H.E.N.R.I.K Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Nån som vet eller kan konstatera skillnaden på den nya Ripcord hyllan med gummiyta i klykan i förhållande till den gamla? Ska nämligen beställa en.....men vet inte vilken jag ska välja !!!!?? Quote
skogtrollet Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 om du bestiller direkte fra Ripcord, har du ikke så mye valg. de selger bare den nye. forskjellen er: det er mindre lyd i den nye. (den gamle var også stille, men denne er faktisk enda bedre) da jeg bare har brukt min "code red" i 2 uker. er det det eneste jeg kan si av egen erfaring. videre sier ripcord selv: mekaniken er bedre. tåler flere skudd för deler må byttes ut. "drop dead break system" er forbedret og det er mindre risk for at hylla spretter opp i pilen igjenn. helt ärlig, så trur jeg at den störste forskjellen fra gammel til ny er utseende... den er litt mer fancy nå enn för... om det ikke er noe särlig med prisforskjell å snakke om, bör du (nesten) alltid kjöpe nyere modell, da det som oftest er en forbedring av tidligere modeller. trur du tjener på det i lengden. Quote
H.E.N.R.I.K Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 om du bestiller direkte fra Ripcord, har du ikke så mye valg. de selger bare den nye. forskjellen er: det er mindre lyd i den nye. (den gamle var også stille, men denne er faktisk enda bedre) da jeg bare har brukt min "code red" i 2 uker. er det det eneste jeg kan si av egen erfaring. videre sier ripcord selv: mekaniken er bedre. tåler flere skudd för deler må byttes ut. "drop dead break system" er forbedret og det er mindre risk for at hylla spretter opp i pilen igjenn. helt ärlig, så trur jeg at den störste forskjellen fra gammel til ny er utseende... den er litt mer fancy nå enn för... om det ikke er noe särlig med prisforskjell å snakke om, bör du (nesten) alltid kjöpe nyere modell, da det som oftest er en forbedring av tidligere modeller. trur du tjener på det i lengden. Tack för dom orden! Det beror lite på VILKEN handlare jag väljer, några utav dom har bara den gamla fast till i stort sett samma pris Men det blir nog den nya modellen om du är nöjd med den. Lite allergisk mot den röda färgen bara... Quote
J S Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Tack för dom orden! Det beror lite på VILKEN handlare jag väljer, några utav dom har bara den gamla fast till i stort sett samma pris Men det blir nog den nya modellen om du är nöjd med den. Lite allergisk mot den röda färgen bara... Jag har båda hyllorna och fördelen med den nya är att ljuddämpningen sitter redan i klykan som håller pilen. Den gamla fick man klistra dit remsor av självhäftande fleece liknande bitar. För själva funktionen har den ingen större betydelse. Kan heller inte påstå att jag märker nån skillnad i ljud. Tror mest att det handlar om kosmetika för att man måste ha något nytt att komma med. Ungefär som biltillverkarna som sätter på en extra kromlist på kommande års modell. Quote
ASAT_Pro Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 De största skillnaderna från den gamla till den nya: 1 - Det röda gummit 2 - Den mekaniska låsningen av armen som gör att den inte hoppar upp igen och slår i pilen efter skottet. 3 - Hålet där "snöret" kommer ut, är omformat så att slitaget är mindre Annars är de i stort sett identiska! Jag har haft båda modellerna och kan säga att den "röda" ger lite mindre ljud i från sig. Hade man inte limmat den mjuka filten helt rätt i klykan, på den gamla, så uppstod ett tydligt skrapljud.. Den "röda" hyllan har både gummit + den (från fabrik) fastlimmade tygbiten 100% på rätt ställe, så där blir det minimalt med ljud! Är inte helt säker vad du menar med att du är "allergisk mot den röda färgen"? Så länge inte djuren står och tittar dig över axeln så kommer de aldrig att se nått.. Quote
Herr Mattsson Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 samt att djuren är färgblinda i stort sett. ger det röda lite tid så kommer man fram till att det är snyggt: ) Quote
H.E.N.R.I.K Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 De största skillnaderna från den gamla till den nya: 1 - Det röda gummit 2 - Den mekaniska låsningen av armen som gör att den inte hoppar upp igen och slår i pilen efter skottet. 3 - Hålet där "snöret" kommer ut, är omformat så att slitaget är mindre Annars är de i stort sett identiska! Jag har haft båda modellerna och kan säga att den "röda" ger lite mindre ljud i från sig. Hade man inte limmat den mjuka filten helt rätt i klykan, på den gamla, så uppstod ett tydligt skrapljud.. Den "röda" hyllan har både gummit + den (från fabrik) fastlimmade tygbiten 100% på rätt ställe, så där blir det minimalt med ljud! Är inte helt säker vad du menar med att du är "allergisk mot den röda färgen"? Så länge inte djuren står och tittar dig över axeln så kommer de aldrig att se nått.. Tack för recensionen! Nu har jag velat färdigt,det blir den färgglada! Jag vet det är så löjligt,men jag har kommit fram till att det sitter i Mitt huvud det här med färgen Antagligen kommer jag aldrig såpas nära ett djur med bågen så den kan se "färgen" ändå!! hehe Quote
ASAT_Pro Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Vet inte varför du funderar på om du ska ha den gamla eller nya, om du köper från en butik? I mitt tycke så om den butiken ska göra rätt, så ska de skicka den nya om de inte meddelar nått annat.. Om du funderar på att köpa direkt från RipCord i USA så kommer priset bli ca tusenlappen, om tullen gör sitt jobb! Allt över ca 400:- ska det betalas tull och moms på.. Så bli inte förvånad om det kommer ytterligare en räkning senare! Tack för recensionen! Nu har jag velat färdigt,det blir den färgglada! Jag vet det är så löjligt,men jag har kommit fram till att det sitter i Mitt huvud det här med färgen Antagligen kommer jag aldrig såpas nära ett djur med bågen så den kan se "färgen" ändå!! hehe Quote
Recommended Posts