Hoppa till innehåll

25-20Winchester?


Guest rifle

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Mr Fiberclass

    19

  • Nils l

    15

  • cardic

    9

  • 6mm rem

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det närmaste man kommer i norma är n123 och det finns inte att få tag i. 110 krut används i hornet .44 mag och några andra kalibrar som behöver ett snabbt krut för att hinna driva iväg kulan innan förbränningsutrymmet har hunnit bli för volymmässigt stort och med relativt låga tryck utan att brinna orent. Det är nog inga problem att bränna iväg 1550 skott innan krutet har blivit gammalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rifle - då kanske du kan berätta var du köpte din - jag har mycket längre att åka...

Klart jag gör Kompis ;)

Köpte min på Vapensmedjan i Oskarström.

Det närmaste man kommer i norma är n123 och det finns inte att få tag i. 110 krut används i hornet .44 mag och några andra kalibrar som behöver ett snabbt krut för att hinna driva iväg kulan innan förbränningsutrymmet har hunnit bli för volymmässigt stort och med relativt låga tryck utan att brinna orent. Det är nog inga problem att bränna iväg 1550 skott innan krutet har blivit gammalt.

Då får det nog bli till att inhandla en bunke sådant då.. Har för mig att Sven säljer VV nu när jag tänker efter  ::)

Är VV-110 för snabbt för att andvändas i en 9,3x57 med 45cm pipa?

1550skott blir ju cirka 1500 vilt då ;) ;D;D;D

VV110 är något snabbare och VV120 är något långsammare än norma 200

Går det att andvända Norma 200 till 25-20win då?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får det nog bli till att inhandla en bunke sådant då.. Har för mig att Sven säljer VV nu när jag tänker efter  ::)

Är VV-110 för snabbt för att andvändas i en 9,3x57 med 45cm pipa?

1550skott blir ju cirka 1500 vilt då ;) ;D;D;D

Går det att andvända Norma 200 till 25-20win då?

MVH/Jocke

Det låter som att det skulle vara väl snabbt med N110 i en 9,3*57.

Jag tycker det borde gå att köra med 200, vapnet som laddningen jag skrev med N120 var en 28" om du inte har så väldigt mycket kortare borde det gå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det skulle vara väl snabbt med N110 i en 9,3*57.

Jag tycker det borde gå att köra med 200, vapnet som laddningen jag skrev med N120 var en 28" om du inte har så väldigt mycket kortare borde det gå.

Jag tror att den är mycket kortare  ::)

men har i och för sig inte sett bössan på ett tag nu så kan ha fel bilder i huvudet på längden med pipan!

Känns som slöseri att köpa ett kilo VV-110 bara för att andvända i en enda bössa och kaliber  ::) fast kan ju klart vara jag som är snål m.m :-[

Men det vette tusan om man hinner bränna iväg 1500 smällar innan krutet är för gammalt?  ::)

Skulle inte tro det om man ska hålla igång dom andra 3 kulbössorna också känns som att det blir svårt  ;D

Cardic: Vad hade du gjort i mitt läge? (behöver lite stöd nu ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jadu, rifle, för det första, hur lång pipa har du på 25-20n?

;D  ;D 

och där tog det stopp redan på första frågan ;)

Jag kan inte den informationen här och nu. har ej sätt bössan på ett tag. (ringde och köpte den via luren!) kan säga att jag varit sugen på den i nästan ett år!

Men på måndag eftermiddag/kväll kan du få reda på det om du vill ;)

Jag kom och tänka på en annan sak också.

Går det inte att köpa ett kilo ihop med någon Hornet-ägare här på forumet så blir det ett halv kilo var! cirkus 750 smällar var ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en någorlunda lång pipa, åtminstone 24", så tycker jag att du borde satsa på en burk N120, och använda den också till snälla övningsladdningar med lätta kulor i 9,3an, det kanske det duger till, till jaktskotten borde du nog ha nåt långsammare. Om du vill prioritera 9,3an så skulle jag ha köpt norma 201, men då får du nog halvtaskig fart i 25-20n.

Någon har säkert bättre förslag.

Aldrig bra att hålla på och kompromissa med krut!  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en någorlunda lång pipa, åtminstone 24", så tycker jag att du borde satsa på en burk N120, och använda den också till snälla övningsladdningar med lätta kulor i 9,3an, det kanske det duger till, till jaktskotten borde du nog ha nåt långsammare. Om du vill prioritera 9,3an så skulle jag ha köpt norma 201, men då får du nog halvtaskig fart i 25-20n.

Någon har säkert bättre förslag.

Aldrig bra att hålla på och kompromissa med krut!  ;)

Jadu :D

Nu är det ju då så att min 9,3:a inte "finns" den står orginal i skåpet och ska göras om till hundförarbössa nu till sommaren när man inte kan jaga.

