå ifrån den där sjutumstränghöjdförjaktprincipen ? Eller, beror det på att PSE-bågarna är så mycket bättre och mer förlåtande än andra bågar att en pyttestränghöjd inte längre spelar någon roll ? Quote
J S Posted February 15, 2011 Author Posted February 15, 2011 Jag är grymt avundsjuk men också glad för din skull (för att du vid det här laget måste ha fler bågar än kalsonger). Undrar bara hur du kan gå ifrån den där sjutumstränghöjdförjaktprincipen ? Eller, beror det på att PSE-bågarna är så mycket bättre och mer förlåtande än andra bågar att en pyttestränghöjd inte längre spelar någon roll ? Jag har en del bågar. Men säljer ibland av någon. Man kan inte ha för mycket bågar hemma för det blir inte att man skjuter med alla. Vem har sagt att jag gått ifrån sjutums principen för jakt. Jag tänker testa denna båge med lägre stränghöjd för att sen veta vad jag snackar om. Sist jag testae en med 5.5 tums stränghöjd var en Mathews black max och den var riktigt elak att skjuta. Men med dagens lemdesign så kan det vara helt andra förutsättningar för en båge med låg stränghöjd. Vi får se vad det leder till i slutändan. Tanken är att testa den här nya under jakt och jaktmässiga förhållanden. Då kan jag basera mitt snackande på praktisk erfarenhet och det smäller ju högre än teorier. Vi får väl se hur 5.5 tummaren gör ifrån sig. Quote
J S Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 Har lagt ut några korta klipp på youtube idag. Vi hade en liten tränings/inställnings skjutning med polarna. I ett av klippen ställde vi kameran precis nedanför en av ethafoamtavlorna och jag skulle skjuta en tia. Men dippade lite och sköt en nia med resultatet att en fena nuddade kameran när den flög förbi. Ingen kommer ihåg en fegis! Tanken var att vi skulle få en fin flykt bild av pilen. Men det gick lite väl fort förbi. Kompisarna var lite överraskade av hur nära pilen tog. Mellan skaftet och kameran var det så man gott och väl fick mellan ett frimärke! Behöver man mer marginal än så? Nåja, det blir fler filmsnuttar framöver när jag fått nya camhjul och korrekt draglängd. Får inte upp precisionen riktigt med 29,5 tums draglängd när jag ska ha 29. http://www.youtube.com/watch?v=vUrKOe7eAmo Ganska bra balans i bågen då den dippar fram efter avfyring. Inte speciellt högljudd och nästintill dör i näven. Knicken som cammarna ger är klart hanterbar och påverkar inte bågens rörelse nämnvärt. http://www.youtube.com/watch?v=L3xz8A2ObFc Kameran blev nog lite rädd tror jag! Quote
J S Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 Ett till klipp! http://www.youtube.com/watch?v=h4UgOtF3IIo Behöver justera siktet en aning. Kort tid mellan avfyring och träff i tavlan. Skjutavstånd ca 23 meter. Quote
J S Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Som det ser ut nu så har jag mina nya camhjul till Omen bågen i brevlådan imorgon. Då kommer man igång att testa lite mera när man får rätt draglängd. Jag har 29,5 på den nu och kortar ner till 29 tums drag. Trevligt också att det just nu är +10 ute och snön smälter undan på min bågskyttebana. Quote
ASAT_Pro Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Hur går det med cambytet? Har du hittat en bågpress som fixar jobbet? Quote
J S Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Hur går det med cambytet? Har du hittat en bågpress som fixar jobbet? Precis nu innan jag skriver detta så kom posten med 29 tums cammarna och jag ska till att börja byta dom. Jag har en hemtillverkad press som fixar jobbet galant. Tittade lite på några hemsidor och med en god väns hjälp svetsade vi ihop en fullt fungerande bågpress som klarar samtliga bågar med parallell lemmar. Materialkostnad lite svetspinnar och en gängstång M12 för 29 kr. Resten av materialet var sådant som man hade hemma. Kan ta en bild och göra ett nytt inlägg senare. Ingen skönhet, men fullt duglig som bågpress! Inte kostade den flera tusen kronor heller. Quote
Roger_P Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Precis nu innan jag skriver detta så kom posten med 29 tums cammarna och jag ska till att börja byta dom. Jag har en hemtillverkad press som fixar jobbet galant. Tittade lite på några hemsidor och med en god väns hjälp svetsade vi ihop en fullt fungerande bågpress som klarar samtliga bågar med parallell lemmar. Materialkostnad lite svetspinnar och en gängstång M12 för 29 kr. Resten av materialet var sådant som man hade hemma. Kan ta en bild och göra ett nytt inlägg senare. Ingen skönhet, men fullt duglig som bågpress! Inte kostade den flera tusen kronor heller. Glöm inte att vaxa in allt nu! Quote