Men farsgubben har hafft sin lilla hundförarbössa nu en hel del år.

Och han laddar ju också ihop med mig(köpte kittet ihop) så det var mer åt han jag frågade för i så fall hade det ju kanske gått att köpa ett kilo VV-110 ihop. Men det går ju inte då  :(

Så jag personligen prioriterar ingen 9,3:a ännu i alla fall ;)

Nä jag antog i alla fall att det krutet inte fungerar till varken 8x57js eller 6,5?  ::)

Jasså ska man aldrig byta krut med varann?

ny skrock eller? ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ne, inte så jag menade, bara att man inte ska nöja sig med nåt som inte är perfekt.

Jag tror faktiskt att du inte kommer att ha såå väldigt stora problem med att göra av med det där kilot oavsett vad du väljer. Om du gör ett par hundra övningsskott till farsgubben så använder du ju mer krut i dessa än vad du gör i din, av nån oförklarlig anledning  ;).

Om det visar sig börjar bli gammalt får du väl destruera det på roligast möjliga vis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ne, inte så jag menade, bara att man inte ska nöja sig med nåt som inte är perfekt.

Jag tror faktiskt att du inte kommer att ha såå väldigt stora problem med att göra av med det där kilot oavsett vad du väljer. Om du gör ett par hundra övningsskott till farsgubben så använder du ju mer krut i dessa än vad du gör i din, av nån oförklarlig anledning  ;).

Om det visar sig börjar bli gammalt får du väl destruera det på roligast möjliga vis.

Roligaste möjliga vis? ;D  Påsksmällare ;)

Ja det får nog bli ett kilo krut också!

Men ska jag ta VV-110 eller 120? Vilket finns det mest laddata med?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Lyfter denna tråden igen nu när jag har suttit och drömmt mig bort i laddrummet med Hornady boken i knäet..

Kollade då på 25-20Winchester.

Så har jag några frågor.

1. Vad andvänder dem för krut när dom laddar? är det Hodgdon?

2. det står att kuldeameter på 0.257" Men det finns bara en enda kula i laddatan  En 60Grain Hornady FP..

Någon som vet om dom mäter annorlunad?

Men där är 2 olika kulor på 25-35Winchester som 25-20:an bygger på Hur kommer detta sig?

Finns Hornady 117Grain Round Nose kula i 25-35 också.

Och jag som gillar den kulan så mycket  :(

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter lite Googlande så börjar det kännas som att det kan bli svårt att ladda denna kaliber  :'(

Saxat från http://www.looksmarthunting.com/p/articles...853247#continue

--------------------------------------------------------------------------------

For loading the .25-20 I ordered 500 rounds of bulk Winchester brass. Also three different jacketed bullets: Hornady's 60-grain JSP, Speer's 75-grain JFP and Remington's 86-grain JSP. In addition I ordered a quantity of 85-grain RNFP hard-cast bullets from Mid-Kansas Bullet Co.

My first set of dies was the normal RCBS two die rifle set which did not work well, simply because there was no way to expand the case mouth to accept the bullets. When used as one normally uses a two-die rifle set cases would buckle when I tried to seat the bullet.

Switching to the RCBS three-die set with a third die for expanding the case mouth improved the situation but only insignificantly so. Now some of the jacketed bullets would seal without crumpling the case mouth, however the seating of cast bullets was a hopeless cause. Disaster No. 2.

The answer was found in the Nexpander tool from The Hanned Line (www.hanned.com). This cylindrically shaped tool with a tapered section on both ends is used to expand the mouth of brass cases by hand. Without it, I do not see anyway to load the .25-20. Every case mouth was belled by hand before loading. Disasters normally come in threes, so one would expect the next one to be found in the shooting. Thankfully disaster No. 3 never appeared as the .25-20 in both the Winchester Model 1892 and the Marlin 1894CL provided pure shooting pleasure.

Loading Tips And Tricks

As a bottle-necked rifle cartridge, the .25-20 must, of course, be lubed before sizing. For this I followed my normal procedure of placing around 100 cases in a shallow cardboard tray, applying spray-on lube, shaking, and spraying again. All brass cases both brand-new and fired are full-length resized, and also all loads are crimped to prevent the bullet from being pushed down into the case while in the magazine tube or while making the journey from the tube to the lifter to the chamber.

I load for virtually every sixgun and semi-automatic cartridge as well as nearly every levergun cartridge and a long list of bolt action cartridges. Without a doubt the .25 20 is the most difficult cartridge to load for. Not only due to the aforementioned problem with bullet seating, but also for the fact that cartridge cases and bullets are so tiny and my fingers are so large. I learned to be very careful when seating the bullet in the case mouth before working the handle of the RCBS Rockchucker.