J S Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Glöm inte att vaxa in allt nu! Jag har ett 200 liters fat med varm vax som jag sen doppar hela bågen i. Tar några veckor innan man kommer igång med skyttet igen. För när vaxet stelnar så är det så svårt att spänna bågen. Men man får ta i som f-n så ska det nog funka! Quote
ASAT_Pro Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Ingen dum idé.. Då kan du ju passa på att formgjuta handtaget! Synd bara på allt skit som kommer fastna.. Men det ger ju bara mer camo! Jag har ett 200 liters fat med varm vax som jag sen doppar hela bågen i. Tar några veckor innan man kommer igång med skyttet igen. För när vaxet stelnar så är det så svårt att spänna bågen. Men man får ta i som f-n så ska det nog funka! Quote
J S Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Ingen dum idé.. Då kan du ju passa på att formgjuta handtaget! Synd bara på allt skit som kommer fastna.. Men det ger ju bara mer camo! Hmmm! Precis min idé! Jag kastar runt bågen i komposten och får en mycket naturlig kamo på bågen! Frågan är bara om jag hittar bågen om jag skulle råka lägga ifrån mig den. Får blir sånt där clips som ungarna har på sina vantar. Sitter alltid fast i overallen även om vanten glider av handen i pulkabacken. Quote
J S Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Då har jag bytt camhjul på Omen bågen och vi börjar väl med att presentera den eminenta hemtillverkade bågpressen. Den vinner ju ingen skönhetstävling, men vinner i funktion och prisvärdhet. Quote
J S Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Nya 29 tums cammar. Sen var det bara att sätta bågen i pressen och börja pressa ihop den. Det behövs inte många varv för att bågen ska börja bli slak i sträng o kablar. Jag började med att montera loss dragstoppet. Efter det blev det till att ta bort clipset som håller axeln på plats. Små saker som gärna sprätter iväg och lägger sig under golvlister och andra svår åtkomliga ställen. Axeln fick försiktigt knackas ur med ett dorn och en nylonhammare. Du behöver inte ta bort hela axeln utan bara skjuta ut den så mycket att hjulet kan lyftas av. Här knackar jag ur nedre camhjulets axel. Sen ska ju dom små plastbrickorna och distanserna mellan lemmen och camhjulet också bort och dit. Det var lite pilligt att sätta tillbaka dom kan jag säga. Men med en hyfsad tång och lite tålamod så gick det bra. Sen var det i stort sett bara att montera tillbaka hjulen och kontrollera att sträng och kablar löpte som dom skulle i hjulen och att allt satt där det ska sitta. Nu var det dags att ta ett par provpilar och det kändes betydligt skönare nu när man har rätt draglängd. Ankringen blir solid med tummen bakom käkbenet och väggen som dragstoppet ger är kort men solid. Jag sköt 2 pilar på min ethafoamtavla och det var mina premiärpilar för denna vår utomhus. När man ändrar ankring och draglängd så får man räkna med att träffläget kan ändras lite. I mitt fall tog pilarna en aning lågt och till vänster jämfört med när jag hade 29,5 tums draglängd. Men samlingen får jag vara nöjd med så länge. Måste finlira lite till med siktet. Pilarna är skjutna från 23 meters avstånd i ett begynnande mörker. Som riktpunkt hade jag den lilla skruven snett upp till höger om pilarna. Ett stort tack till hustrun min som tog bilderna! Quote
ASAT_Pro Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Ja, du får skaffa ett "senilsnöre" att fästa i bågen!! Hmmm! Precis min idé! Jag kastar runt bågen i komposten och får en mycket naturlig kamo på bågen! Frågan är bara om jag hittar bågen om jag skulle råka lägga ifrån mig den. Får blir sånt där clips som ungarna har på sina vantar. Sitter alltid fast i overallen även om vanten glider av handen i pulkabacken. Quote
ASAT_Pro Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 En riktig bågpress gör ju jobbet så mycket enklare, blir ju nästan roligt att jobba med bågen! Quote
josc72 Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Va´då inte snygg bågpress ? Den verkar ju ha fått en av de finare platserna hemma med duk och allt ! Står den i sovrummet ? Ser även ut som man skulle kunna använda den som vallaställ.... Du har inte funderat på att börja sälja dem ? Quote
J S Posted April 9, 2011 Author Posted April 9, 2011 Va´då inte snygg bågpress ? Den verkar ju ha fått en av de finare platserna hemma med duk och allt ! Står den i sovrummet ? Ser även ut som man skulle kunna använda den som vallaställ.... Du har inte funderat på att börja sälja dem ? Ja, man måste ju ha lite rekvisita så bilden blir snygg. Nä, jag tog upp den ur förrådet i källaren och bestämde att det ska vara en lugn bakgrund för första fotot på pressen. Jag har ärligt talat inte funderat på att tillverka fler till försäljning. Men nu kan ni ju alla se hur den ser ut och kopiera en och göra som jag och kompisen: Svetsa ihop en egen! :lol Däremot kom jag på en förbättring direkt när jag pressade ihop bågen och tog ur axeln ur lemmarna. Den ena lemmen ställde sig lite offside från den andra p.g.a att ena armen är flyttbar och glappar några millimeter i förhållande till den andra. Där ska man nog ha något med mindre tolerans, eller något som låser de båda med varandra så att splitlembågar inte kan skjuta iväg från varandra. Splitlembågar har ju 2 separata lemmar som lever lite av sitt eget liv när de inte är bundna till varandra med hjulaxeln. Nåja, utveckling och som de säger i USA varje år: New improved version! Quote
J S Posted April 9, 2011 Author Posted April 9, 2011 En riktig bågpress gör ju jobbet så mycket enklare, blir ju nästan roligt att jobba med bågen! Ja, rätt verktyg är halva jobbet! Quote
J S Posted April 12, 2011 Author Posted April 12, 2011 Ja, rätt verktyg är halva jobbet! Efter att jag bytt camhjul så verkar ju bågen ha blivit såååååååååååå slö. Frugan lyckades fotografera pilarna när jag sköt idag. Måste nog skaffa mig en 80 pounds version! Eller så beror det på att hon håller ner avtryckaren på sin kamera och bara har tur när hon får pilen på bild. Ska kronograf testa hastigheten. 303 f.p.s gjorde den med 29,5 tums draglängd. Jag var ut och sköt den genom kronograf. Följande har blivit gjort sen jag sköt den sist och den visade på 303 f.p.s Draglängden har kortats från 29,5 till 29 tum. Letoff inställningen är nu på högsta. Tidigare hade jag den på lägre letoff. Inställningen på dalen i uppdraget läge är ändrad från kort dal till lång dal. Detta är mer jaktanpassat då det tillåter dig att krypa fram en aning vid din ankring utan att camhjulen vill slå över och skicka iväg pilen direkt. Med 25,8 grams pilar var lägsta hastigheten 298 f.p.s och den högsta 302 f.p.s Pilarna var av samma vikt som innan så jag har i stort sett inte förlorat mer än 1 f.p.s på att korta draglängden en halvtum. Detta tycker jag är väldigt lite då man brukar förlora lite mer än så. PSE har tydligen fått till en båge som har mycket bra energi återgivning till pilen. Jag har precis beställt 2 dussin Trophy ridge pilar 28 tum långa. De är en halvtum längre än de jag har idag och det ska bli intressant vad vikten blir och vad denna båge förmår att ge för hastighet då. Säger som Schwarzenegger: I´ll be back! Quote
yellowhouse63 Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 Efter att jag bytt camhjul så verkar ju bågen ha blivit såååååååååååå slö. Frugan lyckades fotografera pilarna när jag sköt idag. Måste nog skaffa mig en 80 pounds version! Du MÅSTE upp i dragvikt ;-) Quote
J S Posted April 12, 2011 Author Posted April 12, 2011 Du MÅSTE upp i dragvikt ;-) Nja, vad ska jag med mer dragvikt till. Pilen kan ju inte mer än gå igenom djuret så har den ju gjort det den ska göra. Så skönt att dra 60 pound och ändå ha mer joule ut än den 70 pounds båge jag har. Denna Omen skickar iväg samma pil snabbare än de två andra bågar jag har på 70 pound. Quote
Raccon Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Nja, vad ska jag med mer dragvikt till. Pilen kan ju inte mer än gå igenom djuret så har den ju gjort det den ska göra. Så skönt att dra 60 pound och ändå ha mer joule ut än den 70 pounds båge jag har. Denna Omen skickar iväg samma pil snabbare än de två andra bågar jag har på 70 pound. [/quoteli] Har en Omen beställd och påväg hem:-) ska bli roligt att få sin första dubbel cams båge:-) Quote
josc72 Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Ser ju fint ut. Men, jag undrar vad du tycker om stränghöjden ? Från sju till fem och en halv tum är ju en del. Märker du någon skillnad ? Är det svårare ? Så svårt att det märks ? Quote
J S Posted April 18, 2011 Author Posted April 18, 2011 Ser ju fint ut. Men, jag undrar vad du tycker om stränghöjden ? Från sju till fem och en halv tum är ju en del. Märker du någon skillnad ? Är det svårare ? Så svårt att det märks ? Har provat den under några veckor nu och det är inga problem att skjuta den trots den låga stränghöjden. Har testat den med tjockare vinterjacka på mig och det funkar. Men det är ingen båge som lämpar sig för en nybörjare. Då ska man kanske hellre välja en med 7 tums stränghöjd. Dom är lite snällare att skjuta med. Quote
Recommended Posts