--------------------------------------------------------------------------------

Det känns inte bra när det krånglar att sätta i kulorna 

Vad ska jag göra?

tror ni det är en klantig rackare eller har han bara fått fatt i måndags ex. på kulor och verktyg?

väldigt sur och förtvivlad blir man ju bara nu.. 

och det ska ju skrivas licens i morgon och allt. :-[ :(

Så hjälp mig så e ni sjysta

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg att Speer laddade med N110 till 75gr kulan, min7.8gr---max8.8gr  1658f/s-1838f/s.

mvh/6mm rem

Det var ju fina farter ju..

Om man lägger det på typ 8.2grs så blir det nog en fin åtelbössa  :P

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kolla på krutnamnen så kan du komma fram till vad det är för krutmärke.

Nu ska du inte stressa upp dig över problem som inte finns, utan bara ta det lugnt och provskjuta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kolla på krutnamnen så kan du komma fram till vad det är för krutmärke.

Nu ska du inte stressa upp dig över problem som inte finns, utan bara ta det lugnt och provskjuta

Kom på det nu med  :)

Att jag ska inte stressa upp mig ännu. För det var ju inte med exakt den bössan han provat.. Vilket betyder att det kan ju vara hans bössa som var lite kinkig  ;D

Man får väll hoppas!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rifle - då var din bössa utan öppna riktmedel, med pipband. Då tar jag den andra - jag skall få bild på den ikväll. Sedan kan vi ju leta laddningar tillsammans...

Piplängden tror jag var 60cm på alla L46, även om jag har uppgifter på 50cm också men det tror jag var helstockarna.

Köp du ett kilo krut så du klarar dig. Jag har krut som funkar utmärkt och är nästan 10 år gammalt. Det gäller att förvara det bra bara. Jag tror nog jag kör med N110 eftersom jag har det hemma och i överflöd till .44Mag och .22 Hornet...

Inga problem att ladda annat än rena blykulor - det är då man måste kraga upp hylsan - det gör man inte med mantlade kulor. Själv så skall jag leta blyfritt - barnes hade 75gr-are förut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rifle - då var din bössa utan öppna riktmedel, med pipband. Då tar jag den andra - jag skall få bild på den ikväll. Sedan kan vi ju leta laddningar tillsammans...

Piplängden tror jag var 60cm på alla L46, även om jag har uppgifter på 50cm också men det tror jag var helstockarna.

Köp du ett kilo krut så du klarar dig. Jag har krut som funkar utmärkt och är nästan 10 år gammalt. Det gäller att förvara det bra bara. Jag tror nog jag kör med N110 eftersom jag har det hemma och i överflöd till .44Mag och .22 Hornet...

Inga problem att ladda annat än rena blykulor - det är då man måste kraga upp hylsan - det gör man inte med mantlade kulor. Själv så skall jag leta blyfritt - barnes hade 75gr-are förut.

Yes Yes...Ta du den andra så tar jag den  :P

Vart håller du till någonstans i landet då?

Vi skulle ju hafft en laddkväll någongång senn och dela våra laddningar när vi hafft dem ett tag  ;)

Kan vara trevligt!

Ja det blir nog att jag köper ett kilo krut..

Hur förvarar man det rätt, så att det håller sig då?

jag funderar på att köpa remingtons 86grs 110st för 134kr som övning och skatsprängare!

Och senn till rävarna och grävling så tänkte jag köpa Nosler Ball. silvertip 85grs, 50 för 190spänn.

Bara av lite nyfikenhet! Vart fanns den andra? Klippan?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha jag skulle tro att det är den som står hos ekstrand i klippan då!?

Enköping. Det är ju inte så långt att åka ju...

Vi får fixa en kväll att sitta och ladda och ta en pilsner när vi hafft bössorna en stund och testat lite laddningar ;)

Du får säga om den såg bra eller inte bra ut när du fått bilderna ikväll  ;):P

Jag är helnöjd och skrev licens igår på min så nu är det bara en satans tid kvar innan handläggaren är klar  :(

Men men. det överlever man ju  :P den som väntar på nått gått väntar aldrig för länge  :P

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det var Kjells i Sjöbo - Ekstrands sa förra veckan att de inte hade ngn gammal sako så den är nog borta.

Det är bra med fruar som har licens, det har min med, så nu skall papprena fixas! Och bössan hämtas mm

Kul med nya projekt...

Jag har ett gammalt Sako original 22mm fäste och en ny Pecar 22mm som kommer att passa fint på denna lilla nätta bössa, eller så kanske blir det en originaldiopter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